Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 13:16:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain  (gelezen 6150 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #15 Gepost op: 11 February 2017, 12:47:17 »
Hallo Theo,

Bedankt voor de feedback. Fijn dat het uiteindelijk is gelukt!  (y)

Ik heb alleen even een vraag: waarom schakel je bij het voorsein bij "Geen" G G G in plaats van G G R ?

     


Ik weet dat beide een "donker" voorsein opleveren, maar heb je deze keuze bewust gemaakt?

In mijn reactie #10 had ik deze definitie gebruikt:

     

Daar wordt voor "Geen" G G R geschakeld...

Ik ga dit weekend jouw iTrain-definities eens op mijn gemak bestuderen.

Fijn weekend!  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 11 February 2017, 12:56:46 door Bert_Apd. Reden: Schermprintje van Theo ook toegevoegd »

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #16 Gepost op: 11 February 2017, 13:23:48 »
Bert, bij "Geen" kan inderdaad beide zoals je ook al voorstelde, schakelende vort kwam ik er achter dat ook die tweede (GGR) het zelfde resultaat gaf, tenminste voor zover ik het nu denk door te hebben....

Hierbij ook nog even de configuratie voor Dag en Nacht stand van de seinen, volgens mij kun je alle seinen op 1 schakelaar zetten, door al de adressen aan het ene relais toe te kennen. Ik heb nu Inrijsein en voorsein 1 (2 adressen) op één D/N relais, en sein 2 ook op 1 adres.


Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #17 Gepost op: 11 February 2017, 13:47:22 »
Theo,

Je kunt inderdaad de dag/nacht schakeling voor alle seinen onder één knop zetten door voor al die seinen het "vierde" adres rood/groen te schakelen.

Ik zie dat je daarvoor binnen iTrain de oplossing al gevonden hebt.  (y)

Bert

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #18 Gepost op: 12 February 2017, 22:54:33 »
De gecombineerde seinen doen het prima maar er zit toch een vreemde overgang van het seinbeeld in beide seinen (denk ik).
Ik probeer het te schetsen.
Op beide seinen, Sein 1 en Sein 2, Hp1 en Vr1 (alles groen).
Loc verlaat blok 1, Sein 1 gaat naar Hp0, en Voorsein dooft.
Loc komt in blok 2, Sein 1 blijft Hp0 met gedooft voorsein,
Loc verlaat blok 2 sein 2 gaat naar Hp0 en voorsein dooft.
En nu komt het,
Loc komt is blok 3, Sein 1 gaat van Hp0 naar Hp1 en het gedoofde Voorsein gaat schakelend via Vr2 (heel even) naar Vr0 die 1x knippert en dan blijft staan.
Op het iTrain schakelbord zie je dat niet gebeuren in de seinbeelden, het komt dus echt uit de DR4018. Je ziet ook bij het overschakelen van Hp0 naar Hp1, RGR en vervolgens RRR "schakelen" van het voorsein.
Wat ik ook probeer, snelle of langzaam vaart met de loc, het seinbeeld blijft het zelfde voor beide 4015's.
Hoort die actie bij het gedoofde voorsein naar Vr1, of is er iets anders aan de hand?
Wat me ook opvalt is dat het seinbeeld Hp2 "nooit" getoond wordt, maar dat kan ook te maken hebben met mijn kleine testbaan denk?

theo

NB. zal morgen even filmpje van de seinbeelden op youtube zetten.
https://youtu.be/D_WUBX0BV1A
« Laatst bewerkt op: 12 February 2017, 23:17:18 door Norway13. Reden: youtube link bijgevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #19 Gepost op: 12 February 2017, 23:29:02 »
Theo,

... en het gedoofde Voorsein gaat schakelend via Vr2 (heel even) naar Vr0 die 1x knippert en dan blijft staan.

Het knipperen van Vr0 wordt veroorzaakt doordat je bij het voorsein voor "Geen" G G G schakelt.

Als je dit verandert naar G G R knippert Vr0 niet meer.

