Google+
Doel:€250.00
Donaties:€160.59

Per saldo:€-89.41

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D/RM: SHTM 265 + 505 in H0 door WeKra
Vandaag om 00:45:41
Welke screensaver heb je op je PC draaien? door DJV
Vandaag om 00:42:15
Een VIRM m1 voor een collega door hooidonk
23 augustus 2017, 23:48:43
De soap die Fyra heet door ingenium
23 augustus 2017, 23:36:18
Br 18 526 door T.Spat
23 augustus 2017, 23:15:00
Zelf wissels bouwen door St00mboy
23 augustus 2017, 23:13:45
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Dennis.
23 augustus 2017, 23:02:46
SBB/BLS/RhB enz. Info door T.Spat
23 augustus 2017, 22:57:21
De Vallei - Barneveld Dorp door Geert Kraai
23 augustus 2017, 22:51:45
Modelspoorbeurs Houten 26 augustus 2017 voor / na praat ! door Servé
23 augustus 2017, 22:51:16
Importeren van foto's en bematen in Onshape door Merlin674
23 augustus 2017, 22:50:50
Terschellinger Spoor door Edsko Hekman
23 augustus 2017, 22:47:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
23 augustus 2017, 22:43:53
SCARM niet meer gratis... door fc_del_nordeste
23 augustus 2017, 22:25:53
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
23 augustus 2017, 21:58:07
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
23 augustus 2017, 21:43:21
De (SGB-)ringlijn door de zak van Zuid-Beveland door Reinier Z.
23 augustus 2017, 21:31:32
Roco ongevallenkraan 46801 defect, wie kan helpen? door Die Bahn
23 augustus 2017, 21:17:41
BNLS-Module: "Backwater Goods Yard" door St00mboy
23 augustus 2017, 21:17:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 augustus 2017, 21:15:51
BMB 00-modulebaan, Scenery door Hans van de Burgt
23 augustus 2017, 20:27:22
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Geert Kraai
23 augustus 2017, 20:10:16
Stoomloc te ver doorgereden... door VictorPM
23 augustus 2017, 20:00:18
Wanda en Ronald gaan Indo;"Jawa Timur, Pabrik Gula Padjarakan"! door St00mboy
23 augustus 2017, 19:57:31
Pulsbreedteregelaar TER2103, waar verkrijgbaar? door nkob
23 augustus 2017, 19:52:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
23 augustus 2017, 19:06:08
Zwanenreich 2 door Bram w
23 augustus 2017, 15:32:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 augustus 2017, 15:15:49
Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL] door Marijn­
23 augustus 2017, 14:50:07
20-9991 DAF CF75 MCU Brabant MW door Hoontje
23 augustus 2017, 14:41:09
  

Auteur Topic: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel  (gelezen 1731 keer)

FlyerOne

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
    • Ryanair
Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Gepost op: 09 maart 2017, 13:23:20 »
Hallo iedereen,

20 jaar na het stoppen van mijn vorige mini-baan dient de kans zich aan om er opnieuw aan te beginnen. Bij de aankoop van een appartement (oplevering eind September) meteen een kamer gereserveerd als hobbykamer. Het baanplan hieronder zou moeten passen (mogelijks een 10 cm eraf nog aan elke kant voor bereikbaarheid/deur/radiator plaatsing etc.

Graag had ik commentaar gehad op de uitvoerbaarheid, mogelijke problemen etc. Flextrack Peco 75 met electrofrogs.
Baan zou bestaan uit twee tafels. Maar het is niet de bedoeling dat het afbouwbaar/verplaatsbaar is, dus geen speciale module toestanden.

Het doel is een digitale layout, op termijn een ESU ecos 2 / train controller full automatic operation. Wissels en signalen via Arduino gestuurd. Er wordt ook gedacht aan het Faller Car system digital 3.0 op termijn. Verder wil een levendige stad / industrie creëren in het tijdperk 2000-heden gebaseerd in Duitsland. Er is ook geen schaduwstation en alles op één niveau.

Overgens woon (werk-related) ik in Polen dus in de winter heb ik veel tijd om binnen te zitten en te hobby-en bij -20C buiten.

