Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
  

Auteur Topic: Keerlus of niet?  (gelezen 4813 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2017, 13:22:48 »
Behalve dan dat er geen kruiswissel in dit baanplan voorkomt  :-X

Maar kan zo te zien met twee keerlusschakelingen opgelost worden. En misschien ook nog wat bedrading aanpassen om parallelle sporen een gelijke polariteit te geven, anders werkt het nog niet.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2017, 14:15:46 »
Engels wissel, twee gewone wissels... whatever;D
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2017, 17:18:57 »
Ik ben vandaag bij Peter Kramer langs geweest, en heb weer wat nieuwe inzichten gekregen. ::)
Het baanplan gaat dus eerst weer even wat op de schop  ;)
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2017, 21:17:42 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 27 July 2017, 23:34:10 »
Waarschuwing: er is al tenminste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst :o
Hoe zinvol is een reactie nog? Waarschijnlijk niet, maar voor het geval van wel.
Het gaat om nadeel 3 in dit lijstje: bij keerlus-gebruik.

(...) ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je daar van alles over, o.a. deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891

Mijn ervaring beperkt zich tot Piko-A boogwissels (schaal h0) met 2- + 3-rail.
Waarom wel: in mijn geval omdat ze lijken op 3-rail en een maatvoering hebben die in 3-rail ontbreekt, de prijs is laag, en het rijgedrag is puik (vergeleken bij Märklin boogwissels).  Anderen kiezen ervoor hoofdzakelijk vanwege de prijs in het code 100 assortiment.

Tegenover die (lagere) prijs staan wat nadelen
(Nadelen zijn met wat handigheid op te vangen,
en over elke workaround bestaan draadjes op dit forum):

1. Puntstuk is niet gepolariseerd en van plastic (zelf te maken metalen inlegkruisjes)
2. Puntstuk is op de splitsing wat aan de smalle kant, waardoor bij bredere wielflensen soms kortsluiting wordt gemaakt (puntje aflakken)
3. Onder het puntstuk door zijn de binnenste spoorstaven doorverbonden
(bij keerlus-toepassingen wissel niet openrijden).
4. Wisseltongen zijn wat zacht en sluiten met piko aandrijvingen niet altijd goed
(aansturen met andere aandrijvingen, servo, wisselmotor, o.i.d.,
opdat de stelbiels niet kan ontsnappen)
5. Bielsen zijn van ABS, een acrylaatstyreen mengsel  (oppassen met lijmkeuze)

Waarom niet:
Peco Code 100 is betrouwbaarder dan Piko-A (wisseltong en puntstuk-afwerking), heeft insulfrog (=geïsoleerd puntstuk) en electrofrog (geleidend puntstuk) wisselversies, uitvoering is dikker, steviger, robuuster, en de bielsen staan verder uit elkaar en zijn iets breder (vergeleken met die van Piko-A) wat net iets geloofwaardiger over komt.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2017, 17:51:55 door Te 2/2. Reden: correctie dankzij reactie »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marcel112

  • Lid EMV
  • Online Online
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 28 July 2017, 14:21:37 »
isofrog (=geïsoleerd puntstuk) en insulfrog (geleidend puntstuk) wisselversies,

Klopt helemaal wat je zegt over Peco wissels.
Echter heb je de benamingen verkeerd.
Insulfrog is Geïsoleerd
Electrofrog is geleidend.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 28 July 2017, 17:52:23 »
Bedankt voor de reactie  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail