Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:11:27
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Laatste CNL uit Nederland  (gelezen 14264 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2016, 14:33:00 »
Je vliegt zeker nooit?
Ik nooit vliegen?  (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)

Maar goed, ik geef toe: ik vlieg niet vaak; ik probeer werk en prive een beetje uit elkaar te houden  ;D

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 15 December 2016, 20:43:48 »
Dit jaar maar genoegen genomen met een extra overstap in Dusseldorf.
Ben benieuwd of het product met de exploitatie door de OBB veel afwijkt, eind januari weten we het.
Het materieel zal niet heel anders zijn, de ÖBB neemt enkeldeks CNL-slaapwagens over en die zijn ook voorzien voor deze trein. De service in de ÖBB-EN is wel anders, zo biedt men een uitgebreider en individueel samen te stellen ontbijt.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2016, 00:09:28 »
Het materieel zal niet heel anders zijn, de ÖBB neemt enkeldeks CNL-slaapwagens over en die zijn ook voorzien voor deze trein. De service in de ÖBB-EN is wel anders, zo biedt men een uitgebreider en individueel samen te stellen ontbijt.
Dat was mijn beeld ook, dus we gaan het zien.
Als er belangstelling is, kan ik begin feb wel rapport uitbrengen

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2016, 10:01:48 »
Dit jaar maar genoegen genomen met een extra overstap in Dusseldorf.
Ben benieuwd of het product met de exploitatie door de OBB veel afwijkt, eind januari weten we het.
Ik ben de afgelopen jaren al met de EN richting Wenen gereisd naar wintersport. Om 8 uur al in Salzburg ipv vertrek uit München, om 9 uur bij de skilift i.p.v. half 12.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gast48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 18 December 2016, 09:58:27 »
Ik vind het jammer dat een nachttrein zoals de City Night Line is opgeheven.
gelukkig heeft de OBB de lijnen naar Munchen en Innsbruck en Wenen over genomen.
Deze treinen onder de naam Nightjet rijden vanaf Dusseldorf en Hamburg.
Op deze treinen kan ook een aantal keren per week de auto mee.
Ik hoop dat deze treinen in de toekomst worden doorgetrokken naar Nederland.
Een mooie oplossing voor reizigers in Nederland zou zijn als de trein vanaf Amsterdam
vertrekt en dan via Utrecht naar Den Bosch rijdt waar autotransportwagens met auto,s
kunnen worden aangekoppeld en dan stopt de trein nog in Eindhoven en gaat dan bij Venlo de grens over.
De andere trien die zonder autotransportwagens rijdt die gaat vanaf Amsterdam via Utrecht en Arnhem richting Duitsland Oostenrijk en Italie

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8330
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 18 December 2016, 10:21:01 »
Autotransport op de trein hebben ze juist afgeschaft omdat het niet rendabel was. Terug naar af zit er niet in.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8330
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 18 December 2016, 10:25:27 »
Een vriend van mij stuurde mij deze foto's. Zijn vriend had speciaal voor de laatste tocht een ritje geboekt en hij ging mee om te kijken.





Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 18 December 2016, 10:26:45 »
Je kunt natuurlijk ook zelf een start-up opzetten als je er brood in ziet...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Gast48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 18 December 2016, 20:30:35 »
Bij de autoslaap Expres die tussen 1960 en 2015 vanuit Den Bosch vertrok
was eigenlijk het probleem  dat hij enkel in de maanden mei, juni, juli, augustus
en begin september 1 keer per week op vrijdagavond reed tussen Den Bosch
en Alessandria, Livorno en Koper en daar op zaterdagavond weer naar Nederland
vertrok om dan op zondagochtend in Den Bosch aan te komen.
Wat het rijden met autoslaaptreinen betreft is het best rendabel als je deze treinen
dagelijks laat rijden en niet alleen in de zomermaanden.
Afhankelijk van het aantal boekingen kan de trein die onder de naam Nightjet rijdt
worden samengesteld uit, zit, lig en slaaprijtuigen en daarachter de autotransportwagens
voor het komende jaar Munchen en Innsbruck met als het treinproduct aanslaat het
Zwitserse Bellinzona als een eventuele nieuwe bestemming voor reizigers naar Zwitserland.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 18 December 2016, 21:29:29 »
Toen NS de autoslaaptrein nog exploiteerde (tot 2003) werden sommige bestemmingen, zoals Narbonne, wel drie keer in de week aangedaan. De rijtuigen werden in de winter ingezet in de wintersporttreinen.

