Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door grossraumwagen
Vandaag om 18:26:12
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07

Auteur Topic: NS 3800 "Potvis" stroomlijnloc bouwen....  (gelezen 11096 keer)

corts007

• Offline Offline
NS 3800 "Potvis" stroomlijnloc bouwen....
« Gepost op: 24 December 2016, 17:05:11 »
Hallo iedereen,

Ik ben volledig nieuw hier op het forum. Bram is mijn naam en ben na 10 jaren er niet mee bezig geweest te zijn weer met het treinenvirus besmet (in de tussentijd wel veel met plastic modelbouw bezig geweest, voornamelijk van militaire voertuigen).

Nu ben ik niet vies van een ambitieus project en bij het doorbladeren van het uitstekende boek "Vervlogen stoom"  van Hans van Poll en Bert Steinkamp kwam ik foto's tegen van de NS3800'en die in het midden van de jaren '30 van stroomlijnbeplating zijn voorzien. Misschien niet moeders mooiste, maar bij het zien van die foto's werd mij wel iets duidelijk: die wil ik bouwen!

Nu kan ik wel wat hulp gebruiken bij dit project. Ik neem aan dat het niet onverstandig is om een donor-locomotief te gebruiken en niet volledig vanaf nul te beginnen. De bestaande NS3700 modellen van ModelLoco, Philotrain en Artitec zijn mij veel te duur om te gaan verbouwen, dus die optie sla ik graag over (tenzij iemand een weet voor onder de 200 euro....).

Een idee dat ik ergens op het net heb opgepikt is om een BR01 of BR03 (Fleischmann?) als basis te gebruiken, die in te korten en er kleinere aandrijfwielen op te zetten (BR38?) omdat die van de van de 01 / 03 waarschijnlijk te groot zijn.

Wie kan mij helpen met de realisatie van dit project? Het bouwen van de stroomlijn beplating is iets waar ik mij absoluut geen zorgen over maak, maar het vinden van het juiste chassis en wielen baart mij het meeste zorgen.

Ik wacht jullie inbreng en tips graag af. Alvast bedankt!

Groeten en fijne feestdagen,
Bram

NS3800 "potvis"

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: NS 3800 "Potvis" stroomlijnloc bouwen....
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2016, 17:28:10 »
Die DB loks hebben één nadeel: dat ze op de tweede drijfas worden aangedreven i.p.v. de eerste zoals in NL gebruikelijk. Afgezien daarvan: in hoeverre is een roco br 17 ook een optie? Ook een 2C lok. Vast wel goedkoop tweedehands te koop en ik gok dat de wielmaat beter past dan zo'n 01/03 mormel. Je blijft wel met die aandrijving op de tweede drijfas zitten.

Misschien is er een Engels model bruikbaar als donorlok? Misschien even in het "litter bin" draadje navragen. Omdat er zo'n omgekeerde badkuip overheen gaat maakt het uiterlijk niet veel uit :)

Succes!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2016, 17:34:33 »
ah, fijn plan om dat lillike ding na te gaan bouwen. Heb de mijne destijds op een liliput br 78-onderstel gezet want dat had ik al en het was goedkoop. De 3700 is een rotding qua onderstel want er is geen enkel ander model lekker voor te gebruiken. Zo'n roco hobby-br17 levert in elk geval wel een redelijk bruikbare set wielen op, frame wordt een eind zelf klussen.
Bij de mijne had ik destijds om door krappe bogen te kunnen de voorste loopas weggelaten, het was dus een 1C geworden. Je kan een hap uit de bekleding halen maar het stuk bekleding dat je dan mist is veel groter dan het stukje wiel ergens in het donker onder de bekleding dat nu ontbreekt...

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2016, 18:22:54 »
Heb je al bij Artitec geinformeerd of zij misschien je niet op een of andere manier kunnen helpen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2016, 18:29:37 »
Ik kreeg nee, toen ik dat probeerde voor een gelijkend project  ;)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2016, 19:36:07 »
Bij de mijne had ik destijds om door krappe bogen te kunnen de voorste loopas weggelaten, het was dus een 1C geworden. Je kan een hap uit de bekleding halen maar het stuk bekleding dat je dan mist is veel groter dan het stukje wiel ergens in het donker onder de bekleding dat nu ontbreekt...

Eventueel een flensloze voorste loopas, al dan niet als losse as in plaats van in draaistel. Draait de as niet (altijd), maar bij stilstand ziet er beter uit dan geen as...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2016, 19:47:00 »
flensloze as? die hangt dus altijd naast t spoor en bij elke hobbel gaat dat ding over de bielzen, de meest epische soort kortsluiting op wissels etc.... Ik zou zeggen doen!  (y)

corts007

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2016, 20:36:47 »
Die DB loks hebben één nadeel: dat ze op de tweede drijfas worden aangedreven i.p.v. de eerste zoals in NL gebruikelijk. Afgezien daarvan: in hoeverre is een roco br 17 ook een optie? Ook een 2C lok. Vast wel goedkoop tweedehands te koop en ik gok dat de wielmaat beter past dan zo'n 01/03 mormel. Je blijft wel met die aandrijving op de tweede drijfas zitten.

