Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Bomen 1:87 zelf maken, een paar vragen..  (gelezen 3891 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: bomen 1:87
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2017, 23:56:01 »
Stevig verankerd??? Ik denk dat die kolommen erg super lomp stevig verankerd moeten zijn. Maar: je ziet in de onderkant van het viadukt de schuine balken zitten. Die zorgen voor de links-naar-rechts stevigheid. De "palen" hoeven het alleen te dragen.

Überhaupt zie je aan de bovenkant van de kolommen/pilaren een rol. Daarmee heeft het viadukt een tikkie vrijheid om in de lengterichting uit te dijen. Qua kracht in enige andere richting dan naar boven is zo'n verbinding niet bedoeld. Dus.... Alleen omhoog houden. Precies zoals met die uitstekend geschikte 6mm stokkies de bedoeling is.

Qua dikte v/h brugdek zou ik voor 6mm gaan. Met 9mm kan je nog, als je erg voorzichtig bent, een 3mm diep gaatje voor de 6mm brede kolommen gaan. Maar dat kijkt me nogal priegelwerk. 6mm en gewoon de kolommen eronder lijmen, klaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: bomen 1:87
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2017, 00:00:06 »
Citaat van: Tulpendaal
...Daar dit viadukt duidelijk een metal struktuur is...
Niet helemaal, tussen de dwarsdragers zit een boog/gewelfconstructie van baksteen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: bomen 1:87
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2017, 05:36:15 »
Niet helemaal, tussen de dwarsdragers zit een boog/gewelfconstructie van baksteen.

Als ik op andere foto kijk zie ik klaar de standaard ijzerbrug delen die ook van spoorbruggen bekent zijn
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Sèvres_–_Lecourbe_(Métro_Paris)#/media/Datei%3ASèvres-Lecourbe2.jpg

De baksteen is zichtbaar bovenop de metaalstruktuur, en ziet eruit als een vlakke muur, die horizontaal ligt. Deze was er misschien om de mensen onder de struktuur te beschermen. Het viadukt is van 1906. De eifeltoren is 1887 bouwbegin, dus de periode waar staal als bouwmateriaal in was.
Deze foto geeft een beeld van vroeger van boven gezien:

Is een coole konstruktie om te bouwen, niet direkt een beginnersgebouw.
Overigens de oude metalle boogbrug van Märklin komt in de buurt van de bovenkonstruktie:
http://www.elizabeth-maria.nl/info.php?id=1785

Marieke, trouwens laat eens wat fotos zien wat je tot nu toe gedaan hebt, ben wel benieuwt naar de plaat van je zoon enzo.
Gr. Joke

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: bomen 1:87
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2017, 10:56:04 »
Daar was ik al bang voor dat het geen beginnersnivo was haha. Maar het lijkt me persoonlijk ook sterk dat ik het zo mooi zal gaan krijgen zoals sommige mensen hier dingen maken. Dat is ook gewoon te hoog voor me gegrepen. Die werken alles prachtig af en met verweringseffecten verven ze van alles enz dat is gewoon super.

Het is ook gewoon knutselen voor mij en in de tussentijd misschien handiger gaan worden. Proberen even wat met decoupeerzaag uit te zagen bijv enz. Beetje schroeven en spijkeren

Maar als mij maar een kleine hoeveelheid lukt van wat die mensen kunnen dan ben ik voor mezelf wel tevreden denk ik.

Als ik de makkelijkste weg zou kiezen dan zou ik hem gewoon dicht kunnen maken aan de zijkanten met van die muurwandjes van Faller bijv

http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.875/ecm.at/Dekorplatte-Arkaden-Naturstein-Quader.html

Kan dat natuurlijk ook doen door ipv al die pilaren er winkeltjes in te gaan maken !! mmm breng mezelf even weer op een idee en aan het twijfelen haha. Een open viaduct moet je natuurlijk
ook weer een invulling geven zoals op mijn foto bijvoorbeeld maar dat wordt dan wel een dure hobby om tig modelautootjes te gaan aanschaffen mm. Winkeltjes is dan weer beetje standaard werk zoals veel mensen dat hebben al op een modelbaan denk ik. ( doe ik ze niet te kort mee, maar soms even wat anders kan ook leuk zijn )
Dank ook weer voor de architectonische inkijken van jullie. Horizontale balken , verticale balken, draagconstructie hier en daar leuk om te lezen hihi.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: bomen 1:87
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2017, 10:57:09 »
Het metselwerk die je =vlakke vloer= noemt is niet vlak en niet ter bescherming.
Deze constructie kom je heel veel tegen in herenhuizen van vlak voor tot een tijd na 1900 in begane grond-vloeren. Goed te zien in het plafond van de kelder.
Het zijn stalen I-profielen met daartussen boogvormig metselwerk, zeg maar heel flauw tunnelvormig, voor de draagkracht. (nu veel roestproblemen).

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Bomen 1:87 zelf maken, een paar vragen..
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2017, 11:23:10 »
Je kunt er natuurlijk ook een modern betonnen viaduct van maken. Galdde kolommen maken, een opstaande rand langs het viaduct, misschien nig een strak hekwerk, lichtgrijze verf er over en klaar.
Zo lang je er zelf lol in hebt en tevreden bent met het resultaat, het is tenslotte een hobby.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: bomen 1:87
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2017, 11:45:38 »
Het metselwerk die je =vlakke vloer= noemt is niet vlak en niet ter bescherming.
Deze constructie kom je heel veel tegen in herenhuizen van vlak voor tot een tijd na 1900 in begane grond-vloeren. Goed te zien in het plafond van de kelder.
Het zijn stalen I-profielen met daartussen boogvormig metselwerk, zeg maar heel flauw tunnelvormig, voor de draagkracht. (nu veel roestproblemen).

Carel
Heb de foto nog eens bekeken, en jaje hebt gelijk er zijn bogen in het verlengde van het viaduct.

Marieke ik wil je zeker niet ervan af halen, gewoon beginnen. Ik probeerde alleen de struktuur op te delen zodat het makkelijker wordt oplossingen te vinden. Het is een echt coole struktuur en maakbaar, ook voor een beginner. Mijn viadukt is ook een beginnersproject, daarvoor had ik alleen wat huisjes gebouwdt.
Probeer een paar technieken uit en ga bouwen, laat hier je voortgang zien, en hoe klein ook de voortgang het is sneller dan die die nooit bouwen ;D en je krijgt opbouwende kritiek en ideen die je weer verder helpen.

Gr. Joke

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Bomen 1:87 zelf maken, een paar vragen..
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2017, 12:08:01 »
Het zijn nog allemaal ideeen tot nu toe. Even wat plannen wat ik wil gaan maken. Dus als ik het hout binnen heb enz enz dan ga ik jullie zeker op de hoogte houden van mijn vorderingen en mijn handigheid / onhandigheid haha.

Het is nu alleen voor ik begin dat ik wat tips heb zodat ik een beeld heb hoe ik dingen moet gaan aanpakken. Ik zal ook nog eens door de bouwmarkt lopen en kijken wat ze allemaal hebben wat me op een idee kan gaan bringen.

Dus ik ga me zeker niet tegen laten houden hoor. En als jullie tips of adviezen hebben of denken dat is niet goed gelukt als ik wat gemaakt heb gewoon eerlijk zeggen en niet denken het is een vrouw en laten we haar niet helemaal de grond in boren maar gewoon jullie mening dan geven.

Als ik begin dan ga ik nieuwe topic aanmaken !! mocht ik in de tussentijd vraagjes hebben dan val ik jullie zeker hier weer lastig.

Heel behulpzaam iedereen!!

Mijn dank is groot