Brawa brengt veel en mooie modellen uit. Daar kan ik echt van genieten. Maar het ergert me de laatste tijd steeds meer dat de normschacht voor de koppeling bij dit merk vaak heel krap is. Met name als je de profi kortkoppeling van Fleischmann gebruikt, moet je die vaak flink afvijlen voordat je hem in de schacht kwijt kunt. Het vreemde is dat de koppelingschacht niet altijd even krap is. Het is ergerlijk dat dit wisselt. Het vervelende is dat je pas merkt dat er een probleempje is als je de koppeling een eindje in de schacht hebt gestopt. Die loopt dan vast. Soms is het lastig de koppeling er weer uit te krijgen. Door de hoge detailleringsgraad met allerlei losaangezette onderdelen is het lastig de wagen heel stevig vast te grijpen om de koppeling erin of eruit te krijgen. Je hebt zo beschadigingen. Ik heb dit probleem alleen bij Brawa modellen (heel vroeger ook bij Roco, maar dat is helemaal veranderd).Ik vind het jammer dat Brawa zich kennelijk niet aan de norm voor de schachtopening houdt, of in ieder geval de marges van de tolerantie opzoekt. Waarom? Een beetje onbegrijpelijk vind ik het ook dat er in de loop der jaren geen verbetering optreedt, eerder het tegendeel. Het lijkt wel of die schacht steeds krapper wordt. Het zou goed zijn als Brawa hiervoor eens wat vaker op de vingers wordt getikt, zodat het verandert.Af en toe stuur ik een mail naar de klantenservice in Duitsland, maar dit levert voorlopig niets op. Misschien helpt als meer klanten gaan klagen.