Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:29:56
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 12:02:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49

Auteur Topic: electra aansluiting digitaal rijden  (gelezen 3443 keer)

tj.weerdestijn

• Gast
electra aansluiting digitaal rijden
« Gepost op: 02 December 2007, 10:19:32 »
mijne heren,

Materiaal: n-spoor Fleischmann Twincenter, Minitrix treinen, Viessmann wissel- en bezet/terugmeld decoders/sienen en pc met koploper. Ovaal baantje met inhaalspoor. Ringleiding onder de baan, 5 blokken met ieder 2 eindsecties. Ieder blok (in het midden) aangesloten op de ringleiding.

Omdat ieder blok en de secties éen(rail)zijdig zijn geisoleerd, heb ik als beginnend spoorder de volgende vragen:
Wordt de rijspanning via de decoders naar de secties en wissels doorgegeven ?
Moet ik in deze situatie bij de aansluitingen van de niet gecontroleerde middendelen van de blokken gebruik maken van 5234 (extra modul) ?

Tom

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: electra aansluiting digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2007, 14:04:29 »
Dat ligt eraan welke bezetmeld decoder jij gebruikt. Dus even een type omschrijving hiervan en of een artikelnummer.

Verder worden alle niet gedetecteerde sporen, aangesloten op de normale spanning al dan niet via een 5234, welke je eenmalig moet aanschaffen en aansluiten tussen de niet gedetecteerde delen en de Centrale.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

• Online Online
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2007, 14:43:35 »
Hoi,

Wim, misschien een beetje off topic, maar ook weer niet: ;)

Bij het opbouwen van mijn pendelbaantje voor Genk en Eurospoor, constateerde ik het volgende:

Lengte van het baantje ong 2 meter, de laatste 25 cm geisoleerd en aangesloten op de Uhlenbrock LocoNet bezetmelder voor 2-rail.
Het idee was, dat als de bezetmelding geactiveerd werd, de computer de trein tot stilstand bracht etc. etc.

Wat ik zag bij het berijden van het geisoleerde deel met mijn Plan U ( stoomafname-basis 75 cm ) er eerst een 'Active' gemeld werd, bijna onmiddelijk gevolgd door een 'Inactive'. Hetzelfde patroon bij het verlaten ! van de sectie. Als ik een korte loc ( 2200 of 600 ) gebruikte, werd 1 malig een active gegeven, deze bleef totdat de een stroomafnemende as van de loc het geisoleerde deel verlaten had.

Ik heb toen de conclusie getrokken, dat door de diode overgangen in de bezetmelder de spanning lager is in het geisoleerde deel, en de trein verder de stroom afnam via de rechtstreeks op de centrale aangesloten rails.

Ik had ooit nog een keer willen proberen om dat deel ook via een BM aan te sluiten. Is er echter nooit van gekomen.

Kun jij hier iets uit je ervaring of theorie van zeggen ? Het lijk mij een mogelijke bron van 'valse' vrijgave meldingen.

Grtzz,

Karst

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2007, 14:53:20 »
Karst, daarvoor is nu juist de 5234 bedoeld. oftewel de hoogte van de spanning moet overal gelijk zijn.

De manier van verschillend reageren heeft ook te maken met de manier waarop de trein zijn stroom afneemt.

Maar voor de niet getecteerde delen moet dus ook een zelfde diode schakeling gebruikt worden als dat door de bezetmelder met stroomdetectie wordt gebruikt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

• Online Online
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2007, 14:56:06 »
Thnx,

vermoeden bevestigd  ;D

Grtzz,

Karst

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2007, 15:04:57 »
Ja Karst, het juist functioneren van de dingen zit hem in de details. :-X

Mvg
Wim.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2007, 22:15:26 »
Citaat
De manier van verschillend reageren heeft ook te maken met de manier waarop de trein zijn stroom afneemt.

Maar voor de niet getecteerde delen moet dus ook een zelfde diode schakeling gebruikt worden als dat door de bezetmelder met stroomdetectie wordt gebruikt.

