Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel  (gelezen 3533 keer)

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Gepost op: 09 maart 2017, 13:23:20 »
Hallo iedereen,

20 jaar na het stoppen van mijn vorige mini-baan dient de kans zich aan om er opnieuw aan te beginnen. Bij de aankoop van een appartement (oplevering eind September) meteen een kamer gereserveerd als hobbykamer. Het baanplan hieronder zou moeten passen (mogelijks een 10 cm eraf nog aan elke kant voor bereikbaarheid/deur/radiator plaatsing etc.

Graag had ik commentaar gehad op de uitvoerbaarheid, mogelijke problemen etc. Flextrack Peco 75 met electrofrogs.
Baan zou bestaan uit twee tafels. Maar het is niet de bedoeling dat het afbouwbaar/verplaatsbaar is, dus geen speciale module toestanden.

Het doel is een digitale layout, op termijn een ESU ecos 2 / train controller full automatic operation. Wissels en signalen via Arduino gestuurd. Er wordt ook gedacht aan het Faller Car system digital 3.0 op termijn. Verder wil een levendige stad / industrie creëren in het tijdperk 2000-heden gebaseerd in Duitsland. Er is ook geen schaduwstation en alles op één niveau.

Overgens woon (werk-related) ik in Polen dus in de winter heb ik veel tijd om binnen te zitten en te hobby-en bij -20C buiten.

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2017, 13:54:56 door FlyerOne »
Mvg,

Tom

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2017, 13:53:40 »
Welkom Tom :)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, leuk baanplan, ik heb alvast een paar tips voor je:

Foto's van buitenaf werken niet altijd even goed. Hoe je foto's kunt uploaden kun je hier vinden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html

Als je je baanplan verder wil uittekenen zijn er ook programma's voor. Anyrail is zo'n programma, tot 50 railstukken kun je hem gratis dowloaden, wil je grotere baanplannen dan moet je een licentie kopen https://www.anyrail.com/index_nl.html

Verder zag ik dat je een soort keerdriehoek in je plan had. Als je 3-rail (bv Marklin) rijdt is dat geen probleem. Bij 2-rail (bv. Roco, Fleischmann) dan moet je er iets voor verzinnen.



[/url

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2017, 13:58:03 »
Hoi,

dank je wel voor je antwoord en de hulp met de afbeelding.
Er zal inderdaad 2-rail DCC gereden worden. Moet nog eens precies nadenken waar de keerlus dan precies zit en dat aangesloten moet worden door +/- op het plan te tekenen. Heb bewust geprobeerd in het midden daar grotere blokken te maken ervoor.
Mvg,

Tom

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2017, 14:28:01 »
Dag FlyerOne,

Naast de opmerking over de keerlus (waar ik me bij aansluit, maar waarvoor er oplossingen zijn) nog een andere opmerking.

Je geeft ee tekening met afmetingen. Is dat de grootte van je tafel of de grootte van je kamer?
- In het eerste geval (tafel-afmetingen), kun je er dan aan alle kanten omheen lopen? Zo niet, dan moet je eerst even de lengte van je armen opmeten. Je moet beschikken over een armlengte van zo'n twee meter. Misschien is de lengte van je licaam wel drie meter, maar ik vermoed toch dat dat de bereikbaarheid van de uithoeken van je tafel problemen gaat geven.
- In het tweede geval (grootte van de kamer), dan mis ik de deurpositie, en de positie van een mangat in je ontwerp. Waar ga je staan, waar komt je bedieningspost? Komen er twee mangaten? En ook hier geldt hetzelfde: denk nog even goed na over de bereikbaarheid van de uithoeken.

Wim K

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2017, 14:36:36 »
Hoi,

Het is inderdaad niet echt duidelijk uit de afbeelding.
Het zijn de afmetingen van de tafel. Aan de boven/onderzijde van de tekening is er 30cm om tot de achterkant te raken. En dan 60cm aan de rechterkant van de tekening.
Afmeting van de kamer is circa 3,65x3,75m. De maximale breedte van de tafel is ca 2,2m aan de bovenzijde dus nog 1,5m over., volgens het bouwplan is er 1m nodig voor de zwaai van de deur dus nog wat marge.
Links onder aan de kant van Station 2 komt een bureau (vandaar de L vorm van het plan)
Dacht er eventueel aan om er wieltjes onder te zetten voor als ik aan de achterkant moet zijn.

Al dank al jullie allemaal voor de feedback!
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2017, 14:53:44 door FlyerOne »
Mvg,

Tom

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2017, 15:17:13 »
OK, 't is jou ding  8)
Maar heb je al eens door de commentaren gelezen die hier op de meeste plannen worden gegeven.

