Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 57760 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #120 Gepost op: 15 July 2018, 18:40:48 »
Hallo Hans en Klaas,

Bedankt voor jullie commentaar.
Klaas, je analyse is helemaal correct. Eén van de kunststof stukken in de kruising lag nog te hoog. De wielen liepen daar tegenop waarbij de lok omhoog sprong. Dit bij gewerkt en de loop is nu veel rustiger.
Ik ben nu eerst met de servo's bezig, maar als het wissel weer rechtop staat werk ik een en ander zo nodig nog verder bijwerken. Wordt dus vervolgd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #121 Gepost op: 31 July 2018, 23:35:37 »
Hi All,

De testbaan voor het kruiswissel is gelegd. Het lijkt wel op de Bietstallbrug. De springladingen zitten er al onder.



Ik ben nu bezig met het aansluiten van de bezetmelder. De servo's zijn al geïmstalleerd en doen het prima. Ook de puntstukpolarisartie werkt zoals het hoort.
Binnenkort echte praktijktesten doen. Daarover wordt natuurlijk hier weer gerapporteerrd.


Met beste groeten,

Dirk Meijer

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2133
    • Baan in Los Angeles
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #122 Gepost op: 01 August 2018, 02:17:27 »
Nou, zo zie je een foto met een stapel hout, en zo staat er in 1 keer al een gedeelte van het frame met proef wissel.

Ziet er goed uit Dirk!

Dat met de latjes ga ik denk ik ook een top idee vinden voor m'n volgende baan ipv het grotere plaatwerk, denk dat dat van jou veel meer geluiddempt dan de baan hier.
Maar ja, aldoende leert men van forum genoten.

Ga zo door !

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #123 Gepost op: 01 August 2018, 03:20:20 »
Hoi Dirk,

Netjes gedaan die kruiswissel. Sporen liggen ook mooi dicht naast elkaar.  (y)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #124 Gepost op: 01 August 2018, 22:13:17 »
Hallo André en Ed,

Bedankt voor de reacties.

André, de bouwwijze met de latjes heb ik een beetje afgekeken van de oude meneer Fokker, licht en toch sterk. Je kunt ook makkelijker je onderbouwspullen kwijt. Overigens zijn, conform de opzet van Klaas Zondervan, de zichtbare tafels 44 mm lager dan de tafels van het schaduwstation. Daardoor kun je meer spelen met het landschap. Er komt nog een sandwichconstructie van triplex<>zachtboard<>blauwe ondertapijtplaten op, maar ook dat is een lichte bekleding en inderdaad is het geheel goed geluiddempend.

Ed, de sporen liggen nu 50 mm hoh, de standaardafstand van PECO. Je kunt ook wel kruiswissels bouwen met Fleischmann Profi wissels, maar dan kom je op 95 mm hoh en dat vind ik te veel. Ik heb ook nog overwogen de standaard Fleischmann Profi afstand van 63,5 mm hoh te nemen, maar dit is toch wel een stuk mooier.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #125 Gepost op: 01 August 2018, 23:34:52 »
Hi Dirk,

Dat is erg mooi geworden, hoe lang is het kruiswissel geworden?
En ga je nog meer van dergelijke oplossingen maken?
Dat smaakt naar meer lijkt me.  :)

Tschuss Genossen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #126 Gepost op: 02 August 2018, 21:47:31 »
Hallo Hans,

Bedankt voor de complimenten. Het wissel zelf is 52 cm lang. Er zitten nu aan iedere zijde twee blokken van 60 cm aan, zodat de lengte van de testbaan nu 172 cm is. Eerst maar eens goed testen en als het goed werkt netjes afwerken.
Ik had plannen om bij de inrij- en uitrijwissels van het station ook kruiswissels te maken, maar dan met Engelse wissels erin. Ik twijfel echter om twee redenen. Eén, het is veel werk en ik ben nog niet overtuigd dat het dan een goed rijdende wissel wordt en Twee, bij het grootbedrijf worden de wissels zo simpel mogelijk gehouden in verband met kosten en onderhoud. Een kruiswissel tussen de perrons kom je dus wel tegen, maar voor de rest liever twee losse wissels dan een Engelsman.
Een complexe wissel ziet er op de baan wel mooi uit, maar het zal duidelijk zijn dat ik nog ernstig twijfel. Eerst maar eens zien hoe de praktijktesten van dit kruiswissel uitpakken en wie weet krijg ik dan nog inspiratie om met de andere wissel te beginnen.

