Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .  (gelezen 2798 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Gepost op: 30 November 2007, 18:51:19 »
 Goedenavond,
 In het begin van deze maand zijn  op de genoemde route de sporen omhoog gebracht.
  Tot nu toe heb ik een foto hiervan gezien ,  in Op De Rails  van deze maand.
Maar hoe gaat dat hoge , nu nog 2 sporige gedeelte het Amsterdam-Rijn kanaal over? Gaat het spoor daar over een nieuwe , hogere Vleutense brug?
  Wie vertelt er wat over?
 Groeten,Peter Kleton
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2007, 18:57:45 »

Bij het amsterdam rijnkanaal gaat het spoor terug naar het oude trace en naar de oude brug (het hele spoor ligt ongeveer op de hoogte van de brug). Een hogere brug heeft totaal geen zin, omdat er over het amsterdam-rijnkanaal een heleboel bruggen liggen met dezelfde doorvaarthoogte.
Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe brug (ligt inmiddels op z'n plaats maar is nog niet af) voor het wegverkeer. Als deze klaar is gaat denk ik de oude wegbrug weg en komt er plaats voor een tweede spoorbrug. Het gedeelte van het oude lage spoor wordt opgebroken en gaat ook omhoog.
Het zijn overigens geen feiten van mijn kant, maar meer een logische verklaring als ik vanuit civieltechnische kant naar de dingen kijk daar.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2007, 21:32:34 »
Klopt oude verkeersbrug wordt in het voorjaar gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe spoorbrug t.b.v. de spoorverdubbeling Utrecht-Vleuten.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2007, 21:54:12 »
 Gerrit & Sander,
 Bedankt , ik begrijp  dat de  huidige 2 sporige brug dus nog een poosje blijft liggen, totdat de oude verkeersbrug weg is. Dus dan pas komt er een nieuwe  en wat hogere 4 sporige brug ?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2007, 22:22:20 »

Ik verwacht net zo'n situatie als bij de lijn naar amsterdam vanaf utrecht, er zal een nieuwe dubbelsporige brug bijkomen. Of de oude brug nog voldoet weet ik niet, zo ja, dan zal die wel gewoon blijven liggen denk ik.
En waarom zou de nieuwe brug hoger worden? Het heeft totaal geen nut, en kost alleen maar meer geld voor extra hellingen in het spoor en grondwerk.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2007, 23:35:04 »
Ik weet niet beter als dat het stuk rond het amsterdam-rijn kanaal 2 sporig blijft. Dus als er een nieuwe brug zou komen dan zal de oude zeker verdwijnen, maar ook over een nieuwe spoorbrug daar heb ik nog niks gehoord.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2007, 23:39:46 »
Er is wel degelijk sprake van een spoorverdubbeling en de huidige spoorbrug blijft gewoon liggen. Er komt dus een tweede spoorbrug op de plaats van de huidige verkeersbrug. Of dde huidige spoorbrug verhoogt gaat worden weet ik niet.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2007, 23:45:14 »
Op de site van prorail vind ik toch wat anders daar spreekt men van spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijn Kanaal.

Wat is je bron over een 2e spoorbrug over het Amsterdam-Rijn Kanaal want daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2007, 00:13:56 »
Op de volgende link vindt je onderaan de volgende tekst;

"De Hogeweidebrug wordt in voorjaar van 2008 in gebruik genomen. Dan wordt de oude brug gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe spoorbrug die nodig is voor de verdubbeling van het spoor."

http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=89371

Daar trek ik de conclusie uit dat er een tweede spoorbrug komt, ook randstadspoor moet er in de toekomst gaan rijden. Het kan misschien nog een paar jaar duren want ergens las ik ook dat alle projekten pas in 2015 klaar zijn.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2007, 00:15:22 »
Michiel, ik weet niet waar jij dat ziet staan, maar ik vond op de Prorail site dit:

"Tussen Vleuten en Utrecht Centraal van twee naar vier sporen "

Volgens mij moet je dan over het A-R kanaal, en daar ligt al een 2 sporige brug. Dus is de meest logische conclusie dat er een tweede brug naast komt.

Overigens staat op www.sporenplan.nl al een voorproefje van de nieuwe sporensituatie op dat traject. Maar helaas is daar het A-R kanaal niet weergegeven.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2007, 00:34:30 »
Enkele maanden geleden zag ik op www.watgebeurthier.nl een illustratie waarop de nieuwe geel-blauwe verkeersbrug op afgebeeld stond maar geen 2e spoorbrug. Ik vond dat heel vreemd want als je een spoorverdubbeling toepast dan doe je dat tot Utrecht CS en ga je niet terug naar 2 sporen tussen de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal.
Al met al was er ook op de aangrenzende sites nergens een spoor informatie te vinden over een 2e spoorbrug.

Nav dit draadje flink aan het spitten geweest maar de betreffende illustratie is onvindbaar geworden. Wel heb ik ondertussen de info gevonden over een 2e spoorbrug zoals zojuist in het draadje al is vermeld.

De 2e spoorbrug zullen ze wel ter plaatse moeten bouwen aangezien hij tussen de huidige spoorbrug en nieuwe verkeersbrug moet komen te liggen. Dit tot in tegenstelling met de nieuwe verkeersbrug die enkele honderden meters verderop geassembleerd is.

Groetjes Ronald

Aanvulling: Kwam een soortgelijke illustratie tegen op http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=4474 vrijwel onderaan waar maar 2 bruggen op afgebeeld staan.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 00:43:11 door Ronald »
Groetjes Ronald

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2007, 00:41:21 »
Zoals Klaas al aangaf zie je op www,sporenplan.nl de toekomstige 4-sporige situaties getekend, het kanaal licht tussen U-Terweide en U-Majella deze laatste halte moet nog gebouwd worden.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2007, 11:17:12 »
Als je goed leest lees je ook op in de zelfde artikelen van prorail dat slecht het stuk ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal van 2 naar 4 gaat. En ja dat gaat dan wel over het baanvak Utrecht Centraal-Vleuten. Ten oosten van dat kanaal liggen al 4 sporen. En zoals ik al div. malen aan gaf blijft er gewoon 1 dubbelsporige brug liggen omdat een 2e brug daar voorlopig niet nodig is.( tenminsten dat is wat ik uit de tekst haal, omdat er niks lees over een extra brug.)

Groetjes Michiel

Ps; is die bouw mogelijk in 2 fases verdeelt dat eerst dei extra sporen komen dan pas evt. een extra brug?
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 11:28:35 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2007, 11:56:50 »

De bouw is sowieso gefasseerd. Ik verwacht dat de nieuwe brug tegelijk met het de ophoging en het aanbrengen van de andere twee sporen gaat plaatsvinden. Het beste is de bottleneck van het spoor zo dicht mogelijk bij het station te leggen, dus die tweede brug gaat er echt wel komen. Wat is anders de reden van de nieuwe verkeersbrug die een stuk is opgeschoven ten opzichte van de oude?

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Hoog spoor Harmelen -Utrecht .
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2007, 12:07:45 »
Ze gaan nu inderdaad eerst de oude baan ook ophogen en uitvoeren zoals de nieuwe baan.
Men gaat de oude verkeersbrug afbreken om plaats te maken voor een nodige nieuwe spoorbrug zoals eerder genoemd.
Wanneer die brug gebouwd wordt staat nergens vermeld, dat wil niet zeggen dat hij er niet zou komen.
Ergens las ik dat alle projekten in 2015 klaar zouden zijn, er is dus nog tijd genoeg.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz