Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 13:38:22
Roco 2019 door Wim Vink
Vandaag om 13:29:06
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 13:00:56
BNLS-module: De Korne door nighttrain1
Vandaag om 12:42:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 12:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 12:17:32
Modelbaan, nog zonder naam ..... door tothebeach
Vandaag om 11:57:32
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tothebeach
Vandaag om 11:39:31
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
Vandaag om 11:32:50
Vloerbaan op een studentenkamer... door Wim Vink
Vandaag om 11:31:03
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door Quinzeedied
Vandaag om 09:47:12
Raadplaatje door Illya Vaes
Vandaag om 09:39:41
Werkbank bouwen door MOVisser
Vandaag om 09:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 09:03:40
Iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 08:58:09
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 08:44:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:28:16
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door DE-II
Vandaag om 08:09:20
Projekt 083-338 door Wim Vink
Vandaag om 07:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:01:17
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 06:59:25
Trams, treinen, bruggen en Americana in Portland Oregon door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:14:22
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
Efringen-Kirchen door poftie
22 juli 2019, 21:01:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door frederik19630
22 juli 2019, 20:43:13
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
22 juli 2019, 19:58:23
  

Auteur Topic: Starten vanaf 1  (gelezen 28261 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #30 Gepost op: 04 april 2017, 09:46:44 »
Arbhin,

Bedankt, moet dat meestal even op me in laten werken. Daarnaast zou het bovenliggende spoor ook bedoeld kunnen gaan worden om te koppelen met andere modules of de realisatie van de rondloop.

Ben er nog niet helemaal uit, want ik wil het layout technisch ook speels houden. Sporen hoeven wat mij betreft / of juist niet recht te liggen en het lijkt me dat dit met een breedte van 120 ook niet hoeft.

In ieder geval we roeien naar de kant, want de omloop zit er nu wel in. Komend weekeinde verder met ontwerp.

gr. Ad

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2017, 10:26:46 »
Heren,

De opmerkingen op me laten inwerken en ter harte genomen. Hier is versie2 van het baanplan, voor nieuwe ideeen, aanvulling, en reactie op fouten in mijn plannen.

Hierbij als volgt - een fiddle yard is in aanbouw en deze wordt nu permanent in de baan opgenomen. Kan enigszins gecamoufleerd worden door een gebouw, of bossage. Voor nu staat niet vast of hoe dat ding aangestuurd gaat worden.

Denk dat ik een rondloop nu beter gecreëerd heb.

2 sporen vallen van de kaart af, deze zijn bestemd om rond te rijden. Dus met een enkelvoudig spoor gaan we het diorama in of uit.

Deze rondloop kan ik splitsen in twee sporen, maar dat wordt dan een schaduw station. Dat zou kunnen betekenen als volgt. Dat er gereden kan worden met een treinlengte van 3 tot 4 mtr. In het schaduw station kunnen dan 3 tot 4 treinen komen te staan (weliswaar achter elkaar, maar dat boeit niet) en in de fiddle yard kan er nog wat verstopt worden.
Lijkt me dat dit dan een boeiend treinenspel op zou kunnen leveren. Zelfs in spoor1 op de zolder.

Omdat met enkele jaren het thema vrije tijd gaat toenemen is het doel om ook deel te gaan nemen aan de roadshows wat beurzen heet. Gewoon omdat het circus gezellig is. In deze dient van meet af aan rekening gehouden worden met de mobiliteit van het geheel - maar dat mag de pret niet drukken.

I'll be back

« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 10:36:18 door Ad Cleijsen »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3195
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2017, 10:40:22 »
Het onderste spoor is wel lastig te bereiken zo ik zou de twee meest rechter wissels op dat spoor iets opschuiven zodat je met langere treinen dat spoor op kunt.
Verder vind ik het er goed uitzien. Ik neem aan dat je niet alles zo strak gaat leggen als op dit plan te zien is en dat dit dus voornamelijk een "richtlijn" is?
groeten,
Auke

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #33 Gepost op: 08 april 2017, 10:47:48 »
Hallo Auke,

Goede opmerking. En nee het gaat niet zo strak gelegd worden, dat is de volgende uitwerking.

Ik steek liever wat meer tijd in een goede planning. Nadeel van zelfspijkeren van rails is dat het gewoon meer werk is, dus ik wil het meteen goed doen. Dat geld dan voor meerdere aspecten dan enkel het plan, maar een goede voorbereiding betaald zich vanzelf terug.

Zo nu even aanschouwend en met de bijdrage van Arbhin, vraag ik me ook af of het niet slimmer is om het rangeerspoor te gaan voorzien van 2 wissels in plaats van 4 en dan de wissels in het midden leggen, zoals je voorstelt om met langere treinen te kunnen rijden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #34 Gepost op: 08 april 2017, 10:49:45 »
Het wordt een wel doordachte baan zo. (y)

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3195
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #35 Gepost op: 08 april 2017, 10:57:10 »
Zolang je rechts boven kunt omlopen is twee wissels prima. Anders zou ik toch echt 4 hanteren of een ander stuk omloopbaar maken
groeten,
Auke

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #36 Gepost op: 08 april 2017, 13:57:39 »
Hoi Ad,

Met de voorgestelde opstelling kun je niet vanuit de onderste twee sporen naar rechts uitrijden. Je zou dat kunnen oplossen door het onderste spoor met een boog te laten aansluiten op je uitgaande spoor, waarbij het tweede spoor van onderen via een wissel op dat verbindingsstuk wordt aangesloten. Je zou ook nog kunnen denken aan een engelsman in plaats van die wissel, waarbij je voor het tweede spoor van onderen een klein stukje rechtdoor creëert, waar een loc kan worden geparkeerd.

