Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rob Ellerman
Vandaag om 10:14:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
NS Mat 35 Maple Leaf door Besselspoor
Vandaag om 09:40:04
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 09:32:14
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 09:30:42
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 09:27:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:24:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:22:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 09:08:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 08:41:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:23
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 08:00:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
  

Auteur Topic: Het vervolg van het project ... team Timaximus  (gelezen 45851 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2006, 13:56:27 »
Hallo collegae,

Gisteren geen wekelijkse update, maar vandaag wel.

De treinen rijden, na 30 uur op een houten melkkrukje achter een laptop gezeten te hebben (krijg je wel een houten reet van), vol automatisch.
De treinen rijden, toeteren, wisselstraten worden geschakeld, seinen vliegen op rood, groen, geel, wit en noem maar op.

Een hele ervaring moet ik zeggen.
Het grote voordeel ten op zichten van LISSY vind ik, dat je echt overal op de baan, waar je ook bent, een actie uit kan voeren.
Bij LISSY gebeurt de actie pas en alleen na passeren van de sensoren.

Wat betreft de tijd die ik er in gestoken heb, kom ik in geval van mijn baan ongeveer gelijk uit met de vorige baan met LISSY.
Maar als je eenmaal een beetje met Win-Digipet kan werken dan is deze Software oplossing absoluut nog sneller.

Ik zeg: "NOG SNELLER" (met LISSY heb je immers ook snel resultaat).

Maar voor echt grote banen met veel treinverkeer zou ik vanaf nu kiezen voor een Software oplossing (Win-Digipet, Koploper etc.).

Voordelen softwareoplossing t.o.v. LISSY: nog sneller resultaat, nog flexibeler en uitgebreider qua mogelijkheden en veel goedkoper.

Voorbeeld: je kunt ook een zijbaantje of bergtraject met pendeldienst automatiseren met LISSY en de hoofdbaan met het vele treinverkeer met een Software oplossing.

Wat Win-Digipet betreft: nu is het zaak, om extra ritten toe te voegen aan de dienstregeling, en de rolbrug en parkeer routines toe te voegen voor het onderste schaduwstation.

Maar ook dat zal wel lukken.

En wie weet over een paar jaar proberen we weer wat anders, bijvoorbeeld het radiogestuurde treinherkenningssysteem van DigiTrax.

Zo blijft de hobby, voor mij althans, een leuke bezigheid.

MVG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2006, 18:51:32 »
Vandaag was het externe en interne klimaat gelukkig weer wat aangenamer om te treinen.

De brug over het stationsplein ligt op zijn plaats.
foto

De rolbrug ligt ook op zijn plaats, is aangesloten op de decoder en functioneert naar behoren.
Morgen staat het programmeren van de rolbrug in Win-Digipet op het programma.
foto
En hij maakt geluid voor een grasmaaier.  :)

Het hek is ook klaar en wacht op een likje verf.
foto
foto

De automatische treinenloop is gereed, dus morgen kan naast de rolbrug ook de rest van de extra en speciale effecten geprogrammeerd worden.

Volgende week staat een aantal spoorwijzigingen op het programma, zoals extra remsecties in de Beneluxbaan voor een natuurgetrouwere afremming van de treinen op het station.
En alle sporen (indien voorradig bij onze leverancier) voor de Duitsland baan worden neergelegd.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:18:27 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2006, 18:56:21 »
Het ziet er fantastisch uit. Heel mooi zo'n hoge brug en ook de rolbrug is zeer spectaculair. Ik vind de afwerking ook heel mooi.
Het houtwerk is ook om jaloers op te worden.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten

Bert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2006, 22:01:06 »
ziet er prima uit ;) had alleen een vraagje. Welke decoder gebruikje om de rolbrug te digitaliseren? dat met die grasmaaier ben ik helemaal met je eens ;D

robbert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #19 Gepost op: 08 July 2006, 22:23:05 »
Rolbrug wordt bestuurd met een K84 decoder van Viessmann.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2006, 20:30:48 »
Dit wordt straks het nieuwe uitzicht vanuit de huiskamer.

foto
foto
foto


Doordat dit keer gekozen is voor een wat vlakkere baan (geen hoge en donkere bergen) is het ook een stuk lichter in de kamer en komt het geheel beter over.

Vandaag hebben we alvast wat K-Rails neergelegd en morgen wordt het geheel pasgemaakt met Flexrail en krijgt de draaischijf zijn definitieve nieuwe plek.
Er zal dus een nieuw gat gezaagd moeten worden en het oude gat wordt gedeeltelijk weer dicht gemaakt.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:18:44 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2006, 21:14:23 »
Ziet er mooi uit dat uitzicht vanuit de woonkamer :P.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #22 Gepost op: 15 July 2006, 17:34:49 »
Op de twee opstelspoortjes na, liggen de sporen van de Duitslandbaan eindelijk op hun plaats (kom een meegebogen wissel te kort).

Achteraf hadden we best alleen Flexrail kunnen toepassen, werkt (na wat oefening) best prettig.
Maar goed, dat weten we dan voor de eerst volgende baan.  ;D

foto
foto
foto


Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:19:00 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2006, 11:41:19 »
Waar moeten die opstelspoortjes komen. Bij de locloods?

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #24 Gepost op: 16 July 2006, 17:37:58 »
Dit moet het ongeveer worden (het sporenplan wijkt iets af van de werkelijkheid).

afbeelding

De wissel naar de opstelsporen wordt een meegebogen wissel en komt direct achter het voorgaande wissel te liggen.
Hierdoor kunnen de twee opstelsporen iets langer worden.
Bij deze twee opstelspoortjes komt een goederenoverslag.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:19:24 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #25 Gepost op: 16 July 2006, 17:57:24 »
Volgende week resteert ons alleen nog het aansluiten van de wissels en draaischijf op de decoders en het aanbrengen van de LISSY sensoren in de baan.

Daarmee komt er een eind aan de eerste fase (de treintafel met berijdbare sporen).

De tweede fase wordt het aankleden van de tafel met de scenery.
Wat de scenery betreft, houd ik mij alleen bezig met de bovenleiding en de seinen.

Daarna zal ik mij vooral bezig houden met de verdere automatisering van beide banen en het "proef" rijden met de treinen.
De automatisering betreft overigens NIET ALLEEN de treinen.

Zodra we toe zijn aan de aanleg van de busbaan (FALLER CARSYSTEM) zal ik weer assisteren bij de bouwwerkzaamheden.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 16 July 2006, 18:24:24 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #26 Gepost op: 16 July 2006, 18:35:20 »
Ik zal niet ontkennen dat het software rijden ook fantastisch is, nu de Beneluxbaan met Win-Digipet geautomatiseerd is.
Maar ik ben blij dat deze er ook weer staan en we ook weer aan de gang kunnen met het automatiseren van de treinen met de hardware methode.  ;)

foto

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:20:00 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #27 Gepost op: 16 July 2006, 18:38:14 »
Waar haal je de tijd vandaan?
Maar het ziet er weer strak uit.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #28 Gepost op: 16 July 2006, 18:51:14 »
Waar haal je de tijd vandaan?

Prioriteiten stellen  ;)

Nee gekheid, omdat we de sporen en overige materiaal toch in huis hadden, hebben we vandaag een dag extra aan de baan gewerkt.
De meeste tijd is verloren gegaan aan een gevecht met een kruiswissel.
Maar we hebben gewonnen en hij werkt nu als een ....... uhhh kruiswissel.  ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2006, 20:45:32 »
Wel heel veel knopjes. Raak je nooit in de war ;D :P.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site