Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.  (gelezen 18129 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2017, 19:28:22 »
Bij dat andere stel zal de binnenverlichting wel via aux1 van de decoder worden gestuurd en zoals je al hebt gemerkt laat aux1 van je Loksound 3.5 zich met f4 bedienen Dat is nog niet veranderd met de aanpassingen van Timo.

Ik weet niet via welke functieuitgang de binnenverlichting van de plan U wordt bediend. Misschien weet Karst dat.

En ik begrijp iets niet als de violete draad niet is aangesloten. Dan is aux2 niet aangesloten en dan kan de oplossing van Timo eigenlijk niet werken. Maar ik mis iets, denk ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2017, 23:46:38 »
Je zult de printplaat van de Plan U moeten doorgronden om te zien hoe alles werkt. Je kunt alles 1:1 aansluiten, dus elk lampje aan een uitgang van de decoder, maar je kunt ook allerlei foefjes toepassen met transistoren en diodes om met minder uitgangen meer functies te schakelen. Op het net zijn genoeg voorbeelden hiervan te vinden.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2017, 12:19:55 »
Maar dan toch nog een laatste vraag, zou jij mij ook nog kunnen vertellen wat ik moet instellen om de binnenverlichting te kunnen schakelen?  Mijn voorkeur gaat uit om dit via de functie toets F4 te doen, omdat de functies 1 tm 12 al gebruikt worden ( excl. F4) Nu schakelt F4 nog steeds beide sluitseinen aan.
Niet... De decoder heeft daar geen uitgang meer voor.

De decoder heeft alleen de aux 1 draad ( groen) violet heeft er nooit opgezeten,
Huh ??? Je hebt zojuist AUX1 en AUX2 geprogrammeerd voor de sluitverlichting. En om ook de sluitverlichting richting afhankelijk te maken heb je dus echt wel twee uitgangen nodig. En laat AUX2 nu de violet kleurige draad zijn (die de LokSound v3.5 gewoon moet hebben volgens de handleiding).

Maar het vreemde is, als ik de  decoder in een andertreinstel doe, die wel de 8 polige nem652 heeft, dan werkt alles wel en schakelt de binnen verlichting middels de F4 functie toets.
Iedere fabrikant (en persoon) besluit zelf wat er achter welke uitgang hangt. Alleen de FL (frontlight) en RL (rearlight) liggen (redelijk) vast dat dit de frontseinen aan de voorkant en achterkant zijn. Bij dit model zijn AUX1 en AUX2 dus de sluitseinen aan beide zijden. Maar het toevallige andere model wat je getest heeft heeft schijnbaar AUX2 aan de binnenverlichting hangen. Maar dat betekend niet dat het altijd zo is. Je Plan U heeft dat duidelijk niet.

En in je euforie dat er nu iets werkt misschien voerheen gelezen maaruhh:
Anders zal je uit moeten te zien vinden op welke uitgang de sluitverlichting zit. Staat misschien wel in de Artitec plan U handleiding.
Heb je dus een handleiding van je Plan U en staat daar iets in over wat op welke uitgang zit?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2017, 12:39:53 »
Dat laatste kan ik wel beantwoorden, nee, er staat alleen met welke functietoetsen een en ander bestuurbaar is indien geleverd met ingebouwde decoder.
Maar op basis van diverse ervaringen met het programmeren van decoders in de plan U, zou je zeggen dat de sluitverlichting op aux1 en aux2 zit.

Misschien moet iemand Artitec toch eens vragen met welke uitgangen (niet functietoetsen) een en ander nu wordt bestuurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2017, 15:33:27 »
Timo,  misschien inderdaad toeval dat het nu werkt, maar er zit toch echt geen violet draad aan de decoder, heeft er volgens mij ook nooit aangezeten, kan dit verder niet controleren, want de decoder is ingeseald met dik zwart ondoorzichtig plastic.
Maar denk dat ik de binnen verlichting maar ga schakelen met een simpele functie decoder, maar moet dan toch achterhalen welke pin dit is of welke aansluitbaan op de print.
Probleem is dat Artitec , hierover heen een laag foam heeft geplakt, dit zit er stevig op en als ik dit weghaal, meteen de garantie ook wel vervallen zal zijn.
las hier in het draadje dat Karst Drenth  wellicht wel meer weet over de aansluitingen van de plan U, zal hem eens een mailtje sturen.


Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2017, 15:36:48 »
Maar misschien ben ik wel heel simpel, maar de front/sluit verlichting werkt normaal toch nooit via de groene en violette draad, als alles gewoon werkt is dit toch altijd de gele/witte draad? of zie ik dit nu helemaal fout.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2017, 16:29:22 »
Kan, ligt eraan hoe het aangesloten is. Als je de sluitseinen onafhankelijk wil bedienen en geen gedoe wilt met transistoren en diodes enzo, dan kun je ze een op een aansluiten op een functie. Sommige decoders hebben 8 versterkte uitgangen, dan sluit ik rustig alles 1:1 op die functies aan. Dus front wit op wit, achter wit op geel, front rood op groen en achter rood op violet. Bijvoorbeeld.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hulp gevraagd bij het oplossen van een sounddecoder probleem Plan U
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2017, 16:56:40 »
Timo,  misschien inderdaad toeval dat het nu werkt, maar er zit toch echt geen violet draad aan de decoder,
Begin te denken dat Artitec het wat raar aan stuurt. Maar je hebt nu in beide richtingen wisselende(??!!) sluitseinen en wisselende frontseinen? En hiervoor had je alleen wisselende frontseinen?

heeft er volgens mij ook nooit aangezeten, kan dit verder niet controleren, want de decoder is ingeseald met dik zwart ondoorzichtig plastic.
De handleiding meldt hem gewoon dus ben ik toch bang dat je hem ooit verloren bent ::) Maar goed, zonder violet draad is ophogen van
een functiemap CV met 8 zinloos (dus bij optie twee kan je CV141 ook gewoon 1 laten) aangezien dat de aansturing is van AUX2 ofwel violet. ;D

Maar denk dat ik de binnen verlichting maar ga schakelen met een simpele functie decoder, maar moet dan toch achterhalen welke pin dit is of welke aansluitbaan op de print.
Probleem is dat Artitec , hierover heen een laag foam heeft geplakt, dit zit er stevig op en als ik dit weghaal, meteen de garantie ook wel vervallen zal zijn.
las hier in het draadje dat Karst Drenth  wellicht wel meer weet over de aansluitingen van de plan U, zal hem eens een mailtje sturen.
Zal Artitec ook een mailtje doen. Zou een heel stuk handiger zijn als ze gewoon vertellen wat aan welke functie hangt. Goed, met de pinout van de 21 polige stekker kan je ook gewoon gaan testen zonder iets stuk te maken  :)

Maar misschien ben ik wel heel simpel, maar de front/sluit verlichting werkt normaal toch nooit via de groene en violette draad, als alles gewoon werkt is dit toch altijd de gele/witte draad? of zie ik dit nu helemaal fout.
Ja ;D Van oorsprong zaten de frontseinen aan de voorkant en de sluitseinen van de achterkant* (en andersom) inderdaad aan elkaar. Maar dat heeft als groot nadeel dat je sluitseinen aan de trein kant gaan branden als je wagons trekt. Daarom sluiten veel mensen de sluitseinen nu ook los aan. Dan heb je volledige controle over het licht en kan je de seinen aan de trein zijde doven als de loc gekoppeld is. En moderne modellen, zeker met 21MTC of PluX stekkers (waar meer dan 3 functie uitgangen op zitten) willen nu dus vanaf de fabriek al komen met individueel schakelbare front en sluitseinen aan beide kanten.

Zelf heb ik dan altijd F0 voor wisselende front- en sluit-seinen aan de voorkant en F1 voor wisselende front- en sluit-seinen aan de achterkant. Rijdt de loc alleen, F0 en F1 aan. Koppel je wat aan de achterzijde, alleen F0 aan. Koppel je wat aan de voorkant, alleen F1 aan. En ondanks dat je van rijrichting wisselt (misschien is het wel een trek duw combi me een stuurstand) is de verlichting altijd correct en gedoofd aan de wagon zijde.


Timo

* Voor en achterzijde zijn een beetje vaag. :angel: Ik bedoel een vaste zijde van de loc, niet de rijrichting. Bij een stoomloc is de voorkant vaak wel duidelijk. Bij een e-loc verschillende de kanten vaak alleen in de term cabine 1 en cabine 2 op de kap. Voor het gemak is cabine 1 dus even de "voorkant".
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2017, 14:09:02 »
Hallo Timo,

Even weg geweest, vandaar mijn late antwoord.

Heb op dit moment in de rijrichting wisselende front/sluitseinen, geen idee of dit nu via de aux gaat , maar heb gezien dat er iets wisselde ( kan het nu even niet controleren, want de hele boel ligt plat hier en zal wel een weekje duren voordat alles weer werkt.)

Hoop dat ik met mijn idee de violet ook niet nodig zal hebben, zal eens een mailtje naar Artitec sturen  en vragen naar de pin layout.

Is het dan mogelijk als ik deze gegevens heb, toch te binnen verlichting te laten schakelen via de AUX1 (groen)?  Misschien was mijn begin vraag ook niet helemaal duidelijk, maar zou het mooiste zijn als de front/sluitseinen gewoon op de ouderwetse manier via F0 schakelen en via geel/wit om geschakeld worden, dan heb ik de aux 1 nog over voor de binnenverlichting, zou dit met de pin gegevens dan mogelijk zijn?

Gr Piet

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2017, 15:16:55 »
Standaard mapping van Artitec

Frontsein voor F0
Frontsein achter F0
Sluitsein Achter F1 (Aux 2)
Sluistein Voor F1 (Aux 1)
Binnenverlichting F2 (aux 4)
Rangeersein F6 (aux 3)

Wat jij dus wilt is zonder de print aan te passen niet mogelijk Piet.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2017, 15:34:37 »
Zal eens gaan kijken of dit met niet al te grote print wijzigingen te doen is, maar dank voor deze belangrijke informatie, kan ik weer een stapje verder.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2017, 12:08:42 »
@Marcel112, nu snap ik er niets meer van... Als dat zo is dan is het dus zonder violet/aux2 nooit mogelijk schakelende sluitseinen te hebben nu...

Hoi Piet,

Tja, dat hangt dus allemaal af van de pinnen van Artitec... Zoals Marcel hierboven de pinnen schetst klinkt plausibel maar dan zou je NOOIT wisselende sluitseinen aan beide zijden kunnen hebben zonder violet/aux2 nu... Dus, heb je nu wisselende sluitseinen aan beide zijden van de loc?

Uiteindelijk is het natuurlijk te maken zoals je wilt. Maar als de pinnen dus zo zijn zoals Marcel ze noemt zal je het adapter printje moeten aanpassen. Overigens blijft het dus gek van je geen violet hebt want deze hoort er wel te zijn  ;)

Maar goed, als het is zoals Marcel aan geeft zal je:
- 21MTC pin 15 en NEM652 pin 3 los moeten halen van elkaar.
- 21MTC pin 15 moet aan NEM652 pin 2 / geel
- 21MTC pin 14 moet aan NEM652 pin 6 / wit

En wat betreft binnenverlichting twijfel ik even want AUX 3 en 4 zijn volgens mij onversterkte uitgangen... Dus als binnenverlichting op AUX4 zit dan verwacht de Artitec een logische functie. Je zal de print in de Artitec dan moeten aanpassen om er een normale functie uitgang aan te hangen...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2017, 12:25:45 »
En wat betreft binnenverlichting twijfel ik even want AUX 3 en 4 zijn volgens mij onversterkte uitgangen... Dus als binnenverlichting op AUX4 zit dan verwacht de Artitec een logische functie. Je zal de print in de Artitec dan moeten aanpassen om er een normale functie uitgang aan te hangen...
Aangezien ik pas de print helemaal heb uitgeplozen kan ik die twijfel wegnemen. :)

Aux 3 (pin 13 van de MTC) is een z.g. logische uitgang. Die stuurt transistor T1 op de hoofdprint aan, en die transistor schakelt de rangeerverlichting aan beide zijden.

Aux 4 (pin 4 van de MTC) is ook een logische uitgang. Stuurt transistors T2 en T3. T2 schakelt de interieurverlichting in de motorwagen, T3 doet dat voor de andere wagens.

De interieurverlichting werkt op 3,3V. Daarvoor zit er op de hoofdprint een spanningsregelaar type 7533.

Aanpassen van de print zou ik niet aanraden. Het is allemaal smd en de print zit tamelijk vol. Je moet wel echt durven om daaraan te gaan sleutelen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2017, 12:29:12 »
Aangezien ik pas de print helemaal heb uitgeplozen kan ik die twijfel wegnemen. :)
Klaas, daarmee heb je juist alleen me twijfel bevestigd!

Piet wil namelijk de interieurverlichting aan een NIET-logische uitgang hebben...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.
« Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2017, 12:44:25 »
Dat kan, maar dan moet hij die twee transistors er af solderen en een standaard uitgang aansluiten op de punten waar de collectors zaten.
Dus de print verbouwen.

Bedenk nu dat die transistors er helemaal niet af hoeven. Zolang ze niet worden aangestuurd doen ze toch niks.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 12:47:03 door Klaas Zondervan »