Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: U-DORP  (gelezen 9535 keer)

MAK1205

• Offline Offline
U-DORP
« Gepost op: 22 December 2016, 09:46:51 »
Na een hele tijd niets gedaan te hebben in deze hobby vanwege andere belangrijke zaken is het er nu toch maar van gekomen.

De reden is de Plan U van Artitec. Omdat er 2 door mij aangeschaft zijn staan ze mooier op een baantje dan in de verpakking  :P.

Zo is U-DORP ontstaan. En klein fictief kopstation ergens in Nederland.

Hier is het eerste schetsje van de baan:

De baan gaat ongeveer 480 lang worden en 30-40 cm diep. Met die afmeting past het allemaal mooi in de hobby kamer langs de muur.
Als het aan de kant moet dan kan de baan ook uit elkaar en opgeslagen worden in de garage.

De rails keuze ligt nu bij Weinert. De Wissels worden gewoon handmatig bediend met een stelarmpje in de voorkant van de baan.

Nu eerst kerst vieren en dan in januari de plannen nogmaals overdenken en gaan starten met bouwen.

« Laatst bewerkt op: 24 December 2016, 08:16:49 door MAK1206 »

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: U-DORP
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2016, 10:22:55 »
Ik zou in jouw baanplan nog even kritisch naar je wissels kijken.

Ik neem aan dat het linker kopspoortje naar een goederenloods of iets dergelijks gaat? In jouw sporenplan is deze loods alleen vanaf het bovenste perronspoor bereikbaar. Dat is op zich niet erg. In de praktijk zal men dit spoor zo min mogelijk voor reizigerstreinen gebruiken, zodat het vrij blijft voor goederenverkeer. Het onderste spoor zal normaliter het standaard aankomst en vertrekspoor van de reizigerstrein zijn en het bovenste spoor zou dan bijvoorbeeld tijdens de spitsuren nog gebruikt kunnen worden voor extra reizigerstreinen.

Om op het onderste perronspoor te komen, moet het wissel afbuigend bereden worden. Dat levert een snelheidsbeperking op. Ga je naar het bovenste spoor, dan rij je vanaf de hoofdlijn het eerste wissel recht, maar het wissel erna eveneens afbuigend, dus ook hier een snelheidsbeperking.

Logischer zou in jouw situatie zijn om als je naar het onderste spoor rijd, het wissel in rechte stand te berijden.

Een heel andere mogelijkheid is om beide wissels te vervangen door een engels wissel. Je houdt dan eveneens de snelheidsbeperking voor het onderste spoor, maar je kunt dan wel vanaf beide perronsporen naar de goederenloods rijden.

Veel succes en vooral plezier met het bouwen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2016, 10:33:42 »
Die snelheidsbeperking lijkt me niet z'n probleem. Trein moet toch stoppen aangezien het spoor er ophoud.

Vaak komt het er dan wel mooier uit als het wissel recht bereden kan worden. Maar als je mooie slanke wissels neemt dan kan dat ook wel mooi overkomen. En moet zeggen dat ik de lijnen in dit plan wel mooi en natuurlijk vindt overkomen.
Juist die bocht door het afbuigende spoor te gebruiken houd het geheel speels. Een engels wissel maakt het geheel daar denk ik te propperig. Komt bij dat je nu een trein kunt laten binnen komen op onderste spoor terwijl een goederen trein richting de loods gaat.

Weet niet of je nog iets van een fiddelyard aan het eind had bedacht? geeft je de mogelijkheid om niet steeds met dezelfde trein heen en weer te moeten rijden, maar zo nu en dan ook een andere binnen kunt laten komen. Maar moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben dan.

Roelco

MAK1205

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2016, 10:58:24 »
Alle mogelijkheden zijn nog open daar alleen de afmetingen van de te gebruiken ruimte de beperkende factor is.

Er komt zeker een soort schaduwstation. Hierover draaien de raderen nog op volle toeren.

De meest wilde gedachte is een soort lift aan de linker kant waardoor er opstelmogelijkheden komen 1 of meerdere niveaus onder de baan.

Treintje in de lift, naar beneden, opstelspoor op, lift gaat verder, ander treintje er op en weer naar boven.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2016, 11:08:06 »
Als je het goederenspoor actief wil gaan gebruiken dan is een omloopmogelijkheid eigenlijk wel handig. In het huidige plan moet de loc altijd achter de goederenwagens, duwend, naar het andere station.
No dress rehearsel, this is our life.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2016, 12:01:47 »
Ik vind het een leuk stationnetje.
Zoals het er nu uit ziet is het een modern station ergens aan het eind van een enkelspoors zijlijntje. Dus verwacht ik hier sprinters en andere stoptreinen voor reizigers.
Het uitloop spoor is waarschijnlijk voor post bezorging?

Wat je zou kunnen doen als je iets meer mogelijkheden aan je layout wilt toevoegen: Kijk even naar het station van Vlissingen (even in Sporenplan).
Het enige wat bij de NS nog wel aanwezig is, wat ik bij jou nu niet zie (alleen indien gewild): een inhaal mogelijkheid. Kijk even bij station Zandvoort.