Dat Vr2 heel even zichtbaar wordt ontstaat door de (schakel)tijd die iTrain gebruikt tussen het schakelen van de  3 adressen onderling.

Dit is mogelijk op te lossen door de schakelvolgorde voor Vr0 te veranderen.
Nu schakel je achtereenvolgens het eerste adres "rood", daarna het tweede adres "rood" en tenslotte het derde adres "rood".
Als je voor Vr0 eerst het tweede adres "rood" schakelt, daarna het eerste adres "rood" en tenslotte het derde adres "rood" dan moet volgens mij Vr2 niet meer getoond worden.

Kun je dit eens uittesten? Ik heb zelf even geen operationele iTrain...


Wat me ook opvalt is dat het seinbeeld Hp2 "nooit" getoond wordt, maar dat kan ook te maken hebben met mijn kleine testbaan denk?

Hp2 is voor jouw (test)baan ook geen geldige stand. Hp2 geeft aan dat er vanwege een afbuigend wissel na het sein langzaam moet worden gereden. Hp2 is geen vooraankondiging van een op rood staand volgend sein...

Groeten,
Bert

PS: Ik heb dit antwoord geschreven voordat je het filmpje had geplaatst. Ik zal het filmpje morgen eens verder bestuderen.

PS2: Ik heb de oplossing via het wijzigen van de schakelvolgorde doorgehaald: dit werkt volgens mij ook niet goed. Het is beter om de schakeltijd te verkorten. Ik kom hierop z.s.m. terug zodra ik met iTrain heb kunnen testen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 07:37:40 door Bert_Apd. Reden: PS2 toegevoegd en onjuiste oplossing doorgestreept »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #20 Gepost op: 13 February 2017, 13:15:44 »
Hallo Theo (en alle meelezers/geïnteresseerden),

Ik ben weer even aan het stoeien geweest met de demo-database van iTrain.  ;D

Ik denk dat ik een oplossing heb, althans bij mij werkt het nu zonder de door jou geconstateerde tussenbeelden en knippereffecten.

Ik heb binnen iTrain het volgende gedaan:

1. Bij de seinen de Schakeltijd gewijzigd van "standaard" naar 25 msec (dus zo kort mogelijk)

2. Bij de seinen de Toestandswijziging zodanig aangepast dat overbodige schakelmomenten worden voorkomen.

De DR4018 behoeft geen aanpassingen.
   
De gewijzigde iTrain instellingen zien er nu als volgt uit:

DB Voorsein:

     


DB Bloksein/Inrijsein:

     


DB Uitrijsein:

     


Met deze instellingen wordt de DR4018 vanuit iTrain voldoende snel aangestuurd om tussenbeelden te voorkomen. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de belasting van de computer waarop iTrain draait (bij mij een oudere PC onder Vista). Bij het door iTrain vaststellen van het te tonen signaalbeeld van het voorsein is bij mij in ieder geval duidelijk te zien dat dit proces enige tijd kost voordat uiteindelijk de DR4018 aangestuurd wordt. Vandaar dat het hoofdsein het gewenste beeld al toont terwijl het voorsein eronder pas een tijdje daarna het vereiste seinbeeld gaat tonen. De oorzaak daarvan zit dus in iTrain.

Ik heb geen operationele (demo)baan onder iTrain, dus met rijdende treinen kan ik niets testen.

Ik ben benieuwd naar jouw resultaten op jouw "echte" testbaan...  ;)


Nog even een extra toelichting op het seinbeeld Hp2 (langzaam rijden) van een DB hoofdsein.

