Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53

Auteur Topic: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?  (gelezen 43035 keer)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Re: Modelspoor expo / Ontraxs 2017 wat vond u ervan, wat hebben we gescoord?
« Reactie #105 Gepost op: 13 March 2017, 07:56:30 »
Zaterdag bij OnTrax geweest. Had een heerlijke dag.

Er waren veel kinderen. Wat me positief trof was de houding van veel ouders. Kinderen willen natuurlijk overal aanzitten. Maar vrijwel altijd hoorde ik dan van de ouders "kijken doe je met je ogen", "handjes op je rug", enz. Heb dat wel anders meegemaakt, kinderen die zowat de bomen uit de modelbaan trokken en pa of ma stond erbij en keek ernaar.

Ik vond de kwaliteit van de banen vooruit gegaan. Het waren niet van die heel grote banen (nou ja Sauwerd was toch wel lang), maar vanwege die kleinschaligheid waren het vooral banen waarbij de afwerking veel aandacht had gekregen. Vrijwel alle kleine banen waren heel gedetailleerd, hoge kwaliteit. Volgend jaar kom ik weer.

Ik vond het ook goed, dat de ruimte in het oude stationsgebouw erbij betrokken werd. Daarmee vergroot je de kijkmogelijkheden. Nu waren dat voor mij niet de meest aantrekkelijke banen (zie alinea hierboven), maar alla voor het gemiddelde publiek krijg je dus meer locaties waar een baan staat.

Wat heb ik gescoord? Een zakje ballast en verder niets. Eerst even de basis voor mijn baan Langdorf verder leggen, dan zien we wel wat er nog mist en kan worden aangeschaft.

Wim K

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #106 Gepost op: 13 March 2017, 08:19:08 »
Nog een beetje aan het bekomen van 4 vermoeiende, maar toch wel zeer bevredigende dagen.
Zoal steeds heel wat bekenden tegen gekomen, en ook mensen ontmoet die ik tot hiertoe enkel kende van topics.
We hebben enorm genoten van de  aandacht en komentaren van het publiek.
De kinderen zochten weer naarstig naar de 4 honden, wat mij bijna 4dozen lolly,s koste  ::) :D
Las hier ergens dat men een grote museummodelbaan miste, maar die is er wel degelijk hoor en zelfs heel gedetailleerd voor zijn grootte.

Verder wil ik de organisatie bedanken om ons zo in de watten te leggen.
@Jaap Floris en Steef een extra bedankje.

Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2017, 08:37:57 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #107 Gepost op: 13 March 2017, 08:32:41 »
Citaat
bedanken om ons zo in de watten te leggen

Oh, lagen jullie daar!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #108 Gepost op: 13 March 2017, 08:35:51 »
Nadat ik het hek gesloopt had mocht ik niet meer uit de watten komen Jaap  ::) ;D

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 13 March 2017, 08:57:38 »
Ik kan me maar twee fotografen voor de geest halen en die ik ook gezien heb
(Gerard en Len). Hoeveel liepen er rond?

Andrew Burnham was ook volop aan het plaatjes schieten.

Mvh Steef

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #110 Gepost op: 13 March 2017, 09:11:28 »
Die kende ik dus niet. :) Nu wel.
Maar dan nog zie ik daar geen indrukwekkende schermen en lampen omheen staan. Ik heb ze zelf ook niet aan het werk gezien. Ik weet hoe Gerard en Len werken. Maar ik zie nergens een foto van zo'n fotograaf met allerlei toeters en bellen in actie. Ik ben wel benieuwd heo dat er nu uitziet. Ik lees er veel commentaar over, maar weet dus niet hoe het er uit ziet...

Komen we nu op 6 fotografen uit? Dat doet onTraXS dan goed!  (y)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #111 Gepost op: 13 March 2017, 09:13:21 »
Over fotografen gesproken: zijn er mensen die lekker veel foto's van de BNLS modulebaan hebben gemaakt? Die wil ik wel erg graag zien  :)

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 13 March 2017, 09:23:13 »
Tuurlijk.... Donderdagavond... Weet je wel wanneer de boel opgebouwd wordt?
In de vroege ochtend en late middag is het rustiger...
Het tijdstip van donderdagavond was een voorbeeld. Ieder ander tijdstip is wat mij betreft okay :-)

Ik was er stipt om 10.00h en toen stonden de fotografen er al. Enkel in de gang voor wereld3 stonden er zeker 5 met volop apparatuur.

Ik reageer zo omdat die mensen [fotografen] ook hun werk moeten doen. In 3 dagen tijd 25 tot 30 banen op de foto zetten op één of andere manier.
Je moet je dan gaan afvragen of de beurs primair voor de bezoekers is of voor de fotografen.
Als de bladen mooie foto's in hun bladen willen, kunnen ze ook thuis/club bij de mensen langs gaan. Die foto's hoeven dan echt niet perse op een betaalde beurs gemaakt te worden.

