Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:11:12
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Martijn1974
Vandaag
om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Wisselwachter
Vandaag
om 16:17:58
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 15:51:36
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
Vandaag
om 15:50:21
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ralf Wittkamp
Vandaag
om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:17:51
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
20 jaar BNLS
door
prutser
Vandaag
om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw (gelezen 29783 keer)
tom.bouwman.10
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #15 Gepost op:
22 March 2017, 19:47:07 »
Wat is dat voor ding wat je daar hebt liggen om die deksels te buigen?
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #16 Gepost op:
22 March 2017, 22:59:24 »
Handvat van een schroevendraaier en en slotbout daarna een schroef met een plankje hout.
Gert heeft de kop van een pen van een deurscharnier gebruikt geloof ik.
Diameter voor het buigen van de waterkasten was ø8mm.
Arjen; bedankt voor de info, ik rij naoorlogs dus het worden de pijpjes.
Ivm sporten had ik maar een halfuurtje dus even snel dunnere (0,5mm) ontluchtingspijpjes gemaakt en gestoken in de kop van een klein platgevijld kopspijkertje omdat de gaten in de waterkasten te ruim zijn.
Ik zie op foto's de pijpjes zowel naar buiten als naar binnen staan, naar binnen lijkt mij handiger met evt erachter blijven haken enzo.
Morgen de boel netjes recht in elkaar bakken.
Doei.
Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #17 Gepost op:
26 March 2017, 17:30:14 »
Alvast de waterbakken gesoldeerd, in de beschrijving staat dat pas te doen als je het dak op de wanden vastzet.
Wel even aan de onderkant bij elke waterbak een gaatje in het dak geboord, dan kan de lucht ontsnappen als je soldeerd anders blijven er kieren komen door de luchtdruk bij het verhitten, tevens kan je dan de bakken aan de binnenkant uitspoelen.
Alle gaatjes tbv de handgrepen in de wandjes met ø0,5mm. doorgeboord en de wandjes van onder iets gebogen.
Dit weer gedaan door het wandje stukje bij stukje met twee duimen tegelijk strak over de steel van een babybankhamer te wrijven.
Volgens de beschrijving de lange strippen laten zitten, deze moeten dan omhoog gebogen worden en vast gesoldeerd.
Echter volgens mij moeten de uitstulpingen op de strip met de gaatjes komen op de onderste gaatjes van twee of drie (al naar gelang het aantal) gaatjes van handrailhouders zodat je de strip m.b.v. deze handrails kan positioneren en nu zit de strip te laag.
Ook lijkt het mij lastig om de bevestiginglipjes op de uiteinden weg te snijden als de strip gesoldeerd zit, dus deze losgesneden en volgens mij moeten ze zoals op de foto hieronder komen.
Even verder lees ik dat de strip op zodanige hoogte moet komen dat het interieur er geen last van heeft, ergens tussen de gaatjes van de verticale handrail, en dat is dus nóg hoger.
Omdat ik niet weet op welke plek het interieur er geen last van heeft ga ik daar eerst maar eens mee verder.
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 18:29:54 door prutser
»
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #18 Gepost op:
26 March 2017, 17:45:14 »
De puzzel van het interieur, in dit geval die van de AB.
Als ik het goed heb is dit zo'n beetje de opzet.
De lange wandjes schuif je in elkaar met de wc wandjes in het midden en de eindwandjes aan de einden.
De eindwandjes zijn korter, waarschijnlijk vanwege de ruimte voor de Ribu kk.
Aan de tussen wandjes laat je twee lange lipjes zitten want daarmee steek je ze door de lange wand om de tussenwandjes te positioneren en vast te zetten.
Als ik het goed heb komen de deurtjes met de reliëfkant naar de coupézijde en met de gladde gleufjeszijde naar de gangzijde.
De bankjes buig je allemaal en kunnen pas later na het schilderen in de wandjes geschoven en met lijm vastgezet worden, deze dus niet er al in vast solderen.
Twee zittingen voor de 1ste klas en drie zittingen voor de 2de klas.
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 17:49:08 door prutser
»
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #19 Gepost op:
26 March 2017, 17:55:39 »
Ik ben nog aan het puzzelen hoe het zit met de tussenwandjes, er zitten aan de ene kant twee vierkanten in geëtst en een de andere kant een rechthoek.
Dit is bij één wc wandje mis gegaan want er zitten geen vierkantjes in en een rechthoek aan de verkeerde kant, ook bij de andere wandjes lijkt het wat door elkaar te zitten.
Ik heb i.i.g 3 gelijke en één afwijkend tussenwandje dus die afwijkende hoort dan in de eerste klas en die andere in de tweede.
