Nu kan ik een relais kopen met 1 uitgang hierop kan ik dus 1 van bovenstaande aansluiten.
... relais te koop met 2 of 4 uitgangen. ... is het dan zo dat alle 2 of 4 uitgangen tegelijk aan- uitgang dmv de schakelen van de OM?
De uitgangen op de OM32 kunnen per groep van 8 worden uitgevoerd als 500mA of 5V uitgang.Een 500mA uitgang kan een stroom van maximaal 500mA schakelen naar GND met een maximale schakelspanning van 30V. De uitgangen zijn in dit geval voorzien van een ingebouwde vrijloopdiode, zodat ook inductieve belastingen kunnen worden geschakeld;Een 5V uitgang is een uitgang van een H-CMOS circuit met een serieweerstand naar keuze. Deze uitgang kan ca 35mA schakelen (‘hoog” of “laag”), zodat je er bv rechtstreeks LED’s op kunt aansluiten. Ook is dit type uitgang geschikt voor het aansturen van volgschakelingen achter de OM32.
De microcontroller op de OM32-serial ondersteunt een aantal interessante aanvullende functies, zoals:Uitgang pulsbreedte-gemoduleerd in 15 stappen, zodat, bijvoorbeeld, de lichtsterkte van een op de uitgang aangesloten lamp of LED ingesteld kan worden of de draaisnelheid van een motor geregeld kan worden;Softwarematig aan –en nagloeien van LED’s (dus geen externe schakeling meer nodig);Complexe licht-seinbeelden aansturen. Hiermee worden meerdere uitgangen tegelijk geschakeld volgens een op te geven patroon, inclusief (optioneel) een donkerfase tussen de seinbeelden en aan –en nagloeien van LED’s;Simultaan knipperen van uitgangen. Dit is bijvoorbeeld nodig voor het genereren van Belgische seinbeelden;Alternate-blink: 2 uitgangen om-en-om laten knipperen, bijvoorbeeld t.b.v. spoorwegovergangen of de WUBO;Willekeurige effecten, handig voor het simuleren van bv een vlamboog of een vuurhaard (zonder aanvullende elektronica) of gewoon voor verrassende effecten;....
alle contacten van een relais schakelen samen. Voor het schakelen van licht etc zijn meerdere uitgangen dus niet zo nuttig.
Aan (dure) bistabiele relais zou ik niet beginnen. Zijn duurder en gebruiken twee uitgangen van je OM32 terwijl een normaal relais er maar één gebruikt.
Per coil verbruiken ze 90 mA,
en schakelt op halve kracht[knip]en omdat er 2 coils zijn, is dat nominaal 180 mA.
....stroomt de spanning de andere kant op, ....
... stroom van maximaal 500 mA schakelen naar GND met een maximale schakelspanning van 30 V. De uitgangen zijn in dit geval voorzien van een ingebouwde vrijloopdiode, zodat ook inductieve belastingen kunnen worden geschakeld...
... OM (VPEB). Deze schakelt 4 wissels en 4 seinen (2 baks). Dit werkt perfect.
Zoiets dacht ik al, transistoruitgang met open collector. Als je met die OM(32) rechtstreeks wissels en seinen kan schakelen, kun je er ook andere dingen op aansluiten. Je hebt dus helemaal geen extra relais nodig, alleen als je echt zware belastingen wil schakelen, je garagedeur op 220 V of zoiets, dan zul je wat relais moeten toevoegen.
Even ter aanvulling, dat is volledig afhankelijk van het gebruikte relais.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de stroom stroomt.
Daarom verdwijnen de complexere relais misschien langzaam van de markt?
Want de relais met 4 gescheiden stroomkringen, zowel monostabiel als bistabiel, zijn bijna niet meer te vinden.
Ik denk ook niet dat single coil relais goedkoper zijn, wel dat ze specifiek voor bepaalde schakelingen een uitkomst zijn (zoals met timer-ic's),
Dat heb ik ook altijd gedacht, maar dat sommige relais richtingsgevoeliger schakelen dan andere, was me een beetje ontgaan. En tja, waar stroomt het dan heen?