Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Documenteren van je baan  (gelezen 2748 keer)

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
    • de Percee - Maastricht
Documenteren van je baan
« Gepost op: 10 maart 2017, 16:07:32 »
Een vraag: wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen om de modelbaan te documenteren?
Hiermee bedoel ik het vastleggen van alle verbindingen, schakelingen van de electronica modules.

Een overzicht waarin je gemakkelijk kunt terugvinden waar die draad ook al weer voor is.
En andersom, gegeven een component zoals een servo of wisseldecoder: waar gaan z'n draadjes naar toe?

Heb je een handig sjabloon voor een overzicht, bijvoorbeeld een Excel-bestand zoals bij MARDEC?
Of gebruik je een software pakket hiervoor?

groet,
Mario


eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2017, 17:01:49 »
Ik heb het als volgt opgelost:

Hieronder staat een lijst met alle aansluitingen voor de treindetectie.
TM staat voor terugmelding en TD staat voor treindetectie (zijn bij mij gescheiden modules) alleen TM5 is een module met geintegreerde treindetectie.
de getallen in de cirkeltjes geven de blokken weer waarop ze zijn aangesloten.
KM staat voor keerlusmodule
In de plattegrond daaronder staat aangegeven in rechthoekige blokjes waar de treindetectie zich in het blok bevindt.
Op alle modules heb ik het nummer geplakt en kan zo kan ik altijd de juiste aansluitingen terugvinden.
Op de wisseldetectors staat voor welke wissels ze bestemd zijn.
Op deze manier kan ik zonder een echt bedradingsschema alle aansluitingen gemakkelijk terugvinden.
Misschien ten overvloede: ik heb een digitale (DCC) baan.





Misschien heb je hier iets aan.
Gerrit

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2017, 17:16:37 »
Hallo Mario,

Ik gebruik voor het ontwerpen van mijn modelbaan, gebouwen en voertuigen CAD ontwerpprogramma's.
Het m.i. meest gebruikersvriendelijke programma op dit gebied is Onshape.com Zelfs kinderen van 11 en 12 jaar kunnen hier mee uit de voeten. Het is eigenlijk veel meer dan een ontwerp programma. Het is volledig cloud-based en je kunt het gebruiken als een soort container voor alle relevante documenten. In het gemak, lijkt het een beetje op Dropbox.



Foto's en ander referentie-materiaal. Alle maatschetsen en/of historische achtergrondinfo kun je er in kwijt. Simpel omdat je alle digitale documenten (bijv. Word, Excel, PowerPoint) kunt importeren. Maar ook ontwerpen van hardware (o.a. shields) of programmacode (sketches) voor de Arduino als je een liefhebber bent van elektronica. Of het soort documenten dat Gerrit zojuist liet zien.

En het mooiste is, dat je alles heel eenvoudig kunt delen met anderen. Bijvoorbeeld ontwerp voor een huisje of een aansluitschema van een wissel. Het is zelfs mogelijk om de bedrading van e.e.a. op te nemen in je 3D ontwerptekeningen. En wat kost dat dan? Niets! Je kunt een gratis account aanvragen op https://www.onshape.com/

Zo kun je ook heel gemakkelijk getekende onderdelen van anderen gebruiken. Zie hieronder een aantal voorbeelden:

   

Gr, Hans

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2017, 17:17:51 »
Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe baan en documenteer nu ook alles.

Had ik bij de vorige baan niet gedaan en was enorm zoeken als er een storing was. Gaat nu een stuk sneller.

De manier van tekenen heb ik afgekeken van de site van Huib Maaskant. Tekening is gemaakt in Autocad.

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2017, 20:21:12 »
Hallo Mario,

Een overzicht waarin je gemakkelijk kunt terugvinden waar die draad ook al weer voor is.
En andersom, gegeven een component zoals een servo of wisseldecoder: waar gaan z'n draadjes naar toe?

Tja.... Ik heb de baan gewoon uitgetekend met de blokken e.d. Na aanleg heb ik de (blok)nummering in het tekenprogamma ingegeven en de tekening bijgewerkt. Ook eventueel nummering voor wissels e.d. staan erbij. Meer niet. Niet alle draadjes genummerd.