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2017, 13:54:56 door FlyerOne »
Mvg,

Tom

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2017, 13:53:40 »
Welkom Tom :)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, leuk baanplan, ik heb alvast een paar tips voor je:

Foto's van buitenaf werken niet altijd even goed. Hoe je foto's kunt uploaden kun je hier vinden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html

Als je je baanplan verder wil uittekenen zijn er ook programma's voor. Anyrail is zo'n programma, tot 50 railstukken kun je hem gratis dowloaden, wil je grotere baanplannen dan moet je een licentie kopen https://www.anyrail.com/index_nl.html

Verder zag ik dat je een soort keerdriehoek in je plan had. Als je 3-rail (bv Marklin) rijdt is dat geen probleem. Bij 2-rail (bv. Roco, Fleischmann) dan moet je er iets voor verzinnen.



[/url

FlyerOne

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2017, 13:58:03 »
Hoi,

dank je wel voor je antwoord en de hulp met de afbeelding.
Er zal inderdaad 2-rail DCC gereden worden. Moet nog eens precies nadenken waar de keerlus dan precies zit en dat aangesloten moet worden door +/- op het plan te tekenen. Heb bewust geprobeerd in het midden daar grotere blokken te maken ervoor.
Mvg,

Tom

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
    • kusee.nl
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2017, 14:28:01 »
Dag FlyerOne,

Naast de opmerking over de keerlus (waar ik me bij aansluit, maar waarvoor er oplossingen zijn) nog een andere opmerking.

Je geeft ee tekening met afmetingen. Is dat de grootte van je tafel of de grootte van je kamer?
- In het eerste geval (tafel-afmetingen), kun je er dan aan alle kanten omheen lopen? Zo niet, dan moet je eerst even de lengte van je armen opmeten. Je moet beschikken over een armlengte van zo'n twee meter. Misschien is de lengte van je licaam wel drie meter, maar ik vermoed toch dat dat de bereikbaarheid van de uithoeken van je tafel problemen gaat geven.
- In het tweede geval (grootte van de kamer), dan mis ik de deurpositie, en de positie van een mangat in je ontwerp. Waar ga je staan, waar komt je bedieningspost? Komen er twee mangaten? En ook hier geldt hetzelfde: denk nog even goed na over de bereikbaarheid van de uithoeken.

Wim K

FlyerOne

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2017, 14:36:36 »
Hoi,

Het is inderdaad niet echt duidelijk uit de afbeelding.
Het zijn de afmetingen van de tafel. Aan de boven/onderzijde van de tekening is er 30cm om tot de achterkant te raken. En dan 60cm aan de rechterkant van de tekening.
Afmeting van de kamer is circa 3,65x3,75m. De maximale breedte van de tafel is ca 2,2m aan de bovenzijde dus nog 1,5m over., volgens het bouwplan is er 1m nodig voor de zwaai van de deur dus nog wat marge.
Links onder aan de kant van Station 2 komt een bureau (vandaar de L vorm van het plan)
Dacht er eventueel aan om er wieltjes onder te zetten voor als ik aan de achterkant moet zijn.

Al dank al jullie allemaal voor de feedback!
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2017, 14:53:44 door FlyerOne »
Mvg,

Tom

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2017, 15:17:13 »
OK, 't is jou ding  8)
Maar heb je al eens door de commentaren gelezen die hier op de meeste plannen worden gegeven.

Zoveel opmerkingen zal je vinden, maar de belangrijkste voor mij:
Kom los van die tafelrand, je baanplan wordt er zoveel vlotter door.

Zeker te weten, je hebt korstsluiting in het stukje dt "horizontaal" in je plan van links naar rechts gaat in het centraal deel.
1 van die sporen zal je moeten uitrusten met een keerlusmodule en dan is dt ook opgelost.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR 2017 - Hangar 27, Edegem (B) op 21 & 22 Oktober 2017

FlyerOne

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2017, 14:01:53 »
Dag allemaal,

Ben nog verder aan de slag gegaan met dingen die ik op het forum gelezen heb en allerhande advies met onderstaand resultaat. Van de tafelrand ben ik nog niet weg geraakt :angel:.