Bij elke modelbaan een medewerker van het museum of iemand van de organisatie die mensen met spiegelreflexcamera's weg gaat jagen als die op een verkeerd tijdstip opduiken?
De mensen hier ageren tegen fotografen die de hele stand afdekken met lampen, spiegels en parasols. Niet tegen een hobbyist die een enkele foto neemt. Of een foto met een iPhone.

Niet alles kan je "voor kinderen" laten zijn, er moet ook wat voor de "liefhebbers" te zien zijn.
De kidshoek was prima. Ik heb het over de handel waar enkel duurdere modellen lagen. Voor instappers is een wagon van meer dan een tientje gewoon niet reeel. Voor ons is een tientje een prima deal natuurlijk.

Ik krijg wel een beetje het gevoel dat je geen kritische noot mag hebben in de beoordeling...

Tja, dat kom je overal tegen. Ook hier. Jammer.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 13 March 2017, 09:49:06 »
Vincent.

Als de bladen mooie foto's in hun bladen willen, kunnen ze ook thuis/club bij de mensen langs gaan. Die foto's hoeven dan echt niet perse op een betaalde beurs gemaakt te worden.

Bij 90% van de bouwers gaat dat niet. Ik doe het nu een keer anders.
In oktober staat mijn baan in een hal, zodat Gerard Tombroek de baan op
zijn gemak kan fotograferen. Dirk komt die dag de baan filmen zonder
dat er publiek te horen is. Maar juist wel de achtergrond geluiden van de
baan. Aan de andere kant snap ik dat het jou en andere irriteerd. Maar
je begrijpt neem ik aan wel dat WIJ bouwers het ook leuk vinden om onze
kindjes in een magazine te zien staan. En in mijn geval dan het liefst van
over de grenzen. Bezoekers die foto's maken zijn wat mij betreft net zo
welkom. Alleen zul je elkaar de ruimte moeten geven. Het museum is
van 10:00 tot 17:00 geopend, dat is genoeg om alle banen te kunnen
bekijken en foto's van te maken. De mrs. en ik deden het gisteren in 5 uur.
En nergens hebben wij ons hoeven ergeren aan anderen.

Wil je betaalbare handel, dan moet je inderdaad niet in Utrecht zijn. Maar
dat is al 9 jaar bekend. Dus nee, een hoop dezelfde opmerkingen zijn niet
terecht. Maar worden telkenmale door dezelfde personen aangehaald. En dat
irriteerd menig vrijwilliger, maar ook de organisatie mateloos. Dus mocht je
volgend jaar weer gaan, ga dan op je gemak rond en verbaas je. In plasts van
irriteren, dan kun je bij mij ook nog een bak koffie komen halen. Dat vinden
wij nog gezellig ook, en jij misschien ook wel.

Mvh Steef

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 13 March 2017, 11:02:20 »
Over de kritiek nog even. Uiteraard prima als er kritiek komt maar als je kritiek wil geven moet je die ook kunnen ontvangen. Communicatie is geen éénrichtingsverkeer. Verder wordt de waarom vraag dan nooit gesteld maar *BAF* kritiek erin.

Over de fotografen. Waar krijgen ze de kans om in drie dagen zoveel kopij voor hun tijdschriften te verzamelen? Dat kost anders wéken om het hele land, en zelfs buitenland, af te reizen. Dit is dus ook een stuk duurzamer...  8)
Verder moet bij het fotograferen de bouwer van de baan aanwezig zijn (vanwege licht aan, treinen op de juiste plek e.d.) en als dat ná sluiting van een beurs moet is dat ook weer lastig. Na een dag beurs wil je ook wel wat eten, veelal naar huis en met de benen omhoog.

Len is 20 minuutjes bezig geweest schat ik. Daarnaast is ook Andrew Burnham langs geweest. Hij heeft ruim de tijd genomen maar dat kwam omdat hij geduldig wachtte op rustige momenten. Kwam er een hobbyist met camera of telefoon dan wachtte hij gewoon tot die weer weg was. Every Inch A Gentleman!  (y)

Mijn ervaringen dan maar:
Ik heb me drie dagen uitstekend vermaakt (ik stond ook op Ontrax   8)). Veel bekenden en onbekenden gesproken zowel aan de baan als na sluitingstijd met de deelnemers onderling en en dat is wel een heel groot deel van de lol. Uiteindelijk blijven de leuke gesprekken en ontmoetingen op een beurs mij het meest bij. Voorbeeldjes: een zakenrelatie waar ik al 10 jaar over de vloer kom. We wisten niet dat we deze passie deelden. Hij stond mij zeker 10 seconden volkomen verbaast aan te staren en kon mijn aanwezigheid totaal niet plaatsen. Of een jongetje dat met rangeerhelm op trots zijn rangeerdiploma van meester Jan liet komen zien en vond dat hij nu wel op een échte baan mocht rijden.