Ik heb de iTrain demobaan even gebruikt als voorbeeld. Vanaf het inrijsein rechts wil ik inrijden op het (doodlopende) spoor 2 van het "Centraal Station". Als ik via de blauwe routeknop deze rijweg instel, gaat het inrijsein (na aanklikken) in de stand Hp1 (groen) staan en het voorsein eronder in Vr0 (geel/geel):

     

Deze seinstand Hp1 van het hoofdsein is echter incorrect, dit zou Hp2 (langzaam rijden) moeten zijn.
Ten eerste omdat na het engelse wissel het daarop volgende wissel afbuigend wordt bereden en ten tweede omdat de rijweg eindigt in een doodlopend spoor. Formeel zou daarom ook nog een z.g. Zs3-sein boven het inrijsein moeten branden met een snelheidsbeperking: het cijfer 3 (30 km/h). Het erbij getoonde voorseinbeeld Vr0 (geel/geel) is wel correct, aan het eind van het doodlopende spoor staat altijd een z.g. Sh2-(stop)bord, dat eveneens aangekondigd wordt door een voorsein met de stand Vr0.

De correcte seinbeelden op het schakeltableau zouden daarom aldus moeten zijn:

     

Het inrijsein toont Hp2 (langzaam rijden), het voorsein eronder toont Vr0 en het voorsein van het inrijsein toont Vr2 (verwacht langzaam rijden).

Ik hoop dat het gebruik van Hp2 hiermee ook duidelijker is geworden.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 14:36:30 door Bert_Apd. Reden: Uitleg/voorbeelden Hp2 toegevoegd »

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #21 Gepost op: 13 February 2017, 16:27:42 »
Oef..... Dat was even spannend Bert.
Na jouw voorbeeld de Toestandswijziging doorgevoerd op mijn twee seinen en die waren toen echt helemaal van de rel.... ???
Het tweede sein weigerde zelfs nog wat te doen... Nu heb ik zo'n dag of 6 in de CV's en aanverwante artikelen zitten wijzigen dat het misschien verstandig was die DR4018 maar eens even te resetten naar fabrieks instellingen (nog nooit gedaan..., errug spannend!)...., hierna juiste seinbeelden maar erg snel en abrupt. Ik heb de snelheid naar 50 ms gezet en de fade (CV111) naar 5, zou denk ook wel 6 kunnen...
En nu is het wisselen van de seinbeelden "subliem"!

De schakeling van de Vr2 en Hp2 ga ik ook even in m'n testbaantje uitzetten e.d.d., ik ben heel blij met die informatie en ga kijken hoe ik dat kan toepassen. Ik heb wel geen "dood" spoor maar wel afbuigende wissels na een Engelse wissel, dus toepasbaar

Ik vind deze ontwikkelingen erg leuk!

theo

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #22 Gepost op: 13 February 2017, 16:51:24 »
Hoi Theo,

Tja, dat is dan inderdaad spannend, zo'n eerste reset van de DR4018. Maar dat is dus gelukt en je weet nu hoe het moet...  ;D

Mocht je ooit weer zo'n probleem na het wijzigen van CV's hebben, dan kun je eerst nog even proberen het eerste wisseladres nog een keer in te stellen om daarna te kijken of de DR4018 weer reageert zoals je verwacht.
Werkt het dan nog niet, dan kun je inderdaad beter even resetten via POM met CV8 = 8, spanning (van de POWER) er even af en weer inschakelen, dan moet de DR4018 weer "af fabriek" staan. Daarna de benodigde preset weer instellen en de aanvullende CV's wijzigen. Tenslotte weer het eerste wisseladres instellen. Is nu een fluitje van een cent toch?  ;)

De instelling van de fading (CV111) is heel persoonlijk, te traag is ook niet mooi ivm overvloeien.

Een schakeltijd van 50 msec moet inderdaad ook werken, maar als je deze te hoog kiest duurt de tijd tussen het schakelen van de twee adressen van het sein mogelijk weer te lang en ontstaan er weer "tussenbeelden".

Nog even een waarschuwing. Zoals je in de Toestandswijziging kunt zien worden de seinbeelden nu via maar twee adressen geschakeld (m.u.v. Hp0 en Vr0). Het derde adres mag je niet handmatig schakelen, dit moet op ROOD blijven staan. Anders kun je weer verrassende seinbeelden krijgen... Overigens wordt dit "automatisch" weer hersteld door het via iTrain schakelen van Hp0 en Vr0.

