Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)  (gelezen 9067 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #30 Gepost op: 28 februari 2017, 20:10:00 »
Nou ja mijn vrouw zit bij een amateur zangkoor maar die komen ook niet voor niks optreden.
Rijk hoef je niet te worden van de hobby maar onkosten moeten gewoon vergoed worden.
Daar tel ik onder het transport , het eten en indien ver van huis een hotel.
de vergoeding van het parkeerkaartje is echt te weinig.
De bouw van je (tentoonstellings)baan kost al knaken genoeg.

« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 20:15:06 door roadster36 »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2017, 20:15:31 »
Zoals met alle vergelijkingen gaat ook hier de vergelijking mank.

Het maakt juist heel veel uit of het hier hobby betreft of niet. Voorzover mij bekend worden amateurtoneelspelers niet betaald. Ook de repetities en andere kosten niet. Waarom niet? Omdat ze met hun hobby bezig zijn, vaak betalen ze ook nog contributie aan de toneelvereniging.
1x per jaar of zo hebben ze een uitvoering en mogen ze op het podium vlammen. Dat doen ze niet voor geld, maar om de voldoening van de hobby, dat mag geld kosten. Geld verdienen ze met hun job, overdag, en dat heeft dan niets met toneelspelen te maken.

En als het professioneel theater is (geen hobby maar 'werk'), krijgen de acteurs uiteraard wel betaald maar dan wordt er uiteraard een veelvoud aan toegangsgeld gevraagd dan bij een modelspoorevenement, juist om die kosten te betalen.
Met vriendelijke groet, leo

Ook deze vergelijking gaat mank, als je het op deze wijze gaat bekijken is het alsof de toneelspelers hun stuk opvoeren en de zaaleigenaar de volle mep in zijn zak steekt. Over het algemeen zal een uitvoering de gemaakte onkosten voor de uitvoering bekostigen. De tijd is en ander vraagstuk, maar die wordt ook in de modelspoor niet betaald maar de gemaakte kosten betalen om iets ten toon te stellen is toch het minste wat gedaan kan worden. Eerlijk gezegd is dit blijkbaar alleen in de NL een gemeengoed, heb altijd de gemaakte/ te maken kosten in het buitenland altijd zonder blikken of blozen vergoed gekregen..

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2017, 20:39:39 »
Ik zou willen voorstellen deze discussie te staken.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2017, 20:44:34 »
Omdat je het zo aardig vraagt ;) ;D

könings

  • Gast
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2017, 20:46:32 »
Dat is een schitterend voorstel. Beste tot nu toe.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2017, 20:53:23 »
Is ook het enige voorstel..

könings

  • Gast
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2017, 20:55:51 »
Schitterend in zijn eenvoud dan 8).

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2017, 21:01:27 »
Begon eigenlijk net leuk te worden, qua foto's is er toch weinig te zien..

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2017, 23:43:12 »
Het ging wel ergens over, maar dat mag hier dus niet  :-X

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #39 Gepost op: 01 maart 2017, 00:50:37 »
Ik zou willen voorstellen deze discussie te staken.

Uitstekend idee.

Begon eigenlijk net leuk te worden, qua foto's is er toch weinig te zien..

Beste van twee werelden? We houden er mee op in het rail 2017 draadje èn gaan hier op het stationsplein eventueel hierover door. Daarom heb ik deze 2.5 pagina even afgesplitst.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #40 Gepost op: 01 maart 2017, 10:00:40 »
Wie had je dan in gedachten als sponsor? Een sponsor wil natuurlijk wel dat het enige publiciteit oplevert.

Ik heb een paar keer op de beurs gestaan op de stand van beneluxspoor, met zowel wat H0 als LGB. Gewoon om info te geven aan de bezoekers.

Was al blij dat ik zo de beurs op mocht, verdere onkosten vergoeding waren niet nodig voor mij. (hoefde ook geen bus te huren, alles paste net aan in de auto )

Wel had ik 1 van de keren sponsoring geregeld om iets extra's/leuks te laten zien.
Zou mij niets kosten, gaf info over vernieuwde mogelijkheden van de digitale techniek, en zou folders van de fabrikant voor mijn baan leggen om mee te nemen. En daar zat het probleem. Aangezien we daar als beneluxspoor stonden als onafhankelijke informatie verstrekker werd het niet op prijs gesteld om zo reclame te maken voor 1 merk. Dus hebben we dat toch maar niet gedaan.

Waar het mij hier even over gaat is dat sponsoring dus wel degelijk een mogelijkheid is. Niet dat ik er rijk aan zou worden. maar het koste me ook maar weinig moeite om met het bedrijf een overeenstemming te krijgen voor deze manier van sponsoring.

Groet,
Roelco

 

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #41 Gepost op: 01 maart 2017, 11:23:00 »
Ook deze vergelijking gaat mank, als je het op deze wijze gaat bekijken is het alsof de toneelspelers hun stuk opvoeren en de zaaleigenaar de volle mep in zijn zak steekt. Over het algemeen zal een uitvoering de gemaakte onkosten voor de uitvoering bekostigen. De tijd is en ander vraagstuk, maar die wordt ook in de modelspoor niet betaald maar de gemaakte kosten betalen om iets ten toon te stellen is toch het minste wat gedaan kan worden. Eerlijk gezegd is dit blijkbaar alleen in de NL een gemeengoed, heb altijd de gemaakte/ te maken kosten in het buitenland altijd zonder blikken of blozen vergoed gekregen..