Verder zou ik aan de linker kant de aansluiting van de binnenkomende baan met het rangeergedeelte wat naar links verleggen. Hierdoor creëer je meer ruimte voor je rangeersporen.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #37 Gepost op: 08 april 2017, 14:23:02 »
wies, wat is een engelsman

gr. Ad

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #38 Gepost op: 08 april 2017, 16:01:25 »
Ik dacht aan een kruiswissel (hele of halve) en meende dat het een bekende uitdrukking was. Maar wanneer dat niet zo is, dan hierbij mijn verontschuldigingen voor de onduidelijkheid. En voor de goede orde: ik wil hier geen discussie opstarten over dit woord.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #39 Gepost op: 08 april 2017, 22:13:48 »
zo

@Wies, ik ben (nog) niet bekend met de terminologie - geeft niks, bedankt voor de toelichting.

Denk verder dat ik je bijdrage op deze manier geinterpreteerd heb. Ben bang dat als ik het onderste spoor aansluit de bogen een te kleine radius gaan krijgen en dat is enerzijds minder mooi, anderzijds rijd dat niet zo goed.
Dat is dan een nadeel van spoor 1.

Kijk maar eens wat ik ervan gebakken heb.

gr. Ad


Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #40 Gepost op: 14 april 2017, 17:25:09 »
Vraag van heel andere orde,

Het baanplan is mijns inziens afrondend, nu wil ik de sjablonen vanuit fasttracks vergroten naar 1:32 en uitprinten.
Voorbeeld, een engelse wissel - printen vanuit HO 270% en schaal is prima. MAAR de print past natuurlijk niet op 1 A3 vel, dus heb er 2 of 3 nodig. En als ik print wordt slechts een gedeelte weergegeven.

Wie weet hoe ik dat moet doen. Van daaruit, in combinatie met het ontwerp kan ik dan de hele baan uitprinten om vervolgens uit te leggen. Dit ondersteund me bij het uitzetten van de geometrie.

Dit is een van de nadelen van zelf spijkeren, voordeel is dat je elke variatie kunt maken, maar nadeel is dat je goed de radius moet bewaken.

De foto toont dat de radius (naar schaduwstation) nu wat te krap genomen is (toch nog 1500mm)

« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 17:30:50 door Ad Cleijsen »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #41 Gepost op: 14 april 2017, 17:40:21 »
Voor een goede straal zou ik een smal latje in een ronde vorm aanbrengen die de spoorbaan ronding aangeeft.
Er tegen aan kan je dan de dwarsliggers leggen.

Met printen kan ik je ook wel helpen.
Echter als je de baan hebt uitgeprint op een A3 formaat zou je daar een rasterwerk op kunnen tekenen. bv om de 2 cm
Als je hetzelfde raster (maar dan vergroot) op de baan aanbrengt  kan je zo het spoortracé overbrengen op je ondergrond.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #42 Gepost op: 15 april 2017, 10:31:41 »
Hoi Ronald,

Het verschalen van de tekening naar de tafel, dat is inderdaad een werkwijze. Maar vooralsnog staat me dat niet voor ogen.

Voor het leggen van een straal, doe ik simpel met een touwtje. Werkt eigenlijk prima. Lengte touwtje is de radius en ergens het middelpunt van de cirkel het touwtje gewoon vastzetten.
Maar omdat ik mijn rails zelf spijker en mijn wissels volledig zelf maak is het gewoon eenvoudiger om op papier een sjabloon te hebben, wat 1 op 1 gebruikt kan worden. Zeker als de wissels niet standaard zijn.

Denk dat het toch moet kunnen om blow up te maken, volgt enkel de vraag hoe.

gr. Ad
« Laatst bewerkt op: 15 april 2017, 11:45:48 door Ad Cleijsen »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #43 Gepost op: 15 april 2017, 16:17:10 »
Hallo Ad,

Je zou de straal kunnen uitzetten op een groot vel papier(krant)  en dan evt uitknippen langs de buiten of binnenradius.
Deze op je tafel plaatsen en daarlangs de bielzen leggen.
Blijft een zorgvuldig karweitje
Een andere methode is dat je met latjes toch een hulpmiddelpunt(valt dan buiten je tafel) creeert van waaruit je de diverse radiussen afzet.
is wat meer werk maar wel zorgvuldiger.

succes jandcargo

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #44 Gepost op: 15 april 2017, 18:38:20 »
Helemaal tevreden,

Aangevangen met een basis opzet. Met behulp van diverse bijdragen nu mijn plannetje 'definitief'
gemaakt.
Niet dat het in beton gegoten is, maar ik houd me wel aan mijn uitgangspunten. Vandaag afgerond. De eerste opzet toonde dat de geplande wissels niet strookte met de module indeling. Heel de dag mee bezig geweest om dat voor elkaar te friemelen. Maar na de benodigde A3 uitdraaien, nalopen/meten/kijken enzovoort pas gekregen.

Vervolgens ook alle uitdagingen en complexiteit erin zitten. Wordt een uitdaging om zelf een drieweg wissel en engelse wissel te gaan maken. Maar alleen al de uitdaging is geweldig.

Dank aan de moderator van dit forum. Zie het als een soort promotie nu mijn draadje in een ander podium beland is. Op naar de volgende uitdaging.