Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
  

Auteur Topic: NS Intercity verliest wagon  (gelezen 8219 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #15 Gepost op: 16 March 2017, 14:01:11 »
Fake?
Het zijn meer alternatieve feiten...  ;D

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Duitsland TP III/IV
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2017, 14:14:40 »
Neem maar van mij aan dat als er 2 DDz's 4 door wat voor een oorzaak dan ook ontkoppelen dat de boel binnen een 10 tal meters tot stilstand komt simpelweg omdat de hoofdreservoir leiding dan ook loslaat en alle lucht in 1 keer wegloopt en de remmen vastslaan. Hoe ik dit weet? Aan de lijve ondervonden toen 2 DDz's in de 5600 serie(Ut-Zl) spontaan ontkoppelden vlak voor Amf ter hoogte van de overweg richting dierentuin. Heeft uiteindelijk meer als een uur geduurd voordat de trein weer gekoppeld verder kon. Werd bij binnenkomst te Amf wel opgeheven.

Grt, Ronald.(Hc te Zl)
Grt, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2017, 14:35:42 »
Verder denk ik dat het bericht op deze manier voor de rest van niet-trein-bekend-Nederland duidelijker is.

Dat denk ik ook. In de regel wordt een bericht helemaal niet duidelijker van gebruik van jargon. Bij de pers weten ze dat. Het woord wagon is gewoon Nederlands en wordt begrepen als een stuk van een trein. Het woord treinstel zegt de goegemeente daarentegen niets, bij het woord rijtuig denken de meeste mensen aan iets met paarden en een wagen rijdt op de weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4405
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2017, 15:10:42 »
Neem maar van mij aan dat als er 2 DDz's 4 door wat voor een oorzaak dan ook ontkoppelen dat de boel binnen een 10 tal meters tot stilstand komt simpelweg omdat de hoofdreservoir leiding dan ook loslaat en alle lucht in 1 keer wegloopt en de remmen vastslaan.

Grt, Ronald.(Hc te Zl)

De treinleiding loopt leeg, de hoofdleiding niet  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #19 Gepost op: 16 March 2017, 17:04:10 »
De DDZ is voorzien van een automatische koppeling van BSI (fabrikant). Hierin zitten een hoofdreservoir en twee treinleiding aansluitingen. Van de twee treinleidingaansluitingen is er eentje uitgerust met een vergrendelinrichting die bij ongewilde ontkoppeling er voor zorgt dat de treinleiding open blijft staan. Hierdoor wordt terstond een noodremming veroorzaakt bij beide treinstellen indien er een ongeplande ontkoppeling plaatsvind.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2017, 20:03:04 »
Of anders gezegd, de hoofdreservoir aansluiting heeft een terug slag klep, en de rondleiding niet.
Die heeft een kraan die gesloten word als er bewust ontkoppeld word, zoniet blijft de kraan open staan en loopt de treinleiding leeg waarop de triplekleppen de remreservoirs verbinden met de remcilinders en er een volremming plaats vind.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4405
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #21 Gepost op: 16 March 2017, 20:20:44 »
Bijna, maar niet helemaal  ;)
Een triplekklep maakt en verbreekt verbindingen.
Wanneer de treinleiding (5 bar) leegloopt overwint het stuurreservoir ( of veer)
Hierdoor kan er lucht uit de remcilinder waardoor deze remt.
Wanneer je de druk in de treinleiding terugbrengt naar 5 bar, zijn de drukken tussen treinleiding, stuurreservoir en remreservoir gelijk ( dus de trioleklep)waardoor er druk op de remcilinders staat en de remmen dus lossen.

Een tripleklep verbind niet een remreservoir met een remcilinder.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #22 Gepost op: 16 March 2017, 20:21:12 »
Kleine correctie Thom er vind geen volremming plaats maar een snelremming
Dave correct, maar wel afhankelijk van het gebruikte remsysteem. Tegenwoordig is een stuurreservoir veel in gebruik maar niet altijd aanwezig.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4405
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #23 Gepost op: 16 March 2017, 20:29:29 »
Tegenwoordig is een stuurreservoir veel in gebruik maar niet altijd aanwezig.

Het is altijd òf een veer òf een reservoir,de FLIRT  heeft wel een stuurreservoir terwijl een VIRM bijv. een veer heeft.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #24 Gepost op: 16 March 2017, 22:02:47 »
Bijna, maar niet helemaal  ;)
Een triplekklep maakt en verbreekt verbindingen.
Wanneer de treinleiding (5 bar) leegloopt overwint het stuurreservoir ( of veer)
Hierdoor kan er lucht uit de remcilinder waardoor deze remt.
Wanneer je de druk in de treinleiding terugbrengt naar 5 bar, zijn de drukken tussen treinleiding, stuurreservoir en remreservoir gelijk ( dus de trioleklep)waardoor er druk op de remcilinders staat en de remmen dus lossen.

