Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!  (gelezen 44407 keer)

MAK1205

• Offline Offline
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2017, 09:10:10 »
Citaat
Ik hoef niet rijk te worden, maar het zou fijn zijn als ik de hypotheek en vaste lasten kan betalen.

En denk daarbij ook aan (aansprakelijkheids) verzekeringen en arbeidsongeschiktheid.

Je gaat schrikken als je alle kosten bij elkaar op gaat tellen.

Enne, heb je enig idee wat je marge is in deze bedrijfstak?

serie1200

• Offline Offline
  • Veni vidi foetsie
« Reactie #46 Gepost op: 08 January 2017, 09:19:05 »
Komt nog bij:

Kassa, pinapparaat, stellingen/vitrines, koffieapparaat, vloerbedekking, alarm etc.

Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2017, 09:44:22 »
Oei, dat is een goeie :( Ik ga het zeker meenemen, ook naar mijn verhaal met de gemeente voor hulp bij financiering.
Van de gemeente hoef je geen hulp te verwachten. Het helpen van startende ondernemers is geen gemeentelijke taak.
Je kunt wel langs gaan bij de Kamer van Koophandel. Die staan startende ondernemers met raad en daad bij.

No dress rehearsel, this is our life.

MAK1205

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 08 January 2017, 09:58:48 »
@ Gerrit F: Het blijft een lening....... en een lening moet je altijd terug betalen  ;D.

Als het allemaal zo rooskleurig zou zijn als banken in reclamespotjes doen blijken dan was iedere Nederlander toch al lang ondernemer.

Mijn tip:

Ga gewoon onderaan beginnen met verkoop via MP en een tafel in Houten.

Bouw een naam op en stop er iedere week 60-80 uur in.

Ga dan eens na een jaar terug kijken wat het je opgeleverd heeft en doe dan een volgende stap.

Succes.

« Laatst bewerkt op: 08 January 2017, 10:05:17 door MAK1206. Reden: aanvulling en het geven van een goede tip »

henk

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 January 2017, 10:14:13 »
Ja, bereid je voor en ga voor een oriënterend gesprek naar de kvk of dat zelfstandigenloket. Daar kunnen ze je uitleggen wat nodig is, of je persoonlijk wat moet bijspijkeren, wat de mogelijkheden zijn en ook hoe ze de situatie in de regio inschatten. Ze kunnen je bijvoorbeeld vertellen hoe ze de toekomst van dat winkelcentrum zien. Bedenk nog wel dat de kvk onder andere als taak heeft de economische ontwikkeling te stimuleren en dat loket tevens mensen uit de bijstand wil houden. Ze hebben de neiging positief te zijn over zaken waar zij geen risico bij hebben en jij wel.  ;D

Rekenvoorbeeld inkoop  € 100,- excl. dan verkoop 150 incl Btw  ( €26,- BTW)  dus de winst is €24,- Al met al word je daar niet rijk van.

Dit rekenvoorbeeld maakte me nieuwsgierig. Wat je beschrijft is niet de winst maar de marge minus Btw. De bedrijfskosten moeten daar nog vanaf om aan winst en wat inkomen toe te komen. Dat nadert dan zo'n beetje aan nul. Nu weet ik wel dat ondernemers wat privé-uitgaven onder bedrijfskosten kunnen brengen en dat het bruto-netto traject anders loopt, maar helemaal zonder winst zal het niet gaan. Of het is echt heel beroerd in de branche of het rekenvoorbeeld klopt toch niet helemaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 January 2017, 10:22:42 »
Gemeente? Eh....dus wel:[/url]
(y)
Is geen standaard voorziening bij de meeste gemeenten.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Crossrail

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 08 January 2017, 11:11:48 »
Hallo,

Mocht je besluiten om het te gaan proberen zijn er enkele dingen die mijns inziens belangrijk zijn.

1. Een ruim assortiment aan merken. Er zijn al genoeg winkels die alleen Märklin, Roco, Fleischmann en Piko verkopen. Tegenwoordig zijn er zoveel andere kleine merken, daar zul je er zoveel mogelijk in je assortiment moeten nemen. En aangezien juist die merken meestal met kleine eenmalige oplages werken, is het ook geen kwestie van bestellen als een klant erom vraagt. Eenmaal uitheleverd is het spul meestal binnen enkele dagen of weken bij de leverancier uitverkocht.

2. Zorg voor een locatie met parkeergelegenheid. Vaste klanten komen vaak alleen voor het afhalen van een bestelling bij jou winkel de stad in en willen dan niet ver weg parkeren of 4 euro in een dure parkeergarage betalen.

3. Ben vriendelijk naar de klanten en kom geïnteresseerd over. Bij één van de grootste modeltreinzaken in Duitsland waar ik regelmatig kwam heb ik al regelmatig gezucht en gepuf gehoord als ik vroeg om een model dat in de etalage stond. Ook stond er een tijd een meisje van begin 20 in de winkel die absoluut geen verstsnd had van modelbouw en die ook nooit overkwam alsof ze ook maar enige zin had om te werken. Hoewel zo'n jonge blondine natuurlijk wel een leuk aanzicht is in de winkel, werkt zulk personeel op je serieuze klanten alleen maar averechts.

Desondanks hoop ik toch dat je serieus verder gaat met het idee. De hobby kan dringend vers bloed gebruiken!

Mvg, Peter

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 January 2017, 11:37:06 »

Dit rekenvoorbeeld maakte me nieuwsgierig. Wat je beschrijft is niet de winst maar de marge minus Btw. De bedrijfskosten moeten daar nog vanaf om aan winst en wat inkomen toe te komen. Dat nadert dan zo'n beetje aan nul. Nu weet ik wel dat ondernemers wat privé-uitgaven onder bedrijfskosten kunnen brengen en dat het bruto-netto traject anders loopt, maar helemaal zonder winst zal het niet gaan. Of het is echt heel beroerd in de branche of het rekenvoorbeeld klopt toch niet helemaal.

Ik denk inderdaad dat het heel beroerd is  :-\  Er vallen ieder jaar winkels weg (zie Modelspoorwinkels links) en dat zijn zaken die al heel wat jaren ervaring hebben, vaak in oudere panden die dus niet de hoofdprijs betalen, de grote kosten van het opstarten al lang achter zich gelaten. Ik gun het Robert van harte maar ik zou inderdaad alles honderd keer narekenen en dan nog een keer.

Ik las een winstvoorbeeld van € 24,-. Daar moet je dan ook al € 12,- van inleveren aan belasting en pensioen (eigen ervaring). Dat was met een omzet van € 150,- ? Als ik dat doorreken en je wil een maandinkomen hebben van zeg even € 3.000,- , dan moet je dus 3000 / 12 = 250 * 150 = € 37.500,- / maand omzetten -> ff doorrekenen -> € 450.000,- / jaar  :o  (dat zijn 1125 Plan U's van € 400,-)

Ik denk dat het in alle bedrijfstakken zo is dat je of aan de onderkant van de markt moet gaan zitten, of aan de bovenkant. Of je nu spijkerbroeken, horloges of modeltreinen verkoopt. Spijkerbroeken in hele partijen wegzetten voor € 10,- / stuk of hele exclusieve van € 300,- / stuk. Horloges voor op de kermis van € 5,- of voor de lokale drugsbaron a € 125.000,-. Alleen voor modeltreinen is er niet echt een onderkant, die wordt al door de enkele "dozenschuivers" bediend en die verzorgen ook het midden- en hoger segment. Daar zal je dus niet zo makkelijk mee kunnen concurreren. Diegenen die dat in het verleden wel deden hebben zich nu ook aan de fabrikanten geconformeerd (wat wel eens jammer is, maar ja ;D ).

Lenen van de gemeente heb ik geen ervaring mee, maar reken er wel op dat je dan van alles moet overleggen. Lenen van de bank kun je vergeten, die willen je alleen geld lenen als je het eigenlijk niet nodig hebt ::) (ja, ook eigen ervaring)

Ik zou dan toch eerst gaan kijken of je niet zonder grote investeringen iets kun verkopen. Dus bijvoorbeeld online of op een beurs. Dan heb je wel de inkoop maar niet de grote bedrijfskosten.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #54 Gepost op: 08 January 2017, 11:48:35 »
vaak in oudere panden die dus niet de hoofdprijs betalen

Nou, vergis je niet. Zeker die "oudere" panden in binnensteden van bijvoorbeeld Utrecht worden steeds duurder en duurder om te huren... Ook voor zaken die er al langere tijd in gevestigd zijn.

Eelco

serie1200

• Offline Offline
  • Veni vidi foetsie
« Reactie #55 Gepost op: 08 January 2017, 12:00:34 »
Maar waar ga je jezelf mee onderscheiden van de andere stands op een beurs ?

Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #56 Gepost op: 08 January 2017, 12:27:33 »
Los van al het financiele ongemak, je krijgt al dat crapuul dat hier de hele dag voorbij komt schuiven live voor je snotter en je kan t niet wegklikken. Ik weet t niet hoor... nouja, ik weet t wel eigenlijk.  ;D

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 January 2017, 12:35:07 »
Robert,
Allereerst vindt ik het een moedig plan. Om in deze tijd überhaupt nog een (modelspoor)winkel te willen starten is een flinke uitdaging.
Zoals hier op het forum te lezen is valt de ene na de nadere modelspoorwinkel om.
Vaak omdat er geen koper meer voor gevonden kan worden.
Als er iets een mooie start zou zijn is dat een bestaande winkel overnemen.
Dan heb je al de infrastructuur, inventaris, producten, klanten etc.

Maar als ik verder zo je reacties lees proef ik toch wel een stuk naïviteit.
Zo geef je aan dat je een start met 50000 euro voor ogen hebt. Nou ben ik geen ondernemer maar dat lijkt me toch rijkelijk aan de lage kant. Wil je kopers trekken dan zal je een behoorlijk aanbod moeten hebben. Nog afgezien van de vaste kosten die je hier al vanaf moet halen voor een winkelpand, verzekeringen, etc.
Ook geef je aan dat je niet echt een verkoper, zakenman bent maar meer een adviseur.
Niet echt de garantie voor een succes.
Dat je ook geen andere winkels wilt benaderen om over een samenwerking oid te praten helpt niet echt.
Wat ik in je openingspost lees is dat je een soort tweede Hunerbein uit Aken wilt opstarten om een gevarieerd aanbod te kunnen bieden. Dan zou je op zijn minst eens naar ze toe moeten om te kijken hoe hun winkel eruit ziet en of er over samenwerking te praten valt. Al dan niet over het opzetten van een "dependance" dan wel gezamenlijk inkopen om kosten te drukken.

Ik zou je als eerste stap willen adviseren om eerst eens met de KvK te gaan praten.
Die organiseren soms startersdagen. Daar kan je allerhande advies krijgen wat er komt kijken om een winkel te starten.
Denk aan het maken van een businessplan, financiering.
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 January 2017, 13:01:22 »
Ik las een winstvoorbeeld van € 24,-.

Nee, je las een marge (verkoop minus btw en inkoop) en dat is nog geen winst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #59 Gepost op: 08 January 2017, 13:11:10 »
Gewoon lekker beginnen, je kunt niet meer dan op je bek vallen...