Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 18:41:44
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:02:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 16:51:47
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
  

Auteur Topic: Starten vanaf 1/de meisjes van verkade  (gelezen 86806 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #15 Gepost op: 28 March 2017, 21:47:01 »
bedankt,

Meen me te herinneren dat ik ergens een oud fleischann slaboontje heb liggen. Wordt dus zoeken.

Ondertussen kom ik wel verder.

gr. ad

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #16 Gepost op: 01 April 2017, 10:37:03 »
Zo, hier ben ik weer.

Na wat traditioneel gehannes, windows pc, anyrail demo geinstalleerd, beetje pielen.

Hier dan de eerste opzet voor het baanplan.
Toelichting als volgt. De vakverdeling is 60x60 - wat dan uiteraard overeenkomt met de modulemaat 120x60. Deze worden in de lengte gelegd dus 7 modules lang en dat 2 dik.

Zoals men kan zien, 4 sporen (schaal 1:32 / spoor 1). Bovenkant plaatje wordt tegen de muur aangezet.

Linkerzijde
De buitenste boog is bedoeld om rondrijden mogelijk te maken. Ben nog niet tevreden hiermee, maar dat komt wel met de volgende update. De andere boog gaat naar een fiddle yard van 3 sporen, deze enkel bedoeld om wat materieel te parkeren.
Met betrekking tot rondrijden volgt nog een overweging of dat een keerlus wordt, of aan elkaar geknoopt.

Rechterzijde
Hier is nog ruimte voor ongeveer 60 cm. Komt later als de zolder verbouwt is, de modules staan opdat een en ander netjes pas gemaakt kan worden.

Ik zou er graag een vijfde spoor langs willen leggen, maar dat zou zo maar te druk kunnen worden. Vooralsnog dit geeft wel richting aan het geheel - in deze graag advies.
Wat ik schitterend vind is een achterspoor op hoogte, dat zou kunnen in geval we bij de keerlus een wissel maken voor een stijgend/dalend spoor.

Hoor het graag.

gr. Ad


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2017, 10:44:17 »
Geen tips, ik heb er niet zoveel verstand van maar ik lees geboeid mee  (y)  Die bielzen in bericht #7 zijn wel indrukwekkend, dat je die allemaal zelf gezaagd hebt. Dat is pas echt je spoorbaan zelf bouwen!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2017, 11:02:56 »
Als ik dat plan zo zie is er niet enorm veel ruimte voor scenery. Als daar nog een extra spoor bij komt denk ik dat het alleen maar minder wordt. Of je moet van die bogen met bedrijfjes erin doen onder het spoor.
Ik persoonlijk zou het 5e spoor weg laten.

Is het doel rangeren? Lijkt er wel heel erg op. Mis je dan niet een omloop spoor?
groeten,
Auke

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2017, 11:48:47 »
Ik adviseer ook geen 5e spoor.
De bogen aan de linker-onder zijde zijn in dit plaatje "doodlopend". Pas in de toekomst ga je uitbreiden met een rondloop.
Om het toekomstige rondrijden te simuleren zou je net op de grens een tijdelijk boogwissel op kunnen nemen of misschien, voorkomen sloopwerk later, een aan te koppelen plaat met daarop de wissel met een stukken recht (lengte van de rangeercombinatie).

Succes, ik blijf dit volgen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2017, 13:11:07 »
Hallo,

Qua scenery, dien je te denken aan de halfrelief gebouwen van stangel (www.stangel.pl), past keurig in het plaatje. (Eerste kleine try-outs uitgewerkt inmiddels) Daarnaast ben ik behoorlijk geïnspireerd door 'am Bahnhof' van `Ernst Jorissen.

Ja, het doel is rangeren en ja, dan de vraag, waar en hoe dient dan het omloop spoor aangelegd te worden.

De boogwissel is een goeie, ga ik zeker meenemen en omdat ik mijn wissels toch zelf maak is een wissel meer of minder niet zo relevant.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #21 Gepost op: 01 April 2017, 13:24:51 »
Weer wat anders,

Met proberen freubel je wat en ervaart men dat niet alle gedachten goed gaan.

Een voor de zelfspijkeraars onder ons is er een schitterende site met mallen en gereedschappen (fast tracks) maar dus niet voor spoor 1.
Afkijken dan maar, ging vroeger op school ook al goed.

