Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:26:20
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?  (gelezen 6359 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Gepost op: 18 January 2017, 22:10:33 »

Allen,

persoonijk ben ik erg gecharmeerd van het baantje "dépôt de Poinzéraut" waarbij een Frans depot voor E-locs wordt uitgebeeld.
Voor degene die dit baantje niet kennen, er staan een aantal fraaie filmpjes van dit baantje op Youtube welke zeer de moeite waard zijn en waarvan dit er één is; https://www.youtube.com/watch?v=1hQM459N_YY

Nu vroeg ik me af of er ook een dergelijke situatie bestaat / bestond waarbij NS E-Locs zoals de 1100, 1200, 1300 en of 16/1700 ergens in NL terecht konden voor bv klein onderhoud bij voorkeur direct nog onder de bovenleiding ?

Ik zit hierbij een beetje te denken aan de situatie zoals deze bv in Zutphen was maar dan voor E-locs of voor een combinatie van E-locs en Diesels.
Een situatie waarbij de E-locs door een Diesel in de loods worden gerangeerd zou evt een mooi alternatief zijn.

Wie kent een dergelijke situatie in NL ?

Groeten,
Marc

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2017, 22:53:34 »
Nedtrain Eindhoven.

Weliswaar veel treinstellen,maar ook 1700 die er voor een kleine beurt komen.

Weet niet wat er nog gebeurd op de nedtrain locatie Hengelo.
Is ook maar een kleine werkplaats.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

könings

  • Gast
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2017, 00:19:39 »
Ik kan het filmpje niet bekijken, maar Nedtrain Maastricht verricht ook onderhoud aan allerlei electrisch materieel. Daar hangt ook bovenleiding voor zover ik de emplacenentstekening nog voor de geest heb.

könings

  • Gast
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2017, 00:20:35 »
Niet op typefouten letten, mijn excuses.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2017, 06:08:46 »
Over de loods in Eindhoven staat een mooi baanplan in de Drpotspecial van Railhobby 👍🏻
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2017, 07:09:57 »
In de sporendriehoek in Haarlem staat een loodsje, wel zonder bovenleiding en niet meer door de NS in gebruik. Hier staan een paar foto's.

Ik kan het filmpje niet bekijken, maar Nedtrain Maastricht verricht ook onderhoud aan allerlei electrisch materieel. Daar hangt ook bovenleiding voor zover ik de emplacenentstekening nog voor de geest heb.
Dat is meteen een complete werkplaats, niet iets wat op Zutphen lijkt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2017, 08:41:51 »
Nedtrain heeft verschillende plekken waar materieel zelfstandig naar binnen kan rijden:
- Watergraafsmeer
- Zaanstraat
- Leidschendam
- Technisch Centrum (pitstop)
- Maastricht

Er zullen er meer zijn. Ik heb de bekendste gepakt en gewoon even gegoogled. Wil je weten welke werkplaatsen in NL er zijn, kijk even op de site van Nedtrain. Google het vervolgens en je ziet of er bovenleiding hangt.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2017, 09:50:53 door Daan!. Reden: Zwaanstraat > Zaanstraat »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2017, 09:19:47 »
Die tweede ken ik anders niet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2017, 09:50:31 »
Zou wel heel dicht bij jou in de buurt kunnen zijn, maarja 1983 hè.....

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2017, 12:47:50 »
De loods in Eindhoven: Alleen het linker spoor (161) is voorzien van bovenleiding.
In dit geval staat er een ICM binnen...







Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2017, 14:33:16 »
Nedtrain werkplaats Onnen heb ik nog niemand over gehoord  ???
En dit zijnn ook mooie moderne werkplaatsen http://www.nedtrain.nl/diensten/technische-centra/
Mvg jamie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2017, 21:40:17 »
Praktisch elke werkplaats van NS Techniek is voorzien van één of meerdere sporen met bovenleiding waardoor je gewoon elektrisch binnen kunt rijden en daarna de bovenleiding spanningsloos en geaard kan worden om aan te werken.

Ik denk dat het makkelijker is om te benoemen welke loodsen er juist niet van voorzien zijn, en dan hebben we het volgens mij alleen over het Technisch Centrum op Arnhem Berg en de werkplaats in Hengelo.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2017, 01:15:23 »
Tot een aantal jaar geleden hing er in het TC Watergraafsmeer ook geen bovenleiding. Die is later  alleen op het doorgaande spoor aangebracht.
Bij werkplaats in Zwolle ( nu gesloopt ) werdt ook alles binnen gezet door een diesel ivm het ontbreken van bovenleiding.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2017, 17:18:56 »
zaanstraat is lijnwerkplaats amsterdam-zaanstraat , gelegen tussen amsterdam -singelgracht --amsterdam sloterdijk - en amsterdam goederen de westhaven

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ?
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2017, 22:09:47 »
Tot een aantal jaar geleden hing er in het TC Watergraafsmeer ook geen bovenleiding. Die is later  alleen op het doorgaande spoor aangebracht.
Bij werkplaats in Zwolle ( nu gesloopt ) werdt ook alles binnen gezet door een diesel ivm het ontbreken van bovenleiding.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, Zwolle onderhield SM90, Mat'64 en ICM.
Volgens mij waren niet alle sporen van bovenleiding voorzien, volgens mij de twee sporen aan de zijde van het station.

http://www.mobypicture.com/user/ArjanNL/view/8629624
Daar zit je ook de draad boven de ICM en de stoplichten die de status van de bovenleiding tonen.