Ik houd jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2018, 21:49:26 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #127 Gepost op: 20 August 2018, 20:11:47 »
Hi All,

Zoals beloofd twee filmpjes van de testritten van het kruiswissel.

https://youtu.be/W6Kjo7kBC2o

https://youtu.be/uWbZpqopjdg

Het rijdt naar mijn gevoel niet heel slecht, met uitzondering van af en toe een hik van de BR078, maar ik ben er eigenlijk niet tevreden over. Ik denk dat het allemaal nog wat strakker kan dus ik ben nu aan het fröbelen met 1:1 prints van de wissels en kruisingen om te zien of ik het netter kan krijgen.

Het wordt dus een echt vervolgverhaal.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #128 Gepost op: 21 August 2018, 23:41:24 »
Mooie testprocedure. In beide filmpjes hapert de stoomloc bij het achteruitrijden over de afgebogen wissels. Rechtuit gaat prima.
Worden de linkse wissels in de toekomst (nagenoeg) tegelijk bediend? Dit in verband met flankdekking. Dat geldt natuurlijk ook voor de rechtse wissels.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #129 Gepost op: 22 August 2018, 01:55:42 »
Hi Dirk,

Op de video’s ziet het er goed uit. Dat “hobbelen” , waardoor je stomer hapert, is zeker wel op te lossen, met veel meten met een rei en afvlakken met een vijl/dremel.
En de puntstukken opvullen.

Ben het met je eens dat het perfect moet zijn, anders is al je werk voor niets geweest en blijft het een ergenis.



« Laatst bewerkt op: 22 August 2018, 17:37:57 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #130 Gepost op: 22 August 2018, 10:16:25 »
Ik heb de video's nog eens goed bekeken, en in het algemeen ziet het er goed uit. Rechtuit gaat het in ieder geval goed, maar dat is niet zo verwonderlijk. De hobbels en hapers zie ik in de schuine oversteek. Op de video is het niet te zien, maar het kan zijn dat de sporen daar niet in een vloeiende lijn liggen. Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om dat goed te krijgen, en achteraf corrigeren is vrijwel onmogelijk.

Een andere test die je zou kunnen doen: neem een los draaistel en beweeg dat met je vinger over de wissels. Je kunt dan goed voelen waar de haperingen zitten. Bovendien heb je bij een "bloot" draaistel goed zicht op de wielen en kan je zien waar ze klemmen of tegen een richeltje aan stoten.
Opvullen van puntstukken zou niet nodig moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #131 Gepost op: 22 August 2018, 22:52:11 »
Hi All,

Weer hartelijk voor jullie reacties. Ik het begin was het kruiswissel inderdaad niet goed uitgevlakt. Dat heb ik met een stalen lineaal nagemeten en natuurlijk bijgewerkt. Nu is alles als ik de lineaal erover haal alles netjes vlak. Ik heb ook al alles uitgebreid getest met een korte kolenwagon en die loopt er ook netjes over.
De stoomlocomotief heeft nog steeds wat stroomafname problemen en moet nog eens goed worden nagekeken. Ook op rechte stukken heeft ze er af en toe problemen mee en bij de wissels heeft de druk waarmee de tongen tegen de rails worden gedrukt ook invloed. Dat moet niet te weinig, maar zeker ook niet te veel zijn. Dat is ook nog iets om nog eens goed na te kijken.
De uitlijning luistert inderdaad heel nauw en je gaat van een wisselboog naar een rechte kruising.
Daarom ben ik nu aan het kijken of het nog wat strakker kan.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2018, 22:54:07 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #132 Gepost op: 23 August 2018, 14:39:34 »
Hi Dirk,

Kijk ook naar de raillassen:



 :)
Tschuss Genossen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #133 Gepost op: 23 August 2018, 15:16:12 »
Hallo Hans,

Dat is nu het mooie van modelspoor. Er is altijd wel een situatie die ook in het echt voorkomt. In Indonesië was ik altijd onder de indruk van de 'strak recht' gelegde rails.

Ik zal binnenkort nog een foto in meer close-up maken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #134 Gepost op: 27 September 2018, 21:32:17 »
Hi All,

Ik heb besloten het kruiswissel toch nog eens onder handen te nemen. Ik was er nog niet tevreden over, zowel niet over hoe het eruit zag als de rij-eigenschappen. Na veel gefröbel met uitgeprinte wissels en kruisingen ben ik nu bezig een en ander weer op te bouwen. Als de puzzel een beetje in elkaar zit volgen er zeker weer een fotoreportage en filmpjes van het testrijden.

Inmiddels staan van flink wat tafels de frames. Er moeten er nu nog een stuk of vijf worden gemonteerd. Dan volgen de hoektafels en vervolgens de bekleding.




Ook is het bedieningstableau inmiddels weer gereed. De juiste snoertjes zijn onderweg en dan wordt alles wat strakker neergelegd.





Met beste groeten,

Dirk Meijer