Met mijn meer dan handige zwager, die ook nog eens over een meer dan complete gereedschapmakerij beschikt (ja ook een hobbyist) op de draaibank een 'schienenbender' gemaakt.
Zie voorbeeld - gefreubel en eindresultaat.

Kosten - fles jagermeister, die ik overigens voor de helft zelf mee opgedronken heb.








dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #22 Gepost op: 01 April 2017, 13:30:04 »
Zo te zien is er goed nagedacht over die rail buiger! Ziet eruit alsof dat een stuk beter gaat werken dan dat andere geval
groeten,
Auke

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2017, 13:38:06 »
Auke, klopt.

Het voorbeeld houdt de rail niet op zijn plaats. Ik heb nu een geleider, waarbij ook het profiel van de rail is ingefrased. Hierdoor blijven de rails op zijn plaats en vervreemden niet.

gr. Ad

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #24 Gepost op: 01 April 2017, 14:26:47 »
Hallo Ad,

In je railplan zou ik naast rechterwissels ook een paar linkerwissels plaatsen. Ik weet niet welke afbuighoek je gebruikt, maar bij 10 graden (radius 2,3 m) ben je ongeveer 120 cm kwijt voor een verbinding tussen twee sporen. Het komt mij voor dat het geheel een beetje vertekend is (te korte lengte voor de wissels) op je tekening (kan me vergissen, natuurlijk).

Wat betreft de halfrelief gebouwen van Stangel, deze zijn ongeveer 15 cm diep.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #25 Gepost op: 01 April 2017, 18:00:46 »
Hallo Wies,

Bedankt voor je bijdrage.

De uitslag van mijn wissels is 10 en 7,5 graden, wat inhoud dat de lengte van 1 wissel 60 tot 90 cm zal gaan worden.
Inderdaad 2 wissels tegenover elkaar (10 graden) kunnen net op 1 module. De engelse wissel zal 100 tot 140 worden.
Inderdaad dat vertekend dus behoorlijk. Vooralsnog geen ramp, deze eerste opzet was vooral bedoeld om dit soort bijdragen te krijgen.

De diepte van stangel is me bekend. Hiervoor wordt rand module hart spoor ook 21 cm aangehouden en bij de uitslag 14, maar daar komen geen gebouwen, denk ik  :D

gr. Ad

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #26 Gepost op: 01 April 2017, 18:08:04 »
Is de kruising een Engelse wissel? anders zie ik niet hoe je op de eindsporen kunt komen aan de rechter bovenzijde.

Verder zou ik zelf de kruising eerder zetten, zodat je zoveel mogelijk wagon lengte op het uitloopdeel kwijt kunt.
Bepaal even welke sporen opstelsporen zijn (laad/los, retour) en welke sporen uitloopsporen zijn.
Loop daarna het plan even door voor de logica van de treinen. Ga je engels rijden (links) of vasteland (rechts), of kom je van enkelspoor (beide sporen heen en weer rijden mogelijk).

Wanneer een trein geladen het terrein opkomt, zal deze op spoor 2 uitkomen. Moet daarna achterwaarts de wagons weg rangeren naar uiteindelijk spoor 4, maar daarna heeft hij zichzelf vast gereden.

Mogelijk is er een andere achtergrond waarom je deze aansluiting zo wilt, in dat geval mijn excuses voor niet concrete bijdrage.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2017, 13:19:32 »
Hoi Arbhin,

Inderdaad de kruising wordt een engelse wissel. Zal nog niet zo makkelijk zijn deze zelf te bouwen. De eerste probeersels in deze liggen inmiddels in de container.

Het rijden wordt vasteland (duitsland epoche IIIa) en dan vooral op het ruhrgebied geent. Nou ja, het doel tenminste.

gr. Ad

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #28 Gepost op: 03 April 2017, 08:24:51 »
Beste Ad,

met een plaatje zeg je meer dan met duizend woorden daarom een uitwerking van wat ik bedoelde in mijn welgemeend advies:



Niet mijn bedoeling om jou layout af te kraken, maar een idee om te laten zien hoe het spoor logischerwijs anders zou kunnen verlopen.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Starten vanaf 1
« Reactie #29 Gepost op: 03 April 2017, 11:51:18 »
Nu kan je de onderste 2 sporen alleen bereiken door te moeten steken?

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...