Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46

Auteur Topic: Interieurverlichting plan T schakelt niet  (gelezen 4693 keer)

lokloods

• Offline Offline
Re: Interieurverlichting plan T schakelt niet en hij stopt om de haverklap
« Reactie #30 Gepost op: 14 February 2017, 14:01:29 »
Nou na een paar uur knutselen ben ik tot de slotsom gekomen dat Murphy met zijn hele gezin bij bij is ingetrokken  :(
Het relais, de spoelen en de dopswitches zijn verwijderd. De plek van de spoelen en de contacten van het relais heb ik doorverbonden zoals op foto te zien is.
Tegelijk maar even alle vet en troep eruit en ik vond in de tandkast twee kleine stukjes rubberachtige rommel te zien op de foto te zien boven de schroevendraaier. Ik meende al dat de overbrenging niet helemaal lekker ging. Enfin alles weer gevet en een heel klein beetje olie op de lagers en toen ... als ik de motorbak laat rijden dan stopt hij zo maar. Lichten blijven keurig branden, knipperen niet en er is geen sluiting. Even niks doen en het spul gaat weer rijden tot een onverwachte volgende stop. Dit gebeurt zowel in de ene als in de andere richting.
Een paar keer gereset , ander adres, andere startspanning enfin zo'n beetje alles geprobeerd.

Als ik de bak aansluit op een gewone trafo dan blijft alles keurig draaien en stopt niet

Hobby is leuk maar je moet er geen punthoofd van krijgen.

Mag ik nogmaals vragen om jullie kijk op deze zaak ?

vr. groet,
Wiebe

« Laatst bewerkt op: 14 February 2017, 20:57:17 door lokloods »

henk

• Offline Offline
Re: Interieurverlichting plan T schakelt niet
« Reactie #31 Gepost op: 14 February 2017, 14:34:30 »
Als ik het goed zie heb je een stroomafnamepool direct aan één motoraansluiting aangesloten. Via voormalig punt relais rechtsonder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 14 February 2017, 14:50:46 »
Henk, dat lijkt maar zo. Het spiegelt een beetje op de foto.  De middelste drie contacten aan weerszijden zijn doorverbonden.

Wiebe

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 14 February 2017, 15:01:29 »
Ik vraag me af waarom je L1 en L2 hebt vervangen door een draadje. Het antwoord zal wel zijn: omdat Karst dat ook heeft gedaan.  ;)
Maar ik begrijp de noodzaak niet. En waarom laat je C1 dan wel zitten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 February 2017, 15:12:50 »

zeker weten dat de rood omcirkelde geen contact maken met naast gelegen printsporen, draden of tinklodders? :-\.
Het is dat je front en sluitlichten niet knipperen als de trein stopt,....anders zou ik denken dat het een overbelasting is van je decoder. Zodra hij afgekoeld is schakelt hij nl weer in en rijdt je trein weer door.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 February 2017, 15:16:02 »
Volgens Karst functioneert de Sounddecoder (Zimo) beter zonder die spoelen Klaas. Moet zeggen dat ik bij mijn enige soundversie weinig verschil heb gemerkt. Met een ESU rijdt het stel altijd soepel.

@Wiebe, misschien heeft het probleem in de kopbak nu invloed op het hele stel? Ik weet dat niet hoor, maar ik vind het niet handig om deze ingreep uit te voeren voordat het stel goed functioneert. Jouw probleem kon echt niet door het relais worden veroorzaakt en nu is nog onduidelijker wat oorzaak en gevolg is.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2017, 15:18:54 door henk »

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 14 February 2017, 18:12:57 »
Henk, de omcirkelde delen maken echt nergens contact mee. Als je alles door meet dan zie je nergens spanning lekken of wat dan ook . Verder is alles wat met elkaar verbonden moet zijn ook keurig in orde.
Na het eten ga ik eens kijken of ik een plux esu heb liggen. Misschienis het de decodér die problemen geeft. Weet in iedere geval wel dat ik dan geen sound heb want die heb ik zeker hier op voorraad.

Vr. Groet,
Wiebe

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 14 February 2017, 19:35:51 »
Ruud vroeg naar de omcircelde gebieden Wiebe.  :)

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 14 February 2017, 20:37:00 »
Excuus Henk en Ruud.

Heb even gekeken maar ik heb geen passende Esu decoder liggen. Heb nog even geprobeerd of de accupack de boosdoener is, maar dat is niet het geval.
De decoder kan ik overigens gewoon uitlezen en programmeren. Ik ga er dus eigenlijk van uit dat deze in orde is.
Waarom het treinstel echter telkens stopt en na even weer gaat rijden is mij een raadsel.
Wielen zijn schoon. Rails zijn loepzuiver. Mijn Lenz centrale werkt prima er staat verder niets op de baan of aan de baan gekoppeld.
Andere loks geprobeerd en die doen het wel.
Ik snap er echt helemaal niets meer van.

Het schoonmaken heeft er wel voor gezorgd dat -als hij loopt  ;D - dan loopt het als een zonnetje.

Ideeen blijven welkom.

vr. groet,
Wiebe

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 14 February 2017, 22:05:54 »
 :-\ zou toch maar eens de decoder wisselen met een andere lok. Stoppen en weer vanzelf gaan rijden lijkt toch op een probleem met de motoruitgang van de decoder.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 14 February 2017, 22:30:15 »
Ruud,  de ellende is dat het een plux decoder is en ik heb verder geen loks met een plux.
Ik kan dus niks wisselen.

Vr. Groet,
Wiebe

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 February 2017, 10:59:39 »
Deze ochtend tijdens het scheren kwam ik op het idee om de spoelen maar eens terug te plaatsen. Mijn redenatie was dat voor het verwijderen van het relais, de dopswitches en de spoelen alles in ieder geval nog storingsvrij liep op het schakelen van de interieurverlichting na. Het relais kan hoe dan ook geen invloed hebben gehad en ook de switches niet dus... spoelen
Zojuist de operatie uitgevoerd en ja hoor het iedere keer stoppen is afgelopen. De bak rijdt weer keurig.
Dus Henk, je had eigenlijk wel gelijk met je opmerking dat ik dit nog niet had moeten doen.

Nu nog de interieurverlichting. Het is net of de decoder uit de stuurstand een permanente spanning op een paar banen in de print zet die verbonden zijn met de rode dan wel de blauwe draad die door het gehele treinstel loopt.
De motorbak en de twee aansluitende wagons zijn zonder de stuurstand namelijk qua interieurverlichting wel te schakelen
Ga eens kijken of ik de handleiding kan vinden waardoor ik weet welke de groene/ paarse/bruine draad is en welke de blauwe. Dan kan ik meten.

tot zo ver. Nogmaals verdere suggesties zijn welkom.

vriendelijke groet,
Wiebe

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 15 February 2017, 12:09:12 »
Nou dan roep ik zelf maar Eureka  ;D
De stuurstand onder handen gehad. Decoder eruit en alle banen meten. Bleek de blauwe draad in contact te staan met de beige draad (rood in digitale begrippen, dus aansluiting op rechter rails in rijrichting gezien)
De enige plek waar dat zou kunnen was vanaf stekkerdoosje tot de aansluitingen op de printplaat.
Stekkerdoos los gemaakt en geconstateerd dat er geen draden met elkaar in aanraking stonden. Bij de printplaat gekeken en geen mogelijkheid tot sluiting. Toen alle draden losgemaakt en uit het witte omhulsel naar beneden getrokken. Daar zat de boosdoener. De beige draad en de blauwe draad waren deels gestript en hebben dus tegen elkaar gelegen. Een nieuw grijs draadje in plaats van de beige gezet en de blauwe maar gelaten voor wat het was. Zit nu toch helemaal geïsoleerd van de rest in het kokertje. Kan niks meer mee gebeuren.
Decoder er in en aan de rest van de trein gekoppeld. Alles doet het nu en interieurverlichting is te schakelen met F7.

Dank aan jullie allemaal voor het meedenken. Het heeft mij  geholpen om uit mijn eigen gedachtenkronkel te geraken.

vr. groet,
Wiebe

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #43 Gepost op: 15 February 2017, 12:12:55 »
Hi Wiebe,

Mooi opgelost, het is allemaal logica en een manier van zoeken.
Veel plezier er (nu) mee.

groet
Harald
Meet (kijk, voel) en weet.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2017, 12:16:24 door Haradigi »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 15 February 2017, 13:04:22 »
Mooi dat je het gevonden hebt. Moraal van dit verhaal: een volgende keer beginnen met dit soort dingen na te meten.  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.