BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Neurenberg => Archief 2017 => Topic gestart door: Floris op 28 januari 2017, 08:12:28

Titel: Exact Train 2017
Bericht door: Floris op 28 januari 2017, 08:12:28
http://www.exacttrain.eu/index.php/en/neuheiten-2017-exacttrain/download
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: könings op 28 januari 2017, 08:24:34
Oei, dat zijn veel beloften...
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Railhopper op 28 januari 2017, 08:29:23
Mat 54 en een pec ..?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 28 januari 2017, 08:36:26
Die figureren al jaren in de folders van Exacttrain. Maar de feitelijke beloften lijken met realistisch. Is voortborduren op al geleverde modellen. En die Hbs/Gbs vind ik echt een goed model. De rest ken ik niet.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 28 januari 2017, 08:47:12
Van de NS AB 7521-7555 is nu ook een proef/monster model te zien, dus die lijkt er echt te gaan komen  (y).

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 28 januari 2017, 10:01:40
ook leuk dat die NS AB ook in Duitse en Poolse uitvoering komt  :D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: AB 7216 op 28 januari 2017, 10:49:03
Op Rijswijk werd verteld dat de verkoopprijs van NS AB 7521-7555 rond de 90 euro komt te liggen.

Groeten Arjen
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 28 januari 2017, 10:53:36
Knetter...., dan doe ik eerst maar een halve.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Eelco Storm op 28 januari 2017, 11:07:37
90 euro... Kolere.... Ik vind Artitec al behoorlijk aan de prijs met 60 euro.... Maar zo'n AB7500 hoort wel thuis op een jaren vijftig baan.... Ben verder wel benieuwd naar waar de Poolse versie op gebaseerd is. Ik heb daar nooit een foto van gezien.

*zucht* *begintmaarvastmetsparen*  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 28 januari 2017, 11:39:14
 Op de site van 'seinarm'  staat al een uitgebreide foto reportage van de  AB7500 rijtuigen van Exact-Train.

zie:  http://www.seinarm.nl/Staal/Dtreinrijtuigen/Exacttrain.aspx (http://www.seinarm.nl/Staal/Dtreinrijtuigen/Exacttrain.aspx)

 Blijft wel een smak geld voor één rijtuig. Maar onderkant van rijtuig schijnt wel van metaal te zijn en model bevat vele geëtste delen al ik de tekst mag geloven.

 Meestal reden deze rijtuigen gemengd met andere type. Dus één of twee exemplaren volstaat al voor een samenstelling :)   
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Eelco Storm op 28 januari 2017, 11:58:10
Dank voor de link, dat had ik nog niet gezien, belooft een mooi model te worden  (y)

Ik heb er maar eentje nodig, dus dat scheelt  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Corné81 op 28 januari 2017, 12:08:27
90 euro voor 1 rijtuig is een aardig prijsje  :o maar het lijkt indd wel een fraai model te worden , dat belooft wat voor de Hondekop waar helaas nog niks van te zien is  :-\
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 29 januari 2017, 14:12:26
 De AB 7500 rijtuigen zijn volgens Bentink Modelspoor al leverbaar in '1e kwartaal 2017'   voor wat het waard is natuurlijk  ;)   

klik:  http://www.bentinkmodelspoor.nl/personenwagons/35381-ns-ab7531-olijf-groen-zilver-dak-ep2.html (http://www.bentinkmodelspoor.nl/personenwagons/35381-ns-ab7531-olijf-groen-zilver-dak-ep2.html)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Sander Fondse op 29 januari 2017, 15:18:03
Van wat ik heb gezien en gelezen van Exact-trains heeft deze Leerdamse firma vooral problemen met de montage van zijn modellen. Bij de autotransporters, de zelflossers en de Oppeln was duidelijk te zien dat de montage van de verschillende onderdelen vaak schandalig slecht was uitgevoerd (kieren, lijmklodders, loszittende onderdelen). De Hbs modellen waren een samenwerking met een andere firma (was het Hejan ?) en de kwaliteit van het model was meteen veel beter. Exacttrain is een relatief kleine firma en betaald blijkbaar vaak de hoofdprijs voor fabricage van onderdelen. Ik zie toch veel potentiaal in de firma.

Hier zie ik
- herbewerkte Oppeln wagens - zijn nog steeds te hoog voor de purist, maar als de montage goed is, overweeg ik misschien er een te kopen. ;)
- nieuwe NS-wagens plan D - niet mijn firma, maar een metalen frame en geëtste onderdelen beloofd wat.
- Mat54 - als ze het goed doen wordt het een klein-serie model in klein-serie kwaliteit, maar met kleinserie prijs (denk misschien zelfs  meer dan Artitec plan U)

Wie weet, als dit goed loopt is Exacttrain over een paar jaar misschien wel net zo populair als Artitec.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Eelco Storm op 29 januari 2017, 15:20:49
Waar zie jij plan D aangekondigd, Sander?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Sander Fondse op 29 januari 2017, 15:25:28

Ik had ergens een link gevonden, waarbij de NS waarbij de NS7500 rijtuigen werden omschreven als Plan D. Specifiek bij de Seinarm (http://www.seinarm.nl/Staal/Dtreinrijtuigen.aspx). Ik ben totaal onbekend met de juiste omschrijvingen. Excuseer als ik het compleet verkeerd heb begrepen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Reinier Z. op 29 januari 2017, 15:27:23
D-treinrijtuigen staat daar. Dat is wat anders dan plan D. ;)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Eelco Storm op 29 januari 2017, 15:28:19
Het zijn D-trein rijtuigen uit de jaren dertig. In zekere zin de voorlopers van plan D, ze missen alleen de bolle koppen nog.

Ze staan in elk geval hoog op het verlanglijstje van Nederlandse modelspoorders. Exact Train is slim in het gat gesprongen dat Artitec vooralsnog open heeft gelaten.

Edit: wie weet komt Exact Train tzt dan ook nog met de koninklijke trein van Juliana en Bernhard, daar zijn twee van deze rijtuigen voor gebruikt.

Eelco
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 29 januari 2017, 16:31:31
Of een campingdecoratie, daar is een derde rijtuig voor gebruikt  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 29 januari 2017, 17:40:41
Zo iets  :)   

NS B_6159 (ex NS AB_7522)   Camping De Schaopvolte in Eext
(http://www.stortenbeker.eu/images/martin.asp?q1=f001428&imgn=1&ho=350)
foto: stortenbeker.eu
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris2412 op 29 januari 2017, 18:55:53
Is er iemand op het forum die trein samenstellingen kan laten zien cq uitwerken.Weet zelf niet precies waar en wanneer deze gereden hebben.
Wil er toch wel aanschaffen.

NS nostalgie

Groeten chris
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Reinier Z. op 29 januari 2017, 19:10:06
Hierzo: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamC12c.aspx
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 29 januari 2017, 20:01:53
En  http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen.htm (http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen.htm) 
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: sneek op 30 januari 2017, 12:43:18
Al die goederenwagens met reclame, zijn dat nou fantasie-opschriften of kan bijvoorbeeld met foto's worden gestaafd dat deze wagens zo hebben gereden?
Bijvoorbeeld Miele had overwegend grootvolumewagens type Dresden met firmaopschriften, een Oppeln in die kleurstelling heb ik nog nooit gezien. Maar ik laat me graag overtuigen  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 30 januari 2017, 13:19:45
Op Rijswijk werd verteld dat de verkoopprijs van NS AB 7521-7555 rond de 90 euro komt te liggen.

Groeten Arjen

Benieuwd hoeveel van die rijtuigen ze met deze prijs denken te gaan verkopen...

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 30 januari 2017, 13:27:12
Die vraag stellen we bij LS Models toch ook niet?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 30 januari 2017, 13:43:11
Mede daarom koop ik ook geen LS rijtuigen (maar ook niet mijn tijdperk  ;D)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Coen Burki op 30 januari 2017, 13:53:10
Beste forumlezer,

Ben benieuwd naar de verende vouwbalgen.

Op al mijn rijtuigen ( m.u.v. de Artitec plan E's) heb ik de destijds door een Franse firma geproduceerde vouwbalgen met magneetjes gemonteerd. Deze zijn helaas al geruime tijd niet meer verkrijgbaar. De laatsten in Houten bij Mw. de Groot gekocht.

Mijn modelbaan is gesitueerd in de jaren 50/60 in en rondom Nijmegen.( trein en tram) Dus achter een 6300 met 2 x C12,bagagerijtuig en nu dan de 7521 vormen weer een historisch verantwoorde combinatie. ( Nijmegen/Roermond.)

Hopelijk is er tijdens Rail een handmonster beschikbaar! 

Groet,
Coen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 30 januari 2017, 13:59:20
Die was er op Rijswijk al.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 30 januari 2017, 14:12:22
 Ze staan ook op de Messe in Neurenberg.

Zie: http://www.exacttrain.eu/index.php/en/agenda (http://www.exacttrain.eu/index.php/en/agenda)

 Wellicht dat er straks op 'Groterdam' wat 'close ups' zijn te zien  ;)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Hans van de Burgt op 30 januari 2017, 14:19:59
NS B_6159 (ex NS AB_7522)   Camping De Schaopvolte in Eext
(http://www.stortenbeker.eu/images/martin.asp?q1=f001428&imgn=1&ho=350)
foto: stortenbeker.eu

Dit is een half rijtuig... dus in model voor 45,- euro's.  ;D

Gr, Hans
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: spoorzeven op 30 januari 2017, 14:49:27
Exact-train werkt samen met (en importeert) McK, een Deens merk dat zeer fraaie modellen heeft uitgebracht. Wat mij opvalt, is dat de firma uit Apeldoorn bij de Pec en de Hondekop IV al de bestelnummers heeft vermeld en deels zelfs al een prijs....

Edit: het blijkt oude info uit 2015 te zijn over die Pec en de Hondekop. Jammer voor diegenen die er op wachten (hoewel die Pec er inmiddels bijna is van Artitec).
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 30 januari 2017, 14:55:04
Zeker een mailing gehad.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 30 januari 2017, 14:59:30
Wat mij nu al geruime tijd bezighoud zijn de verende wielen, ik heb nooit problemen gehad met draaistelrijtuigen zonder verende wielen dus wat is het idee hierachter.
Of is er een groep modelspoorders die alleen verend rijdt?

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Biesje op 30 januari 2017, 16:41:59
3 punts compensatie is gewoon 'mooi' en kan helpen om ontsporingen te voorkomen. Verende assen hebben denk ik hetzelfde effect: gewoon 'mooi' :) . Ben alleen bang als ze dit soort details gaan doen in de Hondekop dat dan de prijs extreem hoog gaat worden.

De prijs van één rijtuig is behoorlijk inderdaad maar ik denk dat dit de tactiek is: exclusief model zodat er wat marge gemaakt kan worden bij een kleinere serie. Want hoeveel rijtuigen zouden ze daadwerkelijk kunnen verkopen, ook voor een simpele uitvoering? Tot voor kort wist ik niet eens dat deze rijtuigen bestonden. Een Plan U of zo verkoopt makkelijkerder.

Ik vind het wel een mooi model en wil er best wel een hebben.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 30 januari 2017, 17:00:51
Je ziet het wel meer. De Brawa BR 186 heeft ook echt werkende schroefveertjes in de draaistellen zitten. Het gaat er denk ik niet echt beter van rijden. Ik kan het niet anders verklaren dan door liefde voor detail. Soms krijgen ontwerpers daarvoor kennelijk de ruimte.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: CKLX op 30 januari 2017, 17:07:22
Het zijn D-trein rijtuigen uit de jaren dertig. In zekere zin de voorlopers van plan D, ze missen alleen de bolle koppen nog.
Ze staan in elk geval hoog op het verlanglijstje van Nederlandse modelspoorders. Exact Train is slim in het gat gesprongen dat Artitec vooralsnog open heeft gelaten.
Edit: wie weet komt Exact Train tzt dan ook nog met de koninklijke trein van Juliana en Bernhard, daar zijn twee van deze rijtuigen voor gebruikt.
Eelco

Zodra Exact Train deze rijtuigen heeft uitgeleverd, zijn op de vooroorlogse bolkoppen na alle stalen rijtuigen van NS in h0 verkrijgbaar. Wie had dat ooit durven hopen? Ik herinner me nog de tijden dat AL het verkrijgbare NS-materieel bestand uit drie verschillende 1200'en (Lima, M en Fl), een 1100 van Rivarossi, een 1:82 Plan K en W van Fl en wat speelgoedachtige E's van Lima en Märklin. Dankzij Artitec en ET is nu bijna alles in model verkrijgbaar (ovaal ramers 1928, rijtuigen 1932, stalen D 4/6 deuren 1932, Plan D, Plan K, Plan N, Plan E, Plan W, ICR, M2, K4, ICK, ICL)
De hedendaagse modelspoorder is verwend... 

Nu nog het oudere stroomlijnmaterieel...


CKLX
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 30 januari 2017, 17:50:33
Roco heeft dan één type vooroorlogse bolkop uitgebracht in verschillende tijdperkversies. T'is ook eigenlijk een plan D met aangepast dak en klopt niet op een aantal punten.

De draaistelvering moet ik dus eigenlijk als een extra gadget dingetje zonder nut zien, het zit er omdat het kan.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Corné81 op 30 januari 2017, 18:34:36
Jammer voor diegenen die er op wachten (hoewel die Pec er inmiddels bijna is van Artitec).

Op eurospoor had ik begrepen dat productie van de mat 54 april/mei dit jaar zou moeten beginnen , of dat nog steeds zo is  ??? ???
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 30 januari 2017, 19:50:25
 Productie van de mat 54 in April/Mei is al vrij snel. Alleen vreemd dat er nog steeds geen handmonster of update van dit project is. Behalve dan een CAD-tekening die al een paar jaar de ronde doet op de site van Exact-Train.
 Hopelijk straks op Neurenberg meer nieuws.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Silvolde op 30 januari 2017, 20:54:09
Wat mij nu al geruime tijd bezighoud zijn de verende wielen, ik heb nooit problemen gehad met draaistelrijtuigen zonder verende wielen dus wat is het idee hierachter.
Of is er een groep modelspoorders die alleen verend rijdt?

Stephan.

Hallo Stephan,

Bij kleinseriemodellen naar Amerikaans voorbeeld zie geregeld afgeveerde draaistellen met zeer fijne RP25 flenzen en wielbanden. Waarschijnlijk wordt dit binnen de h0Pur groep en in het HP1 tijdschrift van Willy Kosak ook veelvuldig beschreven.

De rijtuigen van ADE beschikken al vanaf 1975 (!) over draaistellen waarin de assen afgeveerd zijn. De puntgelagerde assen draaien in fosforbronzen lagerschalen die in verticale richting binnen bepaalde grenzen zijn afgeveerd. In Railhobby 383 is deze draaistel constructie beschreven. Doordat de assen ook onderling kunnen bewegen en de railstaven volgen is er in feite sprake van een 3-puntslagering. Is dit garantie tegen ontsporing? Nee zeker niet! Het helpt alleen een rijtuig op de haan te houden bij 'minder goede' railcondities. Daarnaast is de wrijvingsweerstand minimaal en hoeven er ook geen stroomafnemers voor de binnenverlichting gemonteerd worden. De standaard aanwezige binnenverlichting wordt via de lagerschalen gevoed.

Groet, Rob


Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Silvolde op 30 januari 2017, 21:02:11
@CKLX

Eerst maar eens afwachten hoe het product er uit ziet dunkt me? De modellen die niet van McK betrokken zijn gaven toch behoorlijk wat redenen tot vragen...

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 30 januari 2017, 21:04:41
Productie van de mat 54 in April/Mei is al vrij snel. Alleen vreemd dat er nog steeds geen handmonster of update van dit project is. Behalve dan een CAD-tekening die al een paar jaar de ronde doet op de site van Exact-Train.
 Hopelijk straks op Neurenberg meer nieuws.

Gezien het feit dat er nu op de site van ET alleen een pré-productiemonster getoond wordt van de AB uit 1932 denk ik dat hier vooralsnog de prio aan gegeven wordt. Ik waag dan ook te betwijfelen of in Nberg ook maar iets van een Hondekop te zien zal zijn...

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Corné81 op 30 januari 2017, 21:50:29
Ben er ook bang voor , denk uberhaupt niet dat er een hondekop dt jaar zal komen  :-\
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Bartje81 op 30 januari 2017, 21:54:57
Op eurospoor had ik begrepen dat productie van de mat 54 april/mei dit jaar zou moeten beginnen , of dat nog steeds zo is  ??? ???

Ik had afgelopen Eurospoor van de heren van Exacttrain juist begrepen dat ze hoopten op de volgende editie van Eurospoor (op zijn vroegst) iets meer van de Hondekop te kunnen laten zien.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Corné81 op 30 januari 2017, 22:00:46


Dat kan , tegen mij hadden ze het over April/Mei  :-\
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 30 januari 2017, 22:21:50
Dank Rob voor de toelichting, ik ga die Railhobby eens doorlezen.

Ik vind het wel een mooi ding die NS 75xx, ik krijg bijna de neiging om even naar hem toe te lopen, om te zien of hij er een thuis heeft staan.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 30 januari 2017, 23:27:52
Oh ja, die zit aan de overkant van het spoor voor jou.  ;D

Doe het gewoon, misschien staat ie wel in de vensterbank.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JSRail op 05 februari 2017, 22:17:07
Op de FB van Bentink Modelspoor meer over Neurenberg en de 'nieuwigheden' van Exact-Trains.

zie: https://www.facebook.com/modelspoor/?fref=ts (https://www.facebook.com/modelspoor/?fref=ts)  iets naar beneden scrollen.

 Als ik de berichten mag geloven komt er later nog een variant van het Koninklijk rijtuig op basis van het AB7500 rijtuig.  De hondekop 4 komt niet dit jaar uit. Waarschijnlijk volgend jaar of later. Dit jaar ligt de focus op de AB7500 en de Villach goederenwagens.   
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Pauw Gauwes op 06 februari 2017, 10:21:10
Wel heel jammer dat de hondekop 4 dan weer in de ijskast staat. Heb afgelopen versie van Eurospoor uitgebreid met hen staan praten en er werd eigenlijk 100% zekerheid gegeven dat deze in 2016 zou uitkomen. Waarschijnlijk al in april - mei.
Ja wat heb je dan eigenlijk aan zulke gesprekken, je wordt enthousiast gemaakt om vervolgens een domper te krijgen. Is dit nou het nieuwe marketing model.
Ach we moeten maar zo denken, eerst zien en dan geloven. Als er dan een model uitgebracht wordt is het toch weer smullen geblazen.

Groet,

Pauw
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 06 februari 2017, 11:07:30
Op de FB van Bentink Modelspoor meer over Neurenberg en de 'nieuwigheden' van Exact-Trains.

zie: https://www.facebook.com/modelspoor/?fref=ts (https://www.facebook.com/modelspoor/?fref=ts)  iets naar beneden scrollen.

 Als ik de berichten mag geloven komt er later nog een variant van het Koninklijk rijtuig op basis van het AB7500 rijtuig.  De hondekop 4 komt niet dit jaar uit. Waarschijnlijk volgend jaar of later. Dit jaar ligt de focus op de AB7500 en de Villach goederenwagens.   

Op de Facebookpagina van Bentink wordt geschreven dat het om een 'kleine serie rijtuigen' (AB7500) zou gaan. Als ze die serie nou wat groter maken kan de adviesprijs van € 89,50 ook wat naar beneden... bereik je ook wat meer mensen denk ik.

De focus op de Villach goederenwagens: er is net een hele mooie (optisch en prijstechnisch) Villach van Roco/Artitec verschenen. Misschien toch handig voor de heren om e.e.a. te her-overwegen?

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: sander1985 op 06 februari 2017, 11:10:28

Of zouden ze bedoelen dat het in 1:1 een kleine serie rijtuigen is  ::)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 06 februari 2017, 11:15:34
Zou dat het zijn?  ;D  I think het not  ;D

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 06 februari 2017, 11:58:20
De serie betrof maar 35 rijtuigen (meer dan de nog kleinere serie Ovaalramers)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 06 februari 2017, 12:23:06
Ja dat wist ik al maar ik denk (weet bijna zeker ;D) dat dat niet bedoeld wordt...
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Gert Arkema op 06 februari 2017, 12:59:17
Een antwoord van 'Marcel' van Bentink in de aangegeven post meldt dat het om een ' ... zeer kleine productie ...' gaat, ik denk Rob dat aspect bedoelt. Raadselachtig, want producent en markt zijn gediend met een behoorlijke productie om de markt te kunnen bedienen en kosten terug te kunnen verdienen. Expres schaarste creëren lijkt mij in niemands belang, tenzij men wil dat er een run op de eerste batch komt en men pas na uitverkocht te zijn een tweede batch produceert of vrijgeeft, zodat niemand het rijtuig in de ramsj aantreft.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 06 februari 2017, 13:07:51
Met een kleine productie en een hoge marge kom je ook uit de kosten.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 06 februari 2017, 13:29:46
Vuistregel is dat de fabriek pas gaat draaien bij een afname van 500 stuks... Ga d'r eens aan rekenen, daar wordt je echt verdrietig van. Moetje het nog delen met je broer ook.  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Peter Korsten op 06 februari 2017, 14:06:25
Een AB7500 zou welkom zijn. Over de prijs ga ik het niet hebben.

- Peter
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris op 06 februari 2017, 14:27:05
Vuistregel is dat de fabriek pas gaat draaien bij een afname van 500 stuks... Ga d'r eens aan rekenen, daar wordt je echt verdrietig van. Moetje het nog delen met je broer ook.  ;D

Wat in het geval van Exact Train niet het geval is, aldus de broers te Nurnberg.
Ze kunnen zeer kleine oplages maken.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 06 februari 2017, 14:41:54
Vuistregel is dat de fabriek pas gaat draaien bij een afname van 500 stuks... Ga d'r eens aan rekenen, daar wordt je echt verdrietig van. Moetje het nog delen met je broer ook.  ;D

Da's waarschijnlijk de rechter vuistregel. De linker is klaarblijkelijk die van het creëeren van schaarste...

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 06 februari 2017, 15:14:43
Dat is dan echt serieus klein. Schaarste of niet, op een gegeven moment loont het gewoon niet.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Daan! op 06 februari 2017, 15:36:56
Zolang er genoeg mensen zijn die een hoge prijs voor de modellen betalen, loont het wel. Blijkbaar verwacht Exacttrain dus dat er voldoende mensen zijn die die prijs betalen om winst te maken.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Pauw Gauwes op 06 februari 2017, 16:02:12
Wat in het geval van Exact Train niet het geval is, aldus de broers te Nurnberg.
Ze kunnen zeer kleine oplages maken.

Over wat voor oplages hebben we het dan. Zeer klein is wel erg minimaal 10 stuks 50 stuks???? Waar moeten we dan aan denken. Wat is dan het doel als je zulke kleine oplages gaat maken?
Zekerheid voor een (zeer) kleine winst? Als ze dan zo doorgaan is het redelijk snel afgelopen denk ik
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 06 februari 2017, 16:54:34
Dat zijn bedrijfsgeheimen, dat zullen de gebroeders K. je niet vertellen...  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Bob R. op 28 juni 2017, 20:24:52
Op hun site van Exact Train waren weer nieuwe foto's te zien van de AB7500:

(http://www.exacttrain.eu/images/DSC_1004%20website.jpg)

(http://www.exacttrain.eu/images/DSC_0991%20website.jpg)

(http://www.exacttrain.eu/images/DSC_0001%20website.jpg)

Waar kan je ze eigenlijk bestellen, tot nu toe maar 1 adres gevonden..
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ingenium op 28 juni 2017, 20:29:36
Dan mail je die gasten toch? Ze spreken Nederlands!
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Ivo tB op 28 juni 2017, 20:42:57
Bij MTE kun je ze gewoon online bestellen. Ik heb eerder in verschillende winkels de Exact train modellen gezien. Dus op verschillende plekken. Ook Molekamp heeft tot nu toe alle NS Exacttrain modellen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Bob R. op 28 juni 2017, 20:49:06
O.k. bedankt, van MTE wist ik, ik vroeg me af of ze algemeen (net als Artitec bijvoorbeeld) verkrijgbaar zijn. Dat hebben ze dus goed voor elkaar. Ik heb nog niet eerder wat van Exact train gekocht.




Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Hans Gvz op 29 juni 2017, 12:15:04
Nou, daar heb ik ook nog wel een vraagje over. De foto hierboven laat een A-rijtuig zien. Een eerste klas rijtuig, die zie ik in de bestelnummers niet bij mijn hofleverancier uit Vlaardingen ;D. Kan zijn dat daar een foutje in is geslopen, maar is dat rijtuig wel leverbaar? Weet gezien de prijs dat het niet de goedkoopste zijn, maaaaaar wil hem in deze uitvoering wel graag hebben.

Gr Hans
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris op 29 juni 2017, 12:42:59
Die gegevens hebben we nog niet van de A rijtuigen...

Net gebeld met Exact Train en die gegevens krijgen we vanavond.
Van een nieuwe A en een nieuwe B (blauw).
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Hans Gvz op 29 juni 2017, 13:25:48
Oka, thx, Chris.

Gr Hans
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Peter Korsten op 30 juni 2017, 09:42:16
Even voor de duidelijk (voornamelijk voor mij dan): ik heb een viertal Artitic C12c, een Artitec Plan D (vierdeurs) en een Roco NS 1000, allemaal in het groen. Past daar één van de bovenstaande rijtuigen bij, of moet ik nog op het A-rijtuig wachten?

- Peter
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Met een sik op 30 juni 2017, 10:01:03
Dag Peter,

zie hier http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamC12c.aspx
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 30 juni 2017, 10:01:28
Volgens mij kom je dan bij een van deze exemplaren terecht:

NS    Ex10002*    AB7535 grün, graues Dach Epoche 3 (fünfziger Jahre)

NS    Ex10003*    AB7538 grün, graues Dach Epoche 3 (fünfziger Jahre)

Grtn,
Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 30 juni 2017, 10:53:26
@Peter Korsten

In jouw geval kun je inderdaad het beste het standgroene tijdperk 3a exemplaar nemen. Het A rijtuig is pas vanaf 1956 te gebruiken (tot 1959> ombouw tot AB nieuwe stijl).

Groeten, Richard

edit: ik zie nu pas dat je al goede tips hebt gekregen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Peter Korsten op 03 juli 2017, 08:22:04
Hmm, de website van mijn winkelier geeft me een foutmelding zodra ik wil inloggen. Hopelijk is het een tijdelijk probleem, want ik zou dat rijtuig toch wel graag willen hebben.

- Peter
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 26 juli 2017, 18:34:56
Nu er weer nieuwe uitvoeringen van de AB-rijtuigen aangekondigd zijn, dacht ik laat ik eens een overzichtje van de inzetperioden maken:
Tijdperk II:
EX10001 NS AB 7523: 1932-1939
EX10000 NS AB 7531: 1932-1939
EX10010 NS AB 7541: 1932-1939

Tijdperk III:
EX10002 NS AB 7535: ±1945-1956 (misschien ook 1939-1944?)
EX10003 NS AB 7538: ±1945-1956 (misschien ook 1939-1944?)

EX10004 NS C 7151: 1952-1956 (ex AB 7524)
EX10011 NS C 7155: 1952-1956 (ex AB 7532)

EX10013 NS A 7540: 1956-1958 (ex AB 7540)
EX10014 NS A 7542: 1956-1958 (ex AB 7542)
EX10017 NS A 7532: 1956-1958 (ex AB 7525)

EX10015 NS B 7152: 1956-1958 (ex AB 7527)
EX10016 NS B 7153: 1956-1958 (ex AB 7528)
EX10018 NS B 7154: 1956-1958 (ex AB 7529)

EX10012 NS B 6153: 1958-1968 (ex AB 7528)
EX10007 NS B 6158: 1958-1968 (ex AB 7539)

EX10006 NS AB 6233: 1958-1966 (ex AB 7530)
EX10005 NS AB 6243: 1958-1968 (ex AB 7553)

Edit 27-07-2017 14:17: gegevens aangevuld voor DR en PKP:
EX10008 DR B4üp 204-405: 1956-1959 (ex AB 7543)
EX10009 PKP BChx 012 234: 194?-1956 (ex AB 7521)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Daan! op 26 juli 2017, 19:26:46
Dit zijn geen Plan D of wel?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2017, 19:29:41
Nee.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rondje_HO op 26 juli 2017, 19:31:22
Ik moest het even opzoeken maar volgens mij:

Deze rijtuigen van Exact Train: http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen.htm

Plan D rijtuigen: http://www.martijnhaman.nl/pland.htm

Bron: http://www.martijnhaman.nl/
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Eelco Storm op 26 juli 2017, 19:39:59
Wat dus al ergens op pagina 2 vast gesteld is...
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rondje_HO op 26 juli 2017, 19:41:34
Nou ja, nu is het met de twee links er handig bij  ;) ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Daan! op 26 juli 2017, 21:53:14
Excuus, toch bedankt.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 26 juli 2017, 22:38:10
EX10008 DR 204-405: ?
EX10009 PKP ?: ?

Je kunt ook gewoon naar de website van  Exact Train (http://www.exacttrain.eu/index.php/en/modellen/ab7500) gaan en daar wordt dan voor beide periode 3B aangegeven.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 27 juli 2017, 08:11:35
De vraagtekens slaan op het Poolse nummer dat niet bekend is, en de precieze jaartallen die ik niet weet.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Coen Burki op 27 juli 2017, 09:11:47
Beste forumlezer,

In de 50-er jaren reeds tussen Nijmegen en Roermond de NS 7521 mee in een stam met C12 rijtuigen achter o.a. een 6300. Op de 7521 na heb ik de stam met bagagerijtuig compleet, alles van Artitec.

Ik ben dus op zoek naar de NS7521. Volgens mij wordt dit nummer "nog" niet door exact train uitgegeven, dus voor mij even wachten.

Groet,
Coen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 27 juli 2017, 09:35:41
De AB 7521 is in de jaren '40 weggevoerd door de Duitsers en bij de PKP in Polen als BChxz 012234 terecht gekomen, in de jaren '60 vernummerd in ABhxz 50 51 38-20 002-5 (vermoedelijk eerst nog ABhxz 012234 bij de klassewijziging, was dat in Polen ook in 1956?)
De NS heeft dit rijtuig in 1951 administratief afgevoerd als zijnde vermist.
Er is geen ander rijtuig van dit type in AB 7521 vernummerd. In 1952 zijn de rijtuigen vernummerd in aaneengesloten series AB 7531-7545 en C 7151-7160.

Verder nog wel wat info over de Duitse en Poolse rijtuigen gevonden (in het NL-overzicht van Exact-train wordt wel een Pools nummer genoemd)

EX10008 DR 204-405: Dit kan nog B4üp of BPw4üp zijn geweest, maar geen jaartallen gevonden van wijziging. Vermoedelijk rond 1968 voorzien van UIC nummer BD 50 50 28-25 068-4, dus inzet van dit rijtuig is dan voor 1968.
EX10009 PKP BChxz 012 234: 194?-1956 (uitgaande van wijziging tot ABhxz in 1956)

Overigens verbaas ik me over de koersborden van het 2e traject van de Duitse en Poolse rijtuigen, kwamen deze 'vermiste' rijtuigen echt weer terug in Amsterdam?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Coen Burki op 27 juli 2017, 11:29:14
Voor de zekerheid even op de lijst van Seinarm gekeken. Daar staat de serie 7521 expliciet in de stam van 1952 aangegeven.
Wie heeft er nu gelijk? Dus in de boeken gedoken!

Philotrain heeft medio 1998 onder cat.nr. 41 A-C hetzelfde model 7521 uitgebracht, was wel iets duurder dan het Exacttrain exemplaar ( Hfl. 695,00 ).
In de Philosophie nr. 39 staat vermeld dat 10 AB 7521 rijtuigen in 1952 zijn verbouwd tot C 7151 - 7160. Deze informatie zou komen uit het boek: "stalen rijtuigen" van v.Wijck Jurriaanse.
Even opgezocht. Staat op pag.21 met foto. Dus tussen 1945 en 1952 kan de 7521 nog gereden hebben! Dan blijft de vraag is de omgenummerde versie na 1952 nog in de stam tussen Nijmegen en Roermond opgenomen? Volgens mij is deze dienst destijds overgenomen door de diesel3-en.

Wie het weet mag het zeggen! Graag zelfs.

Ik heb op Ontraxx dit jaar het proefmodel van Exacttrain in de hand gehad. Deze had een flink gewicht en zag er zeer degelijk en goed gedetaileerd uit, nu het juiste nummer zien te achterhalen.

Groet,
Coen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 27 juli 2017, 11:47:10
Wordt specifiek het rijtuignummer AB 7521 bedoeld, of generiek de serie AB 7521 (dus elk willekeurig nummer van de serie AB 7521-7555)?
Overigens had NS tot 1952 nog wel een D 7521 (vanaf 1952 D 7621) in dienst.

Nummers per jaar:

1932: AB 7521-7545
1933-1940: AB 7521-7555
1940-1944: AB 7521-7530, 7532-7555
(AB 7531 afgevoerd in 1940 wegens oorlogsschade)
1945-1952: AB 7522, 7524-7525, 7527-7530, 7532, 7534-7540, 7542, 7544-7551
(AB 7521, 7526, 7533, 7543, 7552-7555 vermist; 7552 en 7553 toch teruggekeerd waarvan 7553 hersteld en 7552 gesloopt)
(AB 7523, 7541 afgevoerd in 1945 wegens oorlogsschade)
1952-1956: AB 7532-7545 en C 7151-7160, waarvan AB 75
(AB 7531 in 1953 verbouwd tot Sr8)
1956-1958: A 7532-7543, 7545 en B 7151-7160
(AB 7544 in 1956 verbouwd tot Sr9)
1958-1968: AB 6232-6244 en B 6151-6160
(AB 6232 afgevoerd in 1960)
(Rest afgevoerd tussen 1964 en 1968)

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 27 juli 2017, 12:00:21
(http://www.exacttrain.eu/images/DSC_0991%20website.jpg)

Als dit een NS versie TPII is dan klopt het eerste klasse bord niet, deze moet volgens mij gewoon zwart met een wit cijfer zijn.

En ik zou een TP III met wit dak wel heel mooi vinden zoals op een foto van een net gereviseerd exemplaar (AB 7546) in het boek "Met de trein door Ned.1947-1986 blz.133.
Op deze foto uit 1949 zijn zelfs de eerste en tweede klasse borden nog in het zwart opgebracht terwijl volgens de aangenomen info deze vanaf 1947 tot 1956 beide wit moeten zijn.

Zo zie je maar dat je met de kleur van die borden na de oorlog bijna nooit in de fout kan gaan, ze namen het daar niet zo nauw mee.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: dh3201 op 27 juli 2017, 13:50:58
Voor de zekerheid even op de lijst van Seinarm gekeken. Daar staat de serie 7521 expliciet in de stam van 1952 aangegeven.
Wie heeft er nu gelijk? Dus in de boeken gedoken!
Ik begrijp denk ik nu dat je de serie AB 7521-7555 bedoelt, en niet specifiek het rijtuig met het nummer AB 7521.
Sorry voor het misverstand.
Voor de periode 1947-1956 kun je EX10002 (AB 7535) of EX10003 (AB 7538) van Exact-Train gebruiken in je samenstelling.

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Coen Burki op 27 juli 2017, 15:59:53
OK Niels,

Bedankt voor het meedenken. Ik weet nu welke 7521 ik moet kopen om de treinsamestelling compleet te maken.

Groet,
Coen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rondje_HO op 02 oktober 2017, 13:22:48
In dit verslag op Drehscheibe Online, van Ralf Wittkamp ( zie ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75568.0.html ) staat ook een plaatje van de nieuwe rijtuigen: 

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8318134,8318134#msg-8318134
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 oktober 2017, 13:48:35
 Die nieuwe NS rijtuigen worden wel erg fraai!

"Die einzelnen Abteile haben an den Wänden teilweise Drucke erhalten, die dort die in der Realität vorhandenen Werbung nachbilden sollen".
 Hopelijk wordt er dan onderscheid gemaakt tussen jaren 30 en 50 reclame haha, nu serieus, ik zie dat de vouwbalgen nu een mooi kleurtje hebben (y) maar de vraag blijft of er ook ingetrokken vouwbalgen worden meegeleverd, handig als je dit rijtuig wil combineren met een stalen D en couperijtuigen C/B12c (of andere).

Verder prachtige draaistellen.

Groeten, Richard

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Hans van de Burgt op 02 oktober 2017, 17:51:04
Ik ben sinds een aantal jaren bezig met Brits modelspoor. De laatste tijd worden steeds bepaalde locs of rijtuigen ontwikkeld door elkaar beconcurrerende fabrikanten. Waarom niet meer diversiteit, vragen de hobbyisten zich daar af. Ik zie nu een - buitengewoon - fraai rijtuig van een van de mooiste rijtuigen die de NS ooit gereden heeft. Maar ... waarom? Artitec had er toch ook al een?

Is deze nog fraaier? Was er geen ander zeer gewild rijtuig, dat erom smeekte om in model te worden uitgebracht. Kortom, soms snap ik (oude ***) de markt niet. :)

Gr, Hans
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 02 oktober 2017, 17:55:13
Heeft Artitec deze?  ???
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris op 02 oktober 2017, 17:55:40
Welnee.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 02 oktober 2017, 17:56:25
Ow, gelukkig toch nog geen bril nodig.  ;D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 oktober 2017, 17:59:55
Hallo Hans, dit rijtuig is juist een aanvulling op wat Artitec al heeft geleverd. De ontbrekende schakel zeg maar. Door dit nieuwe rijtuig word het juist nog leuker om met de Artitecs te spelen.

Groeten, Richard
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Simplex op 02 oktober 2017, 18:09:43
Die nieuwe NS rijtuigen worden wel erg fraai!

Das niet zo moeilijk, ze worden via McK geproduceerd. En die hebben alleen maar mooi spul.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: ATB op 02 oktober 2017, 18:24:57
Steef,

wat is McK?

Ted
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Simplex op 02 oktober 2017, 18:45:06
Kleinserie fabrikant in Denemarken die juweeltjes uit brengt.
Onder andere komen de Gbs wagens ook bij hen vandaan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob van Kooy op 02 oktober 2017, 18:49:00
Hallo,

McK is een firma die heel interessante H0 modellen van Deense wagens en DSB-rijtuigen   levert.

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 02 oktober 2017, 18:52:20
Wat mijn vorige opmerking over de klassebordjes betreft, het klopte dat het verkeerd was maar dat kwam omdat ze de bordjes van de handmonsters van  blauwe rijtuigen ook op de groene hadden gezet, foutje in de fabriek en volgens Exact Train aangepast.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Hans van de Burgt op 02 oktober 2017, 19:05:39
Hallo Hans, dit rijtuig is juist een aanvulling op wat Artitec al heeft geleverd. De ontbrekende schakel zeg maar. Door dit nieuwe rijtuig word het juist nog leuker om met de Artitecs te spelen.

@Richard,

Zit ee dan nog een prijs/kwaliteits verschil tussen het rijtuig van Artitec en deze?

Gr, Hans
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: sneek op 02 oktober 2017, 19:11:00
In dit verslag op Drehscheibe Online, van Ralf Wittkamp ( zie ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75568.0.html ) staat ook een plaatje van de nieuwe rijtuigen: 

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8318134,8318134#msg-8318134

De gebroeders K. laten wel zien dat er qua detaillering heel veel mogelijk is heden ten dage. En het rijtuigtype is een goede aanvulling op datgene wat Att. op de markt heeft gebracht.

