BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biesje op 22 januari 2017, 14:30:57

Titel: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 22 januari 2017, 14:30:57
Dag allen,

Behalve mijn fobie voor motoren voor de raampjes en de obsessie met correcte pantografen/stroomafnemers heb ik nog iets waar mijn modellen aan moeten voldoen: realistisch vanuit stilstand optrekken. Het liefst wil ik dat de trein op stap 1 van de regelaar net aan begint te rijden, zodat je het eigenlijk nauwelijks merkt dat de trein daadwerkelijk in beweging is gekomen. Het zogenaamde 'kruipen'. Dit lukt mij best wel goed bij de meeste modellen, behalve bij de Mat '46 en andere modellen waar ik een BB unit aandrijving van GM&S in heb zitten. Mat '46 reed niet zo soepel in het 'echie', maar in model wil ik liever ook geen koffie van de arme Preisertjes morsen als de trein zomaar 'pats boem' vanuit stilstand begint te rijden. Ik wil deze aandrijving ook in de Hondekoppen gaan toepassen (ik wil geen lelijke Piko motor in het interieur, bleeeh) en ook in mijn Mat '36 straks (ik ga een Lima mat 46 ombouwen, yup weer een project er bij :angel: ). Alles heeft dan dezelfde aandrijving zodat ik ze kan koppelen.

Het rijdt heel mooi gelijkmatig (mits de stroomafname in orde is) maar gewoon te snel op stap 1. Met de lokprogrammer kan ik de referentiespanning lager zetten (die staat nu op 9 volt) maar dan gaat de maximale snelheid ook naar beneden, en die staat al voluit op 255 (CV 5). Ik had namelijk ooit gelezen dat je een mooier regel gedrag krijgt als je de max snelheid temt met de referentie spanning ipv CV 5 .

Wie weet er een truukje voor? Deze aandrijvingen zijn er nu juist beroemd mee geworden dat ze zo tergend langzaam kunnen kruipen op een analoge PWM regelaar, maar het digitale PWM signaal wat de motor voor de mini kiezen krijgt is net te veel/hoog.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen met LoPi 4
Bericht door: Wijbe op 22 januari 2017, 14:46:11
Ik neem aan dat je genoeg gespeeld hebt met CV 51, 52, 54, 55 en 56?


Je kan CV10 nog eens iets verlagen, of de PWM frequentie aanpassen naar 20kHz (CV49)
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen met LoPi 4
Bericht door: Remunj op 22 januari 2017, 15:52:28
Nog even met CV2 gaan spelen. Is de startspanning.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 22 januari 2017, 16:23:18
Dag Wijbe,

Ja heb flink lopen pielen met de motoraansturing in de Lokprogrammer, ik kan niet zien welke CVs dat exact zijn maar ik heb va alles geprobeerd. Wat doet CV 10? Staat niet in de lijst van de handleiding. PWM freuentie kan ik nog proberen maar daar in theorie gaat een motor daar niet langzamer van lopen.

Dag Remunj,

CV 2 staat op 1 bij al mijn loks, dat is het eerste wat ik doe meestal :)  Ik zou willen dat CV 2 uitgebreider was zodat je het nog lager kon instellen.

Ik zal zodra ik kan even een filmpje maken met wat ik bedoel met langzaam optrekken en hoe de Mat '46 nu rijdt. verwacht er niet te veel van, ik heb alleen een telefoon met camera.

Bedankt voor het meedenken allen  (y)

Mvg,

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: phdirk op 22 januari 2017, 17:04:36
Hallo Robert,

Eerst met CV53 de maximumsnelheid goed inregelen. Dan de snelheidscurve in orde maken.
Bij een driepuntscurve zijn dat CV5 (kan bij een goed ingeregelde CV53 gewoon op 255 blijven staan), dan CV6 op circa 80 (eenderde van de waarde van CV5) en CV blijft op 1. Je krijgt dan een mooie holle snelheidcurve met erg lage snelheden in de lage stappen. De meeste van mijn locs rijden 1 km/uur in stap 1. Dat is lopend zelfs lastig bij te houden.
Als je het helemaal strak wil instellen kun je de 28punts snelheidcurve gaan gebruiken, waarbij je met CV67-CV94 de snelheid van elke stap bepaalt. Bit 4 van CV29 moet dan op 1 staan, dat betekent dat de waarde van CV29 met 16 moet worden verhoogd
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Bahn-AG op 22 januari 2017, 17:08:55

Wie weet er een truukje voor?

Hoi

Esu eruit en een Zimo of MLD/3 erin.
Een lopi kan gewoon niet zonder schok optrekken.

Bart
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 22 januari 2017, 19:18:01
Dag allen, bedankt voor het meedenken ;D

het gaat dus niet om schokkerig rijgedrag, alles rijdt mooi soepel. Ik wil alleen dat het nog langzamer gaat rijden. Alle loks en treinen rijden mooi genoeg voor mij op stap 1, zonder schokken. Alleen de mat '46 met BB unit rijdt te snel op stap 1. Optrekken naar hogere snelheid vanaf stap 1 gaat mooi en zonder schokken. Het moet alleen niet zo wezen dat de trein vanaf stilstand ineens 20 km per uur rijdt (wat overdreven, kan ook 18.7 km/u wezen). Het moet een zwaar ding voorstellen wat in beweging komt. Niet optrekken als een opgevoerde bromfiets.

De 1201 met Zimo rijdt inderdaad best ok (afgezien van wat doedelzak geluid) maar mijn 1219 met ESU LoPi 4 rijdt mooier, ook op stap 1. Ik geef nu eenmaal de voorkeur aan ESU omdat ik een programmer heb. Zimo kan ik niet veel mee en deze gaat er eerdaags ook uit voor een LoPi 4. Dan maar geen geluid.

Phdirk: dit is inderdaad ongeveer hoe ik het doe normaal gesproken. Inclusief de holle curve voor rangeren en mooi optrekken. Alleen met het BB draaistel rijdt het gewoon te snel op stap 1 naar mijn smaak. Ik vroeg mij af of er nog meer truukjes waren.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Wijbe op 22 januari 2017, 19:25:19
CV10 is de 'BACk EMF sampling period). Staat standaard op 8. Zou je naar 6 of 7 kunnen zetten.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: ex44 op 22 januari 2017, 20:23:31
Citaat
Een lopi kan gewoon niet zonder schok optrekken.

Bij mij wel. Op een paar na (Zimo) zit er in al mijn loks een LoPi, en van met een schok optrekken heb ik nooit iets gemerkt.
Wel als een MP-LoPi met drierail (Märklin) digitaal of analoog wordt aangestuurd.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 22 januari 2017, 23:03:14
Even een filmpje gemaakt. Excuses voor het gebibber maar ik maak vrijwel nooit filmpjes. het geluid is ook een beetje raar, af en toe hoor je 'boink'.

https://www.youtube.com/watch?v=0jtT3BoYAnI&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=0jtT3BoYAnI&feature=youtu.be)

Eerst zie je de Trix 1202 met Athearn aandrijving die even laat zien hoe het moet (net vers omgebouwd dus ben er best blij mee tot Roco met een 1202 komt :P ). Dan doet de mat '46 wat maneuvres. Zoals je ziet rijdt het best ok, maar hij gaat vanuit stilstand meteen stapvoets rijden in plaats van soepel de snelheid op te bouwen.

Ik weet het: ik ben een mieren'liefhebber'. Als het niet anders kan dan heb ik er zo ook wel vrede mee, maar als het mooier kan dan hoor ik het graag :)

De Mat '46 was in 'revisie' voordat ik ging verhuizen. Ik was bezig met de lampringen van FRIE er op te fleppen. Zodra ik de andere ringen gevonden heb ga ik er mee verder. Vandaar het blote neusje :)

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: DJJ op 22 januari 2017, 23:25:40
Inderdaad een "mierenliefhebber" ;)

Filmpje bekeken en als al mijn locs zo wegtrekken dan ben ik zeer gelukkig.
Maar ieder zijn ding.
Ik vind in ieder geval dat het heel mooi loopt.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 23 januari 2017, 00:49:41
Met die lok ben ik dan ook wel erg blij mee. Het gaat meer om de startsnelheid van de mat '46. Verder rijdt de Mat '46 een flink stuk beter dan de originele Rivarossi aandrijving. Daar kon de LoPi 4 echt niet mee overweg zonder alle preisertjes door elkaar te schudden.

Ieder heeft zo zijn ding wat het 'net echt' maakt. Bij mij is het de totaalindruk van een model en de rijeigenschappen. Een opschriftje wat mist of een ontbrekend stangetje of andere details die missen vind ik niet zo boeiend. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds dat stukje geel op de Elotrains 1501 niet grijs gemaakt. Het stoort mij niet. Maar er zitten wel andere (roco) pantografen op.

Een detail wat verkeerde proporties heeft (zoals de handgrepen op de neus van de Trix 1202 die ik nog zal aanpassen) of andere dingen die te lomp zijn zoals grove pantografen en lelijke aandrijvingen die zichtbaar zijn door de raampjes bij een treinstel (bij een lok maakt het me raar genoeg dan weer niet uit, waarschijnlijk ivm binnenverlichting in een treinstel) wil ik het graag aanpassen. En dus ook de snelheid en rij eigenschappen moeten voldoen aan die totaal indruk.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Ronald Halma op 23 januari 2017, 21:53:17

Een lopi kan gewoon niet zonder schok optrekken.

Bart

Sorry Bart maar dat is gewoon onzin wat je nu loopt te verkondigen. Elke Lopi of Loso trekt hier zonder morren en uiterst vloeiend op en stopt idem dito. Kwestie van een beetje aandacht voor de instellingen. De schokjes schijnen vaak veroorzaakt te worden door de K en i instellingen en in het bijzonder de K en I slow instellingen. Laatste zet ik op 0 en dat geeft direct een veel beter rijgedrag. Deze tip werd ooit gegeven door Karst Drenth en werkt prima.

See for yourself:  https://www.youtube.com/watch?v=I3qV380BOnw
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: rvooyen op 23 januari 2017, 22:46:38
Ja onzin over de lopi, al mijn locs hebben lopi.

Voor langzaam optrekken, zet de max en mid snelheden op de helft van de default, of minder. Dit is CV 5 en 6.
Dan heeft de lopi een regeling voor lage snelheden, en p en een i, voor de kenners.
Ik geloof cv 51 maar check de docs. Deze staat default op 15. Kan ook lager dan gaat de motor nog langzamer op gang. Verder natuurlijk cv 3 en 4, de massa vertraging, hoger.

Zo kan een loc met een goede motor zeer langzaam op gang komen.

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Bahn-AG op 24 januari 2017, 08:49:47
Hallo

Dat het geen onzin is bewijst de video. Deze lok rijdt ook niet vanaf 0 weg.
De rest adviezen zijn in mijn ogen allemaal kunstgrepen.
Een curve wil ik lineair hebben, de Vmax moet volgens het voorbeeld zijn en CV3/4 zouden zelfs 0 mogen zijn. Deze hebben wat mij betreft niks met wegrijden te maken.

Nederland is ESU minded, wil niet zeggen dat er niks beters is.

Bart
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: henk op 24 januari 2017, 09:15:46
Maar dat wil niet zeggen dat wat jij je hebt ingeprent, waar is BART. Hier trekken mijn modellen met ESU echt compleet schokloos vanaf 0 op. Persoonlijk zie ik meer gekkigheid bij Zimo.

Er is hier een opmerking verwijderd die diplomatieker had kunnen worden opgeschreven, maar wel van belang is. Märklin heeft met de mld/3 vrij recent een decoder uitgebracht die veel beter is dan hetgeen het concern sinds de 60902 op de markt had. Dat verzin ik niet, dat is ook onder 3railers de vrij algemene opinie. Alleen zie je sindsdien op (Duitse) fora opeens veel behoefte om ESU te bashen. ESU is de voornaamste fabrikant die al die tijd het gat heeft gevuld. Leek me wel relevant om de suggestie weg te nemen dat wat Robert wil per definitie niet zou kunnen met ESU.

Overigens blijft de BB een lastig ding voor iedere decoder. Mijn voornaamste advies zou zijn het dingetje niet te gebruiken als er genoeg plek is. De aandrijving van een Roco 215 is heel geschikt voor een mat '46. Supersoepel en een Roco 215 kost haast niks.

Stuur Karst anders eens een pb. 
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Gert Arkema op 24 januari 2017, 09:21:13
Een decoder is volgens mij een doosje kunstgrepen om een kleine elektische loc met nauwelijks massa en uitloop en simpele boem-is-ho-karakteristieken zo te dresseren dat het gedrag bij optrekken, afremmen en rijden op de werkelijkheid lijkt.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Reinout van Rees op 24 januari 2017, 09:23:36
Kuch kuch, even een tikkie rustiger in het algemeen. Hard "ESU=gegarandeerd 100% prut" zeggen is niet zo productief in een draadje waar iemand betere instellingen voor z'n ESU vraagt. Nogmaals herhalen daarvan is stoken en schoppen. Vergelijkingsvideootje komt wat dat betreft beter over.

De andere kant uit ook niet terugschoppen (ik heb al een schop tegen de schenen weggeknipt), want anders ontploft dit draadje binnen de kortste keren. Doel is de vraagsteller te helpen!

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Bahn-AG op 24 januari 2017, 09:49:43
Hallo

Brawa V320 met zimo.

(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Projekten/th_P1010812.jpg) (http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Projekten/P1010812.mp4)

Bart
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: ruudns op 24 januari 2017, 10:21:05
Het gaat hier om een BB-unit en niet om weet ik welke loks nog meer die het wel of niet goed doen met welke decoder dan ook ;).
Vraagsteller heeft een BB-unit in een mat46 die met een ESU schokt. Wie heeft deze combinatie en de betere instellingen?
Mijn vraag is: Werkt de auto instelling niet bevredigend bij deze combi?
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 24 januari 2017, 13:06:06
Dag allen,

Nog een keer ter verduidelijking naast het filmpje. Mijn Mat '46 schokt niet. Ik ben er erg tevreden over. Net als over alle andere ESU decoders in mijn modellen. Alleen de snelheid op stap 1 is te hoog bij specifiek de BB unit in de Mat '46. En dat ESU het ook beter kan bewijst de Trix met cardanaandrijving in hetzelfde filmpje van mij:

https://www.youtube.com/watch?v=0jtT3BoYAnI&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=0jtT3BoYAnI&feature=youtu.be)

Het enige schokken wat ik zie is mijn bibberhandje.

Een BB unit is inderdaad lastig in te regelen, maar het is mij redelijk gelukt dacht ik, behalve dat hij te snel rijdt op de laagste rijstap. Het motortje is gewoon zo klein en heeft zo weinig massa en geen vliegwiel. Dat maakt het lastiger voor de lastregeling. Maar nogmaals: ik ben tevreden met de rijeigenschappen, behalve dat ie gewoon te snel rijdt.

Ik zou eigenlijk het liefst de aandrijving van de Artitec DE2 of Plan U gebruiken. Die zijn netjes te verstoppen onder de vloer tussen de schortbeplating. Ik heb ook inderdaad een BR 216 of 218 uit elkaar gesloopt voor dit doel maar de aandrijving van Roco is te groot en grof vind ik. De originele aandrijving van Rivarossi loopt gewoon niet soepel. De tandwielen grijpen niet mooi in elkaar zodat er af en toe een tand boven op een andere tand zit en de aandrijving hakkelt. Jammer, want verder was deze ook mooi laag en onzichtbaar.

Bedankt voor het meedenken allemaal.  Het is niet mijn bedoeling om weer een burgeroorlog te starten. Ieder heeft zo zijn voorkeuren en ik geloof best dat sommige modellen beter rijden met een andere decoder, maar ik prefereer dus ESU vanwege de lokprogrammer en het gemak daarvan. Ik klooi graag met het omzetten van de functie uitgangen en het toewijzen van een andere functie toets en zo. Met die ene Zimo in de NS 1201 heb ik daar gewoon geen zin in.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Bahn-AG op 24 januari 2017, 15:30:08
Hallo

Wat je ook eens kan proberen is CV2 op 0 zetten.
Sommige decoders pikken dit gewoon.

Bart
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Ben op 24 januari 2017, 16:10:08

Alleen de snelheid op stap 1 is te hoog bij specifiek de BB unit in de Mat '46. En dat ESU het ook beter kan bewijst de Trix met cardanaandrijving in hetzelfde filmpje van mij:


Je kunt beide onmogelijk met elkaar vergelijken.

Als je '46 nog langzamer moet rijden op stap 1 zul je de referentiespanning omlaag moeten doen. En dat gaf je zelf al aan: dat gaat ten koste van de max. snelheid. Meer smaken heeft een Esu niet, je kunt dan overstappen op een Zimo waarbij je veel meer inregel mogelijkheden hebt rond het optrekken. Maar zoals ik begrijp wil je dat niet dus leer er mee leven. ;D

Gr, Ben.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Reinout van Rees op 24 januari 2017, 17:04:49
Ter info: in dit draadje van anderhalf jaar geleden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65700.0) staat ook al wat input over de esu/zimo verschillen (daar werd toen expliciet naar gevraagd). Ik was wat aan het googlen en kwam dat tegen. (Ook daar geen eenduidige conclusies, trouwens).

Robert/biesje: vraag ter verduidelijking. Je vraag gaat puur over de te hoge snelheid als je constant op v=1 rijdt, toch? En niet over het optrek-gedrag van 0-1-2-3-enz? Een groot deel van de antwoorden gaat volgens mij over het tweede in plaats van het eerste.


Reinout
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Bahn-AG op 24 januari 2017, 17:56:47
Hallo

Volgens mij gaat het de vraagsteller toch om het weg"glijden".
Dus het bereik van 0 tot stap 1.

