Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:48:10
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:36:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
  

Auteur Topic: Exact Train 2017  (gelezen 34585 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Exact Train 2017
« Reactie #120 Gepost op: 05 oktober 2017, 11:49:09 »
Rob, wat bedoel je precies met niet gerecycled virgin materiaal? Als grondstof?

Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   

Groet, Rob

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Exact Train 2017
« Reactie #121 Gepost op: 05 oktober 2017, 13:55:07 »

Rob,

Bedankt voor je uitleg. Hopelijk heeft Exact-train en ook Artitec en natuurlijk ook de in hun opdracht producerende bedrijven gekozen voor ongebruikt granulaat. Het is dan wel goed dat aangietsels worden gerecycled tot nieuwe maar minder kwalitatieve granulaat, maar dat kan beter gebruikt worden voor producten met een korte levensduur en dus geen modeltreinen.

Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.

Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Groeten, Richard

Groeten,
Richard

zuylen

  • Online Online
  • Berichten: 4458
Re: Exact Train 2017
« Reactie #122 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:13:05 »
De Polahuisjes hadden ook last van het bros worden van het plastic

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Exact Train 2017
« Reactie #123 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:13:30 »
Nou Martijn, jou idee vond ik ook aannemelijk klinken in eerste instantie.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Exact Train 2017
« Reactie #124 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:22:12 »

Ja klopt!! Heb wel eens geprobeerd een gelijmd oud Pola gebouw te demonteren voor scratchbuilding maar toen ik een schroevendraaiertje achter een vet ingelijmd stuk glas zette en een beetje wrikte.....PATS, het hele wandje dat ik nodig had aan gruzels, alsof het gortdroog was. Natuurlijk was ik niet voor 1 gat te vangen en ben er toch wel uitgekomen met m'n projectje.  8)
Groeten,
Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Exact Train 2017
« Reactie #125 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:33:41 »
Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.


Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Exact Train 2017
« Reactie #126 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:46:15 »
Roco rijtuigen hebben ook een poos problemen gehad met brosheid, ergens half tot eind jaren '90
Vraag Mispoes maar eens naar het omwisselen van Plan D daken  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Exact Train 2017
« Reactie #127 Gepost op: 05 oktober 2017, 19:18:09 »
Niet alleen probleem met wagons.

Ik had ooit een nieuwe Roco 2200 zonder demper gekocht. Na een tijdje wilde ik voor inbouw van een nieuwe decoder de kap verwijderen. Toen ik de kap wat indrukte om het machinistenhuis te verwijderen brak de kap in meerdere delen, helemaal bros!
 
Geen kap zonder demper meer beschikbaar toen maar kap met demper gekocht. Geen garantie!!
Met het dak van een Roco turquoise plan D hetzelfde probleem gehad!

Inmiddels Piko exemplaar aangeschaft. Deze kap zit geschroefd vast op onderstel dus minder breukrisico bij demontage.

Groet,
Coen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Exact Train 2017
« Reactie #128 Gepost op: 05 oktober 2017, 19:54:48 »
Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.

Henk, dat zijn waarschijnlijk modellen uit de eerste productie zonder verende balgen geweest. Ik ben later ook nog een licht kromgetrokken TEE rijtuig tegengekomen. In mijn verzameling Ade rijtuigen ben ik nog geen 'banaan' tegengekomen. 

Groet, Rob

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Exact Train 2017
« Reactie #129 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:00:35 »
Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Dat was voornamelijk zinkpest in het wagongewicht, waardoor deze ging uitzetten/kromtrekken en vervolgens de hele kunststof wagonbak meenam in de vervorming...
Op Ebay staan nog diverse kromgetrokken containerwagens uit deze periode...

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: Exact Train 2017
« Reactie #130 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:28:39 »
Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   


Klopt voor de volle 100%.
Een paar jaar geleden heb ik de bahnpostwagen van Ade gebouwd.
Plastic was in topconditie.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #131 Gepost op: 05 oktober 2017, 22:26:45 »
Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre  Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.

Groet, Rob

Als ze het bij Exact Train niet weten zal het wel niet zo zijn want dat doen ze in de fabriek heus niet per ongeluk of op eigen houtje, dus geen maagdelijk plastic.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #132 Gepost op: 19 december 2017, 14:45:06 »
Is er iemand die wat weet over de uitlevering van de NS 7500 rijtuigen?
Ze hebben trouwens ook al maanden geen website meer.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Exact Train 2017
« Reactie #133 Gepost op: 19 december 2017, 14:47:24 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #134 Gepost op: 19 december 2017, 14:59:16 »
Bij mij is dat niets, zie jij wel wat?