Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Silvolde
Vandaag
om 18:56:54
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen
door
Chrisjantje
Vandaag
om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762)
door
Chrisjantje
Vandaag
om 18:24:01
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 17:48:12
Problemen met Marklin Startup 29124
door
Wumpus
Vandaag
om 17:36:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:35:44
Märklin 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:33:50
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:35
Klompentrein
door
Huup
Vandaag
om 17:06:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Boertje
Vandaag
om 16:58:51
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Boertje
Vandaag
om 16:52:58
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
Vandaag
om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025
door
Caterpillar
Vandaag
om 15:58:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:57:19
De wijntrein
door
Frits C
Vandaag
om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam
door
bmwpiet
Vandaag
om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS
door
Eric B
Vandaag
om 13:43:10
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Ronald69
Vandaag
om 13:28:44
't Boemeltje
door
Wim1969
Vandaag
om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:46:04
Seinschakelaar
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0
door
HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Norm perronwand NEM 102
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Norm perronwand NEM 102 (gelezen 992 keer)
Charly
Offline
Berichten: 34
Norm perronwand NEM 102
«
Gepost op:
02 March 2017, 14:31:49 »
Beste Lezers,
Ik heb bij het bouwen van perrons op schaal N de "NEM 102" norm aangehouden. Ik heb voor de afstand van -hart spoor- tot -perronwand- 12mm aangehouden (NEM 102 zegt zelfs 13mm). Helaas vind ik het resultaat niet zo fraai. Ik meet een afstand van 4mm van het perron tot de treeplanken van de treinen, dit zou in het echt dan 640mm zijn. Klopt dit wel? Ik heb helaas best wel veel tijd besteed aan het bouwen van de perrons en achteraf gezien had ik zelf, voor een mooi resultaat, de afstand kleiner willen kiezen. Wie kan hier iets over zeggen?
Met vriendelijke groet,
Charly
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: Norm perronwand NEM 102
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2017, 14:38:23 »
Nee natuurlijk klopt dit niet. Maar die norm is er om probleemloos te kunnen rijden en dat gaat zo wel lukken.
Als je het geen gezicht vind, moet je het aanpassen.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26816
Re: Norm perronwand NEM 102
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2017, 14:39:43 »
Waar zie je 13 mm staan? De helft van BL3 is 12,5 mm.
Ik denk dat ze bij de maatvoering rekening hebben gehouden met treinen die in een boog van het perron wegrijden.
Je kan altijd zelf een maatvoering aanhouden waarbij je dan test met al het materieel wat je hebt.
4 mm (640 mm) tussen perronrand en treeplank is inderdaad een beetje veel. Ik kijk er in het echt wel eens naar, en dan zien ik een afstand van ongeveer 300 mm tussen perronwand en zijwand van de trein. De treeplanken steken nog iets verder uit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bjor
Offline
Berichten: 511
Re: Norm perronwand NEM 102
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2017, 23:17:00 »
Charly,
Ik heb in N een station met een kaarsrecht spoor langs een perron. Met en afstand van 12mm hart spoor - perronrand, raken de cylinders van mijn breedste stoomlok nèt niet de perronrand, maar het spoor ligt dan ook strak recht.
In twee naastgelegen sporen tussen twee perrons liggen twee wissels. Om te voorkomen dat bij het uitrijden van een wissel de cylinders de perronrand raken, heb ik daar een afstand van 15mm hart spoor - perronrand moeten aanhouden.
De rijtuigen staan daardoor wat verder van de perronrand dan in het echt. Maar zoals Ingenium terecht aangeeft, is de ruimte nodig om probleemloos te kunnen rijden.
Heb je geen stomers, dan kun je de perrons misschien iets dichter naar het spoor leggen, maar als je dan later toch een nèt iets bredere lok krijgt, dan is het veel werk om de perronranden weer te versmallen.
Ik heb de oplossing gevonden door mijn Preisertjes op het hart te drukken vooral een grote stap te nemen bij het in- en uitstappen. Er hebben zich nog geen ongelukken voorgedaan.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Norm perronwand NEM 102