Zoveel opmerkingen zal je vinden, maar de belangrijkste voor mij:
Kom los van die tafelrand, je baanplan wordt er zoveel vlotter door.

Zeker te weten, je hebt korstsluiting in het stukje dt "horizontaal" in je plan van links naar rechts gaat in het centraal deel.
1 van die sporen zal je moeten uitrusten met een keerlusmodule en dan is dt ook opgelost.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2017, 14:01:53 »
Dag allemaal,

Ben nog verder aan de slag gegaan met dingen die ik op het forum gelezen heb en allerhande advies met onderstaand resultaat. Van de tafelrand ben ik nog niet weg geraakt :angel:.

Vraag die ik heb. Is het voldoende om 1 keerlus module te plaatsen in 1 Helix om het keerlusprobleem op te lossen? Waar dus 1 trein per keer naar boven/onder kan.
Voorkant van de baan is een middelgroot station met stad / goederen opslagplaats. Hieruit vertrekt een pendelbaan naar het "berg" station. Verder is er doorgaand goederen/intercity verkeer en wat stop-trein verkeer. De helling is 3.1% / ca. 450mm straal.

Achterkant wordt een scenic opstelspoor met werkplaats.

« Laatst bewerkt op: 17 mei 2017, 14:52:10 door FlyerOne »
Mvg,

Tom

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2017, 16:29:36 »
Van keerlussen heb ik geen verstand maar je nieuwe plan is leuk  :)  Je kunt nu ook twee treinen rondjes laten rijden om gewoon naar te kijken, mocht je geen zin hebben in besturen.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2017, 17:17:32 »
Zeker dat laatste plan ziet er heel aardig uit. Ik zou zelf wel die 360-graden boog links-onder niet helemaal in een tunnel stoppen; het is één van de meest in het zicht liggende stukken van de baan!
Overigens zit er nog wel steeds een keerlus/polariteitsconflict in. Heb je 'm gezien?

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2017, 17:23:58 »
Hallo FlyerOne,

Rood+Geel+Groen spoor zorgt ervoor dat je in tegengestelde richting op je uitgangspunt kunt terugkomen. Zie ook het plaatje van Ronje_H0. Hierin moet dus een keerlusschakeling komen. Dat kan of in het Rode, of in het Gele, of in het Groene spoor. Een (1) schakeling is genoeg. Keuze zat voor een keerlusschakeling. Zie de vele draadjes op dit forum.  ;D

Groet,

PaulRoman
Schäßburg an der Kokel

guest7822

  • Gast
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2017, 18:51:45 »
Als je Duits rijd, rijdt je rechts. Dan kan je van de binnenring (rechtsom) niet zonder terugsteken naar de buitenring. Van de buitenring (linksom) kan je via het groene deel naar de binnenring komen, maar dus niet meer terug, da's misschien wel jammer. Verder vind ik je zichtbare gedeelte leuk, maar de industrieaansluiting zal wat lastig zichtbaar en bereikbaar zijn omdat je verhoogde tussenstation ervoor ligt.

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Baanplan HO 3x2m Tijdperk V Duits materieel
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2017, 19:14:11 »
Hallo FlyerOne,

Rood+Geel+Groen spoor zorgt ervoor dat je in tegengestelde richting op je uitgangspunt kunt terugkomen. Zie ook het plaatje van Ronje_H0. Hierin moet dus een keerlusschakeling komen. Dat kan of in het Rode, of in het Gele, of in het Groene spoor. Een (1) schakeling is genoeg. Keuze zat voor een keerlusschakeling. Zie de vele draadjes op dit forum.  ;D

Groet,

PaulRoman

Er komt een keerlus module in het Rode deel. Detectie variant heeft mijn voorkeur na wat ik al ingelezen heb. Dat moet kunnen in de twee korte stukken aan de wissels boven en onderaan, en dan het ompolen in de Rode helix.

Citaat
de industrieaansluiting zal wat lastig zichtbaar en bereikbaar zijn omdat je verhoogde tussenstation ervoor ligt.

Klopt, eerste dacht ik alles op hetzelfde niveau te doen. Maar met wat niveau leek me leuker (optisch ook en niet zo druk met een hoop rails naast mekaar), nadeel is dan inderdaad dat de achterkant uit zicht is. Eerst zou het gewoon een schaduw station worden, maar dan dacht ik, ach ik maak er ook wat scenery op zodat er eigelijk drie verschillenden "delen" zijn (voor, boven en achter). Ik bekijk het nog, misschien is een lang viaduct een oplossing waardoor de berg wat opschuift tot aan het begin van het bergstation.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 12:28:16 door FlyerOne »
Mvg,

Tom