Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 10:55:29
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Karben
Vandaag om 10:48:14
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
  

Auteur Topic: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952  (gelezen 27463 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #60 Gepost op: 03 maart 2018, 10:39:24 »
Dat is mooi nieuws, komt die motorwagen ruim 25 jaar jaar na de 'herontdekking' alsnog terug naar Nederland   (y)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21677
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #61 Gepost op: 03 maart 2018, 10:39:49 »
Een dag of tien geleden heeft de gemeenteraad van Rotterdam toegezegd het nog best wel grote gat te dichten, vandaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #62 Gepost op: 03 maart 2018, 11:47:52 »
Ik meen me te herinneren dat destijds, bij de her-ontdekking van dit rijtuig, het Spoorwegmuseum ook nog in beeld was. Is dat nog steeds zo?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #63 Gepost op: 03 maart 2018, 11:51:29 »
Nee. Het spoorwegmuseum heeft in eerste instantie wel interesse gehad maar zag een jaar of vijftien geleden definitief af van het overbrengen naar Utrecht.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #64 Gepost op: 03 maart 2018, 12:52:30 »
Volgens mij is het Museum nog steeds eigenaar en is er hier sprake van een bruikleenovereenkomst.
Of heb ik het mis?

Dirk

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #65 Gepost op: 03 maart 2018, 13:02:25 »
Ha allemaal,

Inderdaad veel goed nieuws over het project en we zijn nu hard bezig het zo gauw mogelijk concreet te maken! Maar bij het bovenstaande is nog wel even een kanttekening te plaatsen. Dat het hele financiele gat is gedicht is helaas (nog) niet waar. Dit vraagt om uitleg, en die is als volgt:

-twee weken geleden hebben we van de gemeente R'dam, via de competitie 'Pitch Perfect 010' een subsidie voor het transport gekregen. Samen met het bedrag dat we via de crowdfunding hadden opgehaald, was dat precies genoeg voor de theoretische kosten van het transport. Dat was dus een geweldige stap vooruit, en sindsdien zit de zaak in een stroomversnelling.

Vorige week nam de gemeenteraad  ;D ;D ;D MET ALGEMENE STEMMEN ;D ;D ;D  deze motie aan:
https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/6218227/1/38__Motie_1_Tjoeke_tjoeke_tjoek%2C_zo_doet_de_trein

Dus dat is weer een grote stap vooruit, waar we straks bij de uitvoering en de plaatsing veel voordeel van gaan hebben.
De publiciteit die jullie nu zien, komt naar aanleiding van deze motie. We zijn daar heel blij mee

Echter, hier mee zijn echter nog steeds niet *alle* kosten voor het transport gedekt (zie ook de tekst van de motie)  -- dus in die zin komt de goede publiciteit te vroeg, want nu ontstaat een beeld dat we er financieel gezien al zijn, terwijl we nog steeds bijdragen nodig hebben. :-X
Er zijn namelijk nog kosten ter plekke, bij de werkplaats in Klostermansfeld, en we hebben nodig geen reservering voor evt. tegenvallers tijdens het transport zelf. Voor dat laatste vinden we hopelijk een garantiesubsidie. Blijft nog over de kosten ter plekke voor het klaarmaken van het terrein voor het weghalen van de wagen en de voorbereiding op het transport.

KORTOM: DE CROWDFUNDING LOOPT GEWOON DOOR EN IS NOG STEEDS NODIG VOOR HET LAATSTE ZETJE!!

Wat er evt. straks overblijft komt uiteraard ten goede aan de volgende fases van het project.



« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 14:09:30 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #66 Gepost op: 03 maart 2018, 13:02:49 »
Volgens mij is het Museum nog steeds eigenaar en is er hier sprake van een bruikleenovereenkomst.
Of heb ik het mis?

Klopt helemaal!
Bij de restauratie blijft de wagon ook zeer beslist een spoorwegrijtuig.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 13:04:25 door janw »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #67 Gepost op: 03 maart 2018, 13:08:44 »
Dat is apart.
Het spoorwegmuseum heeft enkel interesse gehad in die wagon/het rijtuig,en is er dan dus automatisch eigenaar van ?
Ik lees nergens dat hun die wagon hebben gekocht,om m dan vervolgens daar te laten verloederen.
(wat ook een vreemde stap zou zijn opzich)
Kortom,hoe zit dit ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #68 Gepost op: 03 maart 2018, 13:32:59 »
al laat je m staan verloederen, als ze m ineens gaan slopen zullen ze je toch eerst ff moeten bellen. kwestie van voet tussen de deur houden mocht je misschien in de toekomst wel plannen met die bak hebben.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #69 Gepost op: 03 maart 2018, 13:58:16 »
De preciese gang van zaken in 1992 is mij niet bekend, maar na de her-ontdekking heeft het museum de wagen in eigendom verworven, gezien het evidente historische belang van een schaars overgebleven exemplaar van het ZHESM-materieel, en nog in redelijke staat bovendien. Sindsdien is een repatriering er echter niet van gekomen, wat ook wel te maken zal hebben met het feit dat de ZHESM 6 / NS 9911 al in het museum is. Historisch kloppende inzet van dit electrisch materieel bij een museumorganisatie is ook niet zo makkelijk te realiseren. En dat nog afgezien van de complicaties bij de hedendaagse veiligheidscertificering daarvoor --het blijft een houten bak.
Plaatsing op zń oorspronkelijke lijn in Rotterdam is om al deze redenen een zeer geschikte toekomst voor de wagen. En een verrijking voor Rotterdam en de Hofbogen: een mobiel stukje vooroorlogse stad terug op z'n plek.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 14:10:39 door janw »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #70 Gepost op: 05 maart 2018, 10:49:31 »
<knip>
Echter, hier mee zijn echter nog steeds niet *alle* kosten voor het transport gedekt (zie ook de tekst van de motie)  -- dus in die zin komt de goede publiciteit te vroeg, want nu ontstaat een beeld dat we er financieel gezien al zijn, terwijl we nog steeds bijdragen nodig hebben. :-X
<knip>
KORTOM: DE CROWDFUNDING LOOPT GEWOON DOOR EN IS NOG STEEDS NODIG VOOR HET LAATSTE ZETJE!!
Maar dit bericht kan wel helpen om nieuwe crowdfunders over de streept te trekken om voor het laatste zetje bij te dragen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #71 Gepost op: 05 maart 2018, 19:20:23 »
@ JanW

Met jouw uitleg snap ik hoe de vork in de steel zit.
Ik wist niet dat het NSM daar al is geweest was en het gekocht had.

Rest me wel de vraag.
Als het NSM toestemt met het terughalen van "hun" eigendom,zouden ze dan ook niet mee moeten delen in de transport kosten ?
Het is tenslotte ook in hun voordeel dat als ze ooit besluiten er zelf iets mee te willen,dat het rijtuig al in nederland is en niet meer uit het buitenland gehaald hoeft te worden.
De restauratiekosten worden ook al grotendeels geregeld als ik het snap,want als het rijtuig op de hofbogen word gezet dan word het voor die tijd al door een andere instantie qua casco en basis hersteld in ere.
Of denk ik nu te simpel en zwart-wit ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #72 Gepost op: 05 maart 2018, 20:32:35 »
@Floris

Het NSM  draagt het rijtuig zelf bij aan het project; op dit moment praten we over een (langdurige) bruikleen. Ik kan niet voor hen bepalen of ze meer willen/kunnen doen. Meer kan ik daar van mijn kant dan ook niet over zeggen.

De restauratie zal niet door een andere instantie worden uitgevoerd, maar deze moeten wij (de Stichting Hofpleintrein Rotterdam) zelf voor elkaar brengen; we praten hierover met allerlei partijen in de stad over de inzet van leerlingen, vrijwilligers etc. En op korte termijn ook met bedrijven over sponsoring in natura (denk aan materialen, en/of de uitvoering van specifieke klussen). De bal ligt wat dat betreft bij ons zelf. We verwachten echter dat als het rijtuig eenmaal in Rotterdam is, zichtbaar en tastbaar, het werven van zulke sponsoring makkelijker wordt. De hierboven genoemde motie is natuurlijk ook een geweldige steun in de rug. Op dit moment werken we al samen met het Hout- en Meubileringscollege, en we zijn meer samenwerkingen aan het opzetten. Nieuws daarover zal ik hier posten als er dingen concreet worden.

En voor wie zich aangetrokken voelt om bij te dragen; de stichting kan op organisatorisch vlak nog steeds versterking gebruiken!
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2018, 20:37:09 door janw »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #73 Gepost op: 05 maart 2018, 21:52:30 »
De kans dat het NSM ooit wat met die bak wil doen is natuurlijk nihil gezien een zelfde rijtuig in véél beter staat al reeds in het NSM staat als pronkstuk.

Het museum heeft de toekomst van de bak ooit veilig gesteld door eigenaar te worden van de bak, alleen maar mooi dat iemand er nu wat mee wil, maar uiteindelijk is het belang daarvan alleen bij de nieuwe 'eigenaar' dus waarom het museum daar dan ook maar even een schep geld in zou moeten steken begrijp ik niet helemaal...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952
« Reactie #74 Gepost op: 06 maart 2018, 16:16:42 »
Laten we blij zijn dat het museum het rijtuig destijds heeft aangekocht en dat het het nooit heeft laten slopen toen het oorspronkelijke restauratieplan te hoog gegrepen bleek. Sommige mensen denken dat het Spoorwegmuseum over bakken geld beschikt.
Als dat zo was zouden ze de tent niet aan Albert Heijn hoeven te verhuren.

Groeten,

Dirk