Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 17:22:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:09:38
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:05:02
Alweer is de Weller soldeerbout defect door David Hoogvorst
Vandaag om 16:50:08
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:48:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biesje
Vandaag om 16:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:41:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 16:40:36
Raadplaatje: in wat voor treinstel sta ik hier? door spoorzeven
Vandaag om 16:31:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:31:15
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 16:27:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door edwin1974
Vandaag om 16:05:59
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 14:43:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
Klein stukje spoor na wissel door Falkenberg
Vandaag om 13:52:51
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
Vandaag om 13:50:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:52
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 12:48:18
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Sven
Vandaag om 12:34:46
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 11:19:20
VERPLAATST: Raadplaatje: in wat voor treinstel sta ik hier? door Duikeend
Vandaag om 11:12:55
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:06:39
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:00:00
Aansluiten wissels Fleischmann door MOVisser
Vandaag om 10:09:46
Een insulfrog polariseren. door bellejt
Vandaag om 10:07:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door rvredebregt
Vandaag om 09:31:55
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 08:43:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:33:50
  

Auteur Topic: Het vervolg van het project ... team Timaximus  (gelezen 45400 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2006, 13:56:27 »
Hallo collegae,

Gisteren geen wekelijkse update, maar vandaag wel.

De treinen rijden, na 30 uur op een houten melkkrukje achter een laptop gezeten te hebben (krijg je wel een houten reet van), vol automatisch.
De treinen rijden, toeteren, wisselstraten worden geschakeld, seinen vliegen op rood, groen, geel, wit en noem maar op.

Een hele ervaring moet ik zeggen.
Het grote voordeel ten op zichten van LISSY vind ik, dat je echt overal op de baan, waar je ook bent, een actie uit kan voeren.
Bij LISSY gebeurt de actie pas en alleen na passeren van de sensoren.

Wat betreft de tijd die ik er in gestoken heb, kom ik in geval van mijn baan ongeveer gelijk uit met de vorige baan met LISSY.
Maar als je eenmaal een beetje met Win-Digipet kan werken dan is deze Software oplossing absoluut nog sneller.

Ik zeg: "NOG SNELLER" (met LISSY heb je immers ook snel resultaat).

Maar voor echt grote banen met veel treinverkeer zou ik vanaf nu kiezen voor een Software oplossing (Win-Digipet, Koploper etc.).

Voordelen softwareoplossing t.o.v. LISSY: nog sneller resultaat, nog flexibeler en uitgebreider qua mogelijkheden en veel goedkoper.

Voorbeeld: je kunt ook een zijbaantje of bergtraject met pendeldienst automatiseren met LISSY en de hoofdbaan met het vele treinverkeer met een Software oplossing.

Wat Win-Digipet betreft: nu is het zaak, om extra ritten toe te voegen aan de dienstregeling, en de rolbrug en parkeer routines toe te voegen voor het onderste schaduwstation.

Maar ook dat zal wel lukken.

En wie weet over een paar jaar proberen we weer wat anders, bijvoorbeeld het radiogestuurde treinherkenningssysteem van DigiTrax.

Zo blijft de hobby, voor mij althans, een leuke bezigheid.

MVG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2006, 18:51:32 »
Vandaag was het externe en interne klimaat gelukkig weer wat aangenamer om te treinen.

De brug over het stationsplein ligt op zijn plaats.
foto

De rolbrug ligt ook op zijn plaats, is aangesloten op de decoder en functioneert naar behoren.
Morgen staat het programmeren van de rolbrug in Win-Digipet op het programma.
foto
En hij maakt geluid voor een grasmaaier.  :)

Het hek is ook klaar en wacht op een likje verf.
foto
foto

De automatische treinenloop is gereed, dus morgen kan naast de rolbrug ook de rest van de extra en speciale effecten geprogrammeerd worden.

