Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Reed contact onder de rails  (gelezen 7810 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2017, 15:34:31 »
Ronald, weet je wat meer van die staande reeds?
Ik neem aan dat je de Meder MK20/1 en MK20/2 bedoelt.
Volgens mij is het enige bijzondere dat de draden aan dezelfde kant zitten. In de datasheet zie ik niks over de positie van de magneet.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2017, 16:07:26 »
Bij een verticale reed zijn de contacten zodanig opgenomen dat deze aan de andere zijde van de draden zit. Dus niet aan de lange zijde, maar aan de kopse zijde. De magneet dient de reed te aktiveren (de contactjes aan te trekken). De magneet onder een wagon of loc zodanig plaatsen dat deze met een tussenruimte van 3 tot 5 mm over de reed heen "glijdt". Hoe sterker de magneet des te meer afstand. Snelheid van de treincombinatie maakt ook uit (snel:  dan kleine tussen ruimte ,door reactie tijd van de reed). Is uitproberen.
Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2017, 16:18:02 »
Citaat van: Erwinmk
Ik ga ze gebruiken voor de blokbeveiligingen.
Ik gebruik ze ook voor bezetmelding. De computer doet niets anders dan in een lus de bezetmelders uitlezen en als er één van hoog naar laag gaat (dat is maar heel even) wordt er actie ondernomen.

Het nadeel van deze oplossing is, omdat het niet op interruptbasis gaat, dat als er twee contacten heel kort na elkaar actief worden de computer de tweede zou kunnen missen omdat hij met iets anders bezig is. Voorlopig is dat nog geen probleem, de computer is zelfs nog snel genoeg om op twee klikken van hetzelfde reedcontact te reageren.

Een bezetmelder die werkt met stroomdetectie blijft hoog (of laag) zolang als het blok bezet is, de computer heeft dan wel meer tijd, maar je moet dan in het besturingsprogramma bijhouden of de relevante aktie voor het blok al uitgevoerd is en niet steeds herhaald wordt.

"Ieder foordeel hep se nadeel" dus...
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 17:42:35 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2017, 17:56:31 »
Er is daar van een horizontaal liggende reed uitgegaan.
Ik zelf weet dat er ook vertikale reeds zijn.
Grappig, inderdaad, geen Meder (staand te gebruiken),
maar een liggend reedcontact staand gebruiken.
Gaat dus ook, kennelijk. Leuk (@Klaas) om na te zoeken in de datasheets of daarvan melding wordt gemaakt. Ik heb er ook nog ergens een paar slingeren, uit een antiek toetsenbord. Toch eens kijken of ....
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 17:59:18 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2017, 19:18:02 »
Hoi
Vergeet een ding niet, de richting van de polen van de magneet om het reed contact aan te spreken.
Staan ze in de rijrichting van de trein of in de dwars richting om het reed contact aan te spreken.
Voor Hall sensors zijn er zelfs 3 types afhankelijk van de polariteit magneet, Noord/Zuid, Zuid/Noord en beide richtingen.

Even een opmerking want Klaas heeft gelijk, alles wat detecteerd en een 0 of een 1 afgeeft, laat het zo zeggen, de input van de elektronica bepaald wanneer het een 0 of een 1 is, is digitaal, er zijn geen andere mogelijkheden. Anders halve nullen of enen, opmerking voor de kenners van digitale technieken.
Analoog is anders, het signaal wordt afgegeven tussen de laagste waarde en hoogste waarde, laagste waarde kan zelfs negatief zijn, kan dus alle waardes zijn.

Voor Jowi
Stroom detectie is zelfs nog een oudere techniek, gebruikte dit al meer dan 35 jaar terug in pomp besturing voor de CV.
Vergeet ook niet detectie met infra rood, kan zelfs met LDR, maar ja deze is lichtgevoelig.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 19:36:41 door Fransx »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2017, 19:32:18 »
Genoeg digitale systemen die voor een 0 bijv. -5V meten of agfgeven en voor een 1 +5V...of die een 0 (+5V) afgeven bij een analoge input (blok)signaalwisseling van hoog naar laag of andersom etc etc... jullie noemen alles digitaal, terwijl eigenlijk ALLES analoog is :) nogmaals, pas als je er een logische of binaire betekenis aangeeft, en daar mee werkt, is het digitaal.

Geen enkel apparaat op de hele wereld geeft een fysieke "1" of een "0" af op een uitgang ;D het is alleen maar de betekenis die je aan een analoge waarde geeft die het digitaal maakt.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2017, 19:45:40 »
..... Als je een digitale baan bouwt, is dat toch veel handiger dan reedcontacten lijkt mij. Maar goed, ik weet dus nog steeds niet waar de topicstarter de reedcontacten voor nodig heeft ;D

Echt niet, Reedcontacten zijn veel handiger.
Had een analoge baan waar ik reedcontacten gebruikte voor het schakelen van wissels, en een automatisch schaduwstation.

