Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Keerlus of niet?  (gelezen 4874 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2017, 13:22:48 »
Behalve dan dat er geen kruiswissel in dit baanplan voorkomt  :-X

Maar kan zo te zien met twee keerlusschakelingen opgelost worden. En misschien ook nog wat bedrading aanpassen om parallelle sporen een gelijke polariteit te geven, anders werkt het nog niet.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2017, 14:15:46 »
Engels wissel, twee gewone wissels... whatever;D
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2017, 17:18:57 »
Ik ben vandaag bij Peter Kramer langs geweest, en heb weer wat nieuwe inzichten gekregen. ::)
Het baanplan gaat dus eerst weer even wat op de schop  ;)
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2017, 21:17:42 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 27 July 2017, 23:34:10 »
Waarschuwing: er is al tenminste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst :o
Hoe zinvol is een reactie nog? Waarschijnlijk niet, maar voor het geval van wel.
Het gaat om nadeel 3 in dit lijstje: bij keerlus-gebruik.

(...) ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je daar van alles over, o.a. deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891

Mijn ervaring beperkt zich tot Piko-A boogwissels (schaal h0) met 2- + 3-rail.
Waarom wel: in mijn geval omdat ze lijken op 3-rail en een maatvoering hebben die in 3-rail ontbreekt, de prijs is laag, en het rijgedrag is puik (vergeleken bij Märklin boogwissels).  Anderen kiezen ervoor hoofdzakelijk vanwege de prijs in het code 100 assortiment.

Tegenover die (lagere) prijs staan wat nadelen
(Nadelen zijn met wat handigheid op te vangen,
en over elke workaround bestaan draadjes op dit forum):

1. Puntstuk is niet gepolariseerd en van plastic (zelf te maken metalen inlegkruisjes)
2. Puntstuk is op de splitsing wat aan de smalle kant, waardoor bij bredere wielflensen soms kortsluiting wordt gemaakt (puntje aflakken)
3. Onder het puntstuk door zijn de binnenste spoorstaven doorverbonden
(bij keerlus-toepassingen wissel niet openrijden).
4. Wisseltongen zijn wat zacht en sluiten met piko aandrijvingen niet altijd goed
(aansturen met andere aandrijvingen, servo, wisselmotor, o.i.d.,
opdat de stelbiels niet kan ontsnappen)
5. Bielsen zijn van ABS, een acrylaatstyreen mengsel  (oppassen met lijmkeuze)

Waarom niet:
Peco Code 100 is betrouwbaarder dan Piko-A (wisseltong en puntstuk-afwerking), heeft insulfrog (=geïsoleerd puntstuk) en electrofrog (geleidend puntstuk) wisselversies, uitvoering is dikker, steviger, robuuster, en de bielsen staan verder uit elkaar en zijn iets breder (vergeleken met die van Piko-A) wat net iets geloofwaardiger over komt.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2017, 17:51:55 door Te 2/2. Reden: correctie dankzij reactie »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 28 July 2017, 14:21:37 »
isofrog (=geïsoleerd puntstuk) en insulfrog (geleidend puntstuk) wisselversies,

Klopt helemaal wat je zegt over Peco wissels.
Echter heb je de benamingen verkeerd.
Insulfrog is Geïsoleerd
Electrofrog is geleidend.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 28 July 2017, 17:52:23 »
Bedankt voor de reactie  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail