BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Scratchbuilt op 04 februari 2017, 15:01:56

Titel: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 04 februari 2017, 15:01:56
Hallo,

Enige tijd geleden kocht ik een kitje van een Hanomag tramloc van Johan Moors. Omdat ik al geruime tijd op batterijen rijdt in een grote schaal wilde ik dat ook in H0 gaan doen. De techniek is relatief eenvoudig: in plaats van stroom uit de rails haal ik de energie uit een batterijtje. Ik gebruik daarvoor een oplaadbare lipo-cel. Verder heb je nodig een schakelaar om de loc aan en uit te zetten (daar kom ik straks op terug), een ledje wat aangeeft dat de loc is ingeschakeld en tevens dienst doet als frontsein en een ontvanger met ingebouwde rijregelaar om de trein te besturen. En natuurlijk een laadplug om het batterijtje weer op te laden. Daarnaast hoort er vanzelfsprekend een zender bij om de rijcommando's zoals vooruit, achteruit, harder en zachter aan de ontvanger/rijregelaar door te geven. Met de zender die ik gebruik kan ik tot maximaal twaalf treinen laten rijden. In principe zelfs tegelijkertijd maar dat leer je snel af want je kan er maar een in de gaten houden (een vrouw twee...) en die anderen rijden dan gewoon door. Onherroepelijk leidt dit tot brokken. Voordeel is dat de loc heel mooi langzaam kan kruipen en dat je geen rails hoeft te poetsen en geen draden aan de baan hoeft te solderen, vooropgesteld dat ik de wissels met de hand bedien. Wissels e.d. kunnen ook radiografisch maar dat laat ik hier even buiten beschouwing. Verder heb ik ook geen last van keerlusproblemen en aparte stopsecties. Automatische treinbesturing met meerdere treinen kan niet, elke trein zijn eigen machinist, oftewel: 1 trein tegelijk. Wat wel kan is tevens op een 'gewone' baan rijden, analoog of digitaal, gelijkstroom of wisselstroom, maakt niet uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050014.jpg)


In dit geval gebruik ik 1 lipocel. Die geeft nominaal 3,7 volt. Dat is voor de Halling-aandrijving voldoende. De tram rijdt dan snel genoeg. In het batterijtje zit genoeg energie voor 1,5 uur continue rijden op maximale snelheid. Daarna moet hij een dik half uur aan de lader. Voor thuisgebruik is dat prima. Voor shows moet je het anders organiseren maar in principe kun je ook dan probleemloos op batterijen rijden. Op het plaatje zie je rechts op het dak een reedcontactje. Dat is de voornoemde aan/uitschakelaar. Ik schakel de loc aan en uit met een 'toverstaf', dit is een stokje met voorop een magneetje. Verder is te zien dat ik in de bodemplaat een uitsparing heb om het batterijtje in te laten zakken anders zit het voor de ramen. Met deze ontvanger kan ik veel meer, zoals front en sluitsein schakelen op rijrichting en eventueel binnenverlichting of een elektrische koppeling bedienen. Maar dat heb ik hier allemaal niet gebruikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050019.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050018.jpg)

En zo is het geworden. Een stukje elektriciteitsbuis half doorgezaagd zorgt voor een summiere ketel-imitatie. Verdere detaillering van de ketel cq binnenkant laat ik altijd weg. Alleen een schoorsteen moest er wel op vond ik. Op de achterkant is nog de laadplug te zien.

Later meer over het rijtuig en de baan zelf.

groet,
Albert

Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Sven op 04 februari 2017, 19:13:45
Mooi project
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 19 november 2017, 19:23:47
hoi Scratchbuilt

Ik wil hetzelfde doen, namelijk een HO lokomotief op batterijen laten rijden.
In eerste instantie vooral om een poetswagon te trekken want ik heb altijd problemen
met de geleiding van de rails, maar als het goed gaat wil ik alles ombouwen
naar radiografisch bestuurd.
Dat zal dan wel niet werken op 1 LiPo cel maar op 3, dus 11,1V

Vraag;
Wat voor zender heb je gebruikt?

groet
Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 19 november 2017, 20:45:44
Hallo Jan,

Kijk hier eens: http://www.deltang.co.uk/ .

Ik heb de Tx22, daarmee kan ik tot 12 ontvangers besturen. Heb je meer locs dan kun je er altijd een zender bij kopen.... ;) Als ontvanger gebruik ik de Rx62. Die kan ik aan en uit zetten met een magneetje op een stokje, dan hoef ik de loc niet op te pakken.

Google ook eens op Deltang, dan vind je veel info, ook op YouTube.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen, laat het ons hier zien!

groet en succes,

Albert
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 20 november 2017, 21:17:54
hoi Albert

Met die informatie kan ik wel wat.
Ik ga het eens uitzoeken en als het werkt (of niet) laat ik het hier zeker weten.
Lees ik het goed dat ze de zender en ontvanger alleen als bouwpakket verkopen?

groeten
Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 20 november 2017, 21:56:57
Ja, dat viel mij ook op. Vroeger kon je ze wel gebouwd kopen. Maar ik heb de mijne ook zelf in elkaar gezet. Als ik het kan dan kan jij het ook.  ;) Er zit een goede beschrijving bij. De ontvanger/rijregelaar is een klein printje. Daar moet je zelf draadjes aan solderen. Ik gebruik een vergrootglas.

Kan je Duits lezen? Kijk dan hier eens: https://www.kostenloses-forum.com/board/rc-infrarot-fernsteuerung-,nxu,01642644nx1878,f,35.html
Of hier in het Engels: http://www.freerails.com/view_forum.php?id=45

Kan zijn dat je moet registreren en inloggen, dat weet ik niet meer. Maar kan misschien ook wel als gast.

Ik doe er een plaatje bij van mijn testplankje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040553_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040553_1.jpg)

Is ook filmpje van: https://www.youtube.com/watch?v=plBA-Sahk2c

Als er weinig ruimte is dan vervang ik het motortje voor een exemplaar wat genoegen neemt met 3 tot 6 volt.


Albert

 
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 21 november 2017, 20:39:48
hoi Albert

Ik ga die Engelse afstandsbediening eens goed bekijken en dan vind ik misschien iets vergelijkbaars in Duitsland,
bijv op ebay. Duits spul werkt meestal toch makkelijker alhoewel de Engelsen vaak weer iets aparts hebben.
De voeding die je uiteindelijk vanuit de LiPo-batterij op de rijmotor zet is die pulsbreedte gemoduleerd?
Ik zie op het filmpje dat jij vanuit )-stand aan het knopje draait en dat er dan het eerste stuk niets gebeurt.
Lampje gaat wel branden maar wielen draaien nog niet.
Kun je met deze besturing de lok wel laten "kruipen"?

Ik wil alles in een grote wagon bouwen die vast achter de lok komt te hangen. Micro-connectortje ertussen.
In de lok zelf wil ik niets veranderen.

Kennis van mij stelde voor om toch spanning op de baan te zetten voor de momenten dat ik wel contact heb.
Volgens hem kan ik dan de LiPo-batterij meteen laden.

groet
Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 21 november 2017, 22:50:58
Hoi Jan,

Die Duitsers rijden ook allemaal met Deltang. Wat er in de Duitse handel te koop is komt van DT-control systems. (=deltang) Je kunt het ontvangertje ook zonder de Deltangzender geruiken. Let op het protocol: je kunt alleen zenders gebruiken die werken met het DSM II protocol. Veel stick-zenders zijn DSM II compatibel. Het is wat de modelvliegers, -vaarders en -rijders gebruiken. Maar je beperkt jezelf er alleen maar mee want ik kan met met mijn zender 12 locs rijden. Met een stick-zender gaat je dat niet lukken.

