Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:11:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wisselwachter
Vandaag om 16:17:58
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 15:50:21
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 29783 keer)

tom.bouwman.10

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2017, 19:47:07 »
Wat is dat voor ding wat je daar hebt liggen om die deksels te buigen?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2017, 22:59:24 »
Handvat van een schroevendraaier en en slotbout daarna een schroef met een plankje hout.
Gert heeft de kop van een pen van een deurscharnier gebruikt geloof ik.

Diameter voor het buigen van de waterkasten was ø8mm.

Arjen; bedankt voor de info, ik rij naoorlogs dus het worden de pijpjes.

Ivm sporten had ik maar een halfuurtje dus even snel dunnere (0,5mm) ontluchtingspijpjes gemaakt en gestoken in de kop van een klein platgevijld kopspijkertje omdat de gaten in de waterkasten te ruim zijn.
Ik zie op foto's de pijpjes zowel naar buiten als naar binnen staan, naar binnen lijkt mij handiger met evt erachter blijven haken enzo.



Morgen de boel netjes recht in elkaar bakken.

Doei.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2017, 17:30:14 »
Alvast de waterbakken gesoldeerd, in de beschrijving staat dat pas te doen als je het dak op de wanden vastzet.
Wel even aan de onderkant bij elke waterbak een gaatje in het dak geboord, dan kan de lucht ontsnappen als je soldeerd anders blijven er kieren komen door de luchtdruk bij het verhitten, tevens kan je dan de bakken aan de binnenkant uitspoelen.

Alle gaatjes tbv de handgrepen in de wandjes met ø0,5mm. doorgeboord en de wandjes van onder iets gebogen.
Dit weer gedaan door het wandje stukje bij stukje met twee duimen tegelijk strak over de steel van een babybankhamer te wrijven.



Volgens de beschrijving de lange strippen laten zitten, deze moeten dan omhoog gebogen worden en vast gesoldeerd.



Echter volgens mij moeten de uitstulpingen op de strip met de gaatjes komen op de onderste gaatjes van twee of drie (al naar gelang het aantal) gaatjes van handrailhouders zodat je de strip m.b.v. deze handrails kan positioneren en nu zit de strip te laag.
Ook lijkt het mij lastig om de bevestiginglipjes op de uiteinden weg te snijden als de strip gesoldeerd zit, dus deze losgesneden en volgens mij moeten ze zoals op de foto hieronder komen.



Even verder lees ik dat de strip op zodanige hoogte moet komen dat het interieur er geen last van heeft, ergens tussen de gaatjes van de verticale handrail, en dat is dus nóg hoger.
Omdat ik niet weet op welke plek het interieur er geen last van heeft ga ik daar eerst maar eens mee verder.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 18:29:54 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #18 Gepost op: 26 March 2017, 17:45:14 »
De puzzel van het interieur, in dit geval die van de AB.



Als ik het goed heb is dit zo'n beetje de opzet.

De lange wandjes schuif je in elkaar met de wc wandjes in het midden en de eindwandjes aan de einden.
De eindwandjes zijn korter, waarschijnlijk vanwege de ruimte voor de Ribu kk.
Aan de tussen wandjes laat je twee lange lipjes zitten want daarmee steek je ze door de lange wand om de tussenwandjes te positioneren en vast te zetten.
Als ik het goed heb komen de deurtjes met de reliëfkant naar de coupézijde en met de gladde gleufjeszijde naar de gangzijde.



De bankjes buig je allemaal en kunnen pas later na het schilderen in de wandjes geschoven en met lijm vastgezet worden, deze dus niet er al in vast solderen.



Twee zittingen voor de 1ste klas en drie zittingen voor de 2de klas.

« Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 17:49:08 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2017, 17:55:39 »
Ik ben nog aan het puzzelen hoe het zit met de tussenwandjes, er zitten aan de ene kant twee vierkanten in geëtst en een de andere kant een rechthoek.
Dit is bij één wc wandje mis gegaan want er zitten geen vierkantjes in en een rechthoek aan de verkeerde kant, ook bij de andere wandjes lijkt het wat door elkaar te zitten.
Ik heb i.i.g 3 gelijke en één afwijkend tussenwandje dus die afwijkende hoort dan in de eerste klas en die andere in de tweede.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4212
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2017, 18:35:20 »
De langswand naar de gang moet precies ondersom, Stephan. Zet het resultaat van het wandjes-inelkaar zetten maar eens op het dak. Dan moeten de gaatjes voor de daktuutjes precies boven de coupe's en boven de gang uit. En ik had het zo uitgemikt dat je alle wandjes zo op een rij kunt zetten dat alle diepliggende vlakjes van de wandjes een kant op wijzen. Maar je gaat lekker! (y)
« Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 18:38:26 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2017, 18:36:30 »
Even gewist.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4212
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #22 Gepost op: 26 March 2017, 18:38:50 »
Reactie nog weer aangepast...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #23 Gepost op: 26 March 2017, 18:40:03 »
Zit dit wel goed zo?



Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4212
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2017, 18:45:03 »
Ja, dat gaat goed. Maar dit deel is puur om de vrij slappe onderzijde van de zijwand (0,2 mm) wat stijfheid te geven. Dus of je t precies op de juiste plek plaatst(foto) of een paar mm hoger maakt niet uit. Overigens is dit het enige element waarbij de preciese locatie niet alles uitmaakt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2017, 19:17:49 »
Oh ik dacht dat dat gaatje in de strip gelijk moest komen met het gaatje in de zijwand om de strip met het doorsteken van de handgreep te kunnen positioneren, net zoals bij de bouw van de C10c van Ewout.

Overigens kunnen de lange wanden niet andersom, de deuren in de tussenwanden kloppen dan niet:







Dit is de enige manier die het meest klopt:





De twee lange wandjes staan dan met de meest gladde zijde in het gangpad.
Alleen bij één wc wandje staat het rechthoekje naar de wc zijde i.p.v. de 1ste klascoupé zijde.
Helaas staan nu dus de deuren naar de coupés verkeerd om en is het interieur gespiegeld.

Stephan.



« Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 19:26:37 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2017, 19:54:10 »
Er is nog een andere manier:







De wandjes van de toiletten en de eindcoupés zijn verwisseld, het klopt nu aardig alleen moet je indien nodig de deuren nu bij de nieuwe eindwanden inkorten.
Er mankeert bij de eindwandjes wat aan de vierkantjes boven de stoelen maar het interieur is niet meer gespiegeld.

Zie de link naar het NS materieelboek van Floris (onderste rijtuig):
link

Dank Floris voor het nog steeds beschikbaar stellen van al deze info  (y).

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 00:31:34 door Reinout van Rees. Reden: Link visueel minder lang gemaakt »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2017, 21:54:29 »
En zo klopt het ook met de daktuutjens.



Volgende keer met het interieur van de C aan de gang of de wanden vol met handgrepen en deurklinken zetten, ik zie nog wel.

Groeten en truste, Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #28 Gepost op: 29 March 2017, 13:18:18 »
Interieur C it is.

Link naar het materieelboek van Floris Dilz:
http://s52.photobucket.com/user/emmer_van_floortje/media/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/C%20derde%20klasse%20materieel/20080108160300683_0010.jpg.html?sort=4&o=16
Het is de bovenste, de onderste is van de hogere nummers met aangepast toilet, raam en lengte.

Het gangpad van de C zit tegenovergesteld aan die van de AB.



En beide met de wandjes vasgesoldeerd.
De bankjes blijven los ivm het los schilderen in een andere kleur, hier zijn ze in de wanden geschoven.



Dus als het gepuzzel van de AB hierboven wat verwarrend is zie je de juiste opstelling hier dus in zijn geheel.

Omdat er wat met gespiegel van het interieur misgegaan was zaten ook de hangstripjes aan de bankjes van de AB die tegen de toiletwandjes komen verkeerd om, deze zijn eraf geknipt. Je kunt ze dan zo laten en later gewoon lijmen maar ik heb er toch maar twee nieuwe tegenaan gesoldeerd.
En vergeet niet bij de AB als je de grote Ribu als kk gebruikt de deurtjes aan de (verwisselde) eindwandjes in te korten.



Het was mij opgevallen dat ik de rijtuignummering van de C in de titel verkeerd heb, het moet zijn de C 6201-6308 van de serie 6201-6358. De nummers 6309-6358 vervallen vanwege de aanpassing aan het toiletraam en lengte en waarom de 6201-6206 anders zijn weet ik niet maar deze serie staat in het materieelboek van Floris apart vermeld.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2017, 14:21:16 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #29 Gepost op: 29 March 2017, 13:51:02 »
Dat zijn elektrisch verlichte wagens. ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...