Voor de rest is het vooral: Secuur werken bij het bouwen van de baan. Gewoon de juiste kleur draad gebruiken. Dus zelf zeggen van rood en zwart DCC-signaal, Geel en Blauw voor 12 volt leiding. Dan ook die kleuren altijd gebruiken. Nooit denken dat even een ander kleurtje gebruiken omdat je dat nog even had liggen. Daarnaast ook de draden gewoon netjes via logische lijnen onder je bak laten lopen en monteren. Dus netjes weggewerkt of gemonteerd. En ik heb toch redelijk wat draad onder de bakken hangen.
Dan kan je zeer rustig een probleem of storing nazoeken.


Groeten ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2017, 22:46:04 »
Hi All,

In mijn WinRail10 ontwerp staan ook alle aansluitingen, bezetmelders en wissels getekend. In Koploper staan ook alle bezetmeldingen en wissels. Verder gebruik is standaard verschillende kleuren draad. Rood/zwart voor de baanvoeding. Grijs voor de bezetmelders, Geel/bruin voor het digitale signaal, Wit/zwart voor de 16-18V wisselspanning en oranje voor de keerlussen. Verder rood/geel/zwart voor de wissels. Elke draad krijgt aan beide einden een label met dezelfde codering als het aansluitpunt, bv B1.04Grijs voor bezetmelder 1.04 enz. Dat levert voor mij een overzichtelijk geheel op.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2017, 22:48:50 »
Hoewel ik niet digitaal rij is ook bij analoog het nut van goede documentatie belangrijk bij zowel aanleg als bij het storing zoeken.
Toen ik het sporenplan voor mijn rangeerbaantje gereed had ben ik gelijk begonnen met de aansluitschema's.
Nadat ik deze gereed had, ben ik pas begonnen met de aanleg van de rails en gebruikte de aansluitschema's om gelijk de wissels, ontkoppelaars, sporen en puntstukken correct aan te sluiten.
Tevens gaf dit de mogelijkheid om alles juist te benoemen. Als leidraad gebruik ik de nummering van de SUB-D connectoren die ik gebruik om de baan te verbinden met mijn bedieningskast.
Door aan de onderkant van de baan ook gelijk alles juist te nummeren was het gewoon een kwestie van de punten met elkaar te verbinden met touwtjes  ;D



Pijltjes zijn aansluitingen aan spoorstaaf/puntstukken, rondjes ontkoppelaars en rechthoekjes de wisselaandrijvingen.



Aansluitsshema van de SUB-D connector per module  (in dit geval module 3)

kleuren gebruik ik niet zoveel, ben iemand van weinig kleuren dat vind ik rustiger voor mijn oogjes tijdens aanleg en storing zoeken  ;)
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2017, 22:52:02 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2017, 22:50:08 »
Hallo,

Wat Ronald al zegt, met secuur werken heb je al heel veel gewonnen.

Steek daar gerust wat tijd en moeite in. Scheelt je zoveel. Ook het aanschaffen van materialen als voldoende krimpkous, vlechtkous, kabelgoot/ringbanden, plakvoetjes helpen om het overzichtelijk te kunnen maken.


Zelf gebruik ik onder de bakken zelf aan de draden kabel nummertjes om de kabeltjes te merken.


Omdat ik met modules werk heb ik kabelkoppellingen aan iedere bak Voor deze sub d connectoren maak ik een excel bestand waarop ik de pinbezetting beschrijf. 

Ik heb gelukkig nooit hoeven terugzoeken. Maar met de verkoop van mijn vorige baan was het handig om deze documentatie mee te kunnen geven.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2017, 22:55:09 door Daniels »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Documenteren van je baan
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2017, 11:14:09 »
Mario,

Mijn eerste baan had ik niet gedocumenteerd en dat maakte het foutzoeken bij storingen en het maken van nieuwe aansluitingen tot een waar feest ( :-[ not!)
Nu bouw ik een baan, bestaande uit 7 segmenten en dan is documentatie van de aansluitingen een must.
Het sporenplan is ontworpen in SCARM. Daarin nummer ik de railstaven per segment van buiten naar binnen. In een spreadsheet geef ik aan:
- spoorstaaf
- polariteit
- kleur draad (standaard kleuren)
- aansluiting op connectoren
- aansluiting op besturingskast.
Zie hier voor een beschrijving: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p157403

Het zoeken van fouten en het maken van extra aansluitingen is nu doodeenvoudig en verloopt foutloos.
Documentatie: het kost wat tijd en moeite, maar je hebt er bergen plezier van.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.