Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:55:22
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
  

Auteur Topic: Bomen 1:87 zelf maken, een paar vragen..  (gelezen 3901 keer)

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Bomen 1:87 zelf maken, een paar vragen..
« Gepost op: 10 januari 2017, 15:38:26 »
Hallo,

Ik heb hier al een andere topic gehad ivm zoontje en de modelbaan die hij is begonnen. Nu wil ik zelf ook wel wat dingetjes gaan bouwen en ben ook een beetje begonnen en even wat op papier zetten hoe ik voor mezelf iets wil gaan maken.

Nu heb ik een domme maar denk ik ook makkelijke vraag over de bomen op schaal van 1:87
( aangezien ik nog geen boompje in bezit heb en ook niet modelzaak om de hoek heb ,  anders kon ik zo even naar de winkel gaan )

Wat is ongeveer de hoogte van de wortels van de bomen op de schaal van 1:87 !! Hihi ja aparte vraag. Maar ik wil de bomen graag wegwerken in een tegelpad.  Maar dan moet ik even weten hoe hoog ik het tegelpad moet gaan verhogen zodat je de wortel van de bomen niet meer ziet. Is dit 1mm of 2mm meer zal het denk ik niet zijn. Mijn gok

Ooit zo'n aparte vraag gesteld hier op het forum? hihi

Marieke
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 11:15:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10565
Re: bomen 1:87
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2017, 15:56:34 »
Je kunt de wortels van kant-en-klaar bomen er natuurlijk gewoon afsnijden/zagen/halen. Bij sommige is het een los opklikstukje op de stam en anders zet je de zaag of het mes erin. Wordt je boom ietsje korter van maar de wortels zien er meestal niet heel realistisch uit.
No dress rehearsel, this is our life.

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: bomen 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2017, 16:05:48 »
Haha grrr dat ik dat zelf niet bedacht heb hahaha even stukje eraf zagen.

Maar dan moet ik natuurlijk wel een wat dieper gat maken zodat de boom stevig zal bijven staan

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: bomen 1:87
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2017, 16:07:06 »
Beste Marieke,

Wat je niet ziet zo op straat is dat de wortels van de bomen vele centimeters en soms wel meters de grond in gaan.
Wanneer je een straat wil weergeven heb je te maken met de stoep die iets hoger ligt dan de rijweg. Indien je die stoep 2 millimeter hoger legt dan de rijweg is dat pakweg 17 tot 18 centimeter hoogteverschil. Ik ken zowel stoepen die minder hoog zijn als hele moderne stoepen die hoger zijn. Die boomwortels gaan daar beneden gewoon hun eigen gang.

Met vriendelijke groet, Tom Z.

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: bomen 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2017, 16:19:32 »
Ja dat snap ik ook dat de wortels meters de grond in gaan !! Het gaat mij erom dat ik de wortel op de modelbaan wil wegwerken. Dus mijn vraag was gewoon hoe hoog zijn die wortels bij de modelspoorbomen !!! Als ze 2mm zijn dat moet ik dus iets hebben van ongeveer 2 of 3mm om ze weg te werken

Of als ik ze afzaag / snij dan moet ik dus iets hebben dat ze stevig blijven staan

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10565
Re: bomen 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2017, 16:28:02 »
Gaatje boren en daar de stam in. Staat als een huis boom.
No dress rehearsel, this is our life.

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: bomen 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2017, 16:31:19 »
hehe leuke woordgrap hoor !!!! moeten we dat maar proberen dan een gaatje lijkt me ook de beste oplossing haha.

Jemig zo eenvoudige oplossing en loop er al tijden over te denken

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: bomen 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2017, 17:29:02 »
Wortel afzagen. In de stam een gaatje boren van b.v 1 mm. Daarin een stukje rond messing van 1 mm. In de ondergrond een gaatje van 1 mm. Daar steek je dan je boom in.

Wiebe

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: bomen 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2017, 16:57:38 »
Dank je wel Wiebe ik zal eens gaan uitproberen !!!!!

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: bomen 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2017, 17:11:16 »
Nog een ander vraagje. Ik wil ook graag een viaduct gaan maken waar een trein op gaat rijden.

Nu had ik het volgende als uitgangspunt genomen qua ontwerp :



Nu heb je bij de Gamma enz het volgende te koop:

klik

Deze lijken wel veel op de pilaren. Maar de pilaren zijn natuurlijk bij modelbouw niet zo heel erg dik dus een pilaar van 2cm dat lijkt natuurlijk ook weer niet dus dan kom je al snel bij deze uit van een dikke 6mm !! Maar hoe krijg ik dan stevigheid in het viaduct, want er kan natuurlijk niet veel gewicht op rusten en wat zou goede methode zijn om deze pilaren onder de brug te bevestigen?