De ontvangerprint is tevens rijregelaar. Er zit verder niks tussen. Ik kan kruipen. Het locje in het filmpje is geen goed voorbeeld. Ik kan met een locje kruipen als een slapende worm door een plas appelstroop. Het hangt met name af van de startspanning waarop de motor begint te draaien in combinatie met de geboden spanning. Dat is allemaal te berekenen en te beredeneren maar ik hanteer de trial-and-error methode. Gewoon een motortje uit de rommeldoos en proberen maar. Maar om je op weg te helpen: twee cellen (7,4V) zijn voor de moderne modeltrein ruim voldoende. Want hoe vaak rijdt jij je treinen met de trafo helemaal open? Het locje in mijn eerste post op dit draadje rijdt op 3,7V op een standaard Halling-aandrijving, bedoeld voor stroom uit de rails. En nog rijdt hij ruim op schaalsnelheid. Tenzij je een stoomloc wilt laten racen als een TGV, dan zou ik voor 3 cellen gaan. Daarnaast kan je de ontvanger programmeren, zo is het mogelijk de startspanning op de potmeter (in procenten) te verhogen of te verlagen. Daarmee kun bijvoorbeeld voor een motortje wat laat op gang komt (zoals die in het filmpje) de spanning bij het bedienen van de potmeter (de hard/zacht draaiknop op de zender) direct op bijvoorbeeld 25 procent zetten in plaats van te beginnen bij 0. Daarmee verhoog je het bereik van de draaiknop zodat je voldoende kan regelen tussen stilstand en volgas. Het is veel ingewikkelder, en er kan veeeeel meer, dan ik je kan vertellen, alles wat ik weet komt van veel lezen op de links die ik je gaf en gewoon ergens beginnen. En als ik er helemaal niet uit kom stuur ik een mailtje naar meneer Tomassen van DT control systems en die geeft vriendelijk antwoord. Engelsen zijn net gewone mensen, net als veel Duitsers trouwens.  ;)

Nog even over het groene stoomlocje uit het begin van dit draadje: Het is grofweg 3 bij 5 centimeter en bevat zowel de aandrijving als de ontvanger en de batterij. Niks wagon voor de 'spullen'. Kan zelfs in N-spoor : https://www.youtube.com/watch?time_continue=22&v=Vfs-oEVMjek  Overtuigend?

Albert
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 23 november 2017, 12:07:00
hoi Albert

Ik heb gekeken wat een gewoon stoomlocje van Fleischmann (BR80) nodig heeft om te rijden.
Dit is dan geen kruipen maar gewoon een normale snelheid.
Het locje heeft dan al 8Vdc nodig.
Ik ga er vanuit dat een trein met poetswagons behoorlijk wat wrijving geeft en dus een hogere spanning
om nog normaal te kunnen rijden.
Vandaar mijn idee dat ik 3 LiPo-cellen nodig heb.
Die cellen moet ik dus ook meenemen in de trein en die passen niet in een locomotief.
Daarom wil ik er een wagon achter hangen waar die 3 cellen in zitten met de bijbehorende ontvanger.

groet
Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Besselspoor op 23 november 2017, 16:45:54
Handige links! Ik heb eens een leuk BUB setje overgenomen in redelijke staat maar met een zodanig vernield mechaniek dat alleen de wielen nog bruikbaar waren. Die heb ik omgebouwd naar RC bediening en laat hem af en toe uit op een baantje in de tuin, maar de snelheid is door de eenvoudige sturing (uit een RC auto) alleen in twee stappen te regelen. Ik heb me verder niet verdiept in andere mogelijkheden want dat had geen prioriteit, maar als ik het pasklaar aangereikt krijg... ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bub_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bub_1.jpg)
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 23 november 2017, 21:21:12
Ga zo door en zegt het voort.  ;D Als er 1 trein over de dam is......