Mijn baan zelf heeft 3 dagen probleemloos gefunctioneerd met assistentie van Sven, Edwin (Edde) en (een beetje) Martijn. Dank voor de ondersteuning en het prettige gezelschap.

Verder de tip voor iedereen die meeleest. Stop nou eens met het bouwen van die vaste zolderbaan en bouw iets voor een beurs. Je zult versteld staan van de lol en wat je ervan leert. Met een baan op een beurs staan geeft de hobby een totaal nieuwe dimensie die voor mij in elk geval naar meer smaakt.

Wat heb ik aan de beurs overgehouden behalve een hoop plezier? 1 Lokmaus (de oude haperde), 3 beursuitnodigingen en 2 verzoeken om een artikel te schrijven. De sloop van Trambaantje is nog even uitgesteld. 8)
« Laatst bewerkt op: 13 March 2017, 11:23:07 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #115 Gepost op: 13 March 2017, 11:12:12 »
Ik val Steef even bij; als je een beetje baan hebt gaat thuis fotograferen gewoon niet. Ik heb een redelijk ruime woonkamer, maar 7,2 meter Rhenen kan daar niet opgesteld worden. Als je de filmbeelden van RTV Utrecht hebt gezien, heb je dat ook kunnen zien. Jaap's baan past alleen als testopstelling (maar net) in de woonkamer. Daar kun je je met moeite langswringen, een fotograaf kan dan niet fatsoenlijk foto's maken. Er worden al een hoop kosten gemaakt (waar maar weinig voor terugkomt) en om nou enkel om de ergernis van enkele gasten nog een gymzaal te moeten huren gaat nogal ver.

De eindeloze stroom van suggesties dat je nooit kritiek op it evenement zou mogen hebben; realiseer je dat het concept van OnTraXs totaal anders is dan dat van Eurospoor oid. Ik bedoel, als je eenmaal een Hummer hebt gekocht weet je dat-ie niet in een doorsnee parkeergarage past. Netzomin past derdehands handel bij OnTraXs.

En ik heb ook wel eens het idee dat er sowieso kritiek moet wezen; het lijkt wel eens op dat je niet meetelt als je geen kritiek hebt. Zelfs als het nergens op slaat.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #116 Gepost op: 13 March 2017, 11:21:15 »
Foto van een fotograaf:

Len (rail magazine), toch? Volgens mij had hij achter z'n rug een lamp staan, maar dat weet ik niet zeker.

In 1 hele en twee halve dagen beurs één keer even naar een andere baan door moeten lopen omdat er een fotograaf bezig was. En één keertje dat er een trein stil stond om een plaatje te maken. Samengevat: ik heb er geen last van gehad :) Later zie ik de mooie plaatjes dan wel in een blad verschijnen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 13 March 2017, 11:24:25 »
Klopt dat is Len. Hij had nog één grote diffuse lamp achter zit staan. Heb er een foto van maar die van jou geeft een beeld Reinout en dat lijkt me voldoende.
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #118 Gepost op: 13 March 2017, 11:28:20 »
Ik heb me drie dagen uitstekend vermaakt (ik stond ook op Ontrax   8)).
hmm. Kennelijk ben ik je misgelopen ;)

Na een fietstochtje van 2 uur door een heerlijk voorjaarszonnetje kon ik mijn fiets zo rond half 3 mooi voor de deur stallen. Wel wat gezien, zeer lang blijven staan bij de Belgische steengroeve, waar ik een leuk gesprek had met de zeer vriendelijke en geduldige bouwer.

Daarnaast enkele banen uitgebreid staan bekijken en andere wat minder. Tussendoor ontzettend veel gepraat, heel leuke contacten gehad. Misschien een volgende keer toch wat eerder van huis vertrekken, dan zie ik ook nog eens wat ;)
Wel 6 foto's gemaakt, hetgeen betekent dat ik me wel vermaakt heb.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 13 March 2017, 11:57:25 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #119 Gepost op: 13 March 2017, 11:33:56 »
Klopt dat is Len. Hij had nog één grote diffuse lamp achter zit staan. Heb er een foto van maar die van jou geeft een beeld Reinout en dat lijkt me voldoende.

Alleen een echte fotograaf had er zorg voor gedragen dat er een heel hoofd op de plaat had gestaan ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.