Had zelf al gedacht dat ik om de meter wat dikkere pilaren zet  van bijv wel 2cm dik waar hij goed op kan rusten maar verder wil ik het opvullen met deze dunnere pilaren maar hoe kan ik die het beste bevestigen. een schroef in een rond latje van 6mm gaat niet lukken denk ik. gaat het hout kapot, spijkers? mmm

en wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken voor het viaduct zelf: is 8mm dik mdf of 5mm triplex bijv stevig genoeg om treinen over te laten rijden?

Dank dank

Marieke

Jemig nooit gedacht dat ik nog klusvragen zou gaan stellen als totaal niet klusser
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 18:24:45 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: bomen 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2017, 18:54:27 »
Hoe lang wordt het? Als het zeg een metertje is en je zet je multiplex brugdek aan beide kanten netjes vast dan zal het in de lengte en "breedte" richting niet meer bewegen. Dan hoeven de pilaartjes alleen maar ervoor te zorgen dat het brugdek niet doorzakt.

Hetzelfde als in de werkelijkheid: die pilaren zijn ook daar niet stevig genoeg om te voorkomen dat het viadukt verschuift. Om de 100 meter ofzo zal er haaks op de vidaduktrichting wel een muurtje ofzo staan die de zijwaartse krachten opvangt. Maar dan ben ik al wel heel civieltechnischerig aan het nadenken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: bomen 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2017, 19:35:09 »
Ik zit dan ook te denken aan 'deuvelhout', je kunt die geribbelde staven beukenhout krijgen in zowel 6 als 8 mm

Deze stangen kun je op lengte maken van de hoogte van je viaduct + 2x de dikte van je houten tracé.
Eerst het tracé op de onderbouw uitmeten, aan weerszijden doorboren, je hebt dan corresponderende gaatjes en dan als alles voorbereid is kun je de boel met houtlijm vastzetten. Sterk genoeg voor modelbouw, je hoeft er toch niet op te staan?
Voor de goede hoogte tijdens de montage neem je enkele stukjes hout van de goede hoogte. Die haal je later er weer onderuit.
Zo krijg je, denk ik precies het effect wat je op de foto laat zien

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 19:40:27 door mwdb »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: bomen 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2017, 20:32:04 »
6 mm in 1:87 is 522 mm in werkelijkheid. Dat is geen gekke maat voor betonnen kolommen onder een treinviaduct.
Citaat
...Hetzelfde als in de werkelijkheid: die pilaren zijn ook daar niet stevig genoeg om te voorkomen dat het viadukt verschuift. Om de 100 meter ofzo zal er haaks op de vidaduktrichting wel een muurtje ofzo staan die de zijwaartse krachten opvangt.
Op de foto zie je aan de onderkant van het viaduct dunne diagonale profielen, die zijn er voor om horizontale (wind)krachten op de zijkant van het viaduct op te nemen. De horizontale krachten in lengterichting, door remmen en optrekken, worden opgenomen door de vaste opleggingen op de landhoofden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: bomen 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2017, 21:48:53 »
Hoi Marieke
welkom in de wereld van de zelfbouw en ja vrouwen kunnen dat ook.  8) De meeste bouwen alleen poppenhuizen maar gebruiken dezelfde basis technieken ;D

Heb je meer informatie over het viadukt, waar is het, hoe heet het. Fotos van de andere kant.
Gelukkig is het gewicht van een modeltrein niet in verhouding. Bij mijn viadukt heb ik steeds twee posten van hout gebruikt, in mijn draadtje staan de maten.

Daar dit viadukt duidelijk een metal struktuur is, kan ik me ook voorstellen voor het overbruggende gedeelte een bestaande metaalbrug konstruktie te gebruiken. Bijvoorbeeld:
http://www.luetke-modellbahn.de/Spur-H0/Bruecken-117/Gittertraegerbruecke-721.html

Voor de steunen kan ik me voorstellen de stelschroeven die voor spiralen gebruikt worden te nemen voor de struktuur en daaromheen een schijnpilaar te bouwen, van een materiaal waar je wat mee kan.
Zie bijvoorbeeld het stuk in de encyclopedie http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen
Die zijn ook goed om een preciese hoogte in te stellen.

Vooral gewoon uitproberen, voor mijn viadukt heb ik eerst een prototype gebouwd om technieken uit te proberen en om uit te vinden wat voor materiaal me bevalt. Gewoon doen en veel plezier, en ja het is verslavend  :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: bomen 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2017, 22:41:19 »
Dat viaduct staat langs de Boulevard Garibaldi in Parijs.

Ik denk dat die pilaren van ijzer zijn en stevig verankerd staan om de zijdelingse krachten op te vangen. Want het viaduct is geen doorlopende constructie maar bestaat uit losse brugdelen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 22:43:48 door Klaas Zondervan »