@Jan: Natuurlijk heb je gelijk met je plannen voor de poetswagen. Ik word soms een beetje te enthousiast.  ;)
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 06 december 2017, 17:03:54
hoi Albert

Die Rx62 van Deltang heeft 12 kanalen.
Als je nu loc nr 1 weg laat rijden en je stelt een bepaalde snelheid in, en je wilt overschakelen naar loc 2, wat gebeurt er dan?
Blijft loc 1 dan gewoon op zijn snelheid door rijden?
En wat gebeurt er als je van 2 naar 1 terug gaat en je bent de stand vergeten waarin 1 stond toen je daarvandaan naar 2 ging.
Schokt ie dan ineens naar de nieuwe stand?
Of kun je het een beetje vergelijken met de regeling op het Märklin mobile station?

Ik lees bij Rx62 ook dat de motor 1,3A mag trekken. Is dat per motor> Dus keer 12? Of is dat van alle motoren samen?

Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 06 december 2017, 17:17:33
Wat ik me trouwens ook afvroeg;
Als je bijv 12 treinen wilt laten rijden is het dan niet makkelijker om 12 zenders
en 12 ontvangers te hebben?
Het is natuurlijk wel duurder dan 1 systeem maar je kan dan wel aan alle 12 knoppen tegelijk draaien.

Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 06 december 2017, 19:33:27
Hallo Jan,

De Rx62 is een ontvanger. Die komt in de locomotief. In de info staat idd dat die 1,3A kan hebben. De Rx62 heeft een aantal kanalen. Ik gebruik eigenlijk alleen voorruit/achteruit en harder/zachter en licht aan/uit.

Ik bedien mijn locs met een zender genaamd Tx22. De Tx22 kan 12 ontvangers (bijv de Rx62) bedienen. Elke ontvanger moet je voor het eerste gebruik binden aan een bepaalde positie op de zender. Ik heb op mijn zender een schaal aangebracht rond de keuzeschakelaar met de cijfers 1 tm 12 erop.

Stel ik wil Loc1 laten rijden. Ik zet de keuzeschakelaar op de zender Tx22 op positie 1. Ik schakel de zender aan. Dan schakel ik loc 1 aan. Na een seconde is de verbinding automatisch tot stand gebracht (als de ontvanger en zender zijn 'gebonden' tenminste) en kan ik met de draaiknop op de zender loc1 laten rijden. Met de draaiknop stel ik ook de snelheid in. Als ik zeker weet dat alle wissels goed staan en loc1 zonder brokken zijn rondjes kan rijden kan ik loc2 laten rijden. Ik zet de keuzeschakelaar op de zender op positie 2. Loc1 blijft gewoon doorrijden. Dan zet ik loc2 aan. Na een seconde kan ik met loc2 rijden.

Als ik loc2 laat rijden kan ik met de keuzeschakelaar op de zender terug naar loc1. Loc2 blijft dan gewoon rijden. Loc1 stopt op het moment dat ik terugschakel naar loc1 want de ingestelde waarden in de ontvanger van loc1 komen dan niet meer overeen met die op de zender (want die heb je immers net ingesteld op loc2). Dit gedrag is overigens te veranderen cq programmeren (#FailSave). Hoe je de ontvangers kan programmeren lees je allemaal op de site van Deltang.

Nu moet ik erbij zeggen dat het op een kleine baan ondoenlijk is om meer dan 1 loc tegelijk in de gaten te houden. Houd er rekening mee dat de loc altijd doorrijdt, of er nou een wissel verkeerd staat of niet, hij rijdt door. Hij kan vastlopen tegen een juk of tegen een stilstaande trein of hij kan ontsporen: de wielen zullen blijven draaien tot de batterij leeg is. Je kunt er dus niet bij weglopen. Op een grote baan kan je in principe een lok op een veilig stuk zijn rondjes laten draaien en ondertussen wat rangeren met een andere loc, maar je zult met een schuin oog altijd de andere loc ook in de gaten moeten houden. En dat gaat geheid een keer mis. Geloof me. Ik rijdt in principe altijd met 1 loc tegelijk, in uitzonderingsgevallen heel kort even met twee, als het zo uitkomt. Net als in het echt: 1 machinist bedient 1 loc.

Je kunt ipv zender Tx22 ook kiezen voor de Tx20 of Tx21. Die kunnen maar 1 loc bedienen. Naast de Tx22 heb ik de Tx20 gekocht omdat ik die tevens kan gebruiken als programmeerzender (om de ontvangers te programmeren). Overigens hoef je je ontvangers niet te programmeren want op fabrieksinstelling doen ze het ook wel. Wil je wat speciaals dat zul je zelf moeten programmeren. Ik doe dat niet graag want het omprogrammeren van een ontvanger met de Tx20 is een ingewikkelde rotklus.

Het voordeel van het hebben van meerdere zenders is dat je op een grote baan een loc zijn rondjes kan laten rijden, bijvoorbeeld met de Tx20, en dat je dan met de Tx22 met een paar andere locs kan spelen/rangeren volgens het 'een tegelijk/om de beurt' principe. (zo doe ik het tenminste). Denk er om dat je dan nog steeds zeker moet weten dat de 'vaste' loc (op de Tx20) ongestoord voort kan tot de batterij leeg is.

In theorie kun je allemaal Tx20-modules in een grote kast bouwen en dan alle draaiknoppen naast elkaar op een paneel. Maar eerlijk gezegd zie ik het voordeel niet. Je zult de zenders toch allemaal onafhankelijk van elkaar aan en uit moeten kunnen zetten. En je moet elke zender onafhankelijk van de anderen binden aan een ontvanger.

Stel je hebt een Tx22 en meer dan twaalf locs waar een ontvanger in zit, bijvoorbeeld 15 locs. Dan is het eenvoudig om bijvoorbeeld locs 13 tm 15 tijdelijk te binden aan bijvoorbeeld positie 1 tm 3. (of willekeurig welke andere posities je ook maar kiest) Wil je daarna weer rijden met locs 1 tm 3 dan zul je die eerst weer opnieuw moeten binden.

Albert
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 06 december 2017, 19:40:47
Oh ja, wat ik nog vergeet: stel ik ben met meerdere locs om de beurt aan het spelen/rijden. Ik hoef dan niet steeds de locs aan en uit te zetten. Ze blijven gewoon allemaal aan en ik schakel van de een naar de ander met de keuzeschakelaar op de zender. Pas als ik uiteindelijk moet komen eten dan zet ik ze allemaal uit. En de zender dan ook natuurlijk.
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 06 december 2017, 21:00:19
hoi Albert

Ik heb een grote baan, een rondje is ca 20m en dan ligt er ook dubbelspoor.
Ontsporen heb ik nog niet meegemaakt.
Maar jouw verhaal is duidelijk.
Ik heb wel eens gewerkt met zo'n Märklin Mobile station.
Als je van de ene loc naar de andere gaat, moet je een andere decoder zoeken.
Voordeel is wel dat de snelheidsregelknop van dat station geen 0-stand heeft,
dus je kan door blijven draaien en als je een nieuwe loc kiest neemt
die snelheidsregelknop automatisch de snelheid over. Geen schokken of stoppen dus.
Nadeel is ook dat als je het fout ziet gaan, je altijd te laat bent om de trein stil te zetten.

Ik rij altijd met 2 of 3 treinen tegelijk en het idee van meerdere zenders,
die gekoppeld zijn aan meerdere ontvangers staat me meer aan dan
één zender met meerdere ontvangers.

Waar heb je trouwens dat Halling motortje gehaald?
Ik zoek zoiets om zelf een poetswagen te maken.
Lux heeft een hele mooie poetswagen, 9470, echter alleen in N.
Misschien kan ik hem zelf in H0 namaken.

Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Noordernet op 06 december 2017, 22:07:42
Goh, Albert, dit lijkt heel overzichtelijk. Vergelijkbaar met een paar loks bedienen met één Multimaus. Dan is de vraag waarom niet meer mensen zijn overgegaan tot radiografische besturing. Ik besef dat de digitale lobby ook wel erg sterk is.
Heb je een idee hoe lang een batterijlading het volhoudt met een beetje redelijke trein in schaal HO? Of ben je eigenlijk beperkt tot korte trammetjes of een industrielokje met kipkarren?