Toen wilde ik wat gaan doen met digitaal. Dus een centrale gemaakt van een schema op internet. Interface naar een computer en koploper daarop. Maar dan moet je blokken gaan maken. Geen probleem, op verschillende punten een reedcontact tussen de rails. in bepaalde gevallen was zelfs die er al zal voor de wissels nu te gebruiken voor melders van de blokken. De wissels werden nu toch vanuit koploper met wisseldecoders gestuurd.

Dus heel eenvoudig, niets opdelen van rails, niets extra draden aan de rails. Echte veel eenvoudiger dan met stroomdetectie te moeten gaan werken. Komt ook nog eens bij dat de reedcontact al in mijn bezit waren, dus geen extra kosten ( al kosten die ook maar een paar cent per stuk ) en kon ik met de goedkopere terugmelders werken omdat daar geen stroomdetectie op hoeft te zitten.

Intussen al 2 nieuwe banen gestart, beide digitaal begonnen. Maar nog altijd reedcontacten gebruikt voor de blok indeling. En nog altijd heeft het voordelen. Want een blok grote veranderen, of zelfs 1 opdelen in 2 blokken gaat heel makkelijk.
Extra stoppunt op een stationsspoor nodig, extra reed er bij in en klaar. Echt veel eenvoudiger dan met stroomdetectie. En voor mij ook betrouwbaar genoeg.

Kijk trouwens nooit naar hoe ik ze moet plaatsen, en ook nog nooit gekeken naar hoe het magneetje onder de trein te monteren. Alleen kijken naar waar plaats is, druppeltje lijm er aan, plakken, en werken.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 19:48:49 door rjr »

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2017, 20:15:38 »
Ter aanvulling, detectie met als resultaat een 0 of een 1 is eigenlijk schakel techniek, niet direct digitale techniek.
Ik had ook eerst reed contacten en hall sensors en wat roelco schrijft is helemaal waar, maar detectie alleen waar het magneetje zich bevindt.
Nu gebruik ik IR detectie, geen lichtsluis maar principe van reflectie, werkt prima, de gehele trein wordt gedetecteerd en alle voordelen van plaatsen net zoals bij reed contacten.

Groeten Frans

Ter aanvulling Jowi
Het is niet de output die bepaalt, nee de ingang waarop de detector of ik weet niet wat, aangesloten is.
Instelling van de ingang kan zijn < 0,5v is een 0 en bij >0,6V is een 1, meer niet.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 22:33:26 door Fransx »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #38 Gepost op: 11 maart 2017, 22:38:39 »
Ja, en de vraag aan het begin van dit draadje was in een tweetal regels te vatten.

Groet Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2017, 12:29:19 »
Ja, en de vraag aan het begin van dit draadje was in een tweetal regels te vatten.

 ::)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2017, 16:49:21 »
Wat ik bedoel is dat je vraagt hoe je het beste een reed contact kan plaatsen, maar dat er een hele discussie ontstaat over wel of niet analoog en digitaal, met de bijbehorende voltages etc. en waar je het voor wil gebruiken etc..
Een reed contact op zich is een analoge component en te plaatsen zoals ik aangaf.
Ik volg dit draadje vanaf nu op afstand.
Groeten Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #41 Gepost op: 12 maart 2017, 17:24:37 »
Dan nog maar eens de vraag: wat is er analoog aan een reedcontact?
Ik kan de vraag ook omdraaien:  mijn stelling is dat een reedcontact een digitale component is omdat hij aan of uit kan zijn. Wat is er mis met die stelling?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #42 Gepost op: 12 maart 2017, 17:30:11 »
Een reedcontact kan zeker als digitaal component gebruikt worden. In dat geval is ie digitaal. Nadeel van een mechanisch contact is dat deze dendert. Dat betekent dat een contact altijd in zijn eindpositie heen en weer stuitert. Hierdoor kunnen vervelende gevolgen door ontstaan. Vooral als het contact moet tellen hoeveel treinen er langs gekomen zijn. Er zijn speciale anti denderschakelingen die dat voorkomen. Dus het is handig dit ervoor te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2017, 17:31:53 door zuylen »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #43 Gepost op: 12 maart 2017, 17:34:45 »
Erwin,

Ik zou gewoon even testen of het werkt als je een reedcontact onder de rails aanbrengt. Dan heb je gelijk antwoord op je vraag. Werkt het, dan is je probleem opgelost, en kan je de discussie over analoog, digitaal, voltages, signaaltechniek etc hier lekker laten voortsudderen. Werkt het niet dan kun je over een andere oplossing nadenken.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Reed contact onder de rails
« Reactie #44 Gepost op: 12 maart 2017, 18:09:34 »
Citaat
...je vraagt hoe je het beste een reed contact kan plaatsen, maar dat er een hele discussie ontstaat ...
Dat is typisch voor fora; je vraagt iets en totdat je een juist antwoord krijgt, krijg je foute en een hoop niet ter zake doende antwoorden, gevolgd door ongevraagde adviezen waarna de discussie ontaardt in een flame war en mensen met tegengestelde meningen elkaar voor rotte vis uitmaken. Dan pas wordt het topic gesloten.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2017, 18:45:39 door Peter Spruit. Reden: ff wat netter gemaakt. »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH