Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door Ben
Vandaag om 12:08:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Ontraxs 2026 door gdh
Vandaag om 11:38:00
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 11:12:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .  (gelezen 3060 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Gepost op: 30 November 2007, 18:51:19 »
 Goedenavond,
 In het begin van deze maand zijn  op de genoemde route de sporen omhoog gebracht.
  Tot nu toe heb ik een foto hiervan gezien ,  in Op De Rails  van deze maand.
Maar hoe gaat dat hoge , nu nog 2 sporige gedeelte het Amsterdam-Rijn kanaal over? Gaat het spoor daar over een nieuwe , hogere Vleutense brug?
  Wie vertelt er wat over?
 Groeten,Peter Kleton
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2007, 18:57:45 »

Bij het amsterdam rijnkanaal gaat het spoor terug naar het oude trace en naar de oude brug (het hele spoor ligt ongeveer op de hoogte van de brug). Een hogere brug heeft totaal geen zin, omdat er over het amsterdam-rijnkanaal een heleboel bruggen liggen met dezelfde doorvaarthoogte.
Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe brug (ligt inmiddels op z'n plaats maar is nog niet af) voor het wegverkeer. Als deze klaar is gaat denk ik de oude wegbrug weg en komt er plaats voor een tweede spoorbrug. Het gedeelte van het oude lage spoor wordt opgebroken en gaat ook omhoog.
Het zijn overigens geen feiten van mijn kant, maar meer een logische verklaring als ik vanuit civieltechnische kant naar de dingen kijk daar.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2007, 21:32:34 »
Klopt oude verkeersbrug wordt in het voorjaar gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe spoorbrug t.b.v. de spoorverdubbeling Utrecht-Vleuten.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2007, 21:54:12 »
 Gerrit & Sander,
 Bedankt , ik begrijp  dat de  huidige 2 sporige brug dus nog een poosje blijft liggen, totdat de oude verkeersbrug weg is. Dus dan pas komt er een nieuwe  en wat hogere 4 sporige brug ?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2007, 22:22:20 »

Ik verwacht net zo'n situatie als bij de lijn naar amsterdam vanaf utrecht, er zal een nieuwe dubbelsporige brug bijkomen. Of de oude brug nog voldoet weet ik niet, zo ja, dan zal die wel gewoon blijven liggen denk ik.
En waarom zou de nieuwe brug hoger worden? Het heeft totaal geen nut, en kost alleen maar meer geld voor extra hellingen in het spoor en grondwerk.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2007, 23:35:04 »
Ik weet niet beter als dat het stuk rond het amsterdam-rijn kanaal 2 sporig blijft. Dus als er een nieuwe brug zou komen dan zal de oude zeker verdwijnen, maar ook over een nieuwe spoorbrug daar heb ik nog niks gehoord.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2007, 23:39:46 »
Er is wel degelijk sprake van een spoorverdubbeling en de huidige spoorbrug blijft gewoon liggen. Er komt dus een tweede spoorbrug op de plaats van de huidige verkeersbrug. Of dde huidige spoorbrug verhoogt gaat worden weet ik niet.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2007, 23:45:14 »
Op de site van prorail vind ik toch wat anders daar spreekt men van spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijn Kanaal.

Wat is je bron over een 2e spoorbrug over het Amsterdam-Rijn Kanaal want daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2007, 00:13:56 »
Op de volgende link vindt je onderaan de volgende tekst;

"De Hogeweidebrug wordt in voorjaar van 2008 in gebruik genomen. Dan wordt de oude brug gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe spoorbrug die nodig is voor de verdubbeling van het spoor."

http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=89371

Daar trek ik de conclusie uit dat er een tweede spoorbrug komt, ook randstadspoor moet er in de toekomst gaan rijden. Het kan misschien nog een paar jaar duren want ergens las ik ook dat alle projekten pas in 2015 klaar zijn.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27074
    • Pagina van klaas
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2007, 00:15:22 »
Michiel, ik weet niet waar jij dat ziet staan, maar ik vond op de Prorail site dit:

"Tussen Vleuten en Utrecht Centraal van twee naar vier sporen "

Volgens mij moet je dan over het A-R kanaal, en daar ligt al een 2 sporige brug. Dus is de meest logische conclusie dat er een tweede brug naast komt.

Overigens staat op www.sporenplan.nl al een voorproefje van de nieuwe sporensituatie op dat traject. Maar helaas is daar het A-R kanaal niet weergegeven.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2007, 00:34:30 »
Enkele maanden geleden zag ik op www.watgebeurthier.nl een illustratie waarop de nieuwe geel-blauwe verkeersbrug op afgebeeld stond maar geen 2e spoorbrug. Ik vond dat heel vreemd want als je een spoorverdubbeling toepast dan doe je dat tot Utrecht CS en ga je niet terug naar 2 sporen tussen de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal.
Al met al was er ook op de aangrenzende sites nergens een spoor informatie te vinden over een 2e spoorbrug.

Nav dit draadje flink aan het spitten geweest maar de betreffende illustratie is onvindbaar geworden. Wel heb ik ondertussen de info gevonden over een 2e spoorbrug zoals zojuist in het draadje al is vermeld.

De 2e spoorbrug zullen ze wel ter plaatse moeten bouwen aangezien hij tussen de huidige spoorbrug en nieuwe verkeersbrug moet komen te liggen. Dit tot in tegenstelling met de nieuwe verkeersbrug die enkele honderden meters verderop geassembleerd is.

Groetjes Ronald

Aanvulling: Kwam een soortgelijke illustratie tegen op http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=4474 vrijwel onderaan waar maar 2 bruggen op afgebeeld staan.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 00:43:11 door Ronald »
Groetjes Ronald

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2007, 00:41:21 »
Zoals Klaas al aangaf zie je op www,sporenplan.nl de toekomstige 4-sporige situaties getekend, het kanaal licht tussen U-Terweide en U-Majella deze laatste halte moet nog gebouwd worden.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2007, 11:17:12 »
Als je goed leest lees je ook op in de zelfde artikelen van prorail dat slecht het stuk ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal van 2 naar 4 gaat. En ja dat gaat dan wel over het baanvak Utrecht Centraal-Vleuten. Ten oosten van dat kanaal liggen al 4 sporen. En zoals ik al div. malen aan gaf blijft er gewoon 1 dubbelsporige brug liggen omdat een 2e brug daar voorlopig niet nodig is.( tenminsten dat is wat ik uit de tekst haal, omdat er niks lees over een extra brug.)

Groetjes Michiel

Ps; is die bouw mogelijk in 2 fases verdeelt dat eerst dei extra sporen komen dan pas evt. een extra brug?
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 11:28:35 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2007, 11:56:50 »

De bouw is sowieso gefasseerd. Ik verwacht dat de nieuwe brug tegelijk met het de ophoging en het aanbrengen van de andere twee sporen gaat plaatsvinden. Het beste is de bottleneck van het spoor zo dicht mogelijk bij het station te leggen, dus die tweede brug gaat er echt wel komen. Wat is anders de reden van de nieuwe verkeersbrug die een stuk is opgeschoven ten opzichte van de oude?

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2007, 12:07:45 »
Ze gaan nu inderdaad eerst de oude baan ook ophogen en uitvoeren zoals de nieuwe baan.
Men gaat de oude verkeersbrug afbreken om plaats te maken voor een nodige nieuwe spoorbrug zoals eerder genoemd.
Wanneer die brug gebouwd wordt staat nergens vermeld, dat wil niet zeggen dat hij er niet zou komen.
Ergens las ik dat alle projekten in 2015 klaar zouden zijn, er is dus nog tijd genoeg.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz