Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:03:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:55:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Probleem met inloggen door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:33
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:34:23
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
  

Auteur Topic: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.  (gelezen 7796 keer)

BR41

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #15 Gepost op: 06 December 2017, 21:00:19 »
hoi Albert

Ik heb een grote baan, een rondje is ca 20m en dan ligt er ook dubbelspoor.
Ontsporen heb ik nog niet meegemaakt.
Maar jouw verhaal is duidelijk.
Ik heb wel eens gewerkt met zo'n Märklin Mobile station.
Als je van de ene loc naar de andere gaat, moet je een andere decoder zoeken.
Voordeel is wel dat de snelheidsregelknop van dat station geen 0-stand heeft,
dus je kan door blijven draaien en als je een nieuwe loc kiest neemt
die snelheidsregelknop automatisch de snelheid over. Geen schokken of stoppen dus.
Nadeel is ook dat als je het fout ziet gaan, je altijd te laat bent om de trein stil te zetten.

Ik rij altijd met 2 of 3 treinen tegelijk en het idee van meerdere zenders,
die gekoppeld zijn aan meerdere ontvangers staat me meer aan dan
één zender met meerdere ontvangers.

Waar heb je trouwens dat Halling motortje gehaald?
Ik zoek zoiets om zelf een poetswagen te maken.
Lux heeft een hele mooie poetswagen, 9470, echter alleen in N.
Misschien kan ik hem zelf in H0 namaken.

Jan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #16 Gepost op: 06 December 2017, 22:07:42 »
Goh, Albert, dit lijkt heel overzichtelijk. Vergelijkbaar met een paar loks bedienen met één Multimaus. Dan is de vraag waarom niet meer mensen zijn overgegaan tot radiografische besturing. Ik besef dat de digitale lobby ook wel erg sterk is.
Heb je een idee hoe lang een batterijlading het volhoudt met een beetje redelijke trein in schaal HO? Of ben je eigenlijk beperkt tot korte trammetjes of een industrielokje met kipkarren?

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #17 Gepost op: 08 December 2017, 01:16:32 »
@Jan: Hallingaandrijving heb ik gewoon besteld bij Halling in Wenen. Via internet. Ik heb een standaardversie zo van de plank. Dat zou ik zo niet weer doen. Ik zou de volgende keer Halling vragen of ze een versie kunnen maken die met minder spanning genoegen neemt. Zelfde ding maar dan met 6V motortje. Of ze het doen weet ik niet maar ik zou het wel vragen. En dan mogen ze meteen de vliegwielen weglaten want die heb ik ook niet nodig. Als jij gaat voor twee cellen (7,4V) dan heb je aan de standaardversie genoeg. Soms droom ik er wel eens van dat ik zelf aandrijvingen zou kunnen maken maar helaas. Er zijn nou eenmaal dingen waar ik niet goed in ben. Ik heb het wel een paar keer geprobeerd maar het werden uiteindelijk allemaal slecht lopende draken. Kopen dus. Tweedehands meuk van beurzen of iebee levert vaak verrassende resultaten op. Eventueel vervang je de motor van zo'n ding door een Faulhaber of Mashima. Dat is mij al wel een keer gelukt.

@Wolter: Tja, daar zeg je iets. In sommige kringen is hardop zeggen dat je radiografische treintjes op batterijen leuk vind net zoiets als in een moskee roepen dat je atheïst bent. Het kan best goed gaan, maar je weet het niet. Mijn grote voorbeeld W C Green (Woodie), van Freerails, is al eens met pek en veren van een treinenforum verwijderd omdat hij op batterijtjes reed.... Maar is gelukkig al weer jaren geleden.

Hoe lang je met een batterijlading kan doen hangt af van de grootte van je batterij in combinatie met de hoeveelheid stroom (opgenomen vermogen) die de motor vraagt bij een gegeven snelheid. Ik ben tot nu toe van de trial and error methode maar in geval van Jan is het raadzaam om daar eens goed naar te kijken. Mijn kleine HO-tramlocje met 12V Halling-aandrijving is vrij snel klaar met zijn 185 mAh 3,7V celletje. Op een show is dat niet handig. Vandaar dat ik dat zo niet weer zal doen. Maar ik heb ook een oude Fleischmann voorzien van een servomotortje en een 500mAh batterij en daar kan ik een paar uur mee trutten voor het de geest geeft. Als je liefhebber bent van Amerikaanse vrachttreinen die met 30 wagens op kruissnelheid over tientallen modules dendert dan is stroom uit de rails wellicht een betere optie. Ben je meer van de lokaalspoorbanen en stoomtrammetjes en sukkelt er af en toe een romantisch stammetje over je diorama dan kom je een heel eind op batterijen. Wat het ook altijd heel goed doet is een rc-batterij-aandrijving in een gesloten goederenwagen bouwen en zodoende als 'spookwagon' op een modulebaan de toeschouwers de stuipen op het lijf te jagen: "Kijk nou eens! Dat kan niet! Meneer, meneer, die wagon rijdt vanzelf !"

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #18 Gepost op: 10 December 2017, 11:29:19 »
Ik zou de volgende keer Halling vragen of ze een versie kunnen maken die met minder spanning genoegen neemt. Zelfde ding maar dan met 6V motortje. Of ze het doen weet ik niet maar ik zou het wel vragen. En dan mogen ze meteen de vliegwielen weglaten want die heb ik ook niet nodig.
Dat kan ik je nu al vertellen: dat gaan ze echt niet doen. Zelf maar een 6V motor vinden. En die vliegwielen weglaten gaat al helemaal niet gebeuren, want het wormwiel en vliegwiel op een Vario Antrieb zijn tezamen één onderdeel. Er af zagen moet kunnen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

BR41

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #19 Gepost op: 24 December 2017, 15:59:04 »
hoi Albert

Ik ben me nog wat aan het verdiepen in de LiPo-batterij en ik schrik toch wel terug van
het feit dat de batterij niet te ver ontladen mag worden, ook niet overladen mag worden,
want in beide gevallen is er brandgevaar.
Moet er niet aan denken dat een wagon met LiPo-batterij in brand vliegt midden tussen
andere locomotieven en wagons op een houten zolder.
Ook de levensduur van zo'n LiPo-batterij valt me tegen.
Nu vond ik op deze site;   http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybatteries4.shtml
een duidelijke uitleg over NiCad, NiMH, LiPo en LiFeSO4 en de laatste staat me toch het meest aan.
De voordelen van LiPo, de prijs van NiCad (alhoewel ik dat nog nergens gevonden heb),
geen brandgevaar en een levensduur van 2000 laadcycli.
Dus het gaat een LiFeSO4-batterij worden.
Schijnen al in elektrische fietsen te zitten.

Ik ga nog wat stroommetingen doen aan locomotieven.

groet
Jan

BR41

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #20 Gepost op: 24 December 2017, 16:20:40 »
LiFePO4 bedoel ik dus, geen SO4

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #21 Gepost op: 24 December 2017, 17:29:55 »
Hoi Jan.

Ik heb die verhalen ook gelezen en ben er niet van onder de indruk. Een beetje nuchter relativeren kan geen kwaad. ;)

Overal waar 'te' voor staat is niet goed. Daarom heb ik een lader die de spanning van de cel in de gaten houdt en stopt als het maximum bereikt is en daarom heeft de ontvanger ook een 'leegloopbeveiliging'. Als de spanning van een cel beneden de 'veilige' waarde komt schakelt het zichzelf uit. Er zijn zelfs accu's die zo'n beveiliging ingebouwd hebben voor mensen die een ontvanger gebruiken die zo'n leegloopbeveiliging niet hebben.

Een auto is ook een levensgevaarlijk ding. Daarom zit er ook een dubbel gescheiden remsysteem op. En dan nog kan het mis gaan. Er zijn ontelbare lipo's in de modelbouw in omloop wereldwijd in alles wat vliegt, rijdt en vaart. En ze zitten in elke smartphone. En in elke Tesla.

Een treinentrafo en een digitale centrale kunnen ook in de fik vliegen. Gebeurt vermoedelijk net zo vaak als bij een lipocel. ;)

Groet,
Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

BR41

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2017, 18:03:33 »
hoi Albert

Ik zag bij Deltang ook dat de ontvanger een laagspanningsbeveiliging heeft voor 1 cel
maar dus niet voor 3 of 4 cellen.
Daarom wordt voor mij het risico groter als ik 3 LiPo-cellen gebruik,
ze zijn niet beveiligd tegen laagspanning.

Ik heb nog nooit een trafo in brand zien vliegen en een gewone batterij ook niet,
maar er staan tig filmpjes op you-tube van mensen bij wie de gsm in de zak in brand vliegt.
Risico is misschien niet groot maar groot genoeg voor mij.
Ik hou niet van dingen die in brand kunnen vliegen als ik er niet bij ben.

groet
Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2017, 17:19:08 »
Jan,

Zoals ik het lees is het automatisch tot 3 cellen, daarboven is het zelf te programmeren. De ontvanger stelt de LVC zelf in aan de hand van de hoogst gemeten spanning.


[LVC] - LOW VOLTAGE CUTOFF

Lipos are damaged if over-discharged. The Rx cuts power to the motor when the voltage falls too low. Power can be applied to the motor again if the operator first closes the throttle. Recharge your battery when this happens. The cut-off threshold is selected automatically based on the highest voltage measured. Measurements should be within 2% accuracy.

3v for <4.3v measured at startup
4v for 4.3-6v
6v for 6-9v
9v for >9.1v
The Rx does not have an automatic threshold for 4S lipos. And some battery chemistries need other thresholds. So the voltage thresholds can be set manually. 4S lipos would normally need a 12v cutoff. The threshold cannot be set to less than 2.6v.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/