Ik had  eerst al eens wat goederenwagens type Oppeln uit de eerste batches aangeschaft; dat kwam mijn vertrouwen in dit merk niet ten goede vanwege de bekende klachten, slappe koppelingschachten en witte lijmvlekken. De autotransporters en zelflossers waren veel beter en die rijden nog steeds probleemloos rond. Afgelopen weekend toch nog een herkansing gewaagd met twee Oppeln uit de nieuwe productie. Jawel, een aangename verassing. Loepzuivere opschriften, verbeterde constructie, voldoende reserve-onderdelen en geen lijmvlekken rond de keurig gemonteerde onderdelen. De asjes zijn nog steeds niet "the best there is.." maar de wagens uit 2017 zijn wel een goede verbetering ten opzichte van de eerste series.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bij_martijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bij_martijn.jpg)

grtz,
Wim
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Simplex op 02 oktober 2017, 19:25:50
McK is een firma die heel interessante H0 modellen van
Deense wagens en DSB-rijtuigen levert.

En loc's, treinstellen. Onderdelen die volop los leverbaar zijn voor b.v
verbouwen van modellen van andere merken. En niet te vergeten, de prijs.
Kwaliteit en prijsverhoiding zijn prima in orde. Het is waar voor je geld.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 oktober 2017, 21:02:36

Hans, het Exact Train rijtuig kost rond de 25-30 euro meer dan een gemiddeld Artitec rijtuig, dat maakt de prijs fors, aan de andere kant is het rijtuig van extra's voorzien die je bij Att niet vind, zoals een metalen onderstel, afgeveerde assen, apart messing buiten en binnenraam voor de vouwbalgen waar het bij Att een compleet gietstuk is. Als je deze gadgets als leuk ervaart (zoals ik) dan is de prijs wel in verhouding met de kwaliteit. Duidelijk is wel dat met dit nieuwe rijtuig opnieuw grenzen worden verzet op de NS modelspoormarkt.

Groeten, Richard


Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 02 oktober 2017, 21:18:55

....Duidelijk is wel dat met dit nieuwe rijtuig opnieuw grenzen worden verzet op de NS modelspoormarkt.

Groeten, Richard

Niet alleen daar, ook op onze portemonnees.... :-X

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rondje_HO op 02 oktober 2017, 21:21:26
Het is dus eigenlijk meer een "messingmodel" maar dan enigszins in serie geproduceerd?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Met een sik op 02 oktober 2017, 21:30:49
Alleen al die interieurs die op de foto's zijn te zien zijn grensverleggend  (y), ik wacht met spanning op de uitlevering van mijn bestelling
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 oktober 2017, 21:31:33
Niet alleen daar, ook op onze portemonnees.... :-X

Rob

 ;D   gelukkig heb je er niet een hele vloot van nodig, als er nieuwe plan D's gaan komen op dit niveau beginnen d problemen pas echt  ;)

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Silvolde op 02 oktober 2017, 21:42:02
Hans, het Exact Train rijtuig kost rond de 25-30 euro meer dan een gemiddeld Artitec rijtuig, dat maakt de prijs fors, aan de andere kant is het rijtuig van extra's voorzien die je bij Att niet vind, zoals een metalen onderstel, afgeveerde assen, apart messing buiten en binnenraam voor de vouwbalgen waar het bij Att een compleet gietstuk is. Als je deze gadgets als leuk ervaart (zoals ik) dan is de prijs wel in verhouding met de kwaliteit. Duidelijk is wel dat met dit nieuwe rijtuig opnieuw grenzen worden verzet op de NS modelspoormarkt.

Groeten, Richard

Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre  Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.

Groet, Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rondje_HO op 02 oktober 2017, 21:46:22
Overigens vind ik de prijs nog te doen. Voor CIWL wagens van LS Models betaal je ook zo € 90,- en die zijn voor het grootste deel plastic. Alhoewel daar wellicht ook een stukje merkrecht bij zit.

En ik vind dat er met zo'n interieur eigenlijk wel verlichting in moet, anders is het bijna zonde.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 oktober 2017, 21:50:08
Overigens vind ik de prijs nog te doen. Voor CIWL wagens van LS Models betaal je ook zo € 90,- en die zijn voor het grootste deel plastic. Alhoewel daar wellicht ook een stukje merkrecht bij zit.

Dat vind ik nou ook. Overigens zijn de messing delen op de AB 7521 slechts toevoegsels op de verder kunststof bak.

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Peter Korsten op 03 oktober 2017, 07:50:13
Zit ee dan nog een prijs/kwaliteits verschil tussen het rijtuig van Artitec en deze?

Was het inmiddels duidelijk dat Artitec dit rijtuig helemaal niet heeft? Als ik "het rijtuig van Artitec" lees, denk ik haast van niet.

- Peter
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Hans van de Burgt op 03 oktober 2017, 12:24:38
@Peter,

Ja hoor, ik ben nu op de hoogte. Ik zag globaal een soortgelijk rijtuig als die van Artitec zonder de details te kennen. Ik let dan enkel globaal op vorm en kleur.

Bij de Britse OO modellen moet je ook veel meer op de details letten. Bachmann en Hornby leveren soortgelijke MK1 rijtuigen. Hornby daarnaast MK1 rijtuigen in een soort budget uitvoering.
Als je deze over onze BMB baan voorbij ziet rijden, zie je - zeker een niet-kenner - niet of nauwelijks verschil. Heb je ze echter in de hand, dan blijken er heel veel variaties te zijn, met heel veel verschil in kwaliteit én dito prijs.

De keuze voor duur/supergedetailleerd of goedkoop/redelijk gelijkend wordt dan ook bepaald door wat je met een model wil doen. De verzamelaar stelt daarbij andere eisen dan de rijder.

Gr, Hans
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 oktober 2017, 05:22:29
Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre  Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.

Groet, Rob

Rob, wat bedoel je precies met niet gerecycled virgin materiaal? Als grondstof?

Willy Ade was zijn tijd ver vooruit. Zijn rijtuigen hadden zelfs beweegbare vensters, maar ik weet nog wel dat het een heel gepiel was die op z'n plek te krijgen bij het in elkaar zetten van zo'n rijtuig.

Groeten, Richard

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rondje_HO op 05 oktober 2017, 07:54:05
niet gerecycled virgin materiaal = geen oude ontwerpen/onderstellen/ideeën gebruikt? (volgens mij)

Niet dus  ;)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Silvolde op 05 oktober 2017, 11:49:09
Rob, wat bedoel je precies met niet gerecycled virgin materiaal? Als grondstof?

Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   

Groet, Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 oktober 2017, 13:55:07

Rob,

Bedankt voor je uitleg. Hopelijk heeft Exact-train en ook Artitec en natuurlijk ook de in hun opdracht producerende bedrijven gekozen voor ongebruikt granulaat. Het is dan wel goed dat aangietsels worden gerecycled tot nieuwe maar minder kwalitatieve granulaat, maar dat kan beter gebruikt worden voor producten met een korte levensduur en dus geen modeltreinen.

Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.

Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Groeten, Richard

Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: zuylen op 05 oktober 2017, 14:13:05
De Polahuisjes hadden ook last van het bros worden van het plastic
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 oktober 2017, 14:13:30
Nou Martijn, jou idee vond ik ook aannemelijk klinken in eerste instantie.

Groeten, Richard
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 oktober 2017, 14:22:12

Ja klopt!! Heb wel eens geprobeerd een gelijmd oud Pola gebouw te demonteren voor scratchbuilding maar toen ik een schroevendraaiertje achter een vet ingelijmd stuk glas zette en een beetje wrikte.....PATS, het hele wandje dat ik nodig had aan gruzels, alsof het gortdroog was. Natuurlijk was ik niet voor 1 gat te vangen en ben er toch wel uitgekomen met m'n projectje.  8)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 05 oktober 2017, 18:33:41
Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.


Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: JAB van Ree op 05 oktober 2017, 18:46:15
Roco rijtuigen hebben ook een poos problemen gehad met brosheid, ergens half tot eind jaren '90
Vraag Mispoes maar eens naar het omwisselen van Plan D daken  ::)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Coen Burki op 05 oktober 2017, 19:18:09
Niet alleen probleem met wagons.

Ik had ooit een nieuwe Roco 2200 zonder demper gekocht. Na een tijdje wilde ik voor inbouw van een nieuwe decoder de kap verwijderen. Toen ik de kap wat indrukte om het machinistenhuis te verwijderen brak de kap in meerdere delen, helemaal bros!
 
Geen kap zonder demper meer beschikbaar toen maar kap met demper gekocht. Geen garantie!!
Met het dak van een Roco turquoise plan D hetzelfde probleem gehad!

Inmiddels Piko exemplaar aangeschaft. Deze kap zit geschroefd vast op onderstel dus minder breukrisico bij demontage.

Groet,
Coen.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Silvolde op 05 oktober 2017, 19:54:48
Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.

Henk, dat zijn waarschijnlijk modellen uit de eerste productie zonder verende balgen geweest. Ik ben later ook nog een licht kromgetrokken TEE rijtuig tegengekomen. In mijn verzameling Ade rijtuigen ben ik nog geen 'banaan' tegengekomen. 

Groet, Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Quinzeedied op 05 oktober 2017, 21:00:35
Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Dat was voornamelijk zinkpest in het wagongewicht, waardoor deze ging uitzetten/kromtrekken en vervolgens de hele kunststof wagonbak meenam in de vervorming...
Op Ebay staan nog diverse kromgetrokken containerwagens uit deze periode...
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: IJmc op 05 oktober 2017, 21:28:39
Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   


Klopt voor de volle 100%.
Een paar jaar geleden heb ik de bahnpostwagen van Ade gebouwd.
Plastic was in topconditie.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 05 oktober 2017, 22:26:45
Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre  Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.

Groet, Rob

Als ze het bij Exact Train niet weten zal het wel niet zo zijn want dat doen ze in de fabriek heus niet per ongeluk of op eigen houtje, dus geen maagdelijk plastic.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 19 december 2017, 14:45:06
Is er iemand die wat weet over de uitlevering van de NS 7500 rijtuigen?
Ze hebben trouwens ook al maanden geen website meer.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 19 december 2017, 14:47:24
Wat is dit dan?  :)

http://www.exacttrain.eu/index.php/en/ (http://www.exacttrain.eu/index.php/en/)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 19 december 2017, 14:59:16
Bij mij is dat niets, zie jij wel wat?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Martijn193 op 19 december 2017, 15:35:24
Ja
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: könings op 19 december 2017, 15:36:26
Marcheert toch?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: könings op 19 december 2017, 15:37:09
Even vertalen; het werkt toch?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Edsko Hekman op 19 december 2017, 16:02:26
Site werkt ook hier.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: henk op 19 december 2017, 16:07:17
Bij mij is dat niets, zie jij wel wat?

Inmiddels ten overvloede, jawel.  :)
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 19 december 2017, 16:18:18
Apart, op Edge doet hij het wel maar op Firefox blijft hij laden.

Ik zie nu op die site geen nieuwe info staan dus weet iemand er al wat, in een blad las ik dat ze al uitgeleverd waren maar dit lijkt mij sterk.

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Ellerman op 19 december 2017, 16:20:19
Staan op de site van Kuijper in Utrecht ook op '' binnenkort leverbaar'..... Nu nog niet concludeer ik dan ;).

Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris op 19 december 2017, 16:33:46
Elk moment begrepen wij onlangs nog.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Peter Korsten op 19 december 2017, 16:37:05
Apart, op Edge doet hij het wel maar op Firefox blijft hij laden.

Niet bij mijn Firefox. Ergo: misschien moet je je Firefox eens herinitialiseren.

- Peter
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: martijnhaman op 19 december 2017, 18:28:59
In het december nummer van het Belgische blad Modelspoor magazine werd al gemeld dat de rijtuigen waren uitgeleverd. Wellicht na de deadline voor de copy nog wat veranderd in het moment van uitleveren.

Martijn
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: spoorzeven op 19 december 2017, 19:04:10
Het was ook de bedoeling dat ze voor de kerst in de winkels zouden liggen. Ze zijn bij mijn weten al even in Nederland. Iets tussen gekomen, vrees ik.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Met een sik op 19 december 2017, 22:58:28
Iets tussen gekomen, vrees ik.

Daar lijkt het wel op. Tijdens Eurospoor werd nog vol trots een gereed exemplaar getoond. Een heel verhaal erbij, zag er overigens prachtig uit.
Twee dagen geleden heb ik mij aangemeld voor hun nieuwsbrief. Dan moet je een automatische mail krijgen waarin je bevestigt dat je die nieuwsbrief wilt hebben. Die automatische mail heb ik nog niet. Dus ja wat er aan de hand is?
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Gerben Stoffels op 19 december 2017, 23:52:26
Mij is laatst door de heer Kuijpers verteld dat er gedoe was met de douane oid. Verder wist hij ook niet hoe lang het zou duren..
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Arnold op 22 december 2017, 11:12:22
Bij Bentink en Modellbahn Kramm in Hilden inmiddels Mat 54 op de website stelnummers 770 en 767. Een viertje dus...   Ook soundversie.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris op 06 januari 2018, 15:22:58
AB's uitgeleverd!!
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Modellbahnwagen op 06 januari 2018, 15:29:56
Fijn!!
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: prutser op 06 januari 2018, 15:42:17
Foto's! ;D.

(Want het is nu voor mij te laat hem zelf te gaan halen).

Stephan.
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Chris op 06 januari 2018, 15:46:57
Facebook en van het weekend op Groterdam  :D
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Rob Moerkerken op 06 januari 2018, 16:13:44
Mooi!!! Nu nog uitzoeken welke ik wil hebben, zo veel keus!

gr. Rob
Titel: Re: Exact Train 2017
Bericht door: Gert Arkema op 06 januari 2018, 16:23:13
Mooi, we gaan het zien!