Kunnen we het resultaat van jouw instellingen nog even bekijken via een filmpje?  ;)

Leuk om je te kunnen helpen, daardoor heb ik ook weer wat kennis van iTrain opgedaan!  (y)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 17:00:58 door Bert_Apd. Reden: Waarschuwing schakelen derde adres toegevoegd »

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #23 Gepost op: 13 February 2017, 17:00:27 »
Prima Bert, filmpje maak ik vanavond wel weer even.

theo


Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #24 Gepost op: 13 February 2017, 17:03:26 »
Leuk  (y)

Ps: Ik heb met betrekking tot het schakelen van het derde adres nog wat aangevuld in mijn antwoord hierboven.

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #25 Gepost op: 13 February 2017, 19:56:25 »
OK, duidelijk Bert..... was ik ook niet van plan denk..., laat iTrain het maar doen... ;D

filmpje staat op https://youtu.be/iegLmPattxo, heb de CV111 nu zelfs op 7 staan.

theo

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #26 Gepost op: 13 February 2017, 20:47:19 »
Ziet er naar mijn idee allemaal goed uit...  (y)

Bert

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #27 Gepost op: 30 September 2017, 19:56:43 »
Beste forummers...., en Bert.

Ben bezig de voorbereidingen te treffen voor m'n nieuwe winterbaan en stuit ik toch weer op een probleem!
Ik heb bedacht de bestaande 4 blokseinen nu ook van een voorsein te voorzien en ik heb er 2 opstelsporen bij met elk een rangeersein (bij de uitgang van het opstelspoor).
De blokseinen worden RR en GrGr, de rangeer seinen (denk ik) ook zo. Alleen, hoe zit het met de dag/nacht schakeling van deze blok- en rangeerseinen? Ik gebruik immers maar 2 adressen? Of moet ik gewoon een 3de adres toevoegen aan het sein en dat als D/N gebruiken (klinkt logisch toch)?

theo

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #28 Gepost op: 30 September 2017, 20:43:47 »
Hallo Theo,

Vooraf eerst even een paar vraagjes...

Ik heb bedacht de bestaande 4 blokseinen nu ook van een voorsein te voorzien en ik heb er 2 opstelsporen bij met elk een rangeersein (bij de uitgang van het opstelspoor).

 - Welke Viessmann blokseinen gebruik je nu als blokseinen en welke wil je gaan gebruiken (graag de artikelnummers)?

 - Welke Viessmann rangeerseinen ga je gebruiken?

 - Hoe heb je de bestaande 4 blokseinen nu op de DR4018 aangesloten en met welke Preset/instellingen?

- Met hoeveel adressen per bloksein schakel je de "oude" blokseinen?

- De blokseinen tonen die alleen Hp0(rood) en Hp1(groen)?

- De voorseinen aan de blokseinen moeten die alleen Vr0(geel/geel) en Vr1(groen/groen) tonen?

De dag/nacht-schakeling gaan we daarna weer bekijken...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 September 2017, 20:53:03 door Bert_Apd »

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Viessmann 4015 en DR4018 in combinatie met iTrain
« Reactie #29 Gepost op: 30 September 2017, 21:11:54 »
Dag Bert...
Daar gaan we..
1) Bloksein Viessmann 4011 oud, (is alleen bloksein) en 4414 nieuw bloksein + voorsein aan 1 paal
2) Rangeersein Viessmann 4018
3) Ik gebruik nu 2 adressen op het bloksein, 1 = R R en 2 = G G
4) zie 1)
5) Ja, alleen rood en groen.
6) dat zou kunnen, maar als het sein er boven op rood staat zou die uit moeten zijn dacht ik toch? Zo heb ik ze ook geschakeld nu.

Het D/N is dus alleen van toepassing op de twee blokseinen en de twee rangeerseinen.

groet,
Theo

nog een plaatje erbij...
« Laatst bewerkt op: 30 September 2017, 21:16:13 door Norway13 »