Gelogd
Adieu
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4212
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #20 Gepost op:
26 March 2017, 18:35:20 »
De langswand naar de gang moet precies ondersom, Stephan. Zet het resultaat van het wandjes-inelkaar zetten maar eens op het dak. Dan moeten de gaatjes voor de daktuutjes precies boven de coupe's en boven de gang uit. En ik had het zo uitgemikt dat je alle wandjes zo op een rij kunt zetten dat alle diepliggende vlakjes van de wandjes een kant op wijzen. Maar je gaat lekker!
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 18:38:26 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #21 Gepost op:
26 March 2017, 18:36:30 »
Even gewist.
Gelogd
Adieu
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4212
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #22 Gepost op:
26 March 2017, 18:38:50 »
Reactie nog weer aangepast...
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #23 Gepost op:
26 March 2017, 18:40:03 »
Zit dit wel goed zo?
Gelogd
Adieu
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4212
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #24 Gepost op:
26 March 2017, 18:45:03 »
Ja, dat gaat goed. Maar dit deel is puur om de vrij slappe onderzijde van de zijwand (0,2 mm) wat stijfheid te geven. Dus of je t precies op de juiste plek plaatst(foto) of een paar mm hoger maakt niet uit. Overigens is dit het enige element waarbij de preciese locatie niet alles uitmaakt.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #25 Gepost op:
26 March 2017, 19:17:49 »
Oh ik dacht dat dat gaatje in de strip gelijk moest komen met het gaatje in de zijwand om de strip met het doorsteken van de handgreep te kunnen positioneren, net zoals bij de bouw van de C10c van Ewout.
Overigens kunnen de lange wanden niet andersom, de deuren in de tussenwanden kloppen dan niet:
Dit is de enige manier die het meest klopt:
De twee lange wandjes staan dan met de meest gladde zijde in het gangpad.
Alleen bij één wc wandje staat het rechthoekje naar de wc zijde i.p.v. de 1ste klascoupé zijde.
Helaas staan nu dus de deuren naar de coupés verkeerd om en is het interieur gespiegeld.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 19:26:37 door prutser
»
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #26 Gepost op:
26 March 2017, 19:54:10 »
Er is nog een andere manier:
De wandjes van de toiletten en de eindcoupés zijn verwisseld, het klopt nu aardig alleen moet je indien nodig de deuren nu bij de nieuwe eindwanden inkorten.
Er mankeert bij de eindwandjes wat aan de vierkantjes boven de stoelen maar het interieur is niet meer gespiegeld.
Zie de link naar het NS materieelboek van Floris (onderste rijtuig):
link
Dank Floris voor het nog steeds beschikbaar stellen van al deze info
.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 00:31:34 door Reinout van Rees. Reden: Link visueel minder lang gemaakt
»
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #27 Gepost op:
26 March 2017, 21:54:29 »
En zo klopt het ook met de daktuutjens.
Volgende keer met het interieur van de C aan de gang of de wanden vol met handgrepen en deurklinken zetten, ik zie nog wel.
Groeten en truste, Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #28 Gepost op:
29 March 2017, 13:18:18 »
Interieur C it is.
Link naar het materieelboek van Floris Dilz:
http://s52.photobucket.com/user/emmer_van_floortje/media/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/C%20derde%20klasse%20materieel/20080108160300683_0010.jpg.html?sort=4&o=16
Het is de bovenste, de onderste is van de hogere nummers met aangepast toilet, raam en lengte.
Het gangpad van de C zit tegenovergesteld aan die van de AB.
En beide met de wandjes vasgesoldeerd.
De bankjes blijven los ivm het los schilderen in een andere kleur, hier zijn ze in de wanden geschoven.
Dus als het gepuzzel van de AB hierboven wat verwarrend is zie je de juiste opstelling hier dus in zijn geheel.
Omdat er wat met gespiegel van het interieur misgegaan was zaten ook de hangstripjes aan de bankjes van de AB die tegen de toiletwandjes komen verkeerd om, deze zijn eraf geknipt. Je kunt ze dan zo laten en later gewoon lijmen maar ik heb er toch maar twee nieuwe tegenaan gesoldeerd.
En vergeet niet bij de AB als je de grote Ribu als kk gebruikt de deurtjes aan de (verwisselde) eindwandjes in te korten.
Het was mij opgevallen dat ik de rijtuignummering van de C in de titel verkeerd heb, het moet zijn de C 6201-6308 van de serie 6201-6358. De nummers 6309-6358 vervallen vanwege de aanpassing aan het toiletraam en lengte en waarom de 6201-6206 anders zijn weet ik niet maar deze serie staat in het materieelboek van Floris apart vermeld.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2017, 14:21:16 door prutser
»
Gelogd
Adieu
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #29 Gepost op:
29 March 2017, 13:51:02 »
Dat zijn elektrisch verlichte wagens.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw