Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
"Nederlandse" modellen door MaraNCS
Vandaag om 13:18:34
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!  (gelezen 40940 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #60 Gepost op: 08 januari 2017, 13:15:45 »
@Martin: nou, je kunt ook al je spaargeld er doorheen jagen, je pensioen opmaken, de rest van je leven met een torenhoge schuldenlast blijven zitten, nooit meer ergens iets kunnen financieren en als kers op de taart je huwelijk uit elkaar zien spatten, maar behoudens dat is er niet zoveel risico ;D



Geintje natuurlijk, he  ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #61 Gepost op: 08 januari 2017, 13:19:02 »
Risico van het ondernemen, als je dat risico niet wilt lopen moet je loonslaaf blijven..

Btw je huwelijk zal toch wel onder druk komen te staan omdat je in een keer het dubbele van de hier gangbare uren gaat maken..

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #62 Gepost op: 08 januari 2017, 13:25:00 »
Nee klopt  :)  Het beste is eigenlijk als je ergens in groeit of wanneer je er ineens in gegooid wordt, bv. omdat je oude werkgever op de fles gaat. Dan moet je wel voor jezelf beginnen als er niets anders is (eigen ervaring)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #63 Gepost op: 08 januari 2017, 13:39:35 »
Komt nog bij:

Kassa, pinapparaat, stellingen/vitrines, koffieapparaat, vloerbedekking, alarm etc.
Vergeet gas licht en water niet,ozb,antidiefstal maatregelen die je verzekering verplicht stelt omdat ze je anders niet verzekeren,die maat regelen moeten door een erkend bedrijf worden geinstalleerd,dus prijzig.
(denk aan zaken zoals rol luiken voor je ramen en evt iets aan de binnenzijde van je ramen,sloten met alarm op vitrine kasten,video bewaking enz enz)

Als je een webshop begint en je denkt al aan styreen,decoders en dat soort klein spul,vergeet dan ook zaken zoals ASB en buffers en koppelingen niet,allemaal van die dingen die je als hobbyist nodig hebt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #64 Gepost op: 08 januari 2017, 13:42:14 »
Advies inwinnen bij de kamer van koophandel is een goed begin, maar je zou ook advies kunnen inwinnen bij speciale organisaties zoals voor mij in Twente: https://www.rozgroep.nl/ikwilstarten/

Oh, hoe lang wil je bezig zijn met je bedrijfje? Tot aan je dood?  :P  Denk dus ook aan je pensioen. (Als dat tenminste noch bestaat over een aantal jaar)

Misschien een handige link? http://www.startbedrijf.nl/artikel/subsidies-flevoland
Jeroen

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #65 Gepost op: 08 januari 2017, 16:59:10 »
Hi robert,

Als je echt wil beginnen kom ik zeker een paar keer per jaar langs vanuit Almere. In Almere hebben we digitaal service, die zit nu bijvoorbeeld als een soort antikraak in een oud schoolgebouw.lijkt mij dat de gemeente Lelystad ook wel van zulke projecten heeft staan waar ze blij van zullen worden als je er iets start(kosten zijn daarom ook laag)
misschien meenemen in je gesprekken met de gemeente?

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #66 Gepost op: 08 januari 2017, 17:35:23 »
Een fysieke winkel lijkt me nogal hoog gegrepen, en dan niet alleen financieel.
Zou eerder aan een webshop denken, dat kun je met een beperkt startkapitaal vanuit de thuissituatie doen.

Ik loop zelf ook aan zoiets te denken.
Ik heb onlangs mijn baan opgezegd en ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. Met als het kan een eigen bedrijfje erbij.
Ik ga binnenkort naar een seminar van de KvK om me verder te orienteren.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #67 Gepost op: 08 januari 2017, 20:32:05 »
Je moet deze vraag beantwoorden:
  • Hoe ga ik hier geld mee verdienen?

Al het andere valt qua belang daarbij in het niet. Het is mooi meegenomen als je modeltreinen leuk vind, maar dat kan niet je uitgangspunt zijn. Dus een ondernemingsplan is wel het minste. Uiteindelijk moet je hier namelijk je brood mee verdienen.

Een webshop: leuk, maar als aanvulling op de echte winkel. Want tenzij je hele scherpe prijzen kunt hanteren, ga je het qua web-verkopen niet redden tegen de grote jongens.

Dit is niet om je te ontmoedigen. Maar bij het beginnen van een winkel komt heel veel kijken, het kost heel veel werk en de eerste paar jaren zal het geen vetpot zijn. Als je daarop bent voorbereid en er mee overweg kunt, dan kan je winkel een succes worden en je grote voldoening geven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Aad

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #68 Gepost op: 09 januari 2017, 01:55:25 »
Tja, je wilt dus van je hobby je beroep maken. Een wens van velen. Werkplezier is fijn, maar uiteindelijk moet het financieel wel wat opleveren. Dat lukt alleen wanneer je de juiste focus hebt. Daarvoor zijn zakelijk inzicht, marktkennis en kostenbewustzijn nodig. Ik ken je verder niet, maar wat ik tot nu toe (tussen de regels) lees stemt mij nog niet positief. Ik wil je echt niet afbranden, maar met alleen enthousiasme redt je het niet.

Voorbeelden?

Financiering
Een halve ton lijkt heel wat, maar is voor een beetje assortiment in modelspoor absoluut onvoldoende. Onderschat de kosten van een goede website/webwinkel niet. Als je zelf geen middelen hebt, moet je met een heel bijzonder gedegen bedrijfsplan komen, wil je het op de reguliere manier kunnen financieren. Van die gemeentelijke ondersteuning hoef je echt niet veel te verwachten. Is aan veel regels gebonden en het blijft uiteindelijk ook maar een lening.
Met alleen enthousiast idealisme redt je het dus niet. Crowdfunding werkt vaak alleen bij echt innovatieve startups. En een  tante Agaath heeft ook niet iedereen.

Marges op modelspoor en m.n. de grote merken, houden niet over, ik denk dat het rekenvoorbeeld wat eerder genoemd is, niet ver bezijden de werkelijkheid ligt. Een brutowinstmarge(waar dus alle kosten nog vanaf moeten) van 20-30% van de verkoop is voor de speelgoedhandel peanuts en dus naast het grote kapitaalbeslag t.o.v. die marge, precies de reden waarom modelspoor onvindbaar is bij Intertoys en het (bijna) voormalige Bart Smit.
Marges op modelbouwmateriaal zijn vaak aanzienlijk hoger en vragen minder kapitaalbeslag.

Als je naar de huidige modelspoormarkt kijkt is er nauwelijks instroom van jongeren, loop ik bij de modelspoorspeciaalzaken binnen zie ik eigenlijk alleen ouderen. Bij Zevenspoor was dat ook zo, maar daar is het assortiment hooguit nog 40% modelspoor, rest zijn de grote Legosets, playmobiel, automodellen en verzamelspul van Steif ed. waardoor er nu wel meer gezinnen met kinderen de zaak bezoeken. Deze ondernemer speelt dus in op de vergrijzing in de modelspoorhobby door te diversificeren.
Daarnaast heb ik heel wat speciaalzaken in mijn omgeving zien verdwijnen. Een stad als Gouda had in 2000 nog 3 modelspoorverkooppunten. Na de sluiting van H&H in 2014 geen een meer.
15 jaar geleden struikelde je over de modelspoorbeurzen, nu zijn er nog maar enkele, waarvan Houten de grootste is. Daar zal je dus ook moeten zijn.

Je had het over de verkoop van startsets met een personentrein. Als er iets de plank misslaat zijn het die dingen wel. Het spelplezier van zo'n railovaal is in de regel binnen een half uur over.  Wil je nieuwe aanwas kweken, biedt dan een goedkoop en te beladen goederen-stammetje aan met vooral extra rails en wissels. Een zak rijst als belading, een hijskraantje erbij en er kan echt gespeeld worden. Maar dat moet wel overgebracht en uitgelegd worden aan de klant en dan te beginnen m.n. aan de ouders.

Het advies is al eerder gegeven, ga met de KvK praten, bezoek eens een seminar van starters. KvK organiseert die regelmatig. Wat betekent het nou, ondernemer te zijn? Probeer zoveel mogelijk kennis te vergaren. Maak een goed bedrijfs-en stappenplan, voer een Swat-analyse uit. Ga op zoek naar de niches (zo die er nog zijn) in modelbouwland, de succesvolle ondernemer onderscheidt zich altijd t.o.v. de standaard. Maar.......blijf met beide benen op de grond, vraag jezelf af of je bereidt bent 60 uur en meer per week te werken voor een minimale of misschien tijdelijk helemaal geen beloning. Zijn die risico's, het je waard? Hoever wil je daarvoor gaan? Bedenk dat je als eenmanszaak gewoon hoofdelijk aansprakelijk bent en dus ook op je privébezit aangesproken kan worden.
Ik weet, er komt heel veel op je af, voors en tegens, tegenwind vanuit je omgeving. Er zijn mensen die hun hele leven over een eigen zaak dromen, maar het nooit tot werkelijkheid weten te brengen. Geen schande, dat zijn gewoon geen ondernemers. Die moeten er ook zijn.

Het ondernemerschap is echt een uitdaging en als het mag lukken, het leukste wat er is, kan ik je uit eigen ervaring meedelen. Dus als je echt alles op een rijtje hebt, doen!

Ik wens je veel succes.

Aad


« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 02:12:00 door Aad »
Ep.3/4 H0 Flm* Twin en Aster Live steam DB spoor I

Arend65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #69 Gepost op: 09 januari 2017, 09:52:04 »
Ik juich een winkeltje in lelystad toe, de eerste klant heb je.
Marklin  Roco Piko Wisselstroom Raptor OC32

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #70 Gepost op: 09 januari 2017, 12:46:41 »
Als je een winkeltje wilt beginnen, is het misschien idd handig om goed te peilen wat je reikweidte zal gaan zijn en binnen die straal hoeveel mensen er gebruik van zouden gaan maken.
Ga je alleen voor trein-model hobby? Of ga je breed: papier, schaar, lijm, etc (pipoos-achtig)?
En misschien kun je 'van-huis-uit' beginnen?
- marktplaats, telefoonnummer en aan huis afleveren/betalen. Een oud-collega van mij heeft op die manier veel verdiend met racebanen verkopen (en hij verkocht tot ver in Rotterdam, Leeuwarden).
Op die manier kun je de interesse bij mensen peilen. Mogelijk van daaruit door groeien naar een vaste winkel.
Voordeel van 'van-huis-uit' is de lage basis kosten: Weinig opslag, geen winkel, geen beveiligingssystemen, etc.
Voordelen van ene winkel is natuurlijk de makkelijk te vinden locatie en persoonlijk contact.

Ik wens je succes en nooit geschoten is altijd mis.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #71 Gepost op: 09 januari 2017, 13:00:24 »
...aan huis afleveren/betalen.... ...geen beveiligingssystemen...

Als je duur spul thuis opgeslagen hebt, zou je toch voorzichtig moeten zijn met dit soort zaken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #72 Gepost op: 09 januari 2017, 13:17:54 »
Een modelspoorwinkel beginnen gaat tegen twee trends in: Er zijn steeds minder (limiet naar 0) jongeren die modelspoor als hobby hebben en de retail wordt steeds meer zo goedkoop mogelijk online dozen schuiven. Dus een modelspoorwinkel starten en daarvan leven lijkt me moeilijk.

Er zijn wel veel andere ondernemingsmogelijkheden in modelspoor: Ontwerpen en produceren van uniekere bouwsets, rollend materieel, aankleding, ombouw en omspuiten van modellen, etc. Dit doen mensen volgens mij gewoon puur uit passie naast hun werk en verdienen er wat extra mee, en soms groeit het uit tot een fulltime baan. Als ik jou was zou ik gewoon klein vanuit huis beginnen. Loopt 't dan goed, dan kan je groeien, loopt het minder of vind je het toch niet zo leuk, dan zit je niet met torenhoge schulden. Je zegt dat je het leuk vind om service te verlenen. Is het wat om een webshop + locomotief reparatie service vanuit huis te starten?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #73 Gepost op: 09 januari 2017, 13:39:12 »
Ja, het aantal jongeren neemt af. Maar staar je niet blind op de jongeren. Het aandeel ouderen die met pensioen gaan of pensioen in zicht hebben en hun oude hobby weer oppakken stijgt volgens mij. Laat staan dat die groep aanzienlijk meer te besteden heeft dan de groep jongeren. Als je aan klantenbinding wil gaan doen, moet je volgens mij veel aandacht gaan besteden aan de pensionado's.

Mijn twee centjes.

Eelco

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #74 Gepost op: 09 januari 2017, 13:56:06 »
Ben het helemaal eens met de stelling van Eelco, zelf hoor ik ook bij de groep van herintreders en dit jaar stop ik helemaal met werken, om vervolgens heel veel tijd in deze hobby te gaan steken. Wat ik ook merk is dat ik mijn kleinzoons aansteek met het treinvirus en zij vinden het op het moment het einde om dat allemaal te zien en opa zorgt uiteraard voor het nodige commentaar.

Als je voor deze groeiende doelgroep kiest kan je zeker 10-15 jaar vooruit en laten we eerlijk zijn een langere termijn om te overzien is niet nodig. Wel merk ik dat het gemak van internet mij veel meer informatie verschaft dan welke goedbedoelde fysieke winkel dan ook. In de nabije toekomst zie ik het internet nog een prominentere rol gaan innemen en zullen er steeds meer showrooms ontstaan waar men het artikel kan zien en eventueel nadere info kan verkrijgen. Kopen zal je dan altijd via internet moeten gaan doen. Groot voordeel hiervan is natuurlijk dat een winkelier geen voorraad hoeft te hebben maar hooguit 1 exemplaar. Of dit model ook voor onze hobby zal gaan gelden durf ik niet te zeggen, maar zou zomaar kunnen. Dan zou ik in zo een showroom een leuke modelbaan opzetten waar men de dynamiek van alles kan overbrengen en wie weet heeft dit een olievlek verschijnsel tot gevolg.

Als er een dergelijke winkel (showroom) op redelijke afstand zou bevinden zou ik er zeker vaak naar toe gaan.

Het zijn maar een paar hersenspinsels maar misschien zijn er veel meer die er zo over denken.

Groet,

Pauw