Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952  (gelezen 27336 keer)

hkh61

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #75 Gepost op: 07 maart 2018, 00:53:12 »
https://youtu.be/Il9tyORKNNM

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #76 Gepost op: 14 maart 2018, 17:47:19 »
Kom net een plaatje van Den Haag Laan van NOI met ZHE-trein tegen dat ik nog niet kende:

http://www.denhaag.wiki/index.php/nl/straten/11-laan-van-nieuw-oost-indie#prettyPhoto[11]/21/   (foto 22/24)

nabij eind eerste pagina
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 17:49:12 door janw »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #77 Gepost op: 14 maart 2018, 18:35:15 »
Leuk plaatje uit 1936!
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 19:39:40 door Edsko Hekman »
Groeten,
Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #78 Gepost op: 10 augustus 2018, 18:28:31 »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #79 Gepost op: 12 september 2018, 17:31:40 »
Ha allemaal,

Op de achtergrond zijn de ontwikkelingen de afgelopen tijd doorgegaan en we gaan nu hard op het doel af. Dankzij de opbrengsten van de Crowdfunding en bijdragen en de gemeente Rotterdam komt het transport in zicht.  Dank aan iedereen die heeft gedoneerd!
We hebben afspraken gemaakt over samenwerking met het Spoorwegmuseum, de scholenkoepel LMC en de SSN, over de restauratie en het gebruik van de wagen na de restauratie.
Zodra een en ander formeel echt is vastgelegd volgt nader nieuws hierover.

Het project komt dus binnenkort in een nieuwe fase!

Ook dan kunnen wij weer hulp gebruiken. Zowel financieel als in woord en daad.

* De crowdfunding blijft open, om te helpen de materialen voor de restauratie te financieren. Uw bijdrage is zeer welkom en zal zeer nuttig besteed worden!

* Wij zijn dringend op zoek naar meer 'handjes' om het project te laten slagen. Er komt nu veel op ons af, vooral op het terrein van organisatie, communicatie en financiering. Maar ook vrijwilligers die de handen uit de mouwen willen steken bij de wagen zelf zijn zeer welkom zodra de wagen hier is.

WIE HEEFT TIJD OM DE WERKGROEP TE KOMEN VERSTERKEN?

reacties welkom per pb...


www.hofpleintrein.nl

https://nl-nl.facebook.com/hofpleintrein/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #80 Gepost op: 11 oktober 2018, 14:39:03 »
Een stap verder!

Op 5 oktober 2018 hebben de Stiching Hofpleintrein Rotterdam en het Nederlands Spoorwegmuseum een bruikleenovereenkomst getekend met betrekking tot de ex-ZHESM motorwagen 61, ex-NS 9952, die momenteel nog in Duitsland verblijft. De wagen wordt door het museum voor onbepaalde tijd in bruikleen gegeven aan de Stichting Hofpleintrein en zal door de stichting naar Rotterdam worden overgebracht, met als uiteindelijk doel plaatsing op de gerenoveerde Hofbogen in Rotterdam-Noord (het voormalige spoorviaduct van de ZHESM).
Voor het zover is zal de wagen worden gerestaureerd, waarbij hij uiterlijk in oude luister zal worden hersteld en het interieur voor horeca en een culturele functie zal worden ingericht. Deze restauratie zal worden uigevoerd in samenwerking met de onderwijskoepel LMC, en leerlingen van deze school zullen niet alleen bij de restauratie zelf betrokken zijn, maar ook bij de toekomstige exploitatie als horeca. De restauratie zal worden uitgevoerd in de werkplaats van de Stoom Stichting Nederland (SSN) in het Kralingse bos bij Rotterdam. Het daadwerkelijke transport van de wagen naar Nederland zal op korte termijn plaatsvinden.
Met een crowdfundingsactie en bijdragen van een aantal instanties is het geld voor het transport bijeengebracht. De Stichting Hofpleintrein dankt iedereen die daaraan heeft bijgedragen. De crowdfunding wordt nu voortgezet om ook de restauratie zelf mede te financieren. Voor informatie over het project en deze crowdfunding, zie http://www.hofpleintrein.nl/ en https://nl-nl.facebook.com/hofpleintrein/





janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #82 Gepost op: 12 december 2018, 14:21:44 »
In september is de ZHESM 9952 in Helbra verplaatst en veiliggesteld. Voor verdere info zie:
https://www.flickr.com/photos/rob46/46286620181/in/dateposted-public/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #83 Gepost op: 12 december 2018, 16:22:00 »
Klopt. Zoals onder de foto al wordt aangegeven, is het plan nu zo goed als rond en hopen we het transport op zeer afzienbare termijn uit te voeren.

Meer nieuws zodra dingen echt definitief zijn.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #84 Gepost op: 07 juni 2019, 01:06:03 »
Goed nieuws!  De ex- NS 9952 komt deze maand naar Nederland;Persbericht van de Stichting Hofpleintrein:

Hofpleintrein keert na 75 jaar terug naar Rotterdam
Hij komt eraan! De verloren gewaande “Hofpleintrein” arriveert vrijdag 21 juni in Rotterdam.
De aankomst is tevens het startsein voor de samenwerking tussen stichting Hofpleintrein (HPT), LMC Voortgezet
Onderwijs (LMC-VO) en Stoom Stichting Nederland (SSN).
Het is de stichting Hofpleintrein gelukt groen licht te krijgen voor het transport van de wagen naar Rotterdam, die door
het Spoorwegmuseum Nederland “voor onbepaalde tijd geldende bruikleen” aan de stichting is gegeven. Het
herontdekte, originele exemplaar uit 1914, dat tot 1944 over het Hofpleinviaduct reed, was in de Tweede
Wereldoorlog naar Duitsland afgevoerd en staat daar sindsdien.

Crowdfunding, vergunningen en offertes

De stichting heeft veel gelobbyd om het benodigde geld voor het transport bij elkaar te krijgen. De door bewoners
opgerichte stichting “Hofpleintrein” kreeg na verschillende bewonersbijeenkomsten meer bekendheid en via een
crowdfundingsactie kwam het eerste deel van het bedrag binnen. Tegelijkertijd waren er gesprekken met enkele
gemeenteraadsleden en ook daar ontstond bijval voor het initiatief. Dankzij een unaniem aangenomen motie in de
gemeenteraad in februari 2018 (“Tjoeketjoek, zo doet de trein”) kon het resterende bedrag worden bijgepast. Toch
duurde het nog enige tijd voordat groen licht gegeven kon worden. Dit had onder andere te maken met het opstellen
van overeenkomsten, vergunningsaanvragen en uitonderhandelen van offertes. Voor een deel van de
restauratiekosten worden nog bij een aantal fondsen aanvragen ingediend. Tegelijk liepen er gesprekken met
verschillende partijen die interesse toonden in een samenwerking voor de aanstaande restauratiefase.

Samenwerking
De Stichting Hofpleintrein heeft als doelstelling de restauratie van de wagen uit te voeren, bijvoorbeeld via leer-werk-
trajecten of door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook biedt het rijtuig mooie educatieve mogelijkheden
voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarom is de stichting een samenwerking aangegaan met LMC
Voortgezet Onderwijs. Leerlingen van diverse LMC-scholen, zoals Rotterdam Designcollege en de Praktijkcolleges,
kunnen nu via een gevarieerd lespakket, in een verrassende setting - een treinwagon met een verhaal -
praktijkervaring opdoen. Vanaf komend schooljaar gaan er al leerlingen aan de slag op het terrein van SSN (Stoom
Stichting Nederland). SSN biedt namelijk stallingsruimte voor het Hofpleintrein-rijtuig aan.

Het transport

De eerste stap is het transport. Het Duitse Klostermansfeld, waar de wagen nu staat, ligt ruim 585 kilometer van
Rotterdam verwijderd. Vanwege een te lage snelheid kan de wagen niet over het drukke spoor rijden en zal daarom
per dieplader over de weg worden vervoerd. Het laden begint op 19 juni en het transport vangt aan op de 20 ste . Naar
verwachting komt het historische rijtuig vrijdag 21 juni aan bij de werkplaats van de SSN aan de Rolf Hartkoornweg 50
in Rotterdam. Na de restauratie wil de stichting de wagen een plek op het dak van de Hofbogen geven.

Hofpleinlijn: historisch hoogstandje van techniek en creativiteit

De Hofpleinlijn was bij de start in 1908 een hypermodern spoor, waarop de allereerste elektrische trein van Nederland
reed. Het herontdekte rijtuig in Duitsland behoort tot deze eerste serie elektrische treinen die over dit spoor
pendelden. Het traject, dat van Station Hofplein naar Den Haag, Wassenaar en Scheveningen liep, startte vanaf een
revolutionair nieuw spoorviaduct van gewapend beton, materiaal dat in die tijd nog niet eerder op deze schaal werd
gebruikt. Dit 1,9 km lange Rijksmonument, beter bekend als ‘de Hofbogen’ ondergaat de laatste jaren een flinke
metamorfose. Op het dak van de Hofbogen rijden sinds 2010 geen treinen meer en in 2017 is al het spoormateriaal
van het dak verwijderd.

Het dak: voor bewoners, door bewoners

In de zomer van 2019 zal de gemeente Rotterdam met de nieuwe eigenaar van het Hofbogenviaduct in gesprek gaan
over de nieuwe (groene) invulling van het dak. Wijkbewoners kunnen via de gemeentepeiler website hun voorkeur
uitspreken. Tot nu toe steunt 96% van de bewoners het initiatief van de Stichting Hofpleintrein. Veruit de meesten
daarvan zien een combinatie van museum met lichte horeca als meest passende functie van de trein op het dak.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #85 Gepost op: 21 juni 2019, 17:14:16 »
GELUKT!

De ex-9952 is weer in Nederland en staat veilig bij de SSN in Rotterdam. Foto's en berichten op

 https://nl-nl.facebook.com/pg/hofpleintrein/photos/?tab=album&album_id=686476451520917&ref=page_internal

Het transport vertrok rond half 8 uit Helbra bij Klostermansfeld. Om 2:34 werd de Nederlandse grens gepasseerd en rond half vijf werd de bestemming bereikt.

Het afladen en terugplaatsen van de bak op de draaistellen was even voor half elf voltooid. Er was veel media aanwezig, dus houd het Rotterdamse nieuws in de gaten.

Ik plaats hier later ook  foto's; voor nu zie de Facebookpagina

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #86 Gepost op: 21 juni 2019, 18:54:05 »
Gefeliciteerd  (y)

En dan moet het echte werk nog beginnen. Veel succes met de restauratie  (y)

Eelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #87 Gepost op: 21 juni 2019, 19:09:49 »
Fijn dat te horen! Weer iets spoors veilig gesteld voor het nageslacht. Ik ga de restauratie uiteraard volgen!


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #89 Gepost op: 03 juli 2019, 21:38:59 »
Even een oproep hier: wij hebben niet van alle mensen die hebben bijgedragen aan de crowdfunding een email adres (een aantal heeft gewoon geld overgemaakt --waarvoor veel dank--  en ons geen adres gestuurd).

De mensen van wie we wel emailadressen hebben, hebben deze week een mail van ons gekregen ivm de terugkeer van de 9952. Indien u aan de crowddfunding hebt bijgedragen, en deze week *geen* bericht hebt gekregen (maar wel op de hoogte gehouden wilt worden), stuurt u dan even een berichtje naar:
    info  [at]  hofpleintrein.nl

Met dank!  Jan