BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wummeke op 30 december 2016, 15:08:02

Titel: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Wummeke op 30 december 2016, 15:08:02
Sinds kort heb ik een mooie BR644 van Brawa in mijn bezit. Ik ben er nu in mijn vakantie eens mee gaan rijden en bemerk dat wanneer de trein vooruit rijdt (er zit daar duidelijk een machinist in de cabine ;) ) de bezetmelding pas gebeurt als het laatste draaistel over de bezetmelder rijdt (2rail, ik gebruik bezetmelders dmv stroomdetectie van Digikeijs). Nadere inspectie leerde mij dat het voorste draaistel aangedreven is en voorzien is van 4 anti-slipbandjes. Ik heb van 1 as beide bandjes verwijderd, maar de trein komt nu niet meer van zijn plaats helaas. Heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan oplossen? (Het liefste zonder de hele baan te moeten verbouwen ;) ) Ik kon op dit forum zo gauw niets vinden en mijn duits is nog te ontoereikend om de duitse fora goed af te kunnen struinen.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: tinus op 30 december 2016, 15:12:17
Heeft het aangedreven draaistel volledige stroomafname?
Zo ja dan misxchien de bandjes eens kruislings verwijderen.

Tinus.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Jeroen Water op 30 december 2016, 15:19:53
Hoi Jan Willem,

Mocht je altijd dezelfde richting op rijden met je Talent, dan zou ik de machinist in de andere cabine plaatsen.

Heb je bij het verwijderen van de anti slip bandjes de betreffende wielen wel gewisseld met wielen zonder groef, want anders hebben die twee wielen natuurlijk amper tor geen grip meer op het spoor en heb je je aangedreven wielen met 50% gereduceerd...

@Tinus: bij kruislings wisselen heb je nog steeds maar twee anti slip bandjes. Het zal wellicht iets schelen t.o.v. 1 as met twee bandjes, maar of het afdoende helpt?

Jeroen
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Wummeke op 30 december 2016, 15:38:29
Hi,

Kruislings de bandjes verwijderen kan wel (nog niet geprobeerd), maar wat Jeroen zegt: Door het verwijderen van de antislipbandjes blijft er een wiel met groef over. Waarschijnlijk dat dat ook de reden was waarom de Talent niet meer van zijn plek kwam. Momenteel rij ik inderdaad vooral 1 kant op, maar het is wel de bedoeling dat de talent in de toekomst pendeldiensten gaat rijden. Het verplaatsen van de machinist heeft dan niet zoveel zin meer (net zomin als dat-ie er dan nog in zit aan een kant ;) ).

Nou zit ik nog even in de handleiding te koekeloeren (Deze dus  (https://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/triebwagen/44052_44053_44054_44055_Triebwagen_Talent_BR_644_DB_AG.pdf)) en nou zie ik bij de ersatzteile nummer 8 en 9 staan: Radsatz DC mit Haftreifennut en  Radsatz DC ohne Haftreifennut. Zou nou nummer 9 wel een tandwiel hebben maar geen groef voor het anti-slipbandje? Als ik zo naar de plaatjes kijkt, lijken de asjes met nummer 9 geen tandwiel te hebben.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: jerrytrein op 30 december 2016, 15:54:04
Zo op de tekening te zien zijn de tandwielen losse delen
je kan dus de wiel sets wisselen en de tandwielen overzetten met een tussen draaistel
Denk er wel aan dat de trekkracht in een bocht zo laag kan worden dat hij geen bocht meer doorkomt
Je kan dan proberen om zonder asb het gewicht te verhogen
Of drastisch verbouwen en de aandrijving op een tussen draaistel maken
Maar wat is het probleem dat er iets later gemeld wordt
en met welke programma werk je
Bij koploper kan je dit nog voor een stopplaats aanpassen met doorrijden in cm of een virtuele bezetmelder
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: henk op 30 december 2016, 16:13:22
Ik denk dat je de wielen zonder asb gewoon op de as met tandwiel kan schuiven. Dus een wielstel zonder asb bestellen (9) en de wieltjes wisselen.
Ik ken dit stel niet, maar op het platte vlak rijdt het meestal nog prima zelfs geheel zonder asb. Hellingen is wat anders. Met twee wielen met asb mogen er eigenlijk geen problemen zijn. Maar goed, ik ken dit stel dus niet.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Olav op 30 december 2016, 20:45:29
Kan je niet gewoon de rijrichting omdraaien? Dus het programma laten weergeven dat het treinstel achteruit rijdt en daarnaar handelt. Hoef je alleen de machinist om te draaien.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: jerrytrein op 30 december 2016, 21:15:25
Dan heeft hij met pendelen omgekeerd het zelfde probleem
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Fritsprt op 30 december 2016, 22:00:14
Is de stroomafname alleen op het voorste, aangedreven draaistel? In dat geval ook stroomafname op het tweede draaistel maken. Tis maar een idee.

