Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
  

Auteur Topic: Het vervolg van het project ... team Timaximus  (gelezen 44739 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #120 Gepost op: 27 November 2006, 16:35:51 »
Zo collegae,

Vandaag is de hele rolbrug automatisering gereed.
Ik zal nog een keer een filmpje schieten voor de geïnteresseerden.

Het hele drukknoppen (vraagcontacten) principe werkt perfect.
Dat smaakt naar meer (nieuwe ideeën komen boven drijven).

De testloc, een gloednieuwe BR 01, rangeert heel elegant van spoor 6 (achterste spoor) op het station naar de rolbrug en wordt vervolgens door de rolbrug verder naar zijn tijdelijke rustplaats gebracht.

Een ander belangrijk aspect is dat zelfs vader er mee overweg kan, hij hoeft de laptop niet meer aan te raken.
Computers waren toch al niet zijn grootste vrienden, dus beetje rekening mee houden, ik.  ;)

De programmering is zo opgezet dat de loc stopt op verschillende stoppunten die toch al in de baan zitten (dit houd de boel overzichtelijk, want de treinenloop gaat natuurlijk ook gewoon door).
Door weer op dezelfde knop te drukken van waar de loc vandaan kwam vervolgt het proces.
Hierdoor zijn de geprogrammeerde routes ook geschikt als rangeer route van spoor x naar spoor y.
Ook dit scheelt in het gebruik van de laptop, je bedient het immers met een druk op de knop.
Het vereist wat extra programmeerwerk in Win-Digipet, maar daar kan ik inmiddels aardig mee uit de voeten.

Wat betreft de resterende werkzaamheden voor 2006: het in elkaar zetten van tweede vitrine uit wat geplastificeerde oud brood panelen is 4 uurtjes werk en dat kan geen project genoemd worden.
Dus alleen het installeren en programmeren van de LISSY modules behoort nog tot de werkzaamheden van dit jaar.
Daarmee komt ook het einde in zicht van dit draadje.

De scenery werkzaamheden, waar vader overigens al wel stiekem mee begonnen is, zal ik waarschijnlijk in een ander draadje afhandelen.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #121 Gepost op: 27 November 2006, 18:03:27 »
Citaat van: Timaximus
...

Loc van station spoor x naar rolbrug: 1 t/m 10 op rij 1
Loc van rolbrug naar station spoor x: 1 t/m 10 op rij 2
Uitvragen loc van rolbrug spoor y: 1 t/m 9 op rij 3 (1 fopknop ;D)

...


Ik begrijp het, dat word de knop waar de (klein)kinderen op mogen drukken als ze mee willen spelen.  ;D

Slim hoor!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #122 Gepost op: 27 November 2006, 20:11:04 »
Mooi schakelpaneeltje Timaximus.

Wat betekend het "Uitvragen loc van rolbrug spoor y", het lijkt me een term van Win Digipet, maar het zegt me niets.

Groeten Jan.


Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #123 Gepost op: 27 November 2006, 20:17:23 »
Hallo Jan,

Het is gewoon het "oproepen" van een loc van een bepaald rolbrug spoor.
Deze loc wordt dan door de rolbrug opgehaald en naar de hoofdbaan gestuurd.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 22:31:03 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels weggehaald »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #124 Gepost op: 29 November 2006, 16:27:14 »

Schakelschema voor de rolbrug, ontkoppel en rangeer bewegingen

Grotere afbeelding

De 3 standen schakelaars (aan/uit/aan) dienen voor het onderbreken van de treinritten automatisering zodat er van loc gewisseld kan worden (automatische ontkoppeling).
In de uit-stand blijven de treinen die het betreffende spoor aandoen gewoon verder rijden.
De tweede aan-stand wordt gebruikt om de trein even uit bedrijf te nemen, hierbij wordt er niet van loc gewisseld.

Het drukknoppen verhaal zal duidelijk zijn.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:29:21 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #125 Gepost op: 29 November 2006, 16:47:55 »
Timax.. Ik begin de "draad" kwijt te raken :-[
Groet Jaap

Opnieuw, zijn dit die 30 mooie metalen knopjes??
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 16:51:36 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #126 Gepost op: 29 November 2006, 17:00:50 »
... Ik begin de "draad" kwijt te raken ...

Dat is niet de bedoeling Jaap.

Ik schrijf ff een nieuw verhaaltje, moment!

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #127 Gepost op: 29 November 2006, 17:09:49 »


Nu we het toch over draadjes hebben hier het begin van mijn "dradenbrij"
Daar ben ik nog wel even mee bezig dus :-|
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #128 Gepost op: 29 November 2006, 17:33:35 »
Het bovenstaande schema hoort bij het verhaal over de rolbrug automatisering op pagina 8.

De schakelbox met de 30 drukknoppen (zie foto) is verbonden met de terugmelders volgens bovenstaand schema.
Deze drukknoppen zorgen voor de commando’s voor het activeren van treinritten van en naar de rolbrug en voor het ophalen van een locomotief met de rolbrug.



Grotere afbeelding

De 3 standen schakelaars (niet op foto) zijn puur voor het onderbreken van de treinritten automatisering (extra schakelvoorwaarden).

Dat wil zeggen; als een trein binnenkomt op het station en ik wil hiervan de loc wisselen dan moet ik voor dat betreffende spoor de schakelaar op AAN NAAR BOVEN (AAN 1) zetten.
Hierdoor wordt bij het binnenkomen de trein (staart) ontkoppeld van de locomotief en blijft de loc staan en zal niet vertrekken na de ingestelde wachttijd zoals bij normaal bedrijf.
Als ik vervolgens op de drukknop van het betreffende spoor op RIJ 1 druk zal de loc gaan rangeren naar de rolbrug.

Bij aankomst bij de rolbrug zal de rolbrug de loc aannemen en op een vrij spoor parkeren.
Zodra de loc geparkeerd is druk ik op een knop op RIJ 3 van het schakelkastje, waarna de uitgekozen loc (op het gekozen spoor) door de rolbrug wordt opgehaald en naar het oprijspoor wordt gebracht.

Zodra de loc voor het inrijsein staat te wachten om de baan op te gaan druk ik op de knop op RIJ 2 met hetzelfde spoornummer als waar de gewisselde loc vandaan kwam.
De loc rangeert vervolgens naar zijn trein (staart) en koppelt aan.

Zodra de loc is aangekoppeld is de trein weer klaar voor vertrek en zet ik de schakelaar op UIT en wordt de trein weer opgepakt door de treinritten automatisering.

Zet ik de schakelaars op AAN NAAR BENEDEN (AAN 2) dan blijven de treinen ook staan op het station op de betreffende sporen (bijvoorbeeld voor sanitaire stop ;)) maar worden verder met rust gelaten, worden dus niet ontkoppeld.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 29 November 2006, 17:35:13 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #129 Gepost op: 29 November 2006, 17:41:40 »
@Jaap: je "dradenbrij" vind ik best meevallen.

Ben zelf de lompe speaker draden aan het vervangen voor nettere 0,5mm2 draden in de juiste kleuren.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #130 Gepost op: 29 November 2006, 18:04:35 »
Ik ben weer bij de tijd.  ;) Bedankt voor je uitgebreide uitleg Timax...
Je automatisering vind ik indrukwekkend om te lezen en te zien!
Ik voel me dan altijd maar een analoog stumpertje ;D Maar.. en dat is het belangrijkste: We hebben er allebei lol in, de één digi de ander ana.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #131 Gepost op: 29 November 2006, 18:07:41 »
Jaap

Mag ik aan je vragen waarom ik twee akku's zie bij je?


Art
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #132 Gepost op: 29 November 2006, 18:10:55 »
... Maar.. en dat is het belangrijkste: We hebben er allebei lol in, de één digi de ander ana ...

Helemaal mee eens Jaap!  ;)

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #133 Gepost op: 29 November 2006, 18:11:14 »
Ja Art dat mag je vragen hoor :)
Ik gebruik een autoradio op mijn zolder met 4 speakers in iedere hoek. De accu's zorgen ervoor dat de voorkeurzenders e.d. in tact blijven.
Heeft dus niets met treinen te maken maar wel met herrie ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #134 Gepost op: 29 November 2006, 19:20:26 »
Offtopic

Gelukkig Jaap voor je uitleg, ik dacht al een backup voor analoog??  ;D

Ontopic

Timaximus, ik blijf me steeds verbazen over jouw baan, waar haal je de tijd vandaan?
En hoe gaat het met de Scenery?

Art
Arthur is helaas in januari 2025 overleden