Wolter
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 08 december 2017, 01:16:32
@Jan: Hallingaandrijving heb ik gewoon besteld bij Halling in Wenen. Via internet. Ik heb een standaardversie zo van de plank. Dat zou ik zo niet weer doen. Ik zou de volgende keer Halling vragen of ze een versie kunnen maken die met minder spanning genoegen neemt. Zelfde ding maar dan met 6V motortje. Of ze het doen weet ik niet maar ik zou het wel vragen. En dan mogen ze meteen de vliegwielen weglaten want die heb ik ook niet nodig. Als jij gaat voor twee cellen (7,4V) dan heb je aan de standaardversie genoeg. Soms droom ik er wel eens van dat ik zelf aandrijvingen zou kunnen maken maar helaas. Er zijn nou eenmaal dingen waar ik niet goed in ben. Ik heb het wel een paar keer geprobeerd maar het werden uiteindelijk allemaal slecht lopende draken. Kopen dus. Tweedehands meuk van beurzen of iebee levert vaak verrassende resultaten op. Eventueel vervang je de motor van zo'n ding door een Faulhaber of Mashima. Dat is mij al wel een keer gelukt.

@Wolter: Tja, daar zeg je iets. In sommige kringen is hardop zeggen dat je radiografische treintjes op batterijen leuk vind net zoiets als in een moskee roepen dat je atheïst bent. Het kan best goed gaan, maar je weet het niet. Mijn grote voorbeeld W C Green (Woodie), van Freerails, is al eens met pek en veren van een treinenforum verwijderd omdat hij op batterijtjes reed.... Maar is gelukkig al weer jaren geleden.

Hoe lang je met een batterijlading kan doen hangt af van de grootte van je batterij in combinatie met de hoeveelheid stroom (opgenomen vermogen) die de motor vraagt bij een gegeven snelheid. Ik ben tot nu toe van de trial and error methode maar in geval van Jan is het raadzaam om daar eens goed naar te kijken. Mijn kleine HO-tramlocje met 12V Halling-aandrijving is vrij snel klaar met zijn 185 mAh 3,7V celletje. Op een show is dat niet handig. Vandaar dat ik dat zo niet weer zal doen. Maar ik heb ook een oude Fleischmann voorzien van een servomotortje en een 500mAh batterij en daar kan ik een paar uur mee trutten voor het de geest geeft. Als je liefhebber bent van Amerikaanse vrachttreinen die met 30 wagens op kruissnelheid over tientallen modules dendert dan is stroom uit de rails wellicht een betere optie. Ben je meer van de lokaalspoorbanen en stoomtrammetjes en sukkelt er af en toe een romantisch stammetje over je diorama dan kom je een heel eind op batterijen. Wat het ook altijd heel goed doet is een rc-batterij-aandrijving in een gesloten goederenwagen bouwen en zodoende als 'spookwagon' op een modulebaan de toeschouwers de stuipen op het lijf te jagen: "Kijk nou eens! Dat kan niet! Meneer, meneer, die wagon rijdt vanzelf !"

Albert
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Sven op 10 december 2017, 11:29:19
Ik zou de volgende keer Halling vragen of ze een versie kunnen maken die met minder spanning genoegen neemt. Zelfde ding maar dan met 6V motortje. Of ze het doen weet ik niet maar ik zou het wel vragen. En dan mogen ze meteen de vliegwielen weglaten want die heb ik ook niet nodig.
Dat kan ik je nu al vertellen: dat gaan ze echt niet doen. Zelf maar een 6V motor vinden. En die vliegwielen weglaten gaat al helemaal niet gebeuren, want het wormwiel en vliegwiel op een Vario Antrieb zijn tezamen één onderdeel. Er af zagen moet kunnen.
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 24 december 2017, 15:59:04
hoi Albert