Volgens mij gaat jouw vergelijking hier een beetje mank.
De zaaleigenaar zal niet de volle mep in de zak steken. Maar dat doet de zaaleigenaar bij de modelspoorbeurs ook niet.
De organisator zal de volle mep, na aftrek van kosten, in zijn zak steken.
In veel gevallen zal dat de toneelvereniging zijn.
Het geld dat overblijft is voor die vereniging. Die kan daar dan weer mooie zaken van aanschaffen zodat ze een volgende optreden weer nog mooier kunnen maken.
De toneelspelers zelf krijgen geen vergoeding, ook geen reiskosten vergoeding of zo. ( nu zijn de kosten van zo iemand ook vast lager dan als je een hele modelspoorbaan mee moet nemen ) Misschien dat als z'n optreden echt genoeg oplevert dat de contributie naar beneden kan? Dan hebben ze daarmee iets voordeel.

Maar voor een treinenbeurs betalen we al geen contributie om daar te mogen staan. Dus dat voordeel zal dan niet mogelijk zijn. Als er genoeg overblijft van de beurs van 2016 dan is er voor 2017 misschien wat meer mogelijk? Maar als organisator moet je ook rekening houden dat het tegenvalt.

Als bij de toneelvoorstelling te weinig bezoek komt om de kosten te dekken, dan moet de vereniging het uit eigen zak betalen. Is dat ook niet toereikend dan zal de contributie omhoog moeten om het verlies op te vangen. Dus betaal je als toneelspeler meer om dat op te vangen.

Als je bij een treinenbeurs organisatie verlies hebt kun je niet terug gaan naar de mensen die er stond om hun bijdrage te verhogen om dat verlies op te vangen. Dus helemaal een vergelijking maken tussen de toneelvoorstelling en een treinen/modelbouw beurs is misschien niet mogelijk. Maar ben het wel eens dat een hobby geld kost, en dat ook mag kosten. Of dat nu een toneelvoorstelling geven is, of met een modelbaan op een beurs staan.

Groet,
Roelco


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #42 Gepost op: 01 maart 2017, 12:05:45 »
......... maar de gemaakte kosten betalen om iets ten toon te stellen is toch het minste wat gedaan kan worden. Eerlijk gezegd is dit blijkbaar alleen in de NL een gemeengoed, heb altijd de gemaakte/ te maken kosten in het buitenland altijd zonder blikken of blozen vergoed gekregen..

Boeiende discussie heren. Gaat zo nu en dan wel alle kanten op en er worden vergelijkingen gemaakt met van alles en nog wat. Meningen over en weer, allemaal prima.

Waar ik in geinteresseerd ben, is welke kosten je zoal maakt als je met een modelbaan exposeert op een beurs/tentoonstelling. Ik kan me zoiets voorstellen als vervoerskosten (misschien huur busje of aanhanger zelfs). Kosten van een tweede persoon die meegaat (je wil op zo'n dag ook wel eens naar het toilet of eten en dan zal iemand anders de modelbaan moeten "besturen"). Overnachting als het een tweedaagse is en ver van huis. Kosten van catering/eten en drinken, et cetera.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is (1) een goed beeld krijgen van welke kosten je zoal maakt. En daarnaast (2) welke kosten vergoed worden (of niet) bij Nederlandse organisaties en (3) bij buitenlandse organisaties.

Dus geen meningen, maar de werkelijke harde feiten en cijfers. En bij voorkeur door mensen die ook zelf daadwerkelijk exposeren, zoals Martin dus, die er al verschillende dingen over heeft verteld.
Ik heb me namelijk altijd al afgevraagd hoe zo iets werkt en waar je rekening mee moet houden; wat komt er allemaal op je af. Misschien vinden andere mensen het ook wel interessant om hier wat meer over te leren. Bij voorbaat dank.


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #43 Gepost op: 01 maart 2017, 12:11:07 »
- transport
- matriaal kosten kinderenactiviteiten (een beurs wel andere beurs niet)
Bij bepaalde beurzen mogen geen reclameuitingen van sponsors zichtbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kosten & tentoonstellingen (n.a.v. rail 2017)
« Reactie #44 Gepost op: 01 maart 2017, 12:28:34 »

Dus geen meningen, maar de werkelijke harde feiten en cijfers. En bij voorkeur door mensen die ook zelf daadwerkelijk exposeren, zoals Martin dus, die er al verschillende dingen over heeft verteld.
Ik heb me namelijk altijd al afgevraagd hoe zo iets werkt en waar je rekening mee moet houden; wat komt er allemaal op je af. Misschien vinden andere mensen het ook wel interessant om hier wat meer over te leren. Bij voorbaat dank.

Hijlco, daar is een heel gemakkelijke manier voor: bouw een baan, bied die bij een aantal grote en kleinere organisatie's aan en vertel ze dat je wilt komen, daar een redelijke transportvergoeding voor wilt, dat je wel of niet wilt overnachten en wat je als verzorging wilt.

Dan weet je hoe het werkt ;)