Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
29 September 2025, 20:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Bezetmelders en anti-slipbandjes  (gelezen 2300 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Gepost op: 30 December 2016, 15:08:02 »
Sinds kort heb ik een mooie BR644 van Brawa in mijn bezit. Ik ben er nu in mijn vakantie eens mee gaan rijden en bemerk dat wanneer de trein vooruit rijdt (er zit daar duidelijk een machinist in de cabine ;) ) de bezetmelding pas gebeurt als het laatste draaistel over de bezetmelder rijdt (2rail, ik gebruik bezetmelders dmv stroomdetectie van Digikeijs). Nadere inspectie leerde mij dat het voorste draaistel aangedreven is en voorzien is van 4 anti-slipbandjes. Ik heb van 1 as beide bandjes verwijderd, maar de trein komt nu niet meer van zijn plaats helaas. Heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan oplossen? (Het liefste zonder de hele baan te moeten verbouwen ;) ) Ik kon op dit forum zo gauw niets vinden en mijn duits is nog te ontoereikend om de duitse fora goed af te kunnen struinen.
Gr,

Jan Willem

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2016, 15:12:17 »
Heeft het aangedreven draaistel volledige stroomafname?
Zo ja dan misxchien de bandjes eens kruislings verwijderen.

Tinus.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2016, 15:19:53 »
Hoi Jan Willem,

Mocht je altijd dezelfde richting op rijden met je Talent, dan zou ik de machinist in de andere cabine plaatsen.

Heb je bij het verwijderen van de anti slip bandjes de betreffende wielen wel gewisseld met wielen zonder groef, want anders hebben die twee wielen natuurlijk amper tor geen grip meer op het spoor en heb je je aangedreven wielen met 50% gereduceerd...

@Tinus: bij kruislings wisselen heb je nog steeds maar twee anti slip bandjes. Het zal wellicht iets schelen t.o.v. 1 as met twee bandjes, maar of het afdoende helpt?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2016, 15:38:29 »
Hi,

Kruislings de bandjes verwijderen kan wel (nog niet geprobeerd), maar wat Jeroen zegt: Door het verwijderen van de antislipbandjes blijft er een wiel met groef over. Waarschijnlijk dat dat ook de reden was waarom de Talent niet meer van zijn plek kwam. Momenteel rij ik inderdaad vooral 1 kant op, maar het is wel de bedoeling dat de talent in de toekomst pendeldiensten gaat rijden. Het verplaatsen van de machinist heeft dan niet zoveel zin meer (net zomin als dat-ie er dan nog in zit aan een kant ;) ).

Nou zit ik nog even in de handleiding te koekeloeren (Deze dus ) en nou zie ik bij de ersatzteile nummer 8 en 9 staan: Radsatz DC mit Haftreifennut en  Radsatz DC ohne Haftreifennut. Zou nou nummer 9 wel een tandwiel hebben maar geen groef voor het anti-slipbandje? Als ik zo naar de plaatjes kijkt, lijken de asjes met nummer 9 geen tandwiel te hebben.
Gr,

Jan Willem

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2016, 15:54:04 »
Zo op de tekening te zien zijn de tandwielen losse delen
je kan dus de wiel sets wisselen en de tandwielen overzetten met een tussen draaistel
Denk er wel aan dat de trekkracht in een bocht zo laag kan worden dat hij geen bocht meer doorkomt
Je kan dan proberen om zonder asb het gewicht te verhogen
Of drastisch verbouwen en de aandrijving op een tussen draaistel maken
Maar wat is het probleem dat er iets later gemeld wordt
en met welke programma werk je
Bij koploper kan je dit nog voor een stopplaats aanpassen met doorrijden in cm of een virtuele bezetmelder

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2016, 16:13:22 »
Ik denk dat je de wielen zonder asb gewoon op de as met tandwiel kan schuiven. Dus een wielstel zonder asb bestellen (9) en de wieltjes wisselen.
Ik ken dit stel niet, maar op het platte vlak rijdt het meestal nog prima zelfs geheel zonder asb. Hellingen is wat anders. Met twee wielen met asb mogen er eigenlijk geen problemen zijn. Maar goed, ik ken dit stel dus niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2016, 20:45:29 »
Kan je niet gewoon de rijrichting omdraaien? Dus het programma laten weergeven dat het treinstel achteruit rijdt en daarnaar handelt. Hoef je alleen de machinist om te draaien.
Groeten

Olav

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2016, 21:15:25 »
Dan heeft hij met pendelen omgekeerd het zelfde probleem

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2016, 22:00:14 »
Is de stroomafname alleen op het voorste, aangedreven draaistel? In dat geval ook stroomafname op het tweede draaistel maken. Tis maar een idee.

Succes Frits
Groet Frits

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2016, 22:48:34 »
De stroomafname is op de buitenste 2 draaistellen, de Jacobs draaistellen worden volgens mij niet gebruikt voor stroomafname. Lijkt me ook een lastige klus om daar evt ook stroomafname in te bouwen.

Het treinstel simpel weg omdraaien is inderdaad geen optie als ik er mee wil gaan pendelen  ;)
Gr,

Jan Willem

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2016, 22:59:40 »
Zal gewoon eens proberen met bandjes kruislings.
Mocht het goed lijken te gaan kun je altijd een as bestellen.
Heb hier genoeg treinen rijden die ook bandjes missen die okk nog goed rijden.

Tinus.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2016, 07:56:13 »
Weerstandlak gebruiken bij antislipband is misschien een optie?
Marc

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #12 Gepost op: 12 January 2017, 21:19:55 »
Om hier nog even op terug te komen:

Ik heb het opgelost door hele dunne strookjes aluminiumfolie te snijden en deze op 2 plaatsen om 2 anti-slipbandjes te wikkelen. dit is genoeg om contact te maken. Jammer genoeg slijt het wel, dus ik moet zo nu en dan de anti-slipbandjes weer van de wielen afhalen om nieuw aluminiumfolie om de bandjes heen te wikkelen. Weerstandslak zoals hierboven gesuggereerd werd heeft denk ik hetzelfde probleem, dat het wegslijt. En wbt het geheel verwijderen van de anti-slipbandjes, al dan niet kruislings: ik denk niet dat het veel oplost. het wiel "hangt"dan met z'n groef boven de rail en maakt dus nog steeds nauwelijks contact. Plus dat al gebleken is dat het treinstel met 2 bandjes minder al niet van z'n plek kwam. Ik kan niet beredeneren waarom dat bij het kruislings verwijderen geen probleem zou zijn. (iemand met meer verstand van natuurkunde of adhesie/wrijving die dat uit zou kunnen leggen? :) )
Gr,

Jan Willem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2017, 21:27:35 »
Ja, dan doen er twee aangedreven assen mee. Het verschil in adhesie tussen één of twee wielen met asb op dezelfde as is eigenlijk niet zo groot. Het verschil tussen één of twee assen met telkens een wiel met asb is veel groter.

Bij de Trix Koploper werkt het.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2017, 21:41:09 »
Ik zou toch gaan voor de oplossing om de assen van het andere kopdraaistel te bestellen, en de wielen overzetten op de aangedreven assen.
Alleen enkele antislipbandjes verwijderen gaat niet werken, zo'n wiel rijdt heel slecht op die groef.
Zelf probeer ik altijd zoveel mogelijk van die bandjes af te komen door vervangende assen of vervangende wielen te kopen. Ik vind die bandjes ondingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.