Wat is het nadelige effect wanneer je dit niet doet?
In mijn oude baan heb ik dit totaal niet toegepast namelijk en reed alles als een trein naar mijn mening.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2007, 22:55:31 »
Sander, lees de vraag en de probleem omschrijving van Karst dan nog eens aandachtig door, daar staat het in geuren en kleuren in vermeld.  :o

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2007, 00:08:54 »
Sander, het wordt duidelijk als je eens een schema tekent van de situatie. Dus een sectie die via een stroomdetector aan de voeding hangt, en daarnaast een sectie die direct aan de voeding hangt. De trein komt eraan, overbrugt met zijn stroomafname de scheiding tussen de secties, en voila, de stroomdetector wordt kortgesloten, dus doet niks meer. Anders gezegd, de weg door de directe verbinding is voor de stroom veel makkelijker, dus er loopt geen stroom door de stroomdetector. En een stroomdetector waar geen stroom door loopt, die detecteert geen stroom, dus......
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2007, 02:26:32 »
Helemaal juist wat Klaas zegt Sander, je detectie sectie werkt alleen als de gehele trein binnen de detectie sectie valt, qua stroomafname dan, indien dit niet zo is, zal de sectie 'niet goed' detecteren.
Stroom neemt immers altijd de weg van de minste weerstand, dus de direct op de voeding aangesloten sectie ' geniet' dan de voorkeur.

Oplossing voor dit: Alle spoorsecties gelijk maken.
Voorbeeld: Detecteer je door middel van een spanningsval over 2 diodes achter elkaar die in serie staan met de trein, dan zul je dit overal moeten doen om dezelfde spanning, weerstand, enz. te hebben.

Een andere mannier zou zijn om een tijdsvertraging voor de detectie sectie te maken die pas gaat detecteren als de gehele trein binnen is, is wat omslagtig maar zou ook werken indien je niet je gehele spoorbaan in secties wilt verdelen.
Het enige hierbij zou dan zijn dat je moet kijken dat je detectie sectie lang genoeg is voor een dergelijke detectie vertraging wat veelal niet het geval is.

Met vriendelijke groet,

Peter.

tj.weerdestijn

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2007, 08:44:58 »
Dat ligt eraan welke bezetmeld decoder jij gebruikt. Dus even een type omschrijving hiervan en of een artikelnummer.

Verder worden alle niet gedetecteerde sporen, aangesloten op de normale spanning al dan niet via een 5234, welke je eenmalig moet aanschaffen en aansluiten tussen de niet gedetecteerde delen en de Centrale.

ik gebruik wisseldecoders 5212 en bezet/terugmeld decoders 5233.

Mijn ovaaltje is een voorstudie voor een veel grotere baan (voor grootste deel al aangeschaft) met uiteindelijk wel 40 blokken en 30 wissels.
Heb verder geen enkel ervaring, stap direct digitaal rijden is wellicht erg groot.
Ga hoe langer hoe meer beseffen dat de meeste kosten onder de baan komen te liggen, dus dit moet als het kan eenvoudiger (lees goedkoper).

Is het ook noodzakelijk om uiteindelijk bij ieder blok een sein te plaatsen ?

Gaarne antwoord,
BVMD

Tom
BVMD
« Laatst bewerkt op: 22 December 2007, 12:22:39 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2007, 08:45:03 »
Peter.

Dit laatste is natuurlijk onwerkbaar en is niet de basis waarop alle besturingsprogramma's werken. En waarom zo moeilijk doen, het is eenvoudig met behulp van 1 malig 2 of 4 diodes op te lossen.

Mvg
Wim.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2007, 09:54:36 »
Dat weet ik Wim, daarom gaf ik al aan dat een tijdsvertraging wat omslagtig is.

@ Tom:

Je bent niet genoodzaakt om bij elk blok een sein te plaatsen, dat ligt geheel aan het baanplan (zichtbare en niet zichtbare delen) en je eigen voorkeuren.

Welke soort seinen heb je? Seinen die ook rijspanning schakelen of seinen die alleen lichtfuncties hebben?

Met vriendelijke groet,

Peter.

pmh1962

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2007, 12:52:34 »
peter,

Eerste vraag daar staat pc. Seinen hebben dan toch alleen een cosmetische functie. Zorgt de Pc hier niet voor het netjes stoppen?

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2007, 15:17:51 »
Dat de pc de treinenloop kan regelen weet ik wel, daar ging het mij ook even niet om.
Ook niet om het feit of seinen dan alleen een cosmetische functie hebben of niet.

Lees de vraag even goed zou ik zeggen....

Met vriendelijke groet,

Peter.