Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Exact Train 2017  (gelezen 41483 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
Re: Exact Train 2017
« Reactie #120 Gepost op: 05 October 2017, 11:49:09 »
Rob, wat bedoel je precies met niet gerecycled virgin materiaal? Als grondstof?

Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   

Groet, Rob

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Exact Train 2017
« Reactie #121 Gepost op: 05 October 2017, 13:55:07 »

Rob,

Bedankt voor je uitleg. Hopelijk heeft Exact-train en ook Artitec en natuurlijk ook de in hun opdracht producerende bedrijven gekozen voor ongebruikt granulaat. Het is dan wel goed dat aangietsels worden gerecycled tot nieuwe maar minder kwalitatieve granulaat, maar dat kan beter gebruikt worden voor producten met een korte levensduur en dus geen modeltreinen.

Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.

Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Groeten, Richard

Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Exact Train 2017
« Reactie #122 Gepost op: 05 October 2017, 14:13:05 »
De Polahuisjes hadden ook last van het bros worden van het plastic
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Exact Train 2017
« Reactie #123 Gepost op: 05 October 2017, 14:13:30 »
Nou Martijn, jou idee vond ik ook aannemelijk klinken in eerste instantie.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Exact Train 2017
« Reactie #124 Gepost op: 05 October 2017, 14:22:12 »

Ja klopt!! Heb wel eens geprobeerd een gelijmd oud Pola gebouw te demonteren voor scratchbuilding maar toen ik een schroevendraaiertje achter een vet ingelijmd stuk glas zette en een beetje wrikte.....PATS, het hele wandje dat ik nodig had aan gruzels, alsof het gortdroog was. Natuurlijk was ik niet voor 1 gat te vangen en ben er toch wel uitgekomen met m'n projectje.  8)
Groeten,
Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Exact Train 2017
« Reactie #125 Gepost op: 05 October 2017, 18:33:41 »
Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.


Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Exact Train 2017
« Reactie #126 Gepost op: 05 October 2017, 18:46:15 »
Roco rijtuigen hebben ook een poos problemen gehad met brosheid, ergens half tot eind jaren '90
Vraag Mispoes maar eens naar het omwisselen van Plan D daken  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Exact Train 2017
« Reactie #127 Gepost op: 05 October 2017, 19:18:09 »
Niet alleen probleem met wagons.

Ik had ooit een nieuwe Roco 2200 zonder demper gekocht. Na een tijdje wilde ik voor inbouw van een nieuwe decoder de kap verwijderen. Toen ik de kap wat indrukte om het machinistenhuis te verwijderen brak de kap in meerdere delen, helemaal bros!
 
Geen kap zonder demper meer beschikbaar toen maar kap met demper gekocht. Geen garantie!!
Met het dak van een Roco turquoise plan D hetzelfde probleem gehad!

Inmiddels Piko exemplaar aangeschaft. Deze kap zit geschroefd vast op onderstel dus minder breukrisico bij demontage.

Groet,
Coen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
Re: Exact Train 2017
« Reactie #128 Gepost op: 05 October 2017, 19:54:48 »
Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.

Henk, dat zijn waarschijnlijk modellen uit de eerste productie zonder verende balgen geweest. Ik ben later ook nog een licht kromgetrokken TEE rijtuig tegengekomen. In mijn verzameling Ade rijtuigen ben ik nog geen 'banaan' tegengekomen. 

Groet, Rob

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Exact Train 2017
« Reactie #129 Gepost op: 05 October 2017, 21:00:35 »
Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Dat was voornamelijk zinkpest in het wagongewicht, waardoor deze ging uitzetten/kromtrekken en vervolgens de hele kunststof wagonbak meenam in de vervorming...
Op Ebay staan nog diverse kromgetrokken containerwagens uit deze periode...

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: Exact Train 2017
« Reactie #130 Gepost op: 05 October 2017, 21:28:39 »
Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   


Klopt voor de volle 100%.
Een paar jaar geleden heb ik de bahnpostwagen van Ade gebouwd.
Plastic was in topconditie.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #131 Gepost op: 05 October 2017, 22:26:45 »
Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre  Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.

Groet, Rob

Als ze het bij Exact Train niet weten zal het wel niet zo zijn want dat doen ze in de fabriek heus niet per ongeluk of op eigen houtje, dus geen maagdelijk plastic.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #132 Gepost op: 19 December 2017, 14:45:06 »
Is er iemand die wat weet over de uitlevering van de NS 7500 rijtuigen?
Ze hebben trouwens ook al maanden geen website meer.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Exact Train 2017
« Reactie #133 Gepost op: 19 December 2017, 14:47:24 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #134 Gepost op: 19 December 2017, 14:59:16 »
Bij mij is dat niets, zie jij wel wat?