Gast48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 19 December 2016, 11:05:30 »
Dat klopt.
De bestemming Narbonne werd 3 keer per week aangedaan door de autoslaaptrein die
toen tot 2003 nog werd gereden door de NS.
Ook had men de bestemmingen zoals Avignon en Frejus in Frankrijk.
In Italie: Bologna en Rimini.
In Zwitserland stopte deze trein in Bellinzona en reed dan door naar het Italiaanse Bologna
en eindigde in Rimini.
In Oostenrijk werd gereden op bestemmingen Innsbruck en Villach
Later toen de EETC het overnam van de NS werd er gereden op Bologna Alessandria en
Livorno en Koper in Slovenie.
De bestemmingen Avignon en Frejus werden al snel geschrapt doordat er hoge kosten werden berekend op het Franse spoorwegnet.
De trein was rendabeler geweest als ook op de route naar Zuid Frankrijk meerdere keren per week zou zijn gereden.
De Oostenrijkers willen tenminste investeren in goed en nieuw materieel zodat nachttreinen aantrekkelijk blijven om mee te reizen.
Het voordeel van reizen per trein is het moment dat je in de trein stapt je vakantie al begint.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 19 December 2016, 14:01:11 »
Ik snap niet helemaal hoe je kunt bedenken dat een trein rendabeler word als je élke dag gaat rijden, terwijl de kosten om eens in de week te rijden al te hoog waren om rendabel te zijn  ::)

Als je ineens 7x zoveel gaat rijden, wil dat niet zeggen dat er ook 7x zoveel reizigers zijn...

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 19 December 2016, 14:22:05 »
Als ik zo al (lees 4) zijn berichten van Gast 48 (lekker anoniem) lees proef ik een stukje oud zeer.
Eerst over het verdwijnen van EETC en nu de CNL.
Gr.
Eric

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 19 December 2016, 17:23:35 »
Een vervelende 'bijwerking' van het opheffen van het Nederlandse traject heb ik afgelopen vrijdag mogen aanschouwen:

Om de nachttrein in Düsseldorf te halen, moet je wel eerst in Düsseldorf kunnen komen. ICE 221 is daar een prima kandidaat voor, maar.....dan moet die wel rijden, en min of meer op tijd zijn. En dat ging afgelopen vrijdag dus geweldig mis! Door een ongeval reden er geen treinen tussen Emmerich en Oberhausen, en werd de ICE omgeleid via Eindhoven-Venlo om pas bij Keulen en met pakweg +45 weer op zijn oorspronkelijke route te komen. Weg aansluiting op de nachttrein...
(De desbetreffend reizigers mochten/moesten per ICE door naar Frankfurt Flughafen om daar rond middernacht alsnog over te stappen, maar heel veel nachtrust krijg je dan dus niet)

Persoonlijk vind ik het verlies van nachttreinen vanuit Nederland een behoorlijke aderlating, en het verbaast me ook. De afgelopen 20 jaar heb ik talloze malen gebruik gemaakt van verbindingen met Zürich, München of Wenen en de bezettingsgraad was altijd op zijn minst heel redelijk. En dat terwijl ik vaak op tamelijk 'incourante' dagen onderweg was.


Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 19 December 2016, 18:30:16 »
Om de nachttrein in Düsseldorf te halen, moet je wel eerst in Düsseldorf kunnen komen. ICE 221 is daar een prima kandidaat voor, maar.....dan moet die wel rijden, en min of meer op tijd zijn. En dat ging afgelopen vrijdag dus geweldig mis! Door een ongeval reden er geen treinen tussen Emmerich en Oberhausen, en werd de ICE omgeleid via Eindhoven-Venlo om pas bij Keulen en met pakweg +45 weer op zijn oorspronkelijke route te komen. Weg aansluiting op de nachttrein...
(De desbetreffend reizigers mochten/moesten per ICE door naar Frankfurt Flughafen om daar rond middernacht alsnog over te stappen, maar heel veel nachtrust krijg je dan dus niet)
De reden dat ik dus voor mijn wintersport een ICE eerder nam en niet op een kwartier overstap gokte. Overigens ben ik de laatste keer doorgereisd naar Keulen, een prettiger station om in te verblijven dan Düsseldorf. De meeste Duitsers/Oostenrijkers e.d. die op zo'n station instappen zijn overigens ook goed vroeg, is mijn ervaring. Een half uur voor vertrek stond het perron al vol. ;D Eerste keer dat ik EN420/421 uit Düsseldorf nam, had de ICE die aansluiting moest geven +20. Ik zat in de trein en toen wij gingen rijden kwam ie net binnen. ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de