Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:59:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33

Auteur Topic: Normschacht Brawa  (gelezen 4105 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Normschacht Brawa
« Gepost op: 23 January 2017, 11:56:13 »
Brawa brengt veel en mooie modellen uit. Daar kan ik echt van genieten. Maar het ergert me de laatste tijd steeds meer dat de normschacht voor de koppeling bij dit merk vaak heel krap is. Met name als je de profi kortkoppeling van Fleischmann gebruikt, moet je die vaak flink afvijlen voordat je hem in de schacht kwijt kunt. Het vreemde is dat de koppelingschacht niet altijd even krap is. Het is ergerlijk dat dit wisselt. Het vervelende is dat je pas merkt dat er een probleempje is als je de koppeling een eindje in de schacht hebt gestopt. Die loopt dan vast. Soms is het lastig de koppeling er weer uit te krijgen. Door de hoge detailleringsgraad met allerlei losaangezette onderdelen is het lastig de wagen heel stevig vast te grijpen om de koppeling erin of eruit te krijgen. Je hebt zo beschadigingen. Ik heb dit probleem alleen bij Brawa modellen (heel vroeger ook bij Roco, maar dat is helemaal veranderd).
Ik vind het jammer dat Brawa zich kennelijk niet aan de norm voor de schachtopening houdt, of in ieder geval de marges van de tolerantie opzoekt. Waarom? Een beetje onbegrijpelijk vind ik het ook dat er in de loop der jaren geen verbetering optreedt, eerder het tegendeel. Het lijkt wel of die schacht steeds krapper wordt. Het zou goed zijn als Brawa hiervoor eens wat vaker op de vingers wordt getikt, zodat het verandert.
Af en toe stuur ik een mail naar de klantenservice in Duitsland, maar dit levert voorlopig niets op. Misschien helpt als meer klanten gaan klagen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Benrail

• Offline Offline
Re: Normschacht Brawa
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2017, 12:04:34 »
Ja bekend probleem helaas.
Irritant!
Mij helpt het meestal om de koppeling die ik er in steek de ppotjes even goed samen te knijpen en iets vochtig te maken. (zoals bij een postzegel  ;D)
En de schacht pak ik dan meestal met een klein tangetje vast zodat ik wat meer kracht kan zetten.
Wagentje omgekeerd in zo'n blauw ding wat je in Houten kunt kopen.

Maar goed je verwacht beter van zo'n 'top' merk
Als het steeds slechter wordt kan dat op slijtage van de mal duiden lijkt me
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 12:32:24 door Benrail »
Groet van Ben

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2017, 12:25:12 »
Die Flm dingen werken fijn, maar gaan in meerdere merken met moeite. Met een tangetje de pootjes ff bij elkaar knijpen en hij floept overal in.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2017, 20:26:44 »
Ben vanwege filmverplichtingen bezig om een Brawa Om 21 en een Brawa Omm 52 te voorzien van Fleischmann kortkoppelingen, maar floepen ho maar.

Ga de suggestie van Ruud opvolgen door een e-mail te sturen naar de klantenservice van Brawa. Dit is niet de eerste keer.

Peter
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 20:30:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2017, 20:41:10 »
Ik heb hier ook profi's, ik zaag de zwaluwstaart in de lengte doormidden, tot op de kop.
Past daarna moeiteloos in alle schachten, en blijft prima zitten, de buitenvorm blijft immers identiek, alleen het wordt wat buigzamer.
En ze gaan ook prima los als je ze er toch weer uit moet halen.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2017, 20:48:51 »
Dank voor de tip. Ga ik meteen proberen.

Dat neemt niet weg dat Brawa gewoon aan de NEM-normen moet voldoen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2017, 21:25:05 »
Peter,

De afwijking kan ook in de profistaart zitten, deze zijn dikker dan andere merken.
Ik gebruik Roco universal ( rangeert zo fijn) op de Brawa wagens en die gaan er makkelijk in.
De profi,s gaan wel bij meer merken zwaar.
En ja stop je Roco universal in een Flm wagen, je raad het al gaat makkelijk en kan zelfs een beetje op en neer, dus Flm schachten zijn iets ruimer in de hoogte.
Maar ja wie voldoet er niet aan de norm, misschien toch Flm?

Mvg Theo

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2017, 21:28:00 »
Inderdaad, niet te snel conclusies trekken.  ;D

Het is dat de Fleischmann's best fijn koppelen en niet zo opzichtig uitsteken als de Roco's. Maar ze gaan wat moeilijk. Maar met een tangetje is het wel te doen. Maar dat inzagen is een goede tip. Die dingen zijn gemaakt van Delrin en kunnen wel wat hebben.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2017, 21:35:45 »
De Roco universal steekt ook niet zover uit hoor, de andere oorspronkelijke wel.

Mvg Theo

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2017, 21:47:41 »
Jullie hebben gelijk dat enkele persoonlijke ervaringen niet tot bewijs van een algemene stelling kunnen dienen. Ik heb dan ook geen stellige conclusie getrokken. Mijn profi's heb ik tot op heden gebruikt voor Trix, Roco, Esu, Piko, Liliput, Fleischmann natuurlijk en dan vergeet ik vast nog een merk. Inderdaad steken ze niet allemaal even vlot in. Maar Brawa spant de kroon, althans bij mij dan (en kennelijk ook bij Ruud).

Zit nu nog te genieten van een laat souper. Later vanavond ga ik de tip van Quinzeedied uitproberen.

Peter

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2017, 22:19:27 »
Brawa brengt veel en mooie modellen uit. Daar kan ik echt van genieten. Maar het ergert me de laatste tijd steeds meer dat de normschacht voor de koppeling bij dit merk vaak heel krap is. Met name als je de profi kortkoppeling van Fleischmann gebruikt, moet je die vaak flink afvijlen voordat je hem in de schacht kwijt kunt. Het vreemde is dat de koppelingschacht niet altijd even krap is. Het is ergerlijk dat dit wisselt. Het vervelende is dat je pas merkt dat er een probleempje is als je de koppeling een eindje in de schacht hebt gestopt. Die loopt dan vast. Soms is het lastig de koppeling er weer uit te krijgen. Door de hoge detailleringsgraad met allerlei losaangezette onderdelen is het lastig de wagen heel stevig vast te grijpen om de koppeling erin of eruit te krijgen. Je hebt zo beschadigingen. Ik heb dit probleem alleen bij Brawa modellen (heel vroeger ook bij Roco, maar dat is helemaal veranderd).
Ik vind het jammer dat Brawa zich kennelijk niet aan de norm voor de schachtopening houdt, of in ieder geval de marges van de tolerantie opzoekt. Waarom? Een beetje onbegrijpelijk vind ik het ook dat er in de loop der jaren geen verbetering optreedt, eerder het tegendeel. Het lijkt wel of die schacht steeds krapper wordt. Het zou goed zijn als Brawa hiervoor eens wat vaker op de vingers wordt getikt, zodat het verandert.
Af en toe stuur ik een mail naar de klantenservice in Duitsland, maar dit levert voorlopig niets op. Misschien helpt als meer klanten gaan klagen.

Ik herken dit van Roco, niet van Brawa.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2017, 09:08:32 »
Klopt, bij mij gaan ook juist de profi-koppelingen heel lastig in Roco schachten. Je kunt het ook zien dat de Roco beugelkoppelingen die eruit komen veel smaller zijn dan die van Fleischmann, het stuk dat in de schacht gaat.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2017, 11:59:37 »
Ook bij de Pullmann Gruppe 36 rijtuigen van ESU is het lastig om de Profi koppelingen aan te brengen. Het probleem hier zat 'm niet in de breedte van de zwaluwstaartjes maar in de hoogte van de uiteinden. Door de uiteinden aan de boven- en onderkant met een scalpel mesje enigszins schuin af te snijden bleken de koppelingen daarna gemakkelijker aan te brengen.

Rob

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2017, 12:33:15 »
Al met al lijkt het er meer op dat Fleischmann dus te dikke profi koppelingen maakt  :)  Maar ik blijf ze toch gebruiken want ik vind het wel erg prettig dat je een wagon zo omhoog kunt pakken. De Roco kortkoppeling kan dat ook maar die vind ik een beetje lang uitsteken naar mijn smaak.

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2017, 16:08:02 »
Het ligt idd aan de profikoppelingen, ik heb het probleem ook vaker.
Ik vijl de nokjes aan de uiteinden een beetje af.
Als je dat niet doet heb je idee dat je nem schacht en al mee lostrekt. Ik heb het bij alle merken wagons.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html