Misschien is er een Engels model bruikbaar als donorlok? Misschien even in het "litter bin" draadje navragen. Omdat er zo'n omgekeerde badkuip overheen gaat maakt het uiterlijk niet veel uit :)

Succes!

Reinout

Reinout,

Bedankt voor je reactie. Dat de Duitse loks op de tweede as worden aangedreven is inderdaad een nadeel wanneer ik er voor kies om een Duitse lok als basis te nemen. Het idee om voor een Engelse lok te kiezen was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht toen ik met de voorbereidingen begon, maar ik kon ook daar weinig moeilijk geschikte modellen vinden, voornamelijk omdat ze allemaal zulke grote wielen lijken te hebben. Daar komt ook nog een schaalverschil bij kijken want de meeste zullen wel 00 zijn... Kwaliteit van die Engelse dingen weet ik ook niet zo...

Ik heb naar de BR 17 gekeken, opzich wel een redelijke optie, maar het nadeel is de ruimte tussen de aandrijfas 2 en 3, dat lijkt dan weer niet mooi voor de NS3800 waar alle wielen op gelijke afstand staan. Zucht....we zoeken verder. BR01/03 is nog steeds een goede optie denk ik zo, alhoewel er met het drijfwerk wel wat moet gebeuren....

corts007

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2016, 21:06:27 »
ah, fijn plan om dat lillike ding na te gaan bouwen. Heb de mijne destijds op een liliput br 78-onderstel gezet want dat had ik al en het was goedkoop. De 3700 is een rotding qua onderstel want er is geen enkel ander model lekker voor te gebruiken. Zo'n roco hobby-br17 levert in elk geval wel een redelijk bruikbare set wielen op, frame wordt een eind zelf klussen.

Ja, lelijk is hij zeker. Maar dat kan ook zijn charme hebben, haha. Ik heb de BR17 nu bekeken, die wielen lijken inderdaad wel goed. Weet je toevallig wat de diameter van de wielen van een BR17 zijn? De NS3800 heeft 185cm wielen, de BR01/03 200cm, de BR38 (die ik ook overweeg heb) heeft wielen van 175cm.

De vraag is een beetje hoe erg het opvalt als je de grote wielen van een BR03, die voor een deel onder de stroomlijn-beplating vallen, aan het model laat zitten. Onder het motto, lijkt het goed, dan is het goed...... (y). Maar geen idee, misschien vergis is mij gigantisch. De wielen van de BR01/03 zijn in model ongeveer 2mm in diameter te groot.

Heb je ook foto's van de zelf gemaakte potvis? Ben wel heel erg benieuwd naar het resultaat!!

corts007

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2016, 21:07:25 »
Heb je al bij Artitec geinformeerd of zij misschien je niet op een of andere manier kunnen helpen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ted

Ik kreeg nee, toen ik dat probeerde voor een gelijkend project  ;)

Wel overwogen, maar ik had al het vermoeden dat dat niks zou worden...

corts007

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2016, 21:20:25 »
Eureka?!?

Ik zie hier ineens het Liliput model van de SBB A 3/5, in Nederland gebruikt onder de vlag "NS3500". Drijfwerk lijkt stukken beter (aandrijving op eerste as), wielen okee, alleen de afstand van aandrijfas 2 en 3 is iets te groot voor de NS3700/3800.

Wat denken jullie?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2016, 21:21:32 »
Dat de Duitse loks op de tweede as worden aangedreven is inderdaad een nadeel wanneer ik er voor kies om een Duitse lok als basis te nemen.
Kan je dat niet verbouwen? Eerste en tweede as verwisselen en de drijfstangen en koppelstangen aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2016, 21:27:47 »
Leuk project!

Liliput of Engels spul maakt waarschijnlijk niet zo heel veel uit, kwalitatief gezien. Er is ook geen schaalverschil als je alleen het onderstel gebruikt. Dan is het alleen een kwestie van een lok vinden met 3 aangedreven assen met een minofmeer juiste diameter en asafstand. De bogie kun je  er zelf ook wel voor zetten.
Wellicht dat je bij het Britse spul meer machines zult vinden met een correcte asafstand.

Succes!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Pt47-65

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2016, 23:26:07 »
Leuk project! Ga ik zeker volgen!

Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar ik denk dat dit heel dichtbij komt.
https://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40654-dampflok-br-384-db/
Volgens mij heb je de gewichten aan de wielen ook meteen op de juiste plek zitten.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2016, 23:31:48 door Pt47-65 »

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25 December 2016, 01:02:59 »
Mooi gevonden die BR 38.4 van Brawa, koppelstang op voorste as en drijfwielen op gelijke afstanden (y) Badkuip er op vouwen en gaan met die hap!

Heeft niemand zijn/haar Artitec of model loco voorzien van beplating? Je zou zeggen dat dit best cool zou zijn om van dun plaatmateriaal een Jumbo op te tuigen. als je het met kristal klear monteert is het zelfs weer er af te halen zonder beschadigingen. Of moet er meer aan een 3700 gebeuren dan alleen de platen er op te schroeven? Moet de schoorsteen er ook af?

Ben benieuwd  ;D

Succes!

Mvg,

Robert