Vraag die ik heb. Is het voldoende om 1 keerlus module te plaatsen in 1 Helix om het keerlusprobleem op te lossen? Waar dus 1 trein per keer naar boven/onder kan.
Voorkant van de baan is een middelgroot station met stad / goederen opslagplaats. Hieruit vertrekt een pendelbaan naar het "berg" station. Verder is er doorgaand goederen/intercity verkeer en wat stop-trein verkeer. De helling is 3.1% / ca. 450mm straal.

Achterkant wordt een scenic opstelspoor met werkplaats.

« Laatst bewerkt op: 17 mei 2017, 14:52:10 door FlyerOne »
Mvg,

Tom

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2017, 16:29:36 »
Van keerlussen heb ik geen verstand maar je nieuwe plan is leuk  :)  Je kunt nu ook twee treinen rondjes laten rijden om gewoon naar te kijken, mocht je geen zin hebben in besturen.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2017, 17:17:32 »
Zeker dat laatste plan ziet er heel aardig uit. Ik zou zelf wel die 360-graden boog links-onder niet helemaal in een tunnel stoppen; het is één van de meest in het zicht liggende stukken van de baan!
Overigens zit er nog wel steeds een keerlus/polariteitsconflict in. Heb je 'm gezien?

Roald

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2017, 17:23:58 »
Hallo FlyerOne,

Rood+Geel+Groen spoor zorgt ervoor dat je in tegengestelde richting op je uitgangspunt kunt terugkomen. Zie ook het plaatje van Ronje_H0. Hierin moet dus een keerlusschakeling komen. Dat kan of in het Rode, of in het Gele, of in het Groene spoor. Een (1) schakeling is genoeg. Keuze zat voor een keerlusschakeling. Zie de vele draadjes op dit forum.  ;D

Groet,

PaulRoman
Schäßburg an der Kokel

Walter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2017, 18:51:45 »
Als je Duits rijd, rijdt je rechts. Dan kan je van de binnenring (rechtsom) niet zonder terugsteken naar de buitenring. Van de buitenring (linksom) kan je via het groene deel naar de binnenring komen, maar dus niet meer terug, da's misschien wel jammer. Verder vind ik je zichtbare gedeelte leuk, maar de industrieaansluiting zal wat lastig zichtbaar en bereikbaar zijn omdat je verhoogde tussenstation ervoor ligt.

FlyerOne

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2017, 19:14:11 »
Hallo FlyerOne,

Rood+Geel+Groen spoor zorgt ervoor dat je in tegengestelde richting op je uitgangspunt kunt terugkomen. Zie ook het plaatje van Ronje_H0. Hierin moet dus een keerlusschakeling komen. Dat kan of in het Rode, of in het Gele, of in het Groene spoor. Een (1) schakeling is genoeg. Keuze zat voor een keerlusschakeling. Zie de vele draadjes op dit forum.  ;D

Groet,

PaulRoman

Er komt een keerlus module in het Rode deel. Detectie variant heeft mijn voorkeur na wat ik al ingelezen heb. Dat moet kunnen in de twee korte stukken aan de wissels boven en onderaan, en dan het ompolen in de Rode helix.

Citaat
de industrieaansluiting zal wat lastig zichtbaar en bereikbaar zijn omdat je verhoogde tussenstation ervoor ligt.

Klopt, eerste dacht ik alles op hetzelfde niveau te doen. Maar met wat niveau leek me leuker (optisch ook en niet zo druk met een hoop rails naast mekaar), nadeel is dan inderdaad dat de achterkant uit zicht is. Eerst zou het gewoon een schaduw station worden, maar dan dacht ik, ach ik maak er ook wat scenery op zodat er eigelijk drie verschillenden "delen" zijn (voor, boven en achter). Ik bekijk het nog, misschien is een lang viaduct een oplossing waardoor de berg wat opschuift tot aan het begin van het bergstation.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 12:28:16 door FlyerOne »
Mvg,

Tom