Succes Frits
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Wummeke op 30 december 2016, 22:48:34
De stroomafname is op de buitenste 2 draaistellen, de Jacobs draaistellen worden volgens mij niet gebruikt voor stroomafname. Lijkt me ook een lastige klus om daar evt ook stroomafname in te bouwen.

Het treinstel simpel weg omdraaien is inderdaad geen optie als ik er mee wil gaan pendelen  ;)
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: tinus op 30 december 2016, 22:59:40
Zal gewoon eens proberen met bandjes kruislings.
Mocht het goed lijken te gaan kun je altijd een as bestellen.
Heb hier genoeg treinen rijden die ook bandjes missen die okk nog goed rijden.

Tinus.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Gouda op 31 december 2016, 07:56:13
Weerstandlak gebruiken bij antislipband is misschien een optie?
Marc

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Wummeke op 12 januari 2017, 21:19:55
Om hier nog even op terug te komen:

Ik heb het opgelost door hele dunne strookjes aluminiumfolie te snijden en deze op 2 plaatsen om 2 anti-slipbandjes te wikkelen. dit is genoeg om contact te maken. Jammer genoeg slijt het wel, dus ik moet zo nu en dan de anti-slipbandjes weer van de wielen afhalen om nieuw aluminiumfolie om de bandjes heen te wikkelen. Weerstandslak zoals hierboven gesuggereerd werd heeft denk ik hetzelfde probleem, dat het wegslijt. En wbt het geheel verwijderen van de anti-slipbandjes, al dan niet kruislings: ik denk niet dat het veel oplost. het wiel "hangt"dan met z'n groef boven de rail en maakt dus nog steeds nauwelijks contact. Plus dat al gebleken is dat het treinstel met 2 bandjes minder al niet van z'n plek kwam. Ik kan niet beredeneren waarom dat bij het kruislings verwijderen geen probleem zou zijn. (iemand met meer verstand van natuurkunde of adhesie/wrijving die dat uit zou kunnen leggen? :) )
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: henk op 12 januari 2017, 21:27:35
Ja, dan doen er twee aangedreven assen mee. Het verschil in adhesie tussen één of twee wielen met asb op dezelfde as is eigenlijk niet zo groot. Het verschil tussen één of twee assen met telkens een wiel met asb is veel groter.

Bij de Trix Koploper werkt het.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 januari 2017, 21:41:09
Ik zou toch gaan voor de oplossing om de assen van het andere kopdraaistel te bestellen, en de wielen overzetten op de aangedreven assen.
Alleen enkele antislipbandjes verwijderen gaat niet werken, zo'n wiel rijdt heel slecht op die groef.
Zelf probeer ik altijd zoveel mogelijk van die bandjes af te komen door vervangende assen of vervangende wielen te kopen. Ik vind die bandjes ondingen.
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: jerrytrein op 12 januari 2017, 21:47:57
Kijk eens goed voor je besteld , of de wielen met ASB wel stroom afnemen
Ik denk net als bij stomers dat een wiel met ASB geen zin heeft omze als stroom afnemers uit tevoeren
Is het zelfde als plastic wielen monteren en daar strromaf tenemen
Titel: Re: Bezetmelders en anti-slipbandjes
Bericht door: Wummeke op 12 januari 2017, 22:09:59
Jerry, dat is nou juist het probleem ;) de wielen met ASB maken geen of nauwelijks contact.Maar ze zijn wel degelijk uitgerust met stroom afnemers.

Ik denk dat ik het advies van (onder andere) Klaas toch maar op ga volgen en andere assen/wielen bestellen. Weet iemand of die wielen makkelijk er vanaf te halen zijn bij asjes van Brawa?