Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:15:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12

Auteur Topic: Relais voor o.a. verlichting  (gelezen 3252 keer)

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
Relais voor o.a. verlichting
« Gepost op: 08 January 2017, 15:05:07 »
Ik ben in het bezit van een OM (VPEB).
Deze schakelt 4 wissels en 4 seinen (2 baks).
Dit werkt perfect.

Er zijn dus nog 16 uitgangen over.
Deze wil ik gaan gebruiken om met behulp van een relais bijv verlichting, overweg of een Faller kermis attractie te schakelen. Voor een bepaalde tijd.

Om te beginnen wil ik eerst eens verlichting gaan schakelen. Er zitten drie verlichtingen elementen vlak bij elkaar, dus dat is een leuke test.

- Perron
- Stations gebouw
- Busstation

Elk element moet op een eigen tijd aan- of uit- te schakelen zijn. Door middel van een actie van iTrain

De draadjes van de betreffende lichtbron worden aangesloten op een relais en vanaf het relais lopen draadjes naar de OM. Zodat deze aan- of uitgeschakeld word.

Nu kan ik een relais kopen met 1 uitgang hierop kan ik dus 1 van bovenstaande aansluiten.

Er zijn ook relais te koop met 2 of 4 uitgangen.
Maar is het dan zo dat alle 2 of 4 uitgangen tegelijk aan- uitgang dmv de schakelen van de OM? Want ik neem niet aan dat de uitgangen  door de OM ook nog eens apart aangestuurd kunnen worden.
Dat laatste zou ik in de toekomst wel kunnen gebruiken voor bijv meerdere  kermis attractie’s tegelijk te kunnen starten / stopen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, ben geen elektronica expert.
Ik weet dat ik rekening moet houden met het vermogen van het aantal LED’s en weerstanden moet gaan gebruiken. 
En de maximale Ampere van het relais

Maar voor nu dus eerst eens weten of ik goed zit te denken en mogelijk is wat ik wil.

Eric

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
Re: Relais voor o.a. verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2017, 16:21:48 »
Citaat
Nu kan ik een relais kopen met 1 uitgang hierop kan ik dus 1 van bovenstaande aansluiten.
Ja, maar je kan ze ook allemaal parallel schakelen op één relaiscontact (voeding op de C, lampjes, ledjes, motortjes... op het NO contact).

Citaat
... relais te koop met 2 of 4 uitgangen. ... is het dan zo dat alle 2 of 4 uitgangen tegelijk aan- uitgang dmv de schakelen van de OM?
Ja, als je spanning op de relaisspoel zet via de OM, dan schakelen alle relaisuitgangen, dwz de C wordt verbonden met de NO.
Als je 3 dingen onafhankelijk van elkaar wil schakelen, heb je 3 OM uitgangen nodig en 3 relais.

Ik weet niet hoe zo een OM werkt, maar ik stel me voor dat je er ook zonder relais dingen mee kan schakelen, omdat er al een relais ingebouwd zit of dat het een transistoruitgang is met open collector.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2017, 16:25:10 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2017, 16:47:39 »
dank voor je antwoord, hier kan ik wat mee.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2017, 21:19:24 »
Is is ook geen OM, maar een OM32 :)

En van de website:
Citaat
De uitgangen op de OM32 kunnen per groep van 8 worden uitgevoerd als 500mA of 5V uitgang.
  • Een 500mA uitgang kan een stroom van maximaal 500mA schakelen naar GND met een maximale schakelspanning van 30V. De uitgangen zijn in dit geval voorzien van een ingebouwde vrijloopdiode, zodat ook inductieve belastingen kunnen worden geschakeld;
  • Een 5V uitgang is een uitgang van een H-CMOS circuit met een serieweerstand naar keuze. Deze uitgang kan ca 35mA schakelen (‘hoog” of “laag”), zodat je er bv rechtstreeks LED’s op kunt aansluiten. Ook is dit type uitgang geschikt voor het aansturen van volgschakelingen achter de OM32.
Dus als je onder de 500mA blijft kan je het er direct op aan sluiten. Dit heeft ook als voordeel dat je de volgende functies kunt gebruiken
Citaat
De microcontroller op de OM32-serial ondersteunt een aantal interessante aanvullende functies, zoals:
  • Uitgang pulsbreedte-gemoduleerd in 15 stappen, zodat, bijvoorbeeld, de lichtsterkte van een op de uitgang aangesloten lamp of LED ingesteld kan worden of de draaisnelheid van een motor geregeld kan worden;
  • Softwarematig aan –en nagloeien van LED’s (dus geen externe schakeling meer nodig);
  • Complexe licht-seinbeelden aansturen. Hiermee worden meerdere uitgangen tegelijk geschakeld volgens een op te geven patroon, inclusief (optioneel) een donkerfase tussen de seinbeelden en aan –en nagloeien van LED’s;
  • Simultaan knipperen van uitgangen. Dit is bijvoorbeeld nodig voor het genereren van Belgische seinbeelden;
  • Alternate-blink: 2 uitgangen om-en-om laten knipperen, bijvoorbeeld t.b.v. spoorwegovergangen of de WUBO;
  • Willekeurige effecten, handig voor het simuleren van bv een vlamboog of een vuurhaard (zonder aanvullende elektronica) of gewoon voor verrassende effecten;
  • ....
Veel daarvan is niet mogelijk als je via een relais schakelt omdat deze niet snel genoeg is.

En inderdaad, alle contacten van een relais schakelen samen. Voor het schakelen van licht etc zijn meerdere uitgangen dus niet zo nuttig.

Timo
« Laatst bewerkt op: 08 January 2017, 21:21:31 door Timo. Reden: ruzie met een list... »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2017, 01:11:26 »
alle contacten van een relais schakelen samen. Voor het schakelen van licht etc zijn meerdere uitgangen dus niet zo nuttig.
500mA is verdomde veel voor een elektronisch relais. Are you sure?
Dan kun je zelfs bistabiele relais aansturen.

Dus stel, ik neem een oud ITT- monostabiel relais wat 40 mA gebruikt om gelijktijdig 4 stroomkringen te schakelen, dan kun je er wel heel veel gelijktijdig schakelen!

Takamisawa RA4L12D (bistabiele) relais schakelen bij 180 mA (altijd de + tegen de -). De D staat voor 2 coils. Als je een  RA4L12 neemt (met 1 coil) dan schakelt dit relais al bij 90 mA volgens de datasheet, maar dan resp. tegen + of -.
Uit de specs van de OM32 begrijp ik dat je een dubbel coil relais wel kunt schakelen met een OM32,  maar een single coil relais niet.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2017, 09:13:05 »
Lijkt er op dat er een beetje spraakverwarring is ontstaan. De 500mA gaat over de OM32 zelf, niet over een mogelijk relais. En 500mA is niet zo heel veel voor een transistor.*

Aan (dure) bistabiele relais zou ik niet beginnen. Zijn duurder en gebruiken twee uitgangen van je OM32 terwijl een normaal relais er maar één gebruikt. Maar zoals ik zei, dan kan je niet de speciale functies van de OM32 gebruiken. Wil je deze gebruiken maar wil je meer vermogen tot je beschikking hebben zou je een transistor schakeling erachter kunnen maken. Deze is wel snel genoeg om de speciale functies te gebruiken.

Timo

* Ook al moet ik wel zeggen dat de makers van de OM32 het een beetje overdrijven. 500mA kan je inderdaad uit een uitgang halen maar als je 500mA uit alle 8 de uitgangen van dezelfde transistor(array) gaat halen dan zal hij dat niet overleven aangezien de chip dan een goede 5W moet verstoken waar de ULN2803 max 1,3W weg kan stoken. Dat komt neer op max 8 x 150mA ofwel max 1,2A voor alle 8 de uitgangen samen.**

** PDMax = (TJ(max) - TA) / ΘJA = (125C - 30C) / 73C/W = 1,3W
Itot = Pchip / VCE(max) = 1,3W / 1,1V = 1,2A
Ichan = Itot / n = 1,2A / 8 = 150mA

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2017, 10:58:58 »
Aan (dure) bistabiele relais zou ik niet beginnen. Zijn duurder en gebruiken twee uitgangen van je OM32 terwijl een normaal relais er maar één gebruikt.
Ik ben blij met je toevoeging, die maakt veel duidelijk, voor mij geen OM32 in mijn analoge wereld. Bistabiele relais, en zeker double coil relais zijn normaal gesproken duur (tenzij je mazzel had, zoals ik).
Toen ik in december 36 double coil relais voor 20 euri kocht, wist ik dat het een bargain betrof. De laatste relais uit een bepaalde serie worden gedumpt op de markt, en deze hebben ook wat gebruikssporen (soms pootjes bijbuigen). Ik had er heel lang op gejaagd, zonder enig resultaat.

Een single coil bistabiel relais heeft 2 pinnen (en is veel goedkoper dan een double coil bistabiel relais, en schakelt op halve kracht): loopt de spanning de ene kant op door de coil dan schakelt het relais naar kant A, stroomt de spanning de andere kant op, dan schkelt het relais naar stand B. Daarom denk ik dat je een single coil relais niet kunt aansturen met een OM32.

Double coil relais hebben 2 aparte coils, een voor stand A en een voor stand B. Je schakelt ze nooit tegelijkertijd. Per coil verbruiken ze 90 mA, en omdat er 2 coils zijn, is dat nominaal 180 mA. Dit soort relais kosten je inderdaad 2 uitgangen van een OM. En voor een beetje verlichting is dat waanzin. Je kunt er beter andere zaken mee regelen, zoals polarisaties.

Jan Willem

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2017, 11:08:01 »
36 voor €20,- is inderdaad een koopje :) Zelf is mij nooit echt opgevallen dat de single coil bi-stabiele relais geodkoper zijn...

Per coil verbruiken ze 90 mA,
Even ter aanvulling, dat is volledig afhankelijk van het gebruikte relais.

en schakelt op halve kracht
[knip]
en omdat er 2 coils zijn, is dat nominaal 180 mA.
Omdat je ze nooit tegelijk schakelt is dat rekensommetje (en daardoor de bovenste bewering ook) natuurlijk onzin. ;)

Timo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2017, 11:08:14 »
....stroomt de spanning de andere kant op, ....
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de stroom stroomt. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2017, 11:10:36 »
Ja, je moet Klaas geen knollen voor citroenen verkopen...  :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2017, 11:11:56 »
Citaat van: OM32handleiding
... stroom van maximaal 500 mA schakelen naar GND met een maximale schakelspanning van 30 V. De uitgangen zijn in dit geval voorzien van een ingebouwde vrijloopdiode, zodat ook inductieve belastingen kunnen worden geschakeld...
Zoiets dacht ik al, transistoruitgang met open collector.

Citaat van: eric10nl
... OM (VPEB). Deze schakelt 4 wissels en 4 seinen (2 baks). Dit werkt perfect.
Als je met die OM(32) rechtstreeks wissels en seinen kan schakelen, kun je er ook andere dingen op aansluiten. Je hebt dus helemaal geen extra relais nodig, alleen als je echt zware belastingen wil schakelen, je garagedeur op 220 V of zoiets, dan zul je wat relais moeten toevoegen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2017, 11:50:03 »
Zoiets dacht ik al, transistoruitgang met open collector.
Als je met die OM(32) rechtstreeks wissels en seinen kan schakelen, kun je er ook andere dingen op aansluiten. Je hebt dus helemaal geen extra relais nodig, alleen als je echt zware belastingen wil schakelen, je garagedeur op 220 V of zoiets, dan zul je wat relais moeten toevoegen.

