Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!  (gelezen 40871 keer)

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #30 Gepost op: 07 januari 2017, 19:34:09 »
De bekende speelgoedketens hebben juist in de 90's alle modelspoorafdelingen in hun winkels opgedoekt. ;)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2017, 20:47:16 door Frontier. Reden: Spelfout »
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #31 Gepost op: 07 januari 2017, 21:10:35 »
Dus langs de rails zitten zou ik zeggen, er staan enkele units leeg in het station of dit te betalen is geen idee.
In de stationshal zelf is niks vrij. En wat de huur betreft. Naast de AKO zat een shoarma zaakje. De dame vertelde eens dat de huur €2500,- p.m was. Da's een flinke som geld.. Naast de ING is wel een ruimte vrij. Is onder het verblijf van standplaats Lelystad. En ik ken genoeg collega's die modelspoor hebben ;)
Groeten Joop, machinist Lls

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #32 Gepost op: 07 januari 2017, 21:37:06 »
Citaat
...wat ik nog niet tegen gekomen ben en wat volgens mij een goede combinatie zou zijn, treinen modelbouw en...poppenhuizen!
Modelbouw Krikke in Groningen heeft dat, maar onder 'modelbouw' verstaan ze R/C modelvliegtuigen, auto's en tanks etc en ze verkopen ook RPG spul, maar geen treinen :-( Ik heb daar eens wat dingen proberen te kopen en kreeg toen de opmerking "Goh... voor zelfbouw, nee, dat horen we niet vaak meer...", ik heb dat spul toen maar bij Conrad gekocht.

De miniatuurstore een paar straten verderop  heeft wel treinen. De eigenaar is ooit gestart met alleen een webshop en dat ging zo goed dat hij er ook een echte winkel bij heeft gemaakt, niet in de duurste straat van 'Stad' overigens.

Er waren nog twee andere treinenwinkels, maar die zijn inmiddels verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2017, 21:47:26 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #33 Gepost op: 07 januari 2017, 21:45:34 »
Hoi allen,

Het is mooi om te zien dat iedereen meeleeft en ideeën heeft! Yay! Het station in Lelystad is wel een mooie locatie maar het heeft eigenlijk alleen maar doelgericht verkeer, men rent naar het perron toe en haalt even snel een broodje/krant/magazine voor onderweg. Direct in het winkelcentrum heb je meer inloop van publiek wat meer tijd heeft. Aan de andere kant ben ik al blij als ik ergens een konijnenhok kan betalen als startende ondernemer. 2500 euro per maand is belachelijk in mijn ogen, vind je het gek dat winkels sluiten? Sodeju...

Ik denk er ook hard over om inderdaad maar aan huis te beginnen en de slaapkamer op de begane grond in te richten als winkel. Ik heb een drive in woning, met garage en slaapkamer op BG, woonkamer en keuken op 1e verdieping en badkamer en 3 andere slaapkamers op 2e verdieping. Rommel er uit (er staan nog verhuisdozen en andere troep), nieuw behang op de muren, oude kast weg en wat vitrines tegen een wand en wat schappen en planken aan de andere wand. Het is wel klein maar zo bezuinig ik wel enorm op huur en andere extra kosten. Ik kan eventueel de kamer doortrekken tot aan de rand van het balkon om een soort sluisje of entree te maken en een etalage.

Ik dacht dat ik poppenhuizen al genoemd had, ik heb er zeker aan gedacht. Ik had het wel op mijn facebook neergezet maar niet hier zie ik. Het is zeker een goed idee, en het Scale Train House in Amsterdam deed dit ook. Ik kwam er ook wel eens. Ik kan ook het architectenspul gaan voeren, maar doen deze het tegenwoordig niet met CAD? Hoewel ik mij wel kan voorstellen dat een echte maquette meer tot recht komt als je het tentoon stelt in een welkomst hal of zo. Een virtuele 3D walkthrough is dan wel weer mooi om te laten zien in een presentatie. Zelfs het standaard profielen spul kan je hier niet kopen in een winkel. Maar ik zal de namen noteren om te kijken of het makkelijk te leveren is aan een klein prutswinkeltje. Ik kan wel van alles willen maar op een kleine oppervlakte en zonder de 50000,- euro is het lastig om meteen een winkel vol te gooien met mooie spullen.

Het idee van een vitrine (of etalage?) met pronkstukjes is mooi, ik kan mijn eigen misbaksels tentoon stellen natuurlijk maar als anderen hun spullen ook willen laten zien dan is dat ook leuk. Zeker voor kids. Het hangt wel even van de ruimte af: kan ik een mooie ruimte huren met mogelijkheden voor meetings en zo, of ga ik mijn extra kamer ombouwen tot mini winkel? Dat wordt dan een modelbouw winkel in 1:10 schaal met 1:1 spullen en verkoper en klanten :P

Samenwerken met een bekende winkel spookt ook in mijn hoofd, maar ik durf niemand te benaderen. Voor anderen ben ik straks natuurlijk gewoon een concurrent en ik wil niet meteen in de wielen gereden worden :(

Laaaang geleden had ik mijn eerste baantje als part time verkoper bij de Intertoys op het Osdorp Plein in Amsterdam-Osdorp. Toen verkocht Intertoys nog wat treinen, maar het was uitlopend. De ruimte was nodig voor Nintendo en Sega spelcomputers. De man die daar eerst werkte ging werken bij Muco op de Bilderdijk straat. Die had toen ook wat treinen maar deed meer in elektronica en RC geloof ik.

Ik zuig ondertussen alle adviezen en raad en ideeën op en probeer ze een plekje in mijn holle hoofd te geven. Uiteindelijk gaat dat gisten en komt er een gebalanceerd plan uit hoop ik :)

Dank jullie wel en wees niet verlegen om nog meer te schrijven! (y)

Vriendelijke groeten,

Robert.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #34 Gepost op: 07 januari 2017, 21:55:16 »
Citaat
Ik denk er ook hard over om inderdaad maar aan huis te beginnen en de slaapkamer op de begane grond in te richten als winkel.

Check even bestemmingsplan / hypotheekvoorwaarden / huurvoorwaarden aangaande commerciële activiteiten in je woning....

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #35 Gepost op: 07 januari 2017, 21:59:58 »
Oei, dat is een goeie :( Ik ga het zeker meenemen, ook naar mijn verhaal met de gemeente voor hulp bij financiering.

Bedankt voor de tip waarde naamgenoot (y)

Mvg,

Robert

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #36 Gepost op: 07 januari 2017, 22:24:50 »
Hoi,

Misschien een bedrijfsunit huren, volop parkeermogelijkheid en ruimte. Maar geen idee hoe de huurprijzen daar liggen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2017, 22:27:00 door NS264. Reden: links toegevoegd »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #37 Gepost op: 07 januari 2017, 23:31:47 »
De bekende speelgoedketens hebben juist in de 90's alle modelspoorafdelingen in hun winkels opgedoekt. ;)
Wat alweer 20/25 jaar geleden is, en de console zijn plaats innam, dan kan het nu ook andersom, de overheid zeurt over dikke gamende kinderen/jongeren/volwassenen, en dat ze meer met sport en creativiteit bezig moeten zijn, lijkt me dit een goede start. Weg console weg games. Vaak als (jonge) kids bij mij komen vinden ze mijn treinen geweldig en vragen ze hoe ik eraan kom (Piko / Marklin My world) zeggen ze maar de Bart Smit kent het niet eens...


Zon speelgoedzaak kan toch ook samenwerken met een modelbouwzaak ? dus een flinke afdeling speelgoed en 1/3e modelbouw en modeltreinen, de huur lasten kan je dan delen en je vangt meer klanten, want als er een gezin komt en Saskia wil graag barbies en Teun ziet een Piko startset is de kans groter dat je het verkocht krijgt dan als de modelspoorzaak verderop afgelegen zit.

De overgebleven videotheken hebben dit opgelost om samen te werken met bijv een telefoonzaak of een 24/7 winkel het werkt dus wel.


En ja een huurprijs van 2500 is niet eens zo extreem hoog, maar leegstaande panden brengt kennelijk nog steeds geld op want anders zou het wel goedkoper worden maar niet dus.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2017, 23:50:18 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #38 Gepost op: 08 januari 2017, 00:17:38 »
Ik denk er ook hard over om inderdaad maar aan huis te beginnen en de slaapkamer op de begane grond in te richten als winkel.

Weleens van het begrip 'bestemmingsplan' gehoord? Ik ken het bestemmingsplan van jouw wijk in Lelystad natuurlijk niet, maar ga er maar van uit dat je niet zomaar een winkel aan huis mag beginnen.


Steyn




PS: ik zie nu dat Robert E. me al voor was met deze waarschuwing.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2017, 00:21:19 door IJsselsteyn »

MAK1205

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #39 Gepost op: 08 januari 2017, 01:17:36 »
Hoi,

Niet doen.

Waarom niet?

Even keihard: Je begint hier op dit forum draadjes van modellen ombouwen die ook niet klaar raken.

Zou het met een winkel dan wel lukken.....

Daarnaast weet je niet half wat je je op je nek haalt.

Als ondernemer spreek ik (ja daar is een keer een "ik") uit ervaring. Het lukt mij wel omdat er door mij een niche gevonden is waarmee omzet en winst te genereren is.

Succes en we wensen je veel personeel toe.

PS: geld voor een financiering.......in deze tijd.....ben benieuwd naar het sprookje wat je daar gaat vertellen.

 
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2017, 01:23:30 door MAK1206 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #40 Gepost op: 08 januari 2017, 01:47:00 »
Ik ben er een voorstander van om klein te beginnen. Begin een webshop, ga op beurzen staan en bouw langzaam een kapitaal op. Dan hoef je niets of weinig te lenen en als het onverhoopt niet mocht lukken, hoef je niet jarenlang nog je schuld afbetalen. Weet je ook of je het wel leuk vindt. 

€2500 p/m is heel normaal voor een winkelpand. In Tilburg, zelfs buiten de hoofdwinkelstraat, betaalden wij meer. Zeker als je in een winkelcentrum wilt zitten, dan zal het zelf nog veel duurder zijn.

Gezien de hoeveelheid kinderen en ouders die stoppen bij het raam van de bakker, hier in Windsor, waar ik mijn trein had rijden en het enthousiasme voor die trein, zal een winkel in een druk winkelgebied op lange termijn naar mijn idee wel succesvol zijn.

Mijn ervaring als eigenaar van een winkel is dat mensen hun geld graag aan je willen geven, als ze voelen dat je er oprecht voor hen bent. Je kan wellicht iets duurder zijn, ze willen ook best een weekje of twee langer wachten. Men gaat je toch een beetje als vriend zien. Ze moeten het je gunnen. Daar kan geen on-line winkel tegen op. Maar je mag uiteraard hun vertrouwen nooit beschamen. Als je het oprecht doet, dan komt het allemaal wel goed. Mensen pikken dit snel op.

Website (bijna) elke dag updaten met nieuwtjes is heel belangrijk. De enige waarvan ik weet die dat echt doet is MCH. Al ben ik er al een hele tijd niet geweest omdat ik niet in de buurt woon, ik kijk toch regelmatig op die website. MCH is, zoals hier eerder al genoemd, een perfect voorbeeld hoe je een goeie winkel hebt. Sympathiek. Of het succesvol is, zou ik niet weten, maar hij kan er in ieder geval zijn brood mee verdienen. Je zou eens moeten vragen of Jan (de eigenaar) je niet eens van advies wil voorzien. Of in ieder geval zelf het bedrijf analyseren en de beste dingen overnemen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #41 Gepost op: 08 januari 2017, 01:53:08 »
..., maar ik durf niemand te benaderen.

Dit is al een probleem. Je moet wel stevig in je schoenen staan als ondernemer.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #42 Gepost op: 08 januari 2017, 02:57:29 »
Dank allen voor de input, ook voor de minder vrolijke berichten.

Natuurlijk raken mijn projecten niet klaar: het is slechts hobby, en familie, werk en verhuizen en toen eigen gezondheid gingen voor. Ter verdediging: ik heb een paar nare jaren achter de rug. Er zijn hier wel meer voorbeelden te vinden van draadjes die al een poosje oud zijn en nog niet af ;)

Verder zijn sprookjes leuk... maar voor kinderen. Ik heb niet de gewoonte om banken of andere personen voor te liegen. Dus dat ga ik nu ook niet doen door sprookjes te vertellen. Verder ben ik niet bang om met anderen te praten over zaken, ik wil alleen niet meteen bij gevestigde bedrijven binnenvallen als 'newb' met een verhaal van 'mag ik met jullie meespelen?' terwijl ik het wellicht allemaal zelf ook kan rooien. Ik sta er best open voor maar niet voordat ik het één en ander uitgewerkt heb. Voorlopig ben ik alleen nog maar een gozer die een idee heeft. Ik ben inderdaad geen keiharde zakenman, en zelfs geen keiharde verkoper, maar meer een adviseur. Belang van de klant staat op één, niet mijn bankrekening. Ik hoop inderdaad dat men het mij gunt. Ik gun het de wereld ook dat ik een mooie winkel ergens neer mag plempen zodat meer mensen een mooie hobby vinden en er minder boze gezichten in de trein zitten en er uiteindelijk wereldvrede is... :angel:

Klein beginnen lijkt inderdaad het verstandigst, terwijl meteen met een mooie grote winkel met bijbehorend groot assortiment op een prima locatie ook gunstig uit kan pakken. Dit hangt dus af van het 'sprookje' wat ik kan schetsen. Bestemmingsplan is natuurlijk wel een punt met een echte winkel in een woonwijk. Maar als ik op Google Maps mijn wijk bekijk zijn er wel meer bedrijfjes aan huis hier. Zelfs een sushi restaurant met redelijke reviews ;D . dat wil niet zeggen dat dit allemaal maar mag, maar het geeft me wel wat hoop dat ik in ieder geval misschien kan starten met een webshop met bezoekadres. Ik hoef niet rijk te worden, maar het zou fijn zijn als ik de hypotheek en vaste lasten kan betalen.

Welterusten :)

Mvg,

Robert.


Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #43 Gepost op: 08 januari 2017, 03:44:10 »
Al een pand met beneden een winkel en boven een woning (waar je dan uiteraard gaat wonen) overwogen? Scheelt wellicht in de vaste lasten.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

serie1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
  • Veni vidi foetsie
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #44 Gepost op: 08 januari 2017, 08:52:40 »
In de stationshal zelf is niks vrij. En wat de huur betreft. Naast de AKO zat een shoarma zaakje. De dame vertelde eens dat de huur €2500,- p.m was. Da's een flinke som geld.. Naast de ING is wel een ruimte vrij. Is onder het verblijf van standplaats Lelystad. En ik ken genoeg collega's die modelspoor hebben ;)

http://www.hurenopstations.nl/huurobjecten/lelystad-stationsgebouw.html

Ziet er toch aardig leeg uit.
Met vriendelijke groet,
Ron