Verder ben ik heel benieuwd naar de uitwerking.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Re: U-dorp
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2016, 15:46:52 »
Hoi,

Wat mij opvalt is de lengte,maar volgen mij moet er meer uit kunnen halen, ik zou het perron naar boven schuiven en slechts 1 spoor voor reizigerstreinen gebruiken.

Of een extra spoor  naast het perron sporen leggen, denk dat het meer rangeer plezier geeft, want ook bij een kopstation staat wel eens reizigersmaterieel op een rangeerspoor.

mvgr Evert en Bas

MAK1205

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2016, 17:52:12 »
Met een tweede lok is het best mogelijk om getrokken terug te rijden.

Less is more dus waarom meer rails in het plan. Het is al vol genoeg  :) zo.

Vanmiddag op zoek geweest naar een toegang tot een schaduwstation geheel onder de baan.
Een TV lift lijkt me wel wat zodat er etages onder de baan kunnen komen die wellicht gelijk vitrine worden.

Moet goed aan te sturen zijn met bezetmelders, hall sensoren en een Servo die de lift vergrendeld op de gewenste hoogte.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2016, 18:48:06 »
Die snelheidsbeperking lijkt me niet z'n probleem. Trein moet toch stoppen aangezien het spoor er ophoud.

Vergeet niet dat er ook een andere richting is. Bij vertrek uit het station moet de trein met 40 km/h de hoofdbaan op sukkelen tot het volgende hoofdsein en kan dan pas snelheid gaan maken. Wanneer de trein het wissel in rechtstand berijdt, kan de trein bij vertrek meteen meer snelheid maken.

Uiteraard moet MAK1206 het zelf bepalen wat hij wil, maar een slingerspoor wordt liever niet aangelegd. Een spoorlijn legt men het liefst zo recht mogelijk. Omdat veel kopstations vroeger een groter emplacement hadden en geregeld zelfs een compleet locomotievendepot was er bij de sanering van deze emplacementen ruimte zat om het spoor wat overbleef zo recht mogelijk aan te leggen. Een speelse baan kun je ook prima creëren door in de hoofdbaan een boog te maken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 December 2016, 18:50:56 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2016, 18:58:04 »
Had ik ook al aan gedacht, maar dan moet je wel een wachtspoortje hebben waar die tweede loc kan staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2016, 19:59:56 »
Vergeet niet dat er ook een andere richting is. Bij vertrek uit het station moet de trein met 40 km/h de hoofdbaan op sukkelen tot het volgende hoofdsein en kan dan pas snelheid gaan maken. Wanneer de trein het wissel in rechtstand berijdt, kan de trein bij vertrek meteen meer snelheid maken.
........

Jeroen

Dat js maar net wat voor sein geving je toepast. Als jr namelijk een snelheidsbord direct achter het wissel zou zetten, wat toch nodig is, dan mag je meteen als de gehele trein er voorbij is de snelheid opvoeren

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2016, 08:01:08 »

Daar ben ik het mee eens. Daarom vind ik het ook zo'n leuk plannetje.

Persoonlijk zou ik alleen de wissels en de seinen dichter op het perron zetten. Treinen zijn doorgaans niet langer dan het perron (ik ben wel bekend met het draadje 'natuurgetrouw modelbouwen'...) dus zouden de seinen makkelijk op het eind van het perron kunnen staan, waardoor de wissels ook iets dichter op het perron kunnen liggen.
Hierdoor zou je een tweetal extra wissels kunnen neerleggen waardoor het goederenspoor vanaf spoor 1 ook bereikbaar wordt. Maar mogelijk dat dit in het verleden nooit heeft gekund (de historie van een modelbaan) en het goederenspoor later pas is toegevoegd. Je weet maar nooit natuurlijk, voor elk idee is wel een natuurgetrouw voorbeeld te vinden.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2016, 11:59:24 »

misschien heb gelijk, maar wat de anderen ook al aanvoeren is een omloopspoor eventueel voor je goederentrein,en kijk eens naar oudere kopstations hoe ze het daar hebben.

woon zelf ook in een dorp met een kopstation met twee perronsporen, je zou bijvoorbeeld voor het inrijsein nog een wissel leggen, tis maar een idee.

mvgr Evert en Bas

MAK1205

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 December 2016, 12:31:04 »
Komend weekend eerst maar eens wat verder met tekenen en berekenen hoeveel hout er nodig is om de segmenten te maken.

Een dak voor de segmenten met eigen verlichting lijkt me wel wat. Heb nog kleine tl-balkjes liggen die er mooi inpassen.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 December 2016, 16:13:49 »
Hallo,,

Een mooi ruim plan. Een omloopmogelijkheid voor de goederentrein is misschien wel leuk voor de spelmogelijkheden.
Zon treinenlift in het schaduwstation lijkt mij een gruwel.
Het is roepen om veelvuldige storingen en ontsporingen.

succes jandcargo