Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: Piko 2017  (gelezen 62938 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko 2017
« Reactie #180 Gepost op: 09 October 2017, 14:05:25 »
@Carel Ruysink: Piko heeft het goed hoor. Af fabriek waren de daken bruin, en die werden in de loop van de tijd a.g.v de roetuitstoot grijs.

Marco

Dat laatste is niet helemaal waar. Althans het is hoe je het interpreteert. Van Hans Nahon heb ik begrepen, en de info die ik vergaard heb,  dat sommige 2200/2300'n na revisie wel degelijk een grijs dak geschilderd kregen dit i.v.m. de roetuitstoot en dus de besmettelijkheid van de lichtere kleuren van de roodbruine daken. Het was ook zo of er genoeg verf in die kleur in de werkplaats voorhanden was. Veelal was dat donkergrijs en dus werd dat er op geschilderd. De oerversie kregen allen roodbruine daken. Dus in die zin klopt het roodbruin voor het Piko model wel. Alleen dien je dan wel de handrail van het dak te verwijderen. Deze kwamen later in de jaren er pas op. Naar alle waarschijnlijkheid gelijk bij het aanbrengen van de demper. 

Het bewijs.. ;D
Hier zien we de Ns2302 met een donkergrijs dak. (foto: Hans Nahon)


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 October 2017, 14:48:41 door Thowra »
We're all riders on this train.

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3233
Re: Piko 2017
« Reactie #181 Gepost op: 09 October 2017, 16:04:16 »
Ze hebben het zwaailicht gelijk mee gespoten :D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Piko 2017
« Reactie #182 Gepost op: 09 October 2017, 16:08:43 »
Lekker afgeplakt...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2017
« Reactie #183 Gepost op: 09 October 2017, 16:21:58 »
Ik bedoelde uiteraard af fabriek voor de eerste exemplaren, dus die zonder demper. Die heeft de Piko immers ook niet.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko 2017
« Reactie #184 Gepost op: 09 October 2017, 17:05:30 »
Ik bedoelde uiteraard af fabriek voor de eerste exemplaren, dus die zonder demper. Die heeft de Piko immers ook niet.

Ja, snap um helemaal! Vandaar dat ik ook schreef, hoe je dat stukje tekst interpreteert.  (y)

p.s. Heeft iemand hier een poging ondernomen hoe je het interieur uit het machinistenhuis krijgt? ??? Er zit namelijk een aangegoten blokje voor waar de schroef ingedraaid moet worden tussen machinistenhuis en op de onderkant(chassis) van de lok. Krijg 'm met geen mogelijkheid uit. Wie o wie? Help. Jammer is ook dat de lampglaasjes ingelijmd zijn. Weliswaar na te bestellen maar had denk ik niet gehoeven. Ik wil de boel binnenin gaan witten.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 October 2017, 17:16:31 door Thowra »
We're all riders on this train.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Piko 2017
« Reactie #185 Gepost op: 09 October 2017, 17:45:32 »
Bedankt allen voor de erg bruikbare antwoorden.
Ik had toentertijd een van mijn bruine Roco's verbouwd naar de oerversie zoals nu deze Piko. Deze Roco heeft nog wel zijn grijze dak. Dat ga ik dus verbeteren en te gelijker tijd ook maar eens goed vervuilen ahv de desbetreffende uitmuntende draadjes. Dit op instigatie van de wel heel fraaie bovenstaande foto. Dank.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Piko 2017
« Reactie #186 Gepost op: 09 October 2017, 18:04:33 »
Bedankt allen voor de erg bruikbare antwoorden.
Ik had toentertijd een van mijn bruine Roco's verbouwd naar de oerversie zoals nu deze Piko. Deze Roco heeft nog wel zijn grijze dak. Dat ga ik dus verbeteren en te gelijker tijd ook maar eens goed vervuilen ahv de desbetreffende uitmuntende draadjes. Dit op instigatie van de wel heel fraaie bovenstaande foto. Dank.


 (y) Graag gedaan en succes met het omspuiten.

Inmiddels heb ik het interieur eruit gekregen. Het is van een buigzaam kunststof gemaakt en kan je dus door te gaan wrikken naar beneden trekken. Uiteraard met de nodige beleid.
Pfieuww heejh....

Jeroen





We're all riders on this train.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
Re: Piko 2017
« Reactie #187 Gepost op: 09 October 2017, 19:39:35 »
...52684 met loknummer 2327 komt in november naar de winkel...

Is het al bekend of bovengenoemde versie een correct seinbeeld gaat voeren op de cabine áf fabriek?

Rob

Ik denk het niet, volgens mij pas vanaf de 2018 modellen....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: Piko 2017
« Reactie #188 Gepost op: 11 October 2017, 22:09:40 »
Piko gaat de Uacns VTG uitbrengen. Wat vervoeren deze?
Ik neem aan dat er geen verschil is met deze wagens?

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko 2017
« Reactie #189 Gepost op: 11 October 2017, 22:26:05 »
Die UACNS zijn aktueel. Ik zag ze vorige week hier door Twente komen.
Ik heb ergens gelezen dat het een aluminiumoxide transport betreft, maar of dat klopt kan ik niet beoordelen.
Wel heb ik gelijk s'avonds internet geraadpleegd en kwam ik ook op de nieuwe uitgave van Piko terecht.
In mijn geval was het een DB 189 met erachter zeker 20 (waarschijnlijk meer) van deze wagens, dus met een enkele uacns tussen bijvoorbeeld ketelwagens ben je er niet...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: Piko 2017
« Reactie #190 Gepost op: 11 October 2017, 22:29:52 »
Ik ga er stiekem vanuit dat Piko in de aankomende jaren er steeds meer op de markt gaat brengen zodat je een mooie trein kan maken.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Piko 2017
« Reactie #191 Gepost op: 11 October 2017, 23:23:28 »
ik heb veel respect voor Piko die het aan heeft gedurfd om een oer Nederlands model op de markt te brengen, gebeurt niet meer vaak, ga zo door PIKO
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko 2017
« Reactie #192 Gepost op: 12 October 2017, 09:31:55 »
Die Uacns is niet typisch Nederlands  :P

HansKarel heeft gelijk, bloktrein van 20 wagens van Botlek naar Ziad nad Hronom in Slowakije. Rijdt 2 x per week als het goed is.

NME brengt dit type wagens overigens ook uit.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2017, 09:34:05 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Piko 2017
« Reactie #193 Gepost op: 12 October 2017, 10:54:40 »
Daarnaast worden ze ook gebruikt voor vervoer van kunststofkorrels van de fabriek in Geel (België) naar verschillende klanten in Duitsland. Als ze vol zijn gaan ze rechtstreeks als bloktreinen van Geel via Montzen naar Duitsland. Maar de lege wagens komen via gemengde treinen naar de Kijfhoek, waar ze wisselen in de dagelijkse gemengde trein naar Antwerpen. Dus je kan ze ook in kleinere groepjes in gemengde treinen inzetten op een Nederlandse baan. Toen Crossrail dit vervoer nog reed, reed men de bloktreinen vaak door Nederland met een class 66, dus inzetmogelijkheden genoeg voor Nederland! Ik ga even wachten tot ze er zijn en dan eens vergelijken met de wagens van NME om te beslissen welke ik ga aanschaffen.

Mvg, Peter

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: Piko 2017
« Reactie #194 Gepost op: 12 October 2017, 11:01:01 »
Alleen heb ik me laten vertellen dat de NME Uacns niet in Nederland inzetbaar zijn.