Rob, wat bedoel je precies met niet gerecycled virgin materiaal? Als grondstof?
Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.
Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.
Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.
Hallo Richard,Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter. Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.
Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.Groet, Rob