Volgende week staat een aantal spoorwijzigingen op het programma, zoals extra remsecties in de Beneluxbaan voor een natuurgetrouwere afremming van de treinen op het station.
En alle sporen (indien voorradig bij onze leverancier) voor de Duitsland baan worden neergelegd.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:18:27 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2006, 18:56:21 »
Het ziet er fantastisch uit. Heel mooi zo'n hoge brug en ook de rolbrug is zeer spectaculair. Ik vind de afwerking ook heel mooi.
Het houtwerk is ook om jaloers op te worden.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten

Bert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2006, 22:01:06 »
ziet er prima uit ;) had alleen een vraagje. Welke decoder gebruikje om de rolbrug te digitaliseren? dat met die grasmaaier ben ik helemaal met je eens ;D

robbert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #19 Gepost op: 08 July 2006, 22:23:05 »
Rolbrug wordt bestuurd met een K84 decoder van Viessmann.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2006, 20:30:48 »
Dit wordt straks het nieuwe uitzicht vanuit de huiskamer.

foto
foto
foto


Doordat dit keer gekozen is voor een wat vlakkere baan (geen hoge en donkere bergen) is het ook een stuk lichter in de kamer en komt het geheel beter over.

Vandaag hebben we alvast wat K-Rails neergelegd en morgen wordt het geheel pasgemaakt met Flexrail en krijgt de draaischijf zijn definitieve nieuwe plek.
Er zal dus een nieuw gat gezaagd moeten worden en het oude gat wordt gedeeltelijk weer dicht gemaakt.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:18:44 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2006, 21:14:23 »
Ziet er mooi uit dat uitzicht vanuit de woonkamer :P.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #22 Gepost op: 15 July 2006, 17:34:49 »
Op de twee opstelspoortjes na, liggen de sporen van de Duitslandbaan eindelijk op hun plaats (kom een meegebogen wissel te kort).

Achteraf hadden we best alleen Flexrail kunnen toepassen, werkt (na wat oefening) best prettig.
Maar goed, dat weten we dan voor de eerst volgende baan.  ;D

foto
foto
foto


Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:19:00 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2006, 11:41:19 »
Waar moeten die opstelspoortjes komen. Bij de locloods?

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #24 Gepost op: 16 July 2006, 17:37:58 »
Dit moet het ongeveer worden (het sporenplan wijkt iets af van de werkelijkheid).

afbeelding

De wissel naar de opstelsporen wordt een meegebogen wissel en komt direct achter het voorgaande wissel te liggen.
Hierdoor kunnen de twee opstelsporen iets langer worden.
Bij deze twee opstelspoortjes komt een goederenoverslag.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:19:24 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #25 Gepost op: 16 July 2006, 17:57:24 »
Volgende week resteert ons alleen nog het aansluiten van de wissels en draaischijf op de decoders en het aanbrengen van de LISSY sensoren in de baan.

Daarmee komt er een eind aan de eerste fase (de treintafel met berijdbare sporen).

De tweede fase wordt het aankleden van de tafel met de scenery.
Wat de scenery betreft, houd ik mij alleen bezig met de bovenleiding en de seinen.

Daarna zal ik mij vooral bezig houden met de verdere automatisering van beide banen en het "proef" rijden met de treinen.
De automatisering betreft overigens NIET ALLEEN de treinen.

Zodra we toe zijn aan de aanleg van de busbaan (FALLER CARSYSTEM) zal ik weer assisteren bij de bouwwerkzaamheden.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 16 July 2006, 18:24:24 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #26 Gepost op: 16 July 2006, 18:35:20 »
Ik zal niet ontkennen dat het software rijden ook fantastisch is, nu de Beneluxbaan met Win-Digipet geautomatiseerd is.
Maar ik ben blij dat deze er ook weer staan en we ook weer aan de gang kunnen met het automatiseren van de treinen met de hardware methode.  ;)

foto

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:20:00 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #27 Gepost op: 16 July 2006, 18:38:14 »
Waar haal je de tijd vandaan?
Maar het ziet er weer strak uit.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #28 Gepost op: 16 July 2006, 18:51:14 »
Waar haal je de tijd vandaan?

Prioriteiten stellen  ;)

Nee gekheid, omdat we de sporen en overige materiaal toch in huis hadden, hebben we vandaag een dag extra aan de baan gewerkt.
De meeste tijd is verloren gegaan aan een gevecht met een kruiswissel.
Maar we hebben gewonnen en hij werkt nu als een ....... uhhh kruiswissel.  ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2006, 20:45:32 »
Wel heel veel knopjes. Raak je nooit in de war ;D :P.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site