Een tripleklep verbind niet een remreservoir met een remcilinder.
Je mag me gerust corrigeren maar toch werkt het niet zo.
Wat jij beschrijft is het systeem vaak toegepast op vrachtwagens en bussen, maar treinen werken toch echt 'andersom'.

Dwz, zonder lucht is een remcilinder gelost en onder druk zal deze de remblokken of remschoenen doen aanslaan.
De tripleklep heet zo doordat hij werkt met de drukken in de treinleiding, het remreservoir en in de remcilinder.

Zonder lucht aanwezig zal een spoorvoertuig dus altijd gelost zijn, anders zou je nooit een defecte rem kunnen afsluiten en een wagen onberemd mee kunnen nemen en dat is ook de reden dat spoorvoertuigen die een tijdje stil staan kunnen lossen en aan de rol kunnen gaan...

Als je wilt wil ik daar best wat documentatie voor opzoeken, maar ik ben er behoorlijk zeker van aangezien ik al wat jaartjes omga met divers spoorwegmaterieel en het onderhoud daarvan ;)

De veerrem toegepast bij een Flirt is alleen bedoeld als parkeerrem bij stilstand en niet als bedrijfsrem, of anders gezegd, de Flirt kan daar niet op afremmen.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2017, 22:10:46 door Thom »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4405
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #25 Gepost op: 17 March 2017, 03:48:46 »
Hoi Thom

Ik hoef m'n gelijk niet te halen hoor ;)

Echter ik zit in de opleiding van Mcn en zoals jij het zegt staat het echt niet in de documentatie. Je haalt dingen door elkaar.
Ik gaf aan dat de FLIRT een stuurreservoir heeft, niet een veerrem wat totaal iets anders is.
Je hebt het stuurreservoir òf een stuurveer.
De tripleklep kan het remreservoir aansturen, die op zijn buurt de remcilinders aanstuurt.
Echter bij EP remmen wordt de tripleklep omzeilt.

Het klopt dat als er geen lucht in de cilinders zit, de remmen los zijn.
Wat k overigens ook schreef ;)
« Laatst bewerkt op: 17 March 2017, 03:50:56 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #26 Gepost op: 17 March 2017, 07:25:56 »
Dave, ik zou je eerdere stukjes even doorlezen, want met je laatste regel je spreekt je zelf nu tegen.

Bij een geloste rem is er geen druk aanwezig in de remcilinder, en is de treinleiding 5 bar.
Door het verlagen van de druk in de treinleiding, hetzij door een remming of de breuk van de trein, zal de tripleklep (ongeacht wat voor type) zorgen dat de lucht van het remreservoir de remcilinder vult. En dan gaat de trein remmen.

Tegenwoordig zit er meer elektronica in, maar dit is de basis. Vanaf mat '64 kennen we de EP rem, die de tripleklep elektrisch aanstuurt. Hierbij wordt de druk in de treinleiding niet verlaagd, wat als voordeel heeft dat de remmen sneller reageren, en ook sneller lossen.

Neem dit maar aan van een oude Nedtrain storingsmonteur met ondertussen al vele jaren ervaring met remsystemen van museummaterieel.

En als je nog twijfelt, kom maar een dagje meehelpen met de luchtbeproeving van museummat, dan kun je het aanschouwelijk leren  (y)


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #27 Gepost op: 17 March 2017, 09:58:56 »
De tripleklep heet zo doordat hij werkt met de drukken in de treinleiding, het remreservoir en in de remcilinder.

Ik dacht dat triple voor drie staat?? Kan het fout hebben.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26702
    • Pagina van klaas
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #28 Gepost op: 17 March 2017, 10:45:56 »
Nee hoor Sobat, je ziet het goed. De tripleklep heet zo omdat er drie aansluitingen aan zitten: 1 naar de treinleiding, 1 naar het hulpreservoir, en 1 naar de remcylinder. Verder zal ik me niet in deze discussie mengen omdat er intussen wat varianten zijn ontstaan waar ik te weinig kennis van heb.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #29 Gepost op: 17 March 2017, 11:28:30 »
Ik dacht dat triple voor drie staat?? Kan het fout hebben.
Jazeker, hij werkt met de 3 componenten en de drukken daarin :)

Hoi Thom

Ik hoef m'n gelijk niet te halen hoor ;)
Gelukkig, anders zou ik al die tijd verkeerd bezig zijn met onderhoud en de controles die ik uitvoer ;-)

Verder heb ik niets meer toe te voegen aan het verhaal van Arjen, ik zal vanavond anders wel even kijken voor wat documentatie :)
« Laatst bewerkt op: 17 March 2017, 11:34:53 door Thom »