Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan  (gelezen 8586 keer)

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2017, 22:11:57 »
We moeten wel open blijven staan voor andere mogelijke problemen. Is het daadwerkelijk een spanningsdrop of wordt b.v het digitaalsignaal verstoord. Gaan de lampjes van de loks zwakker branden?  is het echt een brandlucht of slechts een deodorant ...

Maak eens een echte sluiting op de baan - op verschillende punten, gewoon met een € munt -  Hoe reageert de IB.. en hoe snel?
Heb door de verschillende aansluitngen perongeluk een stroomkring gemaakt?
staat er toevallig altijd dezelde lok op baan enz enz.
Wordt een lok warm?

Van je Peco opmerking heb ik nog nooit gehoord. als er echt sluiting is dan meot hoe dan ook de IB reageren.

succes
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

H0eGenaamd

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2017, 18:15:20 »
Citaat
Waar ik eventueel ook als mogelijk oorzaak aan denk is de plaatsing van bepaalde Peco wissels. Staat me iets van bij dat je die op bepaalde punten zou moeten isoleren als ze in een bepaalde stand tegen over mekaar ingepland staan. Maar zou dan eerder verwacht hebben dat ik dan een kortsluiting zou krijgen of het euvel zich permanent zou voordoen

Bij Peco wissels met een geleidend hartstuk vormen wisseltongen, hartstuk en de beide spoorstaven die daarop aansluiten elektrisch één geheel, en dienen in elk geval de twee spoorstaven die met het hartstuk verbonden zijn, geïsoleerd te worden, zie:

In rechtdoorgaande stand verbindt de aanliggende tong beide afbuigende sporen met elkaar door, bij afbuigende stand worden juist beide rechtdoorgaande sporen met elkaar verbonden. Zonder bovengenoemde isolaties leveren beide situaties dus een pracht van een kortsluiting op, tenzij...

...Tenzij de tongen een beetje vies zijn, of toch niet zo heel strak aanliggen. Dan krijg je wel een verbinding tussen beide sporen/polen, maar met een overgangsweerstand, die misschien wel zo hoog is dat de kortsluitdetectie van de IB niet of niet meteen aanspreekt. Gevolg is dat je enige tijd een hoge stroom (leverde een IB geen 3,5A?) blijft jagen door een weerstand, en dat wordt lekker warm. En gaat misschien ook wel stinken.

Mijn suggestie: zet je baan eens onder spanning met de IB en ga na enkele minuten eens voelen of er niet ergens een Peco-wisseltong héél erg warm ligt te worden. Let wel op dat zoiets echt heet kan zijn!
Iets veiliger voor je vingertoppen is kijken of je op één of andere manier kunt achterhalen hoeveel vermogen je IB afgeeft als er verder helemaal niks op je baan staat. Dit zou vrijwel niks moeten zijn, maar als dat in de honderden mA's loopt, heb je ergens zo'n partiële kortsluiting te pakken. Ik weet alleen niet of een IB in staat is om z'n eigen vermogensafgifte weer te geven.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2017, 15:19:32 »
Ev en een update naar paar dagen intensief testrijden.

De problemen met de IB blijven dus aanhouden. 
Peco wissels zijn allen OK en hier zit dus ook niet het probleem.
Heb ondertussen alles losgekoppeld en alles terug even op analoog omgezet.
Aansluiting nu nog op 1 punt van de baan en analoog rijdt alles prima zonder storingen en of overbelasting / kortsluiting en  dit zelfs met 1 aansluting op de baan.
De voeding is voorlopig met een zware Fleischmann MSF trafo.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_zijkant_spiraal_richting_Blausee.jpg][/url]

Wat opvalt bij analoog rijden is dat zodra de loks ( 2 x Re 6/6 vna Roco in de spiralen komen, deze sterk minderen in snelheid en moeten zwoegen om boven te komen.  De Re 460 blauwe BLS loks klimmen dan weer een stuk sneller al minderen ze ook in kracht op de spiraal.

Eens eruit schiet alles weer vlot vooruit.

Dit wijst erop dat er toch wel aardig wat vermogen gevraagd wordt van de Transfo's al wordt de Fleischmann zeker niet warm.

Had gedacht dat bij Digitaal rijden en gebruik van lastregeling, de lastregeling deze vertraging deels zou opvangen.  Vermoedelijk gebeurt dit ook maar wordt hierdoor de IB extra zwaar belast  en /of kan deze hiervoor niet voldoende vermogen leveren.   De eerdere suggestie van PHDirk  dat de eindversterker er dus de brui aan heeft gegeven lijkt mij dus best wel kunnen. 

Ben zelf helaas niet technisch genoeg onderlegd om dit zelf te kunnen doormeten maar heb wel een moderne digitale multimeter liggen . Als iemand kan zeggen op welke meetwaarden ik dit moet instellen en waar ik dan op de iB moet meten dan kan ik alleszins hiermee weer een stap verder. ( heb een Velleman multimeter type DVM890)

De 2 klimsecties  in de afzonderlijke spiralen kan ik toekomstmatig voorzien van een eigen booster ( heb 2 x power 3 klaarliggen ). Veronderstel dat hiermee dan ook geen rijspanning van de andere delen van de baan worden weggenomen en dat de IB dan ook de rest van vlakke  baan kan voeden ( eventueel al of niet in combi met nog 1 of 2 extra boosters of hebben jullie andere voorstellen? Voedingstrafo's zijn de Marklin 52 VA transformatoren

Mvg

Peter
Petdig1

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2017, 16:06:12 »
Wordt dit hele spul maar op één punt gevoed? Dan is het nog een wonder dat er iets wil rijden. Je hebt behoorlijke weerstanden in de rails en de railverbinders. In de spiraal krijg je dan een sneeuwbaleffect. De trein rijdt dan in een boog en helling op. Dat kost meer stroom. Door die grotere stroom krijg je meer spanningsverlies, en door de lagere spanning gaat de trein nog meer stroom trekken.
Je kan eens beginnen met een extra voedingsaansluiting te maken in de spiraal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2017, 16:27:43 »
mss eens denken aan een ringleiding en alles om de 2 meter voeden.Zeker in de spiraal is dat belangrijk.Ik heb hier 200 m rails en 40 wissels in 3 rail en alles rijd op elk moment perfekt zonder vermogenverlies.Zelfs met geluid en binnenverlichting aan.
Ringleiding van 2.5 mm en aftakkingen in 0.25 mm of korte stukjes 0.14 mm.Makkelijk is als je van die verdeelplaatjes zelf maakt op strokenprint en schroefverbindingen.

Greetings,salutations,groetjes,

PetDig2

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2017, 18:41:42 »
Peter, tip:

http://www.ebay.de/itm/111939288426?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Gr / Peter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo B8080-F met Tapatalk

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2017, 19:02:40 »
Peter,

Volgens ebay zouden de verzendkosten 19,80 euro zijn. Geen idee of het klopt, maar pas op !

Sander

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2017, 19:25:43 »
dat ga je toch niet kopen ? Bestel gewoon de onderdelen in de electronicashop of in china.Een namiddag je solderen en wat gaatjes boren en je hebt alle verschillende formaten.Ik heb er gemaakt met 6 , 8 en 10 kontakten. Kan je combineren zoals je wil als je steentjes koopt van verschilende formaten.Ff opzoekwerk doen.
Greetings,salutations,groetjes,

PetDig2

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 February 2017, 21:09:44 »
Peter,

Volgens ebay zouden de verzendkosten 19,80 euro zijn. Geen idee of het klopt, maar pas op !

Sander
weet ik, maar Peter en ik kopen weleens iets gemeenschappelijk en delen dan de verzendkosten - bij een groter aantal van bv deze kant-en-klaar klemmen kan je dan niet sukkelen - voor dit geld per klem begin ik echt niet te solderen, ondanks hobby = elektronica

Verstuurd vanaf mijn Lenovo B8080-F met Tapatalk

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 February 2017, 22:48:10 »
Maw heren als ik het goed begrijp moet ik asap de ringleiding gaan leggen en van daar aftakken naar de diverse sporen toe. 
In de spiralen is er gelukkig al per wenteling een aansluitklem voorzien dus die zijn makkelijk aan te sluiten dan.   Besefte niet dat het verlies zo groot kon zijn. Tx voor deze info Klaas.    Op dit vlak ben ik totaal niet thuis dus alle info en tips neem ik graag tot mij.

Even vooruitlopend op de digitalisering dan zou ik per aparte booster sectie dus ook een aparte ringleiding moeten voorzien.  Maw als ik 3  boosters ga gebruiken + de IB  moet ik in totaal 4 ringleidingen voorzien ( 1 per boostervoeding en 1 vanuit de IB voeding ) Of sla ik nu de bal helemaal mis ?
(Analoog wil ik dit uiteraard voorlopig zo opbouwen dat ik nadien door enkele draden naar de respectievelijke boosters toe te switchen ik alles vlot kan omzetten )

Wordt nog even puzzelen dan hoe dit optimaal te gaan bedraden :-)
Mvg
Peter

Petdig1

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 February 2017, 22:58:42 »
Juist ,een ringleiding voor de stukken van je baan die op een booster zijn aangesloten. maar je kan een rail door je hele baan als gemeenschappelijke leiding nemen,alle boosters  met een uitgang aan elkaar.
 Je moet wel met je meter testen dat je de goede uitgang neemt,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 February 2017, 23:16:07 »
Dus stel dat ik de rechtse railstaaf als zijnde " zwart " definieer  dan mag deze volledig doorlopen zonder scheiding zolang dat ook dezelfde booster uitgang  als zwart wordt gedefinieerd.  En deze booster uitgangen mogen dan ook onderling doorverbonden worden zonder scheiding in deze railsecties?
De andere uitgang ( gedefineerd als  bvb blauw/geel / rood en groen - zijnde 1 kleur per booster ) moet ik dan strikt gescheiden en geisoleerd houden en voeden dan de afzonderlijke secties via de eventuele diverse terugmeld modules.  Is dit correct?
Petdig1

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 01 February 2017, 23:45:45 »
Citaat van: Peter Kleton
....maar je kan een rail door je hele baan als gemeenschappelijke leiding nemen,alle boosters  met een uitgang aan elkaar....

PAS OP !!

Dit kan alleen maar met een z.g CommonGround systeem !! (o.a. Uhlenbrock, Marklin)

@Peter

En ook lekker dikke draden nemen om de rails aan te sluiten ! b.v. 0.5mm2

Grtzz,

Karst

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 February 2017, 10:52:00 »
Dag Karst ,
Dat wat je zegt  heb ik erg   onduidelijk en onvolledig  geschreven ,maar zo bedoelde ik het wel. 
Maar er kan  nog een verbinding via de stroomdetectiei  (Bezetmelder) nodig zijn.
Toch zou ik wel wat dikker draad nemen ,b.v. zwart installatie draad van 1,5 mm 2.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #29 Gepost op: 02 February 2017, 12:56:02 »
Peter,

Denk dat je de rail aansluitingen niet met 1,5mm2 kan doen, daarmee kun je de ringleiding onder je baan wel maken.
Eventueel dus per booster. En dan de draden 0,5mm2 richting de rails, dat krijg je er nog mooi aan gesoldeerd.
Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html