Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4  (gelezen 3394 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Gepost op: 22 January 2017, 14:30:57 »
Dag allen,

Behalve mijn fobie voor motoren voor de raampjes en de obsessie met correcte pantografen/stroomafnemers heb ik nog iets waar mijn modellen aan moeten voldoen: realistisch vanuit stilstand optrekken. Het liefst wil ik dat de trein op stap 1 van de regelaar net aan begint te rijden, zodat je het eigenlijk nauwelijks merkt dat de trein daadwerkelijk in beweging is gekomen. Het zogenaamde 'kruipen'. Dit lukt mij best wel goed bij de meeste modellen, behalve bij de Mat '46 en andere modellen waar ik een BB unit aandrijving van GM&S in heb zitten. Mat '46 reed niet zo soepel in het 'echie', maar in model wil ik liever ook geen koffie van de arme Preisertjes morsen als de trein zomaar 'pats boem' vanuit stilstand begint te rijden. Ik wil deze aandrijving ook in de Hondekoppen gaan toepassen (ik wil geen lelijke Piko motor in het interieur, bleeeh) en ook in mijn Mat '36 straks (ik ga een Lima mat 46 ombouwen, yup weer een project er bij :angel: ). Alles heeft dan dezelfde aandrijving zodat ik ze kan koppelen.

Het rijdt heel mooi gelijkmatig (mits de stroomafname in orde is) maar gewoon te snel op stap 1. Met de lokprogrammer kan ik de referentiespanning lager zetten (die staat nu op 9 volt) maar dan gaat de maximale snelheid ook naar beneden, en die staat al voluit op 255 (CV 5). Ik had namelijk ooit gelezen dat je een mooier regel gedrag krijgt als je de max snelheid temt met de referentie spanning ipv CV 5 .

Wie weet er een truukje voor? Deze aandrijvingen zijn er nu juist beroemd mee geworden dat ze zo tergend langzaam kunnen kruipen op een analoge PWM regelaar, maar het digitale PWM signaal wat de motor voor de mini kiezen krijgt is net te veel/hoog.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 22 January 2017, 15:54:51 door Reinout van Rees. Reden: Titel aangepast: duidelijk gemaakt dat het om een BB unit gaat. »

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen met LoPi 4
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2017, 14:46:11 »
Ik neem aan dat je genoeg gespeeld hebt met CV 51, 52, 54, 55 en 56?

Je kan CV10 nog eens iets verlagen, of de PWM frequentie aanpassen naar 20kHz (CV49)

Remunj

• Offline Offline
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen met LoPi 4
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2017, 15:52:28 »
Nog even met CV2 gaan spelen. Is de startspanning.
Gr.
Eric

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2017, 16:23:18 »
Dag Wijbe,

Ja heb flink lopen pielen met de motoraansturing in de Lokprogrammer, ik kan niet zien welke CVs dat exact zijn maar ik heb va alles geprobeerd. Wat doet CV 10? Staat niet in de lijst van de handleiding. PWM freuentie kan ik nog proberen maar daar in theorie gaat een motor daar niet langzamer van lopen.

Dag Remunj,

CV 2 staat op 1 bij al mijn loks, dat is het eerste wat ik doe meestal :)  Ik zou willen dat CV 2 uitgebreider was zodat je het nog lager kon instellen.

Ik zal zodra ik kan even een filmpje maken met wat ik bedoel met langzaam optrekken en hoe de Mat '46 nu rijdt. verwacht er niet te veel van, ik heb alleen een telefoon met camera.

Bedankt voor het meedenken allen  (y)

Mvg,

Robert

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2017, 17:04:36 »
Hallo Robert,

Eerst met CV53 de maximumsnelheid goed inregelen. Dan de snelheidscurve in orde maken.
Bij een driepuntscurve zijn dat CV5 (kan bij een goed ingeregelde CV53 gewoon op 255 blijven staan), dan CV6 op circa 80 (eenderde van de waarde van CV5) en CV blijft op 1. Je krijgt dan een mooie holle snelheidcurve met erg lage snelheden in de lage stappen. De meeste van mijn locs rijden 1 km/uur in stap 1. Dat is lopend zelfs lastig bij te houden.
Als je het helemaal strak wil instellen kun je de 28punts snelheidcurve gaan gebruiken, waarbij je met CV67-CV94 de snelheid van elke stap bepaalt. Bit 4 van CV29 moet dan op 1 staan, dat betekent dat de waarde van CV29 met 16 moet worden verhoogd
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2017, 17:08:55 »

Wie weet er een truukje voor?

Hoi

Esu eruit en een Zimo of MLD/3 erin.
Een lopi kan gewoon niet zonder schok optrekken.

Bart

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2017, 19:18:01 »
Dag allen, bedankt voor het meedenken ;D

het gaat dus niet om schokkerig rijgedrag, alles rijdt mooi soepel. Ik wil alleen dat het nog langzamer gaat rijden. Alle loks en treinen rijden mooi genoeg voor mij op stap 1, zonder schokken. Alleen de mat '46 met BB unit rijdt te snel op stap 1. Optrekken naar hogere snelheid vanaf stap 1 gaat mooi en zonder schokken. Het moet alleen niet zo wezen dat de trein vanaf stilstand ineens 20 km per uur rijdt (wat overdreven, kan ook 18.7 km/u wezen). Het moet een zwaar ding voorstellen wat in beweging komt. Niet optrekken als een opgevoerde bromfiets.

De 1201 met Zimo rijdt inderdaad best ok (afgezien van wat doedelzak geluid) maar mijn 1219 met ESU LoPi 4 rijdt mooier, ook op stap 1. Ik geef nu eenmaal de voorkeur aan ESU omdat ik een programmer heb. Zimo kan ik niet veel mee en deze gaat er eerdaags ook uit voor een LoPi 4. Dan maar geen geluid.

Phdirk: dit is inderdaad ongeveer hoe ik het doe normaal gesproken. Inclusief de holle curve voor rangeren en mooi optrekken. Alleen met het BB draaistel rijdt het gewoon te snel op stap 1 naar mijn smaak. Ik vroeg mij af of er nog meer truukjes waren.

Mvg,

Robert

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2017, 19:25:19 »
CV10 is de 'BACk EMF sampling period). Staat standaard op 8. Zou je naar 6 of 7 kunnen zetten.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2017, 20:23:31 »
Citaat

Bij mij wel. Op een paar na (Zimo) zit er in al mijn loks een LoPi, en van met een schok optrekken heb ik nooit iets gemerkt.
Wel als een MP-LoPi met drierail (Märklin) digitaal of analoog wordt aangestuurd.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2017, 23:03:14 »
Even een filmpje gemaakt. Excuses voor het gebibber maar ik maak vrijwel nooit filmpjes. het geluid is ook een beetje raar, af en toe hoor je 'boink'.

https://www.youtube.com/watch?v=0jtT3BoYAnI&feature=youtu.be

Eerst zie je de Trix 1202 met Athearn aandrijving die even laat zien hoe het moet (net vers omgebouwd dus ben er best blij mee tot Roco met een 1202 komt :P ). Dan doet de mat '46 wat maneuvres. Zoals je ziet rijdt het best ok, maar hij gaat vanuit stilstand meteen stapvoets rijden in plaats van soepel de snelheid op te bouwen.

Ik weet het: ik ben een mieren'liefhebber'. Als het niet anders kan dan heb ik er zo ook wel vrede mee, maar als het mooier kan dan hoor ik het graag :)

De Mat '46 was in 'revisie' voordat ik ging verhuizen. Ik was bezig met de lampringen van FRIE er op te fleppen. Zodra ik de andere ringen gevonden heb ga ik er mee verder. Vandaar het blote neusje :)

Mvg,

Robert.

DJJ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2017, 23:25:40 »
Inderdaad een "mierenliefhebber" ;)

Filmpje bekeken en als al mijn locs zo wegtrekken dan ben ik zeer gelukkig.
Maar ieder zijn ding.
Ik vind in ieder geval dat het heel mooi loopt.
Groet,
Dave

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2017, 00:49:41 »
Met die lok ben ik dan ook wel erg blij mee. Het gaat meer om de startsnelheid van de mat '46. Verder rijdt de Mat '46 een flink stuk beter dan de originele Rivarossi aandrijving. Daar kon de LoPi 4 echt niet mee overweg zonder alle preisertjes door elkaar te schudden.

Ieder heeft zo zijn ding wat het 'net echt' maakt. Bij mij is het de totaalindruk van een model en de rijeigenschappen. Een opschriftje wat mist of een ontbrekend stangetje of andere details die missen vind ik niet zo boeiend. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds dat stukje geel op de Elotrains 1501 niet grijs gemaakt. Het stoort mij niet. Maar er zitten wel andere (roco) pantografen op.

Een detail wat verkeerde proporties heeft (zoals de handgrepen op de neus van de Trix 1202 die ik nog zal aanpassen) of andere dingen die te lomp zijn zoals grove pantografen en lelijke aandrijvingen die zichtbaar zijn door de raampjes bij een treinstel (bij een lok maakt het me raar genoeg dan weer niet uit, waarschijnlijk ivm binnenverlichting in een treinstel) wil ik het graag aanpassen. En dus ook de snelheid en rij eigenschappen moeten voldoen aan die totaal indruk.

Mvg,

Robert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2017, 21:53:17 »

Bart

Sorry Bart maar dat is gewoon onzin wat je nu loopt te verkondigen. Elke Lopi of Loso trekt hier zonder morren en uiterst vloeiend op en stopt idem dito. Kwestie van een beetje aandacht voor de instellingen. De schokjes schijnen vaak veroorzaakt te worden door de K en i instellingen en in het bijzonder de K en I slow instellingen. Laatste zet ik op 0 en dat geeft direct een veel beter rijgedrag. Deze tip werd ooit gegeven door Karst Drenth en werkt prima.

See for yourself:  https://www.youtube.com/watch?v=I3qV380BOnw
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 21:56:05 door Ronald Halma »

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2017, 22:46:38 »
Ja onzin over de lopi, al mijn locs hebben lopi.

Voor langzaam optrekken, zet de max en mid snelheden op de helft van de default, of minder. Dit is CV 5 en 6.
Dan heeft de lopi een regeling voor lage snelheden, en p en een i, voor de kenners.
Ik geloof cv 51 maar check de docs. Deze staat default op 15. Kan ook lager dan gaat de motor nog langzamer op gang. Verder natuurlijk cv 3 en 4, de massa vertraging, hoger.

Zo kan een loc met een goede motor zeer langzaam op gang komen.

Robert
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 22:49:04 door rvooyen »
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2017, 08:49:47 »
Hallo

Dat het geen onzin is bewijst de video. Deze lok rijdt ook niet vanaf 0 weg.
De rest adviezen zijn in mijn ogen allemaal kunstgrepen.
Een curve wil ik lineair hebben, de Vmax moet volgens het voorbeeld zijn en CV3/4 zouden zelfs 0 mogen zijn. Deze hebben wat mij betreft niks met wegrijden te maken.

Nederland is ESU minded, wil niet zeggen dat er niks beters is.

Bart