Ik ben me nog wat aan het verdiepen in de LiPo-batterij en ik schrik toch wel terug van
het feit dat de batterij niet te ver ontladen mag worden, ook niet overladen mag worden,
want in beide gevallen is er brandgevaar.
Moet er niet aan denken dat een wagon met LiPo-batterij in brand vliegt midden tussen
andere locomotieven en wagons op een houten zolder.
Ook de levensduur van zo'n LiPo-batterij valt me tegen.
Nu vond ik op deze site;   http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybatteries4.shtml
een duidelijke uitleg over NiCad, NiMH, LiPo en LiFeSO4 en de laatste staat me toch het meest aan.
De voordelen van LiPo, de prijs van NiCad (alhoewel ik dat nog nergens gevonden heb),
geen brandgevaar en een levensduur van 2000 laadcycli.
Dus het gaat een LiFeSO4-batterij worden.
Schijnen al in elektrische fietsen te zitten.

Ik ga nog wat stroommetingen doen aan locomotieven.

groet
Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 24 december 2017, 16:20:40
LiFePO4 bedoel ik dus, geen SO4
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 24 december 2017, 17:29:55
Hoi Jan.

Ik heb die verhalen ook gelezen en ben er niet van onder de indruk. Een beetje nuchter relativeren kan geen kwaad. ;)

Overal waar 'te' voor staat is niet goed. Daarom heb ik een lader die de spanning van de cel in de gaten houdt en stopt als het maximum bereikt is en daarom heeft de ontvanger ook een 'leegloopbeveiliging'. Als de spanning van een cel beneden de 'veilige' waarde komt schakelt het zichzelf uit. Er zijn zelfs accu's die zo'n beveiliging ingebouwd hebben voor mensen die een ontvanger gebruiken die zo'n leegloopbeveiliging niet hebben.

Een auto is ook een levensgevaarlijk ding. Daarom zit er ook een dubbel gescheiden remsysteem op. En dan nog kan het mis gaan. Er zijn ontelbare lipo's in de modelbouw in omloop wereldwijd in alles wat vliegt, rijdt en vaart. En ze zitten in elke smartphone. En in elke Tesla.

Een treinentrafo en een digitale centrale kunnen ook in de fik vliegen. Gebeurt vermoedelijk net zo vaak als bij een lipocel. ;)

Groet,
Albert
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: BR24 op 24 december 2017, 18:03:33
hoi Albert

Ik zag bij Deltang ook dat de ontvanger een laagspanningsbeveiliging heeft voor 1 cel
maar dus niet voor 3 of 4 cellen.
Daarom wordt voor mij het risico groter als ik 3 LiPo-cellen gebruik,
ze zijn niet beveiligd tegen laagspanning.

Ik heb nog nooit een trafo in brand zien vliegen en een gewone batterij ook niet,
maar er staan tig filmpjes op you-tube van mensen bij wie de gsm in de zak in brand vliegt.
Risico is misschien niet groot maar groot genoeg voor mij.
Ik hou niet van dingen die in brand kunnen vliegen als ik er niet bij ben.

groet
Jan
Titel: Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
Bericht door: Scratchbuilt op 27 december 2017, 17:19:08
Jan,

Zoals ik het lees is het automatisch tot 3 cellen, daarboven is het zelf te programmeren. De ontvanger stelt de LVC zelf in aan de hand van de hoogst gemeten spanning.


[LVC] - LOW VOLTAGE CUTOFF

Lipos are damaged if over-discharged. The Rx cuts power to the motor when the voltage falls too low. Power can be applied to the motor again if the operator first closes the throttle. Recharge your battery when this happens. The cut-off threshold is selected automatically based on the highest voltage measured. Measurements should be within 2% accuracy.

3v for <4.3v measured at startup
4v for 4.3-6v
6v for 6-9v
9v for >9.1v
The Rx does not have an automatic threshold for 4S lipos. And some battery chemistries need other thresholds. So the voltage thresholds can be set manually. 4S lipos would normally need a 12v cutoff. The threshold cannot be set to less than 2.6v.

Albert