De OM32 geeft naar de wisselsspoel alleen een signaal (pulse)  van nu moet je om, daarna wordt er geen stroom meer doorgegeven, zodat de wisselspoel, dus niet kan doorbranden. Maar dat vraag ik vanavond aan de persoon die hem in elkaar gezet heeft wel even na.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2017, 12:07:48 »
Dat is inderdaad zoals je hem nu instelt hebt. Maar zoals ik al aan gaf kan je allerlei functies aan een uitgang geven, ook permanent aan (hoe anders stuur je er een lichtsein mee aan) zelf gedimd of met een effect zoals vuur. Je zal dan alleen in de instellingen moeten duiken. Maar aangezien je nu al zowel wissels als seinen aan stuurt moet dat wel lukken denk ik ;)

Timo

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2017, 14:49:22 »
Zonder verder in Eric's draadje te willen inbreken, ik begrijp hieruit dat een OM32 dusdanig veelzijdig instelbaar is dat relais niet nodig zijn, ongeacht het type.
Relais zijn analoog mooie dingen en digitaal ondingen tenzij het niet anders kan.
Daarom verdwijnen de complexere relais misschien langzaam van de markt?
Want de relais met 4 gescheiden stroomkringen, zowel monostabiel als bistabiel, zijn bijna niet meer te vinden.

Even ter aanvulling, dat is volledig afhankelijk van het gebruikte relais.
Inderdaad, verbruik geldt alleen voor de verworven types.
Er is een veelheid aan soorten qua specs.  Ik denk ook niet dat single coil relais goedkoper zijn, wel dat ze specifiek voor bepaalde schakelingen een uitkomst zijn (zoals met timer-ic's), maar nou net niet voor in combinatie met een OM32.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de stroom stroomt.
Dat heb ik ook altijd gedacht, maar dat sommige relais richtingsgevoeliger schakelen dan andere, was me een beetje ontgaan. En tja, waar stroomt het dan heen vanuit zo'n OM32? Ground?
« Laatst bewerkt op: 09 January 2017, 14:54:04 door Te 2/2 »
Jan Willem

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2017, 15:06:36 »
Daarom verdwijnen de complexere relais misschien langzaam van de markt?
Een eigenschap die elektrotechnici niet fijn vinden aan een relais is dat ze mechanisch zijn ;D Ze maken herrie, zijn traag, ze slijten etc. In veel toepassingen is het dus gunstiger om een solid state toepassing te gebruiken. Zeker nu dat ook veel goedkoper is dan een relais.

Maar er zijn zeker toepassingen waar een relais handig is. (Grote stromen, makkelijk AC schakelen, robuust te maken, in geval van een bi-stabiel relais het feit dat ze non-volatile geheugen hebben.)

Want de relais met 4 gescheiden stroomkringen, zowel monostabiel als bistabiel, zijn bijna niet meer te vinden.
Klopt, omdat de toepassing daarvan nogal beperkt is. Zelf al heb je vier schakelcontacten nodig (wat al schaarser is dan één of twee) kan je in veel gevallen net zo goed weg komen met twee relais met ieder twee contacten.

Ik denk ook niet dat single coil relais goedkoper zijn, wel dat ze specifiek voor bepaalde schakelingen een uitkomst zijn (zoals met timer-ic's),
Klein grapje/tip, alle dubbelespoelrelais die ik ken zijn nog steeds polariteit gevoelig. Sluit je met een dubbelspoelrelais de set met omgekeerde polariteit aan dan reageert het opeens als een reset. Zelfde voor de reset die dan als set werkt. Met andere woorden, deze dubbelspoelrelais zijn net zo goed enkelspoels aan te sturen  ;D

Dat heb ik ook altijd gedacht, maar dat sommige relais richtingsgevoeliger schakelen dan andere, was me een beetje ontgaan. En tja, waar stroomt het dan heen?
Klaas doelt daar niet op de polariteit gevoeligheid van het relais maar het fijn dat:
stroom stroomt ergens door heen; en
spanning staat ergens over heen.

Met andere woorden, spanning stroomt niet ;D ;) (Grappige/scherpe opmerking van Klaas dus ;D)

Timo