En juist hier zit tussen verschillende decodermerken soms een aanzienlijk verschil.
Bij een esu is stap 1 de wegrijsnelheid. Zimo en ook märklin hebben als wegrijstap 0 gekozen, en interpoleren tussen 0 en 1 daar nog iets bij.
Vandaar mijn stelling dat een ESU niet soepel kan optrekken.
Dit wil overigens niet zeggen dat een ESU slecht zou zijn, helemaal niet.  Maar in deze discipline is de ESU minder dan sommige concurrenten.
Eigen voorkeuren zijn dan belangrijk wat je kiest.

Bart
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Wim Ros op 24 januari 2017, 18:26:28
Rijstap 0 is bij mij gewoon stilstaan Bart.

De eerste rijstap die er is volgens het protocol is stap 2 stap 1 is namelijk noodstop.

Maar het gaat niet om de rijstappen, maar om de hoogste van de spanning bij rijstap 1 en die stel je in met CV2.
Je kunt nog stoeien met KPI isstellingen en met frequenties, maar ergens is er een grens aan de mogelijkheden, en dan is het accepteren geblazen.

Groetjes
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: Biesje op 24 januari 2017, 18:46:40
Het gaat inderdaad over het 'wegglijden'. Het vloeiend optrekken van stilstand naar bewegen. Dus trein staat stil, je zet de controller op stap 1 en de trein gaat rollen. Bij de mat '46 rolt ie dan meteen te snel. De opmerking over de trix was alleen bedoelt om te ontkrachten dat ESU altijd schokt. Ik snap dat een hele dikke mashima met hele dikke vliegwielen anders is dan een mini mashima zonder vliegwielen. Ik ga straks weer lekker prutsen met de instellingen. Ik kan alleen niet het berichtje vinden waarin precies stond beschreven hoe je een LoPi 4 inregelt. Dus met een stap voor stap stappenplan voor de eerste stappen zodat ik het beter stap... ik bedoel snap :-[ .

Een instelbare lagere referentiespanning voor lagere snelheden en een aparte referentiespanning voor hoge snelheid (met een lineaire overgang ertussen)  zou wellicht wenselijk ijn voor dit doel. Of simpelweg CV 2 aanpassen zodat deze op de laagste stand  ook daadwerkelijk lager kan. Als ik een analoge lok op mijn testspoortje zet met mijn PWM regelaar (MRC Tech2 2500GS) dan begint de lok pas te rijden als de regelaar een stukje is opengedraaid. Bij de loks met grote motor, zoals roco en lima loks, begint de trein pas langzaam te rijden op stand 20 (van 100).  Dat kleine BB motor dingetje begint al te kruipen onder stand 10. Dat zou eigenlijk ook moeten gelden voor CV2. Nu lijkt het alsof een LoPi standaard begint op stand 20, wat prima is voor grote dikke motoren, terwijl ik hem eigenlijk op stand 7 wil hebben.

Bedankt voor de opmerkingen, ik ga straks na het eten wel weer prutsen (y) Dit is ook weer een voordeel van de programmer: ik maak een backup van de settings zoals ze nu zijn en kan ongestraft de boel overhoop gooien en later weer terug fleppen en ook in de andere decoders laden van de andere Mat '46 en de hondekop en wellicht straks de koploper en sprinter als deze zo ver zijn voor een aandrijving :angel:

Mvg,

Robert
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: henk op 24 januari 2017, 19:06:28
Hallo

Volgens mij gaat het de vraagsteller toch om het weg"glijden".
Dus het bereik van 0 tot stap 1.

En juist hier zit tussen verschillende decodermerken soms een aanzienlijk verschil.
Bij een esu is stap 1 de wegrijsnelheid. Zimo en ook märklin hebben als wegrijstap 0 gekozen, en interpoleren tussen 0 en 1 daar nog iets bij.
Vandaar mijn stelling dat een ESU niet soepel kan optrekken.

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat je bedoelt Bart. De eerste van 128 of van 28 rijstappen? En de eerste rijstap kan je gewoon op nul zetten.

Gisteren naar aanleiding van je opmerkingen de modellen die nu op mijn baan staan, eens extra kritisch bekeken. Het verschilt, afhankelijk van de aandrijving en soms de moeite die ik heb genomen. Maar er zitten er echt bij die uit stilstand volstrekt soepel optrekken.
Titel: Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
Bericht door: phdirk op 24 januari 2017, 22:08:17
Hallo Robert,

Je zou nog eens wat met CV52 kunnen spelen. Die regelt de lage snelheidsstappen. Eerst uitlezen waar hij nu op staat en dat vanuit de extremen gaan zoeken naar een optimum. Als dat niet werkt kun je hem altijd terugzetten op de oorspronkelijke stand.