Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:33:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)  (gelezen 13900 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #75 Gepost op: 02 February 2017, 22:18:55 »
Nope. Ik hoop dat die powerpacks nog door gaan ontwikkelen en hij platter wordt. Hij zou ca twee millimeter hoger moeten zijn, dat is me iets te veel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #76 Gepost op: 02 February 2017, 22:19:44 »
Ik heb ook nog dat 1001- digital spul. Daarmee gaat het vast wel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #77 Gepost op: 02 February 2017, 22:32:27 »
hoe reageert t locje als ie op de condensator rijdt en daarna weer stroom krijgt? bij een lokpilot met powerpack zie je m dan even een schok maken, dat vind ik vrij hinderlijk en ik weet zo niet wat eraan te doen is. Als die lenz-bende beter is is dat misschien wel wat voor mij.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #78 Gepost op: 02 February 2017, 22:42:22 »
De condensator hoeft niet perse in de print gesoldeerd te zitten... die kun je ook elders plaatsen met wat touw ertussen. Misschien kun je dan de print wel ergens kwijt?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #79 Gepost op: 02 February 2017, 23:22:13 »
Was me niet opgevallen dat dat bij mij voorkwam. Maar ik zal er volgende keer speciaal op letten. Nu ligt alles weer uit elkaar.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #80 Gepost op: 03 February 2017, 11:46:33 »
Balen dat het niet past  :-\ Of het nog echt snel veel kleiner gaat worden denk ik niet. Dat zijn al wel echt hele kleine versie van de spoelen en condensator... Ze hadden misschien een dunnere print kunnen maken.

@Timo: op de condensator staat 2.7V en 1F.
Dan ga je 10.000 van die keramische condensatoren nodig hebben om het te vervangen. Niet echt kleiner dus  ;D

hoe reageert t locje als ie op de condensator rijdt en daarna weer stroom krijgt? bij een lokpilot met powerpack zie je m dan even een schok maken
Dat komt denk ik omdat de powerpack de spanning wel omhoog boost maar dat niet naar de baanspanning doet maar naar gewoon een acceptabel vaste spanning die waarschijnlijk lager ligt dan de baanspanning. Ik verwacht zelf een volt of 12 zodat de kans dat de baanspanning lager is dan de powerpack spanning zo goed als nul is. De spanning van de powerpack aanpassen naar de baanspanning zou de boel een heeeeeel stuk complexer maken dus groter. Nu is het waarschijnlijk gewoon een kant en klare DC-DC boost chip naar het referentie ontwerp.

@Jowi, de super cap zit er al los aan. Zou je ook kunnen doen met de andere SMD condensator maar is al heel stuk lastiger en kan je al problemen mee krijgen. En voor de spoel zou dat vragen om problemen zijn... (Laatste twee zijn de omkaderde probleem componenten.)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #81 Gepost op: 03 February 2017, 11:55:03 »
klop, op condensator rijdt ie op halve snelheid door. Het zou wel prettig zijn als ie daarna wat vloeieneder weer optrok, want als je met kadees rangeert is zo'n bokkensprong vrij waardeloos.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #82 Gepost op: 03 February 2017, 12:04:59 »
Ja, dat is waar. Hadden ze in software op kunnen lossen door de motor feedback aan te passen tijdens het rijden op powerpack en bij het weer terug komen van de spanning. Maar als hij schokt (en zo veel langzamer gaat rijden) dan is de motorregeling niet zo goed om het constant te houden. Maar goed, dan hebben we het wel over het meest complexe deel van de decoder  8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #83 Gepost op: 04 February 2017, 00:35:26 »
http://forums.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=45876&sid=5a2c28488593803aa69d572b583ec2ec&start=180#p1979935

Kijk, zelfs REE bouwt standaard een eigen ontwerp powerpack in hun nieuw uit te komen schattige Moyse Locotracteur.  (y)

Ik liep er heel toevallig tegenaan.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #84 Gepost op: 04 February 2017, 01:40:36 »
Ja dat ding moet ik hebben want heb er geen moer aan maar wel leuk!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #85 Gepost op: 04 February 2017, 02:07:46 »
Die Moyse van REE? Ja liev ding he? Aan behang geef je het ook niet uit, dus...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #87 Gepost op: 31 March 2017, 04:42:49 »
Filmpje powerpack in REE Moyse. (opent facebookpagina)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #88 Gepost op: 31 March 2017, 10:17:43 »
Mooi ontwerp. Geluid en powerpack in zo'n klein dingetje, plus driepuntsophanging, daar is over nagedacht.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #89 Gepost op: 29 June 2017, 10:42:46 »
Dus... project powerpack nog steeds niet opgegeven. Deze week ben ik aan een nieuwe poging begonnen. Ik ben nog steeds bezig met de Power1, maar heb een ESU achter de hand. Qua afmetingen hetzelfde en dezelfde onderdelen lijken er op te zitten, alleen anders georganiseerd.

Allereerst, ruimte in de ketel maken, want standaard past de electronica niet door het gat. Dus rondom overal nieuwzilver weggefreesd, alsmede een hoekje uit de tinnen watertank. Op het tweede plaatje wordt duidelijk waarom.





Het onderste onderdeel op het volgende plaatje bestaat uit keramiek condensators van 1001-digital. Mijn plan was die te plaatsen ipv de Lenz condensator, maar zoals Timo in een eerder post hier aangaf, zullen die wel te zwak zijn geweest (100µf per stuk). Omdat ik dat pas weer las nadat ik het gisteren geprobeerd had, snap ik nu waarom het niet werkte. De enige plek die overblijft voor de condensator is voorin de lok, in plaats van een van de watertanks.



Ik kan weer verder als de boel geverfd is. Wordt dus nog vervolgd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.