Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 13:34:34
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
Vandaag om 13:32:27
NS Mat 35 Maple Leaf door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:29:32
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Arjan6511
Vandaag om 12:49:31
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:21
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
  

Auteur Topic: Norm perronwand NEM 102  (gelezen 1033 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Norm perronwand NEM 102
« Gepost op: 02 March 2017, 14:31:49 »
Beste Lezers,

Ik heb bij het bouwen van perrons op schaal N de "NEM 102" norm aangehouden. Ik heb voor de afstand van -hart spoor- tot -perronwand- 12mm aangehouden (NEM 102 zegt zelfs 13mm). Helaas vind ik het resultaat niet zo fraai. Ik meet een afstand van 4mm van het perron tot de treeplanken van de treinen, dit zou in het echt dan 640mm zijn. Klopt dit wel? Ik heb helaas best wel veel tijd besteed aan het bouwen van de perrons en achteraf gezien had ik zelf, voor een mooi resultaat, de afstand kleiner willen kiezen. Wie kan hier iets over zeggen?

Met vriendelijke groet,
Charly

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Norm perronwand NEM 102
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2017, 14:38:23 »
Nee natuurlijk klopt dit niet. Maar die norm is er om probleemloos te kunnen rijden en dat gaat zo wel lukken.

Als je het geen gezicht vind, moet je het aanpassen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26969
    • Pagina van klaas
Re: Norm perronwand NEM 102
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2017, 14:39:43 »
Waar zie je 13 mm staan? De helft van BL3 is 12,5 mm.
Ik denk dat ze bij de maatvoering rekening hebben gehouden met treinen die in een boog van het perron wegrijden.
Je kan altijd zelf een maatvoering aanhouden waarbij je dan test met al het materieel wat je hebt.
4 mm (640 mm) tussen perronrand en treeplank is inderdaad een beetje veel. Ik kijk er in het echt wel eens naar, en dan zien ik een afstand van ongeveer 300 mm tussen perronwand en zijwand van de trein. De treeplanken steken nog iets verder uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Norm perronwand NEM 102
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2017, 23:17:00 »
Charly,

Ik heb in N een station met een kaarsrecht spoor langs een perron. Met en afstand van 12mm hart spoor - perronrand, raken de cylinders van mijn breedste stoomlok nèt niet de perronrand, maar het spoor ligt dan ook strak recht.
In twee naastgelegen sporen tussen twee perrons liggen twee wissels. Om te voorkomen dat bij het uitrijden van een wissel de cylinders de perronrand  raken, heb ik daar een afstand van 15mm hart spoor - perronrand moeten aanhouden.
De rijtuigen staan daardoor wat verder van de perronrand dan in het echt. Maar zoals Ingenium terecht aangeeft, is de ruimte nodig om probleemloos te kunnen rijden.
Heb je geen stomers, dan kun je de perrons misschien iets dichter naar het spoor leggen, maar als je dan later toch een nèt iets bredere lok krijgt, dan is het veel werk om de perronranden weer te versmallen.

Ik heb de oplossing gevonden door mijn Preisertjes op het hart te drukken vooral een grote stap te nemen bij het in- en uitstappen. Er hebben zich nog geen ongelukken voorgedaan.

Ben

 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.