Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:11:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
  

Auteur Topic: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen  (gelezen 1984 keer)

nk006

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Gepost op: 17 December 2016, 23:32:31 »
Hallo,

Ik heb een standaardset van Mehano onlangs aangekocht. Het is de set met de Thalys TGV. Ik heb nu verlichting in de loc en wagons ingebouwd maar het probleem is dat het uitgangsvermogen van de regelaar te laag wordt, dus per tijdseenheid valt deze in thermische protectie. Welke regelaar kan u mij aanbevelen met een grotere uitgangsstroom? zou eventueel naar de 5A willen gaan.

Graag uw mening.

Veel dank,

Kenneth
« Laatst bewerkt op: 18 December 2016, 12:37:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

nk006

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Wisselaar met groter uitgangsvermogen
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2016, 00:06:52 »
Is de Fleischmann 6755 een optie? Ik zie dat de uitgangsspanning 15V is en de wisselaar die origineel bij de set zit is 16V. Op zich geen probleem qua spanning maar ik vermoed dat de trein iets langzamer zal rijden..

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Wisselaar met groter uitgangsvermogen
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2016, 08:55:54 »
Dat is een prima optie. Een fijne zware rijtrafo waar je wel een paar Thalys-treinen op kan laten rijden. Meer dan 1A per rijregelaar heeft geen zin.
Het effect op de snelheid van die ene volt - als het verschil in de praktijk al bestaat - zal nauwelijks merkbaar zijn. Dat soort trafo's is nieuw duur, maar is heel goed gebruikt te vinden voor een paar tientjes.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2016, 10:51:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselaar met groter uitgangsvermogen
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2016, 11:36:29 »
Op zich geen probleem qua spanning maar ik vermoed dat de trein iets langzamer zal rijden..
Rijd jij ooit met de regelaar vol open dan? ;) ;D Met andere woorden, daar merk je niets van. Zeker omdat de spanning die uit die rijregelaar komt niet gestabiliseerd is en zal wisselen onder de belasting. Onder lage belasting kan die Fleischmann zomaar meer dan 17V afgeven....

En wat voor verlichting heb je ingebouwd? De led verlichting van tegenwoordig vraagt niet zo veel meer. Gloeilampen kan ik tegenwoordig wel afraden. Vragen veel stroom, geven nooit een mooi even lichtbeeld en de hitte daarvan hebben meer dan eens de daken van het model doen smelten...

En ben het met Henk eens, meer dan 1A is niet zo nuttig. Zeker met ledverlichting nergens voor nodig. 5A wil je gewoon niet. Als je dan een keer kortsluiting hebt door bijvoorbeeld een ontsporing vliegen de vonken je om de oren met de grote kans dat je dingen serieus beschadigd.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nk006

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2016, 23:28:38 »
Hallo iedereen,

Alvast dank voor jullie reacties!! Ja alles is LED opgebouwd. Ik heb intussen een optie voor de 6755 ergens. Kan ik inkomen als je meer dan 1A gebruikt en ergens een sluiting maakt een lekker vuurwerkje krijgt... ;D

Er is wel 1 punt. Heb de LED verlichting als volgt aangesloten :

Wanneer de loc vooruitrijdt brandt de witte LED's en wanneer ik de rijrichting omwissel de rode LED's. Maar als deze rode LED's branden flikkert de witte LED's. Wat is hiervan de oorzaak? Normaal sperren de witte LED's toch in omgepoolde richting? Bij de rode LED's heb ik dit probleem niet...


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2016, 23:44:40 »
Dat flikkeren van de leds komt door contactproblemen tussen rails en wielen. Als dat contact kort onderbroken wordt stopt de stroomtoevoer en dat wegvallen van de stroom produceert een inductiespanning in de motor die de tegengestelde polariteit heeft.
Waarom je dat in de omgekeerde richting niet hebt kan ik niet verklaren.

Op de front- en sluitseinprintjes van moderne locs zit vaak een filter van weerstanden en condensatoren dat de inductiespanning dempt. Blijkbaar hebben de fabrikanten dit probleem ook ontdekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nk006

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2016, 23:52:56 »
Het zijn white bright LED's die ik gebruikt heb. 2 LED's in serie met een voorschakel van R800. Ik ga nog eens testen met een gewone witte LED en zien wat dit geeft... Het komt waarschijnlijk van de inductiespanning waardoor de witte LED'S enkel reageren op de positieve kant van deze inductiespanning waardoor ze geleiden. Op de negatieve kant vallen ze uit. Dit verklaart het flikkerende effect in tegengestelde richting. Raar dat de rode LED's er niet op reageren... (inductieveld kleiner in voorwaartse richting dan in tegengestelde richting?)
« Laatst bewerkt op: 19 December 2016, 00:13:39 door nk006 »

nk006

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2016, 00:28:22 »
Update transfo : het is een Fleishmann 720 geworden. Ongeveer zelfde eigenschappen als de 6755 had ik gelezen (1A tov 1100mA op de DC output). Heb het sleepcontact wel moeten reinigen want de spanning viel tijdens het regelen regelmatig weg. Werkt als een trein nu... ;D

« Laatst bewerkt op: 22 December 2016, 01:00:29 door nk006 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2016, 05:09:30 »
Da geloof ik wel, want het nummer 720 is van voor de herindeling van de catalogusnummers ruim 40 jaar geleden.   :) De zware regeltrafo kreeg toen nummer 6750 en weer later 6755.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nk006

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2016, 01:48:58 »
Rij er nu 3 TGV's op met volledige LED verlichting zonder problemen. Lang leve het oude spul... ;D ;D. Heb ook alle elco's vervangen in de trafo. Aangezien zijn ouderdom mag dit wel. Alle kritieke punten doorgesoldeerd en na alles doorgemeten te hebben is hij terug up to date!
« Laatst bewerkt op: 24 December 2016, 01:57:00 door nk006 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2016, 09:14:41 »
Zitten daar elco's in dan ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2016, 21:39:55 »
Zal er wel een stel in het Gelijkrichter circuit zitten..

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Rij-transformator met groter uitgangsvermogen
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2016, 21:51:34 »
Heb al diverse van zulke trafo's open gehad, maar nog nooit een elco aangetroffen. Vandaar mijn verwonderde vraag.

Ik vermoed dat Kenneth andere componenten voor elco's heeft aangezien